خانه کارشناسی ارشد شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

شرایط تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری 1402
شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

همان طور که می دانید ممکن است بعضی از داوطلبان به دلیل شناخت نادرست و آگاهی نداشتن، فرآیند انتخاب رشته خود را به نحو صحیح انجام ندهند و همین باعث پشیمانی این دسته از افراد می گردد. از این رو، این افراد به دنبال تغییر رشته و یا گرایش خود در مقطع کارشناسی ارشد می باشند.

دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری جهت تغییر رشته یا گرایش خود می بایست علاوه بر گذراندن دو ترم تحصیلی در دانشگاه فعلی، دارای ضوابط دیگری نیز باشند تا بدون مشکل در رشته مقصد خود مشغول به تحصیل شوند که در ادامه این مقاله شرایط لازم جهت این کار ذکر شده است.

داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد جهت تغییر رشته یا گرایش خود، ملزم به دریافت مجوز از معاونت آموزشی دانشگاه می باشند.

شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری 1402

دسته ای از افراد خواهان تغییر رشته در زمان برگزاری کنکور ارشد سراسری  ۱۴۰۲ می باشند که این داوطلبان می بایست قبل از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری  و شرکت در آزمون، رشته مورد نظر خود را تعیین نمایند. اگر داوطلب دارای معدلی کافی جهت انتخاب رشته دانشگاه های روزانه را نباشند، می تواند از دوره نوبت دوم دانشگاه موردنظر رشته خود را برگزینند.

اما در این میان دسته ای دیگر به دنبال تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد رشته در حال تحصیل خود می باشند که امکان انجام این فرآیند نیز وجود دارد. فرآیند تغییر رشته ارشد زمانی که فرد در حال تحصیل می باشد، به ندرت اتفاق می افتد چرا که به دلیل محدود شدن انتخاب های داوطلب به زیرگروه های رشته او، تغییر رشته معمولا غیر ممکن است و در اکثر مواقع افراد به تغییر گرایش رشته در حال تحصیل خود می پردازند. تا انجام این فرآیند برای دانشگاه های سراسری در سال 1402 نیازمند داشتن یک سری از شرایط می باشد که در ادامه موارد لازم ذکر شده اند.

  • تنها داوطلبانی مجاز به تغییر گرایش خواهند بود که 2 ترم را در مقطع کارشناسی ارشد بگذرانند. (برابر با 24 واحد درسی)
  • دانشجو می بایست حد نصاب نمره معدل در رشته تحصیلی فعلی خود را داشته باشد. (حداقل معدل 12)
  • اگر رشته مقصد دانشجو همراه با مرحله مصاحبه یا گزینش حضوری باشد، داوطلب موظف به کسب نمره قبولی در مرحله مصاحبه رشته مورد نظر می باشد.
  • متقاضیان تنها یک بار مجاز به تغییر گرایش خود در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری می باشند.
  • در صورت واجد شرایط بودن داوطلب و تایید شورای آموزشی، امکان تغییر گرایش و همچنین انتقالی برای دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد فراهم است.
  • افرادی که دارای دو ترم مشروطی در مقطع کارشناسی ارشد خود باشند، نمی توانند تغییر گرایش بدهند.
  • در صورت گذراندن بیش از دو ترم توسط دانشجو در واحد دانشگاهی فعلی، دیگر امکان تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد برای فرد وجود ندارد.
  • همچنین امکان تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه های غیر حضوری به حضوری و از دانشگاه های غیر دولتی به دولتی ممنوع است.

توجه داشته باشید واحد های گذرانده شده در رشته فعلی با واحد های رشته تحصیلی جدید تطابق داده خواهد شد در نتیجه افراد نیازی به سپری نمودن آن دروس در گرایش جدید خود ندارند.

پس از رعایت موارد بالا، متقاضیان می بایست به معاونت آموزشی دانشگاه خود مراجعه کنند و پس از تکمیل فرم تغییر رشته و تحویل آن به واحد آموزش، تا زمان اعلام نتیجه درخواست خود صبر نمایند و در در صورت تایید، اقدامات لازم را جهت نهایی شدن تصمیم به انجام برسانند.

لازم به ذکر است که شما عزیزان می توانید با عضویت در کانال تلگرام کارشناسی ارشد ایران مشاوره، از اخبار پیرامون این موضوع در اسرع وقت آگاه شوید. همچنین امکان دریافت مشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد جهت برطرف سازی ابهامات پیش آمده در خصوص شرایط بالا برای شما فراهم می باشد.

تغییر رشته برای دانشجویان ارشد پذیرفته شده از طریق مرحله تکمیل ظرفیت

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که امکان تغییر رشته برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ که از طریق مرحله تکمیل ظرفیت وارد دانشگاه شده اند نیز با داشتن شرایطی امکان پذیر خواهد بود. تغییر رشته و گرایش برای این دسته از دانشجویان در صورت تایید دانشگاه انجام می شود و دانشجو باید 24 واحد از دروس خود را در طول دو نیمسال تحصیلی پشت سر بگذارد و همچنین از معاونت آموزشی دانشگاه مجوز لازم را دریافت کند.

همان گونه که ذکر شد، امکان تغییر گرایش راحت تر از تغییر رشته می باشد. دانشجویان برای تغییر گرایش و تغییر رشته در ابتدا باید با مدیر گروه رشته خود مشورت نموده و در صورت داشتن شرایط لازم باید از طریق آموزش دانشگاه اقدام نمایند. نکته مهمی که لازم است گفته شود این است که شما باید در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد  1402 دقت بسیار زیادی داشته باشید و سعی کنید که در انتخاب های خود علاوه بر علاقه، شرایط وضعیت اقتصادی و بازار کار آن رشته را نیز در نظر بگیرید.

سوالات متداول

1- آیا فرآیند تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ به صورت اینترنتی انجام می شود؟

خیر افراد جهت تغییر گرایش می بایست به صورت حضوری به واحد آموزشی دانشگاه فعلی خود مراجعه کنند.

2- دانشجویان جهت تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ ملزم به گذراندن چند ترم می باشند؟

دانشجویان ارشد جهت تغییر گرایش خود می بایست دو ترم تحصیلی را در رشته فعلی خود سپری نمایند.

3- آیا امکان تغییر رشته در حین تحصیل در کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ وجود دارد؟

داوطلبان جهت تغییر رشته خود می بایست قبل از ثبت نام برای کنکور ارشد، رشته مورد نظر خود را تعیین نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۴۷ نظر
  1. Pari

    سلام وقت بخیر من کارشناسی علوم تربیتی دارم امسال کارشناسی ارشد مهندسی شبکه روزانه قبول شدم با سهمیه پنج درصدی ترم یکم و اصلا اونجوری که فکر میکردم نیست خیلی سخت درس خوندم خیلییی تلاش کردم ولی هیچ علاقه و تمایلی به این رشته ندارم میخوام کارشناسی ارشد علوم تربیتی رو بخونم ایا امکانش هست ؟تغییر رشته و تغییر دانشگاه ؟؟؟لطفا راهنمایی کنید حتی اگه شبانه باشه ایا میشه از یه دانشگاه روزانه برم دانشگاه روزانه دیگه

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      امکان تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد.

  2. زینب

    سلام. من سهمیه ایثارگری ۵ درصد دارم و امسال در مقطع ارشد دانشگاه روزانه قبول شدم. میتونم به کمک این سهمیه تغییر رشته بدم در همون دانشگاه و حتی روزانه هم نشد شبانه اون رشته رو بخونم؟ کلا با توجه به اینکه امسال کارنامه سبز و تکمیل ظرفیت رو حذف کردن راهی برای تغییر رشته هست یا تغییر رشته در مقطع ارشدامکان پذیر نیست اصلا؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      امکان تغییر در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد، اما نیاز است تا توسط دانشکده هر دو رشته به تایید برسد.

  3. علی احمدی

    سلام
    من درحال حاضر دانشجوی ارشد مهندسی مکانیک_ساخت وتولید هستم
    امکان تغییر گرایش به مهندسی مکانیک_ طراحی کاربردی وجود دارد؟؟
    به چه صورت؟؟
    آیا تغییر گرایش جدیدا به قوانین افزوده شده؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، شما لازم است حضورا به معاونت آموزشی دانشگاه خود مراجعه کنند و پس از تکمیل فرم تغییر رشته و تحویل آن به واحد آموزش، تا زمان اعلام نتیجه درخواست خود صبر کنید.

  4. باران پارسا

    سلام .معذرت مبخوام من دانشجوی ترم اخر زیست شناسی در دانشگاه دولتی هستم .میخواستم ببینم میتونم برای ارشد تو یکی از رشته های دانشگاه فرهنگیان شرکت کنم ؟مثلا دبیری زیست شناسی .یا اگر این نمیشه توی رشته های انسانی مثل روانشناسی یا حسابداری میتونم شرکت کنم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در ارشد وزارت علوم محدودیتی بابت تغییر رشته نخواهید داشت و برای رشته های مثل حسابداری یا روانشناسی میتوانید ثبت نام کنید منتهی برای رشته های دانشگاه های فرهنگیان باید مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه فرهنگیان دریافت کرده باشید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد