خانه دکتری رفع محرومیت آزمون دکتری ۱۴۰۲

رفع محرومیت آزمون دکتری ۱۴۰۲

عوامل محرومیت از ثبت نام آزمون دکتری 1402
رفع محرومیت آزمون دکتری 1402

یکی از اولین اقداماتی که داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون دکتری می بایست پیش از اقدام به ثبت نام انجام دهند، بررسی محرومیت یا عدم محرومیت خود نسبت به شرکت در این آزمون با استناد به شرایط ثبت نام آزمون دکتری می باشد که شرح کامل این شرایط را می توان با مراجعه به آخرین نسخه دفترچه ثبت نام آزمون دکتری مطالعه نمود.

لازم به ذکر است که این دفترچه برای دانشگاه های آزاد و سراسری مشترک بوده و با آغاز روند نام نویسی آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می گردد.

بر اساس آخرین تغییرات دفترچه ثبت نام آزمون دکتری، پذیرفته شدگان نهایی دوره روزانه دکتری 1401، مجاز به شرکت در آزمون دکتری 1402 خواهند بود.

کدام داوطلبان از شرکت در آزمون دکتری 1402 محروم می باشند ؟

مطابق با آخرین مصوبات مراجع مربوطه، داوطلبان ذیل از ثبت نام آزمون دکتری 1402 همچنین حضور در آن محروم خواهند بود و در صورت تمایل می توانند درخواست رفع محرومیت خود را از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش به ثبت رسانند.

  • برخلاف سال های گذشته که دانشجویان پذیرفته شده دوره های روزانه مقطع دکتری، مشمول محرومیت یک ساله بودند و حق شرکت در آزمون سال بعد را نداشتند، پذیرفته شدگان نهایی دوره روزانه آزمون دکتری 1401، چه در دانشگاه محل پذیرش ثبت نام کنند و چه نکنند، مجاز به شرکت در آزمون دکتری 1402 خواهند بود. البته داوطلبانی که نام نویسی خود در دانشگاه مقصد را نهایی نموده اند، می بایست تا پیش از پایان مهلت ثبت نام آزمون دکتری، انصراف خود از دانشگاه را قطعی نمایند.
  • آن دسته از داوطلبانی که در آزمون دکتری سال 1401 شرکت کرده و در یکی از دوره های غیر روزانه (شبانه، غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور و پردیس خودگردان) پذیرفته شده اند، در صورتی که در این دانشگاه ها ثبت نام نکرده باشند، بدون هیچ گونه محدودیتی می توانند در آزمون دکتری سال 1402 شرکت کنند. همچنین اگر این افراد در رشته و دانشگاه پذیرفته شده خود نام نویسی کرده باشند نیز می توانند بدون انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود در آزمون دکتری 1402 ثبت نام و شرکت کنند. طبیعتا این متقاضیان در صورت پذیرفته شدن، باید مراحل انصراف قطعی خود از دانشگاه را پیگیری نمایند.
  • پذیرفته شدگان بورس اعزام به خارج از کشور، تنها در صورتی که روند پذیرش آن ها تکمیل نشده باشد و در دوره روزانه نیز پذیرفته نشده باشند حق شرکت در آزمون دکتری 1402 را خواهند داشت.
  • مشمولان وظیفه عمومی که خدمت آن ها تا تاریخ 31 شهریورماه 1402 به اتمام می رسد، مجاز به شرکت در آزمون دکتری 1402 خواهند بود اما باید پس از قبولی و هنگام ثبت نام در دانشگاه، کارت پایان خدمت هوشمند خود را به واحد مربوطه ارائه نمایند.
  • مشمولان غایب، مجاز به ادامه تحصیل در مقطع دکتری نخواهند بود و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در دانشگاه، هیچ گونه مجوز معافیت تحصیلی برای آن ها صادر نشده و روند پذیرش آن ها ملغی اعلام خواهد شد. توجه داشته باشید کلیه داوطلبانی که دارای مشکل نظام وظیفه هستند، صرفا یک مرتبه می توانند نسبت به اعلام انصراف خود اقدام نمایند و دومین مرتبه انصراف این افراد به منزله سلب حق آن ها از شرکت در آزمون دکتری تلقی خواهد شد.
  • فارغ التحصیلان مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته مجاز به شرکت مجدد در این آزمون نیستند. همچنین دانشجویان اخراجی دانشگاه ها، تا پایان دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم، نمی توانند در آزمون دکتری شرکت نمایند.

راهنمای ثبت درخواست رفع محرومیت آزمون دکتری 1402

سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری برگزاری آزمون دکتری 1402 برای حل مشکل آن دسته از داوطلبانی که بنابر یکی از دلایل ذکر شده، از شرکت در آزمون دکتری محروم شده اند، شرایطی را تعیین کرده است که این افراد می توانند مطابق دستورالعمل های اعلام شده، نسبت به رفع محرومیت خود اقدام نمایند.

ارائه درخواست رفع محرومیت برای شرکت در آزمون دکتری از طریق مراجعه به سیستم پاسخگویی سایت سازمان سنجش انجام می پذیرد. بنابراین اولین اقدام برای این عمل ثبت و ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش است.

  • به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه نموده و از منو سمت چپ صفحه گزینه “ورود به سیستم پاسخگویی” را انتخاب کنید.

مرحله اول ثبت درخواست از طریق سیستم ارسال درخواست سازمان سنجش

  • چنانچه قبلا در این سیستم عضو شده اید، کلید “ورود به سیستم” را فشرده و اگر عضویت ندارید با کلیک بر روی گزینه “عضویت در سایت”، صفحه کاربری ویژه خود را تشکیل دهید.

مرحله دوم ثبت درخواست از طریق سیستم ارسال درخواست سازمان سنجش

  • در صفحه ای که در تصویر زیر نمایش داده شده است، اطلاعات درخواست شده را درج نموده و تیک عبارت “تایید می کنم که توضیحات مندرج در بالای صفحه را خوانده ام و تمامی موارد خواسته شده را رعایت کرده ام و مسئولیت عدم رعایت موارد ذکر شده را می پذیرم” را فعال نمایید. نهایتا با فشردن کلید “تایید” به صفحه بعد منتقل می شوید.

مرحله سوم ثبت درخواست از طریق سیستم ارسال درخواست سازمان سنجش

  • پس از درج اطلاعات مذکور، نام کاربری و رمز ورود از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

مرحله چهارم ثبت درخواست از طریق سیستم ارسال درخواست سازمان سنجش

  • پس از وارد نمودن رمز عبور و نام کاربری خود، صفحه ای گشوده خواهد شد که لازم است گزینه “درخواست جدید” را از منو موجود در سمت چپ این صفحه انتخاب نمایید.

مرحله پنجم ثبت درخواست از طریق سیستم ارسال درخواست سازمان سنجش

  • پس از ورود به صفحه ارسال درخواست، با انتخاب نوع آزمون و سال شرکت در آن، امکان نگارش متن درخواست برای شما ایجاد می گردد. سرانجام می بایست بر روی گزینه “تایید نهایی” کلیک نمایید تا درخواست شما با موفقیت ثبت گردد و امکان رسیدگی به آن برای مراجع ذی ربط فراهم شود.

مرحله ششم ثبت درخواست از طریق سیستم ارسال درخواست سازمان سنجش

چنانچه تقاضای رفع محرومیت داوطلبی همراه با دلایل منطقی و مورد قبول ثبت شود، اجازه شرکت در آزمون برای وی صادر خواهد شد. در این صورت، متقاضیان می بایست در زمان ثبت نام آزمون دکتری 1402 به انجام اقدامات لازم برای نام نویسی بپردازند و با مطالعه منابع آزمون دکتری 1402 خود را برای شرکت در این رقابت حساس و پراهمیت آماده کنند.

 

سوالات متداول

1- آیا پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون دکتری 1400 حق ثبت نام در آزمون سال ۱۴۰۱ را خواهند داشت؟

پذیرفته شدگان نهایی دوره روزانه آزمون دکتری 1400، چه در دانشگاه محل پذیرش خود ثبت نام کنند و چه نکنند، مجاز به شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۱ خواهند بود.

2- آیا دانشجویان شاغل به تحصیل دکتری ورودی سال 99 و قبل از آن از ثبت نام در آزمون دکتری ۱۴۰۱ محروم هستند؟

این افراد در صورتی که تا آخرین روز ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۱ انصراف قطعی خود از دانشگاه را اعلام کنند، حق شرکت در آزمون سال ۱۴۰۱ را خواهند داشت وگرنه مشمول قانون محرومیت می شوند.

3- آیا افرادی که در دوره های غیر روزانه آزمون دکتری سال 1400 پذیرفته شده اند، می توانند در آزمون سال ۱۴۰۱ شرکت کنند؟

این دسته از متقاضیان می توانند بدون انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود در آزمون دکتری ۱۴۰۱ شرکت کرده و در صورت قبولی، انصراف خود را اعلام نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری