خانه پذیرش بدون کنکور تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی 1401

تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی 1401

سهمیه پذیرش بدون کنکور غیرانتفاعی 1401
تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی 1401

پذیرش بدون آزمون برای حضور در دانشگاه ها و ادامه تحصیل، امکان مناسبی را برای افراد علاقه مند فراهم کرده است تا در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوند. ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور در دانشگاه های مختلفی از جمله غیر انتفاعی صورت می پذیرد. با توجه به مصوبه سازمان سنجش کشور، 85 درصد از پذیرش سالانه دانشگاه ها و مؤسسات عالی کشور از جمله دانشگاه غیرانتفاعی، بدون کنکور و صرفا بر مبنای سوابق تحصیلی صورت می پذیرد.

طبیعتا برای ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه ها نیز سهمیه هایی در نظر گرفته شده است که در دفترچه مربوط به آن ذکر می شود. این دفترچه که هر ساله توسط سازمان سنجش منتشر می شود، اطلاعات کافی را از سهمیه ها و لیست دانشگاه های بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار می دهد. در این مقاله سعی شده است که تاثیر سهمیه ها در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های غیرانتفاعی به طور کامل بررسی شود.

تنها پذیرفته شدگان بدون کنکور دوره روزانه مشمول تعهد خدمت می گردند و این طرح برای پذیرفته شدگان دانشگاه های غیرانتفاعی در نظر گرفته نخواهد شد.

سهمیه های مؤثر بر پذیرش دانشجو در دانشگاه های غیرانتفاعی 1401

سهمیه ها امتیازاتی هستند که باعث بهتر شذن وضعیت داوطلب و بالاتر رفتن شانس پدیرش آن ها می گردند. بدیهی است که تمامی متقاضیان، مشمول کلیه سهمیه ها نبوده و تنها واجدین شرایط می توانند از این امتیاز مطابق با ضوابط دفترچه ثبت نام بدون کنکور استفاده کنند. دفترچه مذکور، هر ساله در دو نوبت مهر و بهمن ماه به طور جداگانه توسظ سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده و بر روی سایت این سازمان قرار می گیرد. در ادامه مطلب شما را با سهمیه هایی که در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی تاثیرگذار هستند، آشنا خواهیم کرد.

سهمیه مناطق در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

یکی از بالاترین آمار تقاضای سهمیه، مربوط به سهمیه مناطق است. متقاضیان این سهمیه، با توجه به ملاک ها و شرایطی که در ادامه توضیح می دهیم، جزء یکی از مناطق 1، 2 و یا 3 محسوب می شوند.

  • در خصوص داوطلبان نظام جدید آموزشی، محل اخد مدرک سه سال پایانی دوره دوم متوسطه (پایه دهم تا دوازدهم) ملاک تعیین است.
  • متقاضیان نظام قدیم آموزش متوسطه، با توجه به محل اخذ سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان خود مشمول این سهمیه می شوند.
  • برای داوطلبان نظام ترمی – واحدی و سالی – واحدی آموزش متوسطه، نوع سهمیه مناطق بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان تعیین می شود.
  • در صورت متفاوت بودن محل اخذ مدارک تحصیلی (حتی اگر یک سال از سه سال تحصیلی متقاضی با بقیه تفاوت داشته باشد)، سهمیه وی بر اساس منطقه مرفه تر منظور خواهد شد.
  • شرکت کنندگانی که فارغ التحصیل دوره های کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) آموزشکده های فنی و حرفه ای هستند، بر اساس محل سه سال آخر دوره دبیرستان یا هنرستان خود شامل سهمیه مناطق 1، 2 و یا 3 می شوند.
  • برای داوطلبانی که دست کم دو سال از سه سال تحصیل آخر خود و یا تنها سال آخر آن را در خارج از کشور گذرانده باشند، سهمیه منطقه 3 لحاظ می شود.
  • برای کلیه متقاضیان ناتوان و یا کم توان (نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و معلولین جسمی-حرکتی) سهمیه منطقه 3 لحاظ خواهد شد.
  1. منطقه 1: شهرهای پیشرفته که همان مراکز استان ها می باشند.
  2. منطقه 2: مناطق نیمه پیشرفته
  3. منطقه 3: شهرهایی که از کمبود امکانات آموزشی برخوردار هستند

با توجه به وجود ظرفیت مشخص سهمیه ها در هر کد رشته، داوطلبان در مقایسه با متقاضیان منطقه خود که شرایط یکسانی از لحاظ امکانات و فضای آموزشی دارند، آزموده می شوند.

سهمیه رزمندگان در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

هر یک از رزمندگانی که متقاضی دریافت سهمیه اختصاصی رزمندگان هستند، می توانند بر اساس شرایط خود که در بندهای زیر شرح داده ایم، در این خصوص اقدام نماید.

گروه اول از مشمولین این سهمیه رزمندگانی هستند که به صورت داوطلبانه، حداقل به مدت 6 ماه متوالی و یا متناوب در بازه 31 شهریور 59 الی 31 شهریور 67، در مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس حضور داشته اند. این افراد می توانند با مراجعه به ارگان های مربوط مانند سازمان بسیج مستضعفین و یا وزارت جهاد کشاورزی، فرم سهمیه رزمندگان را تکمیل کنند. پس از ثبت نام، سازمان بسیج مستضعفین و یا وزارت جهاد کشاورزی آمار و سوابق این داوطلبان را بررسی کرده و در صورت تأیید نهایی ارگان های مذکور، رزمندگان به آن ها تعلق می گیرد.

لازم به ذکر است متقاضیانی که می خواهند از سهمیه رزمندگان سازمان بسیج و نیروهای مسلح استفاده کنند، باید فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان را تکمیل کنند و کد پیگیری 12 رقمی را از واحد مربوطه دریافت نموده و در زمان ثبت نام، آن را در بخش مخصوص به خود در تقاضانامه اینترنتی وارد کنند.

تذکرات مهم 

  • متقاضیان دریافت سهمیه رزمندگان باید توجه داشته باشند که در صورت عدم تأیید سهمیه خود می بایست به واحدهای تابعه شهرستان های محل تشکیل پرونده مراجعه نمایند.
  • کد پیگیری 12 رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیروهای مسلح مختص به هر مرحله از پذیرش و در هر سال متفاوت است. به همین دلیل داوطلبان باید برای دریافت کد رهگیری 12 رقمی به در این مرحله از پذیرش به واحد مربوطه مراجعه کنند.
  • این سهمیه شامل نیروهای فعال بسیجی و بسیجان عادی پایگاه های مقاومت بسیج نمی شود.
  • حضور افراد متعهد و دارای مأموریت های خدمتی کارکنان وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان های نظامی در جبهه و همچنین طرح 6 ماهه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، داوطلبانه تلقی نمی شود.

گروه دوم از مشمولین سهمیه رزمندگان، کارکنان ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستند که علاوه بر میزان موظفی خود، در بازه 31 شهریور 1359 الی 31 شهریور 1367 حداقل 6 ماه به صورت پیوسته و یا 9 ماه به صورت ناپیوسته در عملیات های داوطلبانه خطوط مقدم حضور داشته اند. این دسته از متقاضیان می توانند با تأیید بالاترین مقام هریک از نیروهای مسلح (ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران) از این مزایا استفاده نمایند.

این افراد می بایست با مراجعه به سازمان های مربوطه، نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نموده و کد پیگیری 12 رقمی خود را دریافت کنند. پس از این مرحله سوابق و اطلاعات آنان، به تأیید نهایی ستاد کل نیرو های مسلح می رسد. این دسته از داوطلبان می بایست بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبت نامی علامت گذاری کرده و کد پیگیری 12 رقمی را در محل مربوط وارد کنند.

تذکرات مهم 

  • متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران، باید با مراجعه به سایت aja.ir برای دریافت کد پیگیری 12 رقمی خود اقدام نمایند.
  • آن دسته از داوطلبانی که از سهمیه رزمندگان در مرحله پذیرش سنوات گذشته شرکت کرده اند، برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این مرحله لازم است طبق توضیحات فوق عمل کنند.

به طور کلی، هر دو گروه از مشمولین سهمیه رزمندگان ملزم به کسب 75 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد می باشند.

سهمیه ایثارگران در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

بر اساس قانون “برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران” که در سال 1396 تدوین شد؛ جانبازان 25 درصد به بالا و همسر و فرزندان، آزادگان و همسر و فرزندان، همسر و فرزندان شهدا و رزمندگان مفقود الاثر دارای سهمیه 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته هستند. همچنین 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و همچنین همسر و فرزندان رزمندگانی با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

طبق روال هر ساله، در صورتی که داوطلبان مشمول سهمیه 25 درصدی، سهمیه ایثارگران ظرفیت دانشگاه ها را تکمیل نکنند، باقی مانده آن ها در وهله اول به مشمولان سهمیه 5 درصدی ایثارگران اختصاص می یابد و اگر باز هم به حدنصاب نرسد، ظرفیت باقی مانده آن را متقاضیان آزاد تکمیل می کنند.

تذکرات مهم 

  • بر اساس قوانین مصوب “برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران” حدنصاب نمره برای ایثارگران به میزان 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد می باشد.
  • آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه ایثارگر، یک بار در رشته های تحصیلی دوره روزانه پذیرفته شده اند، اگرچه از رشته قبولی انصراف داده، در رشته قبولی ثبت نام کرده و یا نکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور را نخواهند داشت.

متقاضیان استفاده از سهمیه ایثارگران (همسر و فرزند رزمنده داوطلب بسیجی) سازمان بسیج مستضعفین، لازم است به نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور مراجعه کرده و کد پیگیری 12 رقمی خود را دریافت کنند. در ادامه نیز داوطلبان می بایست کد 12 رقمی را در فرم تقاضانامه اینترنتی درج نمایند. پس از اتمام ثبت نام، آمار و اطلاعات وارد شده از طریق سپاه های استانی به سازمان بسیج مستضعفین ارسال شده و پس از تجمیع اطلاعات، برای اعمال در اطلاعات ثبت نامی متقاضیان به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه خواهد شد. با توجه به روند اعلام شده، توصیه می شود از مراجعه مستقیم به سازمان بسیج مستضعفین جهت اخذ کد پیگیری جدا خودداری شود.

سهمیه خانواده شهدا در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

یکی دیگر از سهمیه های موثر در پذیرش بدون کنکور دانشگاه ها که در دفترچه مربوط ذکر می شود، سهمیه مربوط به خانواده شهدا می باشد. خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) برای استفاده از سهمیه مذکور موظف اند بند مربوط در فرم تقاضانامه ثبت نام را تکمیل کنند. در این حالت، متقاضیان واجد شرایط نیازی به مراجعه به سایت اینترنتی ایثار ندارند. اطلاعات این دسته از داوطلبان توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، بررسی می شود که در صورت تایید، در سهمیه خانواده شهدا گزینش خواهند شد.

سهمیه مناطق محروم در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

بر اساس مصوبات، بومیان استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان جزو مشمولین سهمیه مناطق محروم شمرده می شوند که حداقل 40 درصد از ظرفیت کد رشته محل های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به داوطلبان بومی این استان ها اختصاص می یابد. هر ساله تعداد 500 نفر از بومیان این استان ها در دانشگاه های مختلف کشور پذیرش می شوند.

نکته حائز اهمیت این است که تغییر رشته پذیرفته شدگان این سهمیه ممنوع بوده و انتقال محل تحصیل آن ها مشروط به موافقت استانداری ها و در محدوده دانشگاه های واقع در قطب دانشگاهی می باشد.

سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی در پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

بر اساس مصوبات، برای شهرها یا بخش هایی که متحمل بلایای طبیعی اعم از زلزله، سیل یا آتشفشان و خسارت مستقیم جانی و مالی شده اند، تسهیلاتی تحت عنوان سهمیه مناطق بلایای طبیعی در نظر گرفته می شود که طبیعتا دارای شرایط به خصوصی است. در این راستا، می توان گفت شهر و یا بخش محل اقامت در صورتی ملاک عمل قرار می گیرد که داوطلب به طور مستقل یا به همراه خانواده در زمان وقوع حوادث طبیعی در آن محل اقامت داشته باشد که این موضوع باید مورد تأیید فرمانداری قرار بگیرد.

داوطلبانی که در زمان وقوع بلایای طبیعی، متضرر شده اند، لازم است گواهی مربوطه را از فرمانداری محل رویداد حادثه دریافت نموده و در زمان قبولی، آن را به دانشگاه موردنظر تحویل دهند. بدیهی است که اگر گواهی مذکور، مورد تایید فرمانداری قرار نگرفته باشد، پذیرش داوطلب لغو شده و اجازه شرکت در آزمون سال بعد را نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که اولویت استفاده از اثرات این سهمیه، با دانشگاه های واقع در شهر منطقه آسیب دیده و سپس دانشگاه های واقع در استان مربوطه است. البته در صورت ارائه نشدن رشته مورد نظر در آن استان، اولویت به دانشگاه های واقع در استان های همجوار اختصاص داده می شود. همچنین هر گونه تغییر رشته یا انتقال محل تحصیل برای پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه ممنوع است.

ناگفته نماند که حداکثر مدت اعتبار سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی، 3 سال می باشد که در سال اول، توسط سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه اقدام می شود. اعمال سهمیه در سال دوم و یا سال سوم نیز در صورت تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، انجام خواهد شد.

سهمیه مناطق محروم

سهمیه های مربوط به پذیرش بدون آزمون دانشگاه های سراسر کشور از جمله دانشگاه غیرانتفاعی، به سهمیه های فوق الذکر ختم نمی شود؛ در این راستا برای بومیان یک سری شهرستان ها، تسهیلاتی در نظر گرفته می شود که بر اساس آن داوطلبانی به دانشگاه های استان معرفی می شوند. از جمله مشمولین این سهمیه ها، بومیان شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان در استان کرمان و نیز ساکنین شهرستان های ابوموسی و بشاگرد در استان هرمزگان هستند.

همچنین برای بومیان استان های زیر نیز بر حسب نظر استانداری های این استان ها و به تعداد 500 (مجموع با آزمون و صرفا براسا سوابق تحصیلی) به منظور تامین نیروی متخصص، به صورت آزاد پذیرش صورت می گیرد.

  • ایلام
  • بوشهر
  • چهارمحال و بختیاری
  • سیستان و بلوچستان
  • کردستان
  • کرمانشاه
  • کهگیلویه و بویر احمد
  • لرستان
  • هرمزگان

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های غیرانتفاعی از طریق سایت ثبت نام بدون کنکور سراسری انجام می شود. پس ار بررسی مدارک متقاضیان استفاده از سهمیه در روند ثبت نام رشته های بدون کنکور مهر ماه و یا بهمن، نتایج پذیرفته شدگان به صورت اینترنتی و از طریق سایت اعلام نتایج بدون کنکور دانشگاه های سراسری اعلام می گردد. یک مزیت مهم در خصوص تحصیل بدون آزمون در دانشگاه های غیرانتفاعی این است که برخلاف پذیرفته شدگان بدون کنکور دوره روزانه، که به واسطه سهمیه انتخابی خود مشمول تعهد خدمت می شوند، این تعهد خدمت برای پذیرفته شدگان دانشگاه های غیرانتفاعی در نظر گرفته نخواهد شد.

 

سوالات متداول

1- آیا پذیرفته شدگان بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۱، مشمول تعهد خدمت می شوند؟

خیر، تنها داوطلبانی که با استفاده از سهمیه و بدون کنکور در دوره روزانه پذیرفته شده اند، متعهد به خدمت می شوند.

2- آیا برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی ۱۴۰۱، می توان برای بار دوم از سهمیه رزمندگان استفاده کرد؟

بله، حتی اگر فرد از این سهمیه در پذیرش سنوات گذشته استفاده کرده باشد، باز هم می تواند نسبت به انتخاب آن اقدام نماید.

3- کدام محل مورد اقامتی برای اعمال سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی ۱۴۰۱ ملاک عمل قرار می گیرد؟

مناطقی که خود فرد به طور متقل یا همراه با خانواده در زمان وقوع حوادث طبیعی در آن محل اقامت داشته باشند، که این موضوع باید مورد تأیید فرمانداری قرار بگیرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره