خانه مشاوره تحصیلی راهنمای جامع حذف اضطراری دروس دانشگاهی

راهنمای جامع حذف اضطراری دروس دانشگاهی

نحوه حذف اضطراری دروس دانشگاهی
راهنمای جامع حذف اضطراری دروس دانشگاهی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ترم و فرا رسیدن ایام امتحانات معمولا دانشجویان با دغدغه های مختلفی رو به رو می شوند که از جمله آن ها، مبحث حذف اضطراری دروس می باشد. در این ایام، دانشجویانی که امیدی به قبولی در یک درس را نداشته و یا از پاس کردن درسی اطمینان لازم را ندارند به دنبال کسب آگاهی از شرایط و نحوه حذف درس مورد نظر می باشند تا بتوانند آن را در ترم های آتی اخذ نمایند. در صورتی که حذف یک درس خاص توسط دانشجو با در نظر گرفتن شرایط مربوطه و در زمان درست انجام شود می تواند بسیار کمک کننده باشد اما در غیر این صورت و در شرایطی که دانشجو بدون توجه به ضوابط و مقررات در این مسیر گام بردارد، امکان بروز پیامدهای ناخوشایند و مشکلاتی همچون عدم اتمام تحصیلات در سنوات مجاز وجود خواهد داشت.

تعداد واحدهای باقی مانده پس از حذف اضطراری دروس نباید کمتر از 12 واحد باشد.

شرایط حذف اضطراری دروس دانشگاهی ۱۴۰۲

حذف اضطراری یا حذف تک درس عناوینی هستند که به حذف درس خاص در دانشگاه اطلاق می گردند. دانشجویانی که به هر دلیل قصد دارند نسبت به حذف هر یک از دروس خود اقدام کنند، لازم است ابتدا شرایط زیر را در نظر بگیرند چرا که عدم احراز هر یک از موارد زیر می تواند در آینده مشکلاتی را برای دانشجو به همراه داشته باشد.

  • دانشجویان در هنگام حذف اضطراری واحد درسی خود می بایست به شرایط هم نیاز و پیش نیاز دروس توجه کنند، زیرا در صورت حذف این دست از دروس، دروس وابسته به آن ها نیز حذف خواهند شد.
  • دانشجویان باید در مدت زمانی که از سوی دانشگاه اعلام می گردد و مطابق با تقویم آموزشی آن، به حذف دروس مورد نظر خود بپردازند. بازه زمانی مذکور در هر یک از دانشگاه های کشور متفاوت بوده و معمولا چند هفته پیش از پایان هر نیمسال تحصیلی می باشد. توجه داشته باشید که پس از اتمام مهلت تعیین شده در تقویم آموزشی دانشگاه، هیچ درخواستی مبنی بر حذف درس پذیرفته نخواهد شد.
  • امکان حذف دروس عملی همانند کارآموزی، پروژه و… در برخی از دانشگاه ها فراهم نمی باشد.
  • توجه داشته باشید که در صورت حذف دروس خود، تعداد واحدهای باقی مانده نباید کمتر از 12 باشد.
  • دانشجویانی که در ترم قبل مشروط شده اند و نمی توانند بیش از 12 الی 14 واحد را اخذ نمایند، تنها در صورت موافقت اساتید دروس مورد تقاضا، مجاز به حذف واحدهای مورد نظر خود می باشند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که هر یک از شرایط مذکور ممکن است در برخی از دانشگاه ها با تغییراتی همراه بوده و یا جزو قوانین و مقررات مربوط به حذف اضطراری دروس سال تحصیلی ۱۴۰۲ نباشند. در نتیجه می توان دریافت که هر یک از دانشگاه های کشور ضوابط و مقررات خاص خود را پیرامون مبحث فوق دارند و به همین دلیل نمی توان شرایط دقیقی را برای حذف دروس توسط دانشجویان ارائه نمود.

شایان ذکر است که در برخی از دانشگاه ها شرایط ویژه ای برای حذف اضطراری دروس برای سال 1402 در نظر گرفته شده است. برای مثال محدودیت در تعداد واحدهای باقی مانده پس از حذف، عدم امکان حذف دروس عملی مانند آزمایشگاه، کارگاه، کارآموزی و پروژه و همچنین محدودیت در تعداد دفعات استفاده از قانون حذف اضطراری از جمله این موارد به شمار می روند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که، دانشجویان دانشگاه آزاد این امکان را دارند، در صورت نیاز واحد های دروس عملی خود را نیز حذف کنند.

بنابراین اگر به هر دلیل قصد حذف دروس خود را دارید پیشنهاد می کنیم ابتدا شرایط و قوانین مربوط به آن را از طریق دانشگاه محل تحصیل خود جویا شوید و سپس اقدامات لازم را در این راستا به انجام برسانید. شما مخاطبین گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دستیابی به پاسخ سوالات خود با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید.

نحوه حذف اضطراری دروس دانشگاهی

مراحل اداری دانشگاه ها به منظور حذف اضطراری دروس با یکدیگر متفاوت است و در برخی دانشگاه ها ممکن است مراحل ثبت درخواست به صورت الکترونیکی نیز انجام شود. اما روند کلی انجام کار بدین ترتیب است که ابتدا دانشجویان واجد شرایط باید در مدت زمان مندرج در تقویم آموزشی دانشگاه، نسبت به تکمیل فرم مربوطه اقدام نمایند. پس از آن دانشجو می بایست تایید استاد مشاور و معاون آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود را اخذ نموده و برگه را مطابق با زمان ‌بندی اعلام شده به آموزش دانشگاه تحویل دهد.

لازم به ذکر است دانشجویانی که دانشگاه آن ها از سیستم جامع گلستان استفاده می کند، می بایست تمامی مراحل مربوطه را از طریق همین سامانه پیگیری نمایند. دانشجویان دانشگاه های فنی و حرفه ای نیز می توانند با استفاده از حساب کاربری خود در سامانه ناد دانشگاه فنی و حرفه ای، نسبت به انجام اقدامات مربوطه مبادرت نمایند.

 

سوالات متداول

1- تعداد واحدهای باقی مانده پس از حذف اضطراری دروس به چه تعداد است؟

تعداد واحدهای باقی مانده پس از حذف اضطراری دروس نباید کمتر از 12 واحد باشد.

2- آیا امکان حذف دروس عملی در تمامی دانشگاه ها فراهم است؟

خیر، امکان حذف دروس عملی همانند کارآموزی، پروژه و... در برخی از دانشگاه ها فراهم نمی باشد.

3- آیا دانشجویانی که در ترم قبل مشروط شده اند و نمی توانند بیش از 12 الی 14 واحد را اخذ نمایند، مجاز به حذف واحدهای مورد نظر خود می باشند؟

بله، این دانشجویان در صورت موافقت اساتید دروس مورد تقاضا، مجاز به حذف واحدهای مورد نظر خود می باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ نظر
  1. لاله

    سلام من این ترمم تموم شده میتونم و نمره ی درسم کم شده میتونم اینو حذف کنم و واسه ترم بعد دوباره برش دارم دانشگاه پیام نورم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود خیر، بعد از امتحان دادن امکان حذف وجود ندارد.

  2. اسماعیلی

    سلام من در ترم های گذشته ۲ واحد اضافه پاس کردم چجوری میشه اونو حذف کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، در صورتی که از دروس خارج از سر فصل باشد ، در انتهای مقطع تحصیلی در دانشنامه ی شما بلا اثر خواهد شد.

  3. رضا

    با سلام وقت بخیر من ترم دوم کاردانی معماری هسم
    آیا واسه حذف اضطراری میشه دوتا درسو حذف

    • ایران مشاوره

      با سلام ؛ برای حذف اضطراری دروس مدنظر خود ، توصیه می شود به کارشناس آموزشی رشته ی خود مراجعه و بر اساس آیین نامه ی داخلی ، اقدام به طرح درخواست نمایید.

  4. فاطمه

    سلام.من بیشتر از سقف انتحاب واحد مجازم برداشتم.فرصت حذف گذشته.مشکلی برام پیش میاد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، جهت بررسی و رفع مشکل خود، می توانید به صورت حضوری به واحد دانشگاهی مورد نظر مراجعه نمایید.

دریافت مشاوره