خانه کنکور رتبه در سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ چیست؟

رتبه در سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ چیست؟

رتبه در سهمیه کنکور سراسری 1402

حدود یک ماه پس از زمان برگزاری کنکور سراسری نتیجه اولیه در قالب یک کارنامه منتشر می شود که در آن علاوه بر مشخصات داوطلب و درصد دروس، رتبه اکتسابی وی نیز قرار دارد. در این کارنامه بخش های مختلفی از جمله رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه) وجود دارد، که البته رتبه کل در سهمیه نهایی که در هر زیرگروه با اندکی اختلاف محاسبه شده، اصلی ترین رتبه ای است که داوطلبان باید به آن توجه کنند.

در رتبه قبولی کنکور سهمیه هایی مثل سهمیه ایثارگران، مناطق، خانواده شهدا و… موثر بوده و در ضمن متقاضیان باید کد رشته محل های مورد نظر خود را با توجه به رتبه در سهمیه نهایی مربوط به زیرگروه آن رشته ها و پارامترهای دیگری مثل علاقه، ظرفیت پذیرش، دانشگاه های پذیرنده و شرایط خود اولویت بندی نمایند.

رتبه کل در سهمیه نهایی، نشان دهنده جایگاه داوطلب در بین افرادی با سهمیه مشابه وی می باشد.

رتبه در سهمیه کنکور سراسری 1401 چیست؟

همان طور که گفته شد، سهمیه های مختلفی از جمله سهمیه رزمندگان، سهمیه جانبازی، سهمیه خانواده شهدا، ایثارگران و مناطق در کنکور سراسری 1401 تاثیرگذارند که بر رتبه کشوری داوطلب اعمال می گردند. معمولا جامعه آماری دارندگان سهمیه های ایثارگری، جانبازان، رزمندگان و خانواده شهدا کمتر از مناطق است؛ از همین رو میزان تاثیر آن ها از سهمیه مناطق بیشتر می باشد.

به عددی که پس از اعمال سهمیه بر رتبه کشوری حاصل می شود، رتبه در سهمیه گفته می شود که بیانگر جایگاه داوطلب در بین افرادی با سهمیه مشابه بوده و سنجش او نیز با توجه به همین امر صورت می گیرد.

بنابراین رتبه ای که جهت پذیرش در دانشگاه های دولتی مورد توجه قرار می گیرد، همان رتبه کل در سهمیه نهایی است که معمولا برای زیرگروه های مختلف، با هم متفاوت می باشد. هر کدام از زیرگروه های رشته تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان های خارجی شامل برخی رشته ها هستند که بسته به رتبه اکتسابی متقاضیان، شانس قبولی متغیری خواهند داشت.

به عنوان مثال داوطلبی که رتبه در سهمیه اش برای زیرگروه های 1 تا 5 به ترتیب 2100، 2300، 3000، 3500، 2800 باشد، شانس قبولی در زیرگروه 1 با رتبه 2100 نسبت به سایر زیرگروه ها بیشتر و در رشته های متعلق به زیرگروه 4 کمتر است.

تفاوت رتبه کل در سهمیه نهایی و رتبه کشوری کنکور سراسری 1401

در کارنامه افراد که در هنگام اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود، رتبه ای تحت عنوان رتبه کشوری به چشم می خورد که بیانگر جایگاه داوطلب در میان تمامی شرکت کنندگان آزمون گروه آزمایشی مربوطه است. این رتبه بدون اعمال سهمیه می باشد و ملاکی برای پذیرش در دانشگاه های سراسری مثل روزانه و نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و… نیست.

اما رتبه کشوری برای متقاضیانی کاربرد دارد که تمایل به تحصیل در دانشگاه های آزاد دارند؛ چرا که ملاک سنجش و پذیرش این دانشگاه ها، رتبه اکتسابی داوطلب از میان تمامی افراد شرکت کننده در کنکور سراسری تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و یا زبان های خارجی می باشد. بنابراین تفاوت رتبه کشوری و رتبه در سهمیه همین نحوه پذیرش دانشگاه هاست؛ یعنی برای دانشگاه های سراسری رتبه در سهمیه هر زیرگروه مهم بوده و برای دانشگاه آزاد رتبه کشوری مد نظر خواهد بود.

لازم به ذکر است که قبل از انجام فرآیند انتخاب رشته، رتبه و توضیحات کارنامه کنکور خود را به خوبی بررسی کنید تا در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری و یا آزاد دچار مشکل نشوید. همچنین پارامترهای مهمی مثل علاقه، شرایط و توانایی های خود را مد نظر داشته باشید و با توجه به ظرفیت پذیرش هر کد رشته محل و دانشگاه های پذیرنده آن ها که در دفترچه انتخاب رشته کنکور قرار دارد، به ثبت رشته های مورد نظر خود بپردازید.

 

سوالات متداول

1- منظور از رتبه در سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۱ چیست؟

رتبه ای که پس از اعمال سهمیه داوطلب بر رتبه کشوری محاسبه می شود، رتبه در سهمیه می باشد.

2- رتبه کل در سهمیه نهایی چه تفاوتی با رتبه کشوری کنکور سراسری ۱۴۰۱ دارد؟

رتبه کشوری بیانگر جایگاه داوطلب در بین تمامی شرکت کنندگان آزمون گروه آزمایشی مربوطه است اما رتبه در سهمیه تنها جامعه آماری مشمولان دارای سهمیه مشابه را در بر می گیرد.

3- ملاک پذیرش دانشگاه های سراسری و آزاد کدام رتبه است؟

دانشگاه های سراسری رتبه کل در سهمیه نهایی و دانشگاه های آزاد رتبه کشوری را ملاک پذیرش قرار می دهند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور