خانه معرفی رشته ها رشته آموزش فیزیک

رشته آموزش فیزیک

آینده شغلی رشته آموزش فیزیک
بازار کار رشته آموزش فیزیک
یکی از دغدغه های هر دانش آموز کنکوری چه قبل و چه بعد از آزمون ، انتخاب رشته ای است که از آینده شغلی خوبی برخوردار باشد. از جمله این رشته ها می توان به رشته هایی اشاره کرد که در دانشگاه های تربیت معلم ، ارائه می شوند. یکی از آن ها ، رشته آموزش فیزیک است که مانند تمام رشته های آموزشی دیگر ، از مزایای زیادی برخوردار است. از همین رو داوطلبان زیادی را که در کنکور ریاضی شرکت کرده اند ، به خود علاقه مند کرده است.

داوطلبانی که به تحصیل در این رشته ها مشغول هستند ، پس از فارغ التحصیلی نگرانی زیادی به جهت اشتغال ، نخواهند داشت. هدف اصلی دانشگاه های ارائه دهنده این رشته ها نیز همین است که معلمانی متعهد و وظیفه شناس ، تربیت کنند که بتوانند در آموزش و پرورش به فعالیت بپردازند. در ادامه سعی داریم علاقه مندان به معلمی را با رشته آموزش فیزیک و بازار کار آن آشنا سازیم.

وجه تمایزی که بین رشته های معلمی و سایر رشته ها وجود دارد ، مزایایی است که برای این دانشجویان در نظر گرفته می شود.

آینده شغلی و میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته آموزش فیزیک

دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند همگی از دانشگاه های تربیت معلمی هستند که در شهرهای مختلف سراسر کشور وجود دارند. این افراد پس از اتمام تحصیل دانشگاه ، به صورت رسمی آزمایشی ، مشغول به کار می شوند. اگر مورد تایید صلاحیت آموزش و پرورش قرار گیرند ، به استخدام درآمده و مشغول به کار می شوند.

علاوه بر استخدام در آموزش و پرورش ، می توانند به تدریس خصوصی بپردازند. درآمد تدریس خصوصی چه به صورت انفرادی باشد و چه در آموزشگاه های خصوصی انجام گیرد ، نسبت به حقوق ماهانه معلمی بیشتر است. اما موفقیت در این نوع آموزش ، به خود فرد بستگی دارد و این که در چه مقطعی تصمیم به آموزش بگیرد. هر چه مقطع بالاتر ، نیاز به سطح علمی نیز بالاتر خواهد بود. بنابراین افرادی در تدریس خصوصی موفق خواهند بود که از دانش و مهارت لازم برخوردار بوده و به قدر کفایت ، بر مطالب تسلط داشته باشند.

بنابراین حتی الامکان تلاش خود را در این زمینه داشته باشید چرا که امکان استخدام و اشتغال در دولت ، بسته به نظر آموزش و پرورش بوده و دانشگاه فقط مسئولیت تربیت افرادی کارآمد جهت تدریس فیزیک در مدارس را دارد و تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان ، به تنهایی تضمین کننده آینده شغلی شما نخواهد بود.

راه دیگری نیز وجود دارد که علاوه بر افراد فارغ التحصیل از دانشگاه های تربیت معلم ، سایر افراد هم با رعایت شرایط می توانند مورد استخدام آموزش و پرورش قرار گیرند که آن ، راهی نیست جز “آزمون های استخدامی آموزش و پرورش”! این آزمون معمولا هر سال برگزار شده و با مطالعه دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 98 ، افراد واجد شرایط می توانند در زمان مقرر ، به ثبت نام بپردازند.

معلمان در ایران بسته به مقطعی که تدریس می کنند ، درآمد متفاوتی دارند. هم چنین سابقه کاری یک معلم بر میزان حقوقی که هر ماه دریافت می کند ، تاثیرگذار است. به همین خاطر است که به عنوان مثال معلمی 1 میلیون و دیگری 2 میلیون در ماه دریافتی دارد.

مزایا و معایب رشته آموزش فیزیک

همان طور که اشاره کردیم ، رشته های معلمی دارای مزایایی هستند که برای جمعیت بسیاری از کنکوری ها ، قابل توجه است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  • فراهم بودن شرایط استخدام برای بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته
  • دریافت مبلغی به عنوان حقوق در دوران دانشجویی (حدودا 1 میلیون و 500 هزار تومان)
  • تعلق گرفتن دفترچه بیمه خدمات درمانی
  • فراهم بودن محیط مناسب دانشگاه به سبب پایین آمدن ظرفیت ها و گزینش داوطلبان
  • مختلط نبودن دانشگاه که توجه تعداد بسیاری از داوطلبان را به خود جلب کرده است.

اما تا زمانی که معایبی وجود نداشته باشند ، مزیت ها بی معنی خواهند بود! دانشگاه های فرهنگیان نیز از این اصل مستثنی نیستند. معایب آن ها عبارتند از:

  • تعهد به خدمت در دولت فارغ التحصیلان رشته آموزش فیزیک ، به مدت 5 سال
  • برگزاری آزمونی جامع در پایان دوره تحصیلی می تواند برای برخی آزار دهنده باشد اما از آن جا که آزمون دشواری نیست جای نگرانی ندارد.
  • تفکیک جنسیتی همان طور که موافقانی دارد ، مخالفانی هم دارد.
  • کسر حقوق دانشجویان درحال تحصیل به سبب هزینه های خوابگاه ، غذا و …
  • بیشتر بودن واحدهای ارائه شده که آموزش و پرورش تعیین می کند ، نسبت به دانشگاه های سراسری

ادامه تحصیل در رشته آموزش فیزیک

مقاطع تحصیلی رشته آموزش فیزیک
ادامه تحصیل در رشته آموزش فیزیک

امکان تحصیل در مقطع کارشناسی رشته آموزش فیزیک فقط برای داوطلبانی که رشته نظری آن ها ریاضی و فیزیک بوده امکان پذیر است. این رشته علاوه بر دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در دانشگاه ها و موسسات دیگری مانند دانشگاه های غیرانتفاعی ، موسسات آموزش عالی و … نیز ارائه می شود که لیست دقیق این دانشگاه ها ، با انتشار  دفترچه انتخاب رشته کنکور 98 مشخص می گردد.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در گرایش آموزش فیزیک از مجموعه فیزیک آزمون کارشناسی ارشد ، شرکت کنند. توجه داشته باشید که شرکت در این رشته تنها برای دانشگاه فرهنگیان ، تربیت دبیر شهید رجایی و مراکز آموزش عالی که به آموزش و پرورش وابسته اند ، امکان پذیر است. در مقطع دکتری رشته ای تحت عنوان آموزش فیزیک وجود ندارد اما فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رشته روانشناسی تربیتی به ادامه تحصیل بپردازند.

در طول دوره تحصیل این نکته را از یاد نبرید که هر چه سطح تحصیلات و دانش افراد بیشتر شود از لحاظ شغلی نیز ، جایگاه مناسب تری برای آن ها فراهم خواهد بود. با هدف قرار دادن این موضوع انگیزه بیشتری جهت ادامه تحصیل خواهید داشت.

ویژگی های یک معلم فیزیک

  • فرآیندهای مربوط به امتحانات مانند طرح سوال ، مدیریت امتحان و نمره دهی به دانش آموزان را به خوبی انجام دهد یا بر عهده فرد مناسبی قرار دهد.
  • مطالب فیزیک را برای دانش آموزان ، به نحو احسن ارائه دهد.
  • در راستای مفهوم نمودن دانش آموزان و تثبیت مطالب برای آن ها ، تکالیف و تمریناتی را تعیین کند.
  • به خوبی تکالیف و فعالیت های کلاسی دانش آموزان را ارزیابی کرده و نمره ای متناسب با آن ارائه دهند.
  • بحثی که در کلاس ایجاد می کند را بتواند به خوبی اداره کرده و خاتمه دهد.
  • علاوه بر فیزیک ، در زمینه های مختلف علمی و غیر علمی نیز مانند ریاضیات ، زبان انگلیسی ، اصول آموزش و پرورش ، کامپیوتر و الکترونیک و … دانش لازم را داشته باشد.
  • با مطالعه کتاب های متنوع ، دانش و مهارت تدریس خود را بهبود ببخشد.

مهارت های لازم جهت پذیرش در رشته آموزش فیزیک

هنگام انتخاب رشته مورد علاقه خود ، باید نسبت به مهارت و توانایی هایی که برای آن نیاز است آگاه باشید. چرا که صرفا داشتن علاقه بدون هیچ توانایی کارآمدی ، کافی نیست. در رشته آموزش فیزیک و تمام رشته های آموزش هم به همین شکل است. صرفا علاقه به فیزیک و داشتن سطح دانش فیزیک جهت انتخاب این رشته ، کفاف نمی دهد بلکه به لحاظ شخصیتی نیز باید ، دارای روحیه مناسب باشند.

فردی که علاقه مند به رشته آموزش فیزیک می باشد باید :

  • توانایی استدلال ریاضی به منظور به کارگیری بهترین و درست ترین روش ها و فرمول های ریاضی برای حل مسئله را داشته باشد.
  • جهت انتقال و تفهیم منظور خود به مخاطب یا دانش آموزان ، از فن بیان قوی برخوردار باشد.
  • استدلال قیاسی داشته باشد. یعنی با اعمال قواعد کلی بر روی مسائل خاص به یک جواب معنادار برسد.
  • میانه خوبی با ریاضیات داشته و در انجام عملیات ریاضی ، سرعت عمل داشته باشد.
  • از قوه درک زبانی خوبی برخوردار باشد به عبارتی ، مطالبی را که از زبان شخصی دیگر شنیده و یا شخصا مطالعه می کند درک نماید.
  • با توجه به نحوه برقراری ارتباط و آموزش به سایرین باید دارای شخصیتی اجتماعی باشد.
  • با توجه به تنوع راه حل هایی که برای مسائل فیزیک وجود دارد ، روحیه جستجوگری می طلبد.

لازم به ذکر است پذیرش دانشجویان علاقه مند به رشته آموزش فیزیک ، در هر استان به صورت بومی است یعنی داوطلبان هر استان در پذیرش دانشگاه شهر خود ، اولویت دارند. هر استان ممکن است شامل چندین پردیس دانشگاهی باشد. شما داوطلبین گرامی می توانید با مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور 99 از دانشگاه های تربیت معلمی که در محل سکونتتان وجود دارند مطلع گردید. با توجه به حساس بودن انتخاب رشته توصیه می شود تا حد امکان در مورد رشته های مورد نظر خود تحقیق کنید. در این راستا می توانید از لینک های بازار کار رشته آموزش ریاضی ، بازار کار رشته فیزیک ، بازار کار رشته مهندسی نفت و … هم استفاده نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور