خانه کارشناسی ارشد شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد
شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

هرساله تعداد زیادی از فارغ التحصیلان کارشناسی با هدف ورود به مقاطع بالاتر و بالا بردن سطح علمی خود، به دنبال زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری و آزاد 1402 هستند تا بتوانند در موعد مقرر نسبت به نام نویسی خود از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنند. این مقطع، دوره ای از آموزش عالی محسوب می شود که به صورت پیوسته و ناپیوسته در دانشگاه ها ارائه می گردد. داوطلبان می توانند با استناد بر شرایط و علاقه شخصی در یکی از رشته های مرتبط با گروه انتخابی خود به تحصیل بپردازند.

اولین مرحله برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد با آزمون، طی کردن فرآیند ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 می باشد که صرفا متقاضیان واجد شرایط و ضوابط اعلام شده در دفترچه راهنمای مربوطه مجاز به انجام این فرآیند هستند.

پذیرفته شدگان کنکور کارشناسی ارشد 1401 می توانند در کنکور کارشناسی ارشد 1402 نیز شرکت نمایند.

شرایط عمومی ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد می توانند با مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد از قوانین مربوط به شرایط عمومی، اختصاصی و علمی این آزمون اطلاع یابند. با توجه به این که ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد با کنکور کارشناسی ارشد مشترک است، دفترچه ای تحت عنوان دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به طور جداگانه منتشر نخواهد شد، بنابراین داوطلبان دانشگاه آزاد نیز ملزم به رعایت شرایط و قوانین کنکور کارشناسی ارشد سراسری می باشند.

  1. اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مورد تایید قانون اساسی جهموری اسلامی ایران
  2. نداشتن خصومت و یا دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران
  3. عدم فساد اخلاقی
  4. انجام واجبات و پرهیز از محرمات
  5. عدم ارتکاب به اعمال خلاف قوانین شغلی و تحصیلی در مدت زمان تحصیل و یا اشتغال
  6. نداشتن سابقه عضویت در گروه های ضد انقلابی

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری 1402

شرایط اختصاصی کنکور کارشناسی ارشد به صورتی ذکر شده است که در صورت عدم وجود یکی از آنها در داوطلب، متقاضی مجاز به انجام آن فرایند نخواهد شد بنابراین این قسمت از مقاله به بازگو کردن شرایط اختصاصی مندرج در دفترچه ثبت نام انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد اختصاص یافته است.

  1. پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون کارشناسی ارشد 1401 مجاز به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد 1402 می باشند.
  2. افرادی که در دوره روزانه آزمون ارشد سال 1401 پذیرفته شده اند و همچنین دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره روزانه کارشناسی ارشد سال های قبل، چنانچه تمایل به شرکت در پذیرش سال 1402 داشته باشند، می توانند بدون انصراف از تحصیل دراین آزمون ثبت نام و شرکت نمایند و پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.
  3. تمام کسانی که دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای و حتی دانشجویانی که حداکثر تا 31 شهریور 1402 موفق به اخذ مدرک کارشناسی خود شوند، (رشته هایی که پذیرش آن ها در نیمسال دو سال تحصیلی 1401 – 1402 صورت می گیرد) مجاز به ثبت نام در این آزمون خواهند بود.
  4. داوطلبان چنانچه یک بار از امکانات آموزش دولتی استفاه کرده اند، در صورتی که برای بار دوم در دوره روزانه پذیرش شوند باید شهریه معادل دوره شبانه را پرداخت کنند.
  5. فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی که قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد 1402 را دارند باید عدم تعهد به خدمت آن ها ثابت گردد.
  6. دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های دبیری باید از سوی وزارت آموزش و پرورش موافقت نامه کتبی مبنی بر ادامه تحصیل دریافت کنند.
  7. دانش آموختگانی که قصد شرکت در آزمون ارشد 1402 را دارند، در صورتی که دارای معدل کمتر از 12 باشند، مجاز به ثبت نام نخواهند بود. (فارع التحصیلان سال 86 به بعد)
  8. متقاضیان توجه نمایند که از نظر مقررات نظام وظیفه منعی برای شرکت نداشته باشند.
  9. پذیرفته شدگان در حال تحصیل در دوره های غیر روزانه در کنکور کارشناسی ارشد 1401 (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای داوطلبان آقا) می توانند بدون انصراف اقدام به شرکت در کنکور ارشد سال 1402 نموده و پس از اعلام نتایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد در صورت پذیرش نهایی، انصراف قطعی حاصل نمایند.
  10. شرکت کنندگان می بایست دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی در صورتی که مورد تائید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، درمان و آموزش پزشکی، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت باشند.
  11. پذیرفته شدگان شاغل در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی، با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد، در زمان ثبت نام به وزارت خانه، سازمان و یا نهاد دولتی مربوط تعهد خدمت بسپارند.
  12. پذیرفته شدگان دوره روزانه با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل مقطع کارشناسی ارشد، در هنگام ثبت نام تعهد بسپارند تا در محلی که دولت تعیین میکند اشتغال ورزند.

مقررات وظیفه عمومی کنکور کارشناسی ارشد 1402

با توجه به قوانین سازمان وظیفه عمومی، داوطلبان آقا می بایست به هنگام ثبت نام در آزمون و قبولی در آن، دارای یکی از شرایط زیر از لحاظ وضعیت مشمولیت بوده و یکی از کدهای 11 گانه به شرح موارد زیر را در بند 15 فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج نمایند.

  • کد 01: داشتن کارت پایان خدمت هوشمند
  • کد 02: دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)
  • کد 03: داشتن برگ آماده به خدمت بدون غیبت (که زمان پذیرش و ثبت نام آنان در دانشگاه قبل از تاریخ اعزام به خدمت باشد.) برای مشمولان فارغ التحصیل کارشناسی
  • کد 04: دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی که تا تاریخ 31 شهریور 1402 دانش آموخته می شوند. (در سنوات تحصیلی مجاز)
  • کد 05: دانش آموختگان کارشناسی که در سنوات مجاز فارغ التحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل آن ها تا زمان قبولی در مقطع ارشد بیشتر از یکسال سپری نشده و وارد غیبت نشده باشند.
  • کد 06: افراد متعهد به خدمتی که مشغول به کار در سازمان ها و یا وزارتخانه ها هستند. (با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوطه برای ادامه تحصیل)
  • کد 07: کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح (با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان ذیربط برای ادامه تحصیل)
  • کد 08: طلاب علوم دینی دارنده مدرک کارشناسی و دارای معافیت تحصیلی حوزه
  • کد 09: مشمولان دارای برگه معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، کفالت و یا … در مدت اعتبار آن)
  • کد 10: سربازان مشغول به خدمت (فارغ التحصیل مقطع کارشناسی) بدون غیبت اولیه و به شرط داشتن سایر شرایط استفاده از معافیت
  • کد 11: دانشجویان انصرافی که در سنوات مجاز انصراف داده و از تاریخ انصراف از تحصیل آن ها تا زمان قبولی در مقطع ارشد بیشتر از یکسال سپری نشده باشد. همچنین از تاریخ 22 آبان سال 90 به بعد، از امتیاز یک بار انصراف استفاده نکرده باشند.

نکات مهم

  1. سربازان وظیفه غایب اجازه ادامه تحصیل ندارند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در دانشگاه، از معافیت تحصیلی بهره مند نمی گردند. دانشگاه ها نیز مجاز به نام نویسی آن ها نیستند.
  2. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد مشمول، امکان تحصیل مجدد در این مقطع را ندارند.
  3. سنوات مجاز تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر سه سال است.
  4. پذیرفته شدگان برای دریافت معافیت تحصیلی این مقطع، لازم است با به همراه داشتن برگ درخواست مربوطه به یکی از دفاتر پلیس + 10 شهرستان دانشگاه محل تحصیل مراجعه نمایند.
  5. دانشجویان اجراجی دانشگاه ها تا پایان خدمت دوره ضرورت و یا اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد 1402

داوطلبانی که دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران می باشند می بایست با اطلاع از شرایط سهمیه های کنکور ارشد خود و درج اطلاعات صحیح در فرم ثبت نام برای انجام این امر اقدام کنند.

سهمیه رزمندگان

  • رزمندگانی که بر اساس تبصره های موجود از سال 1359 تا سال 1367 به صورت مداوم و حداقل تا 6 ماه داوطلبانه در مناطق عملیاتی حضور داشته باشند.
  • مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب تعیین می شود.
  • کد پیگیری 12 رقمی سازمان بسیج و یا نیرو هاس مصلح برای هر ازمون در سال متفاوت می باشد لذا داوطلبان می بایست جهت نام نویسی به واحد های مربوطه مراجعه نمایند.
  • نیرو های فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه ها نمی توانند از این سهمیه استفاده نمایند.
  • آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یکبار در مقطع کاردانی و یکبار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته تحصیل کرده اند در صورتی که حداقل 18 ماه در جبهه حضور داشته باشند می توانند در این آزمون نیز شذکت نمایند.

سهمیه ایثارگران

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها، جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان، ازادگان و همسر و فرزندان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها و همچنین همسر و فرزندان مفقود الاثر ها می توانند از این سهمیه استفاده نمایند.
  • 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان 25 درصد ایثارگران تعلق پیدا می کند.
  • 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان 5 درصد ایثارگران تعلق پیدا خواهد کرد.

شرایط ثبت نام اتباع خارجی در کنکور کارشناسی ارشد 1402

داوطلبان اتباع خارجی می بایست علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی ذکر شده در این دفترچه شرایط ذکر شده در ذیل را جهت ثبت نام داشته و بند مربوطه را در تقاضا نامه اینترنتی، علامتگذاری نمایند.

  1. فقط اتباع غیر ایرانی مقیم در کشور ایران مجاز به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد می باشند لذا در صورت اقامت افراد غیر مقیم پذیرش آنان لغو تلقی خواهد شد.
  2. همه داوطلبان تحصیل در دانشگاه ها و موسات آموزش عالی می بایست شرایط و شیوه نامه مصوب را رعایت نمایند.
  3. حداکثر مدت مجاز به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال می باشد
  4. داوطلبان غیر ایرانی اجازه تردد  اسکان در مناطق غیر مجاز را نخواهند داشت و بنابراین در هنگام انتخاب کی از این مکان ها در حین انتخاب رشته و پذیرش، قبولی آنان لغو تلقی خواهد شد.
  5. در صورت مغایرت شرایط از ادامه روند ثبت نام جلوگیری به عمل خواهد آمد.
  6. جمهوری اسامی ایران هیچ گونه تعهدی مبنی بر دادن امکانات لازمه در خصوص اسکان خانواده داوطلب را نخواهد داشت.
  7. همه داوطلبان پذیرفته شده در دوره های روزانه موظف به پرداخت 80% شهریه دوره شبانه می باشند.
  8. چنانچه پذیرفته شدگان در حین نام نویسی گزینه اتباع را علامت نزده باشند ثبت نام آنان لغو خواهد شد.
  9. جهت ثبت نام اتباع غیر ایرانی شرط معدل لازم نمی باشد.
  10. دانشجویان غیر ایرانی به دلیل تابعیت غیر ایرانی مشمول قوانین نظام وظیفه نمی باشند.

مدارک مورد نیاز ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

لازم است بدانید اطلاع از مدارک ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، مانند شرایط و ضوابط آن دارای اهمیت می باشد زیرا می بایست اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل کادرهای موجود در سایت را در دسترس داشته و از شرط مربوط به مدرک هویتی و تحصیلی خود نیز آگاه باشید.

مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402
شناسنامه و کارت ملیشماره سریال کارت اعتباری و سریال علاقه مندی
فایل عکس اسکن شدهکد نظام وظیفه
کد و نام مجموعه امتحانی اولمعدل مقطع کاردانی و کارشناسی
کد رشته تحصیلی در مقطع کارشناسیکد پیگیری مربوط به ایثارگران و رزمندگان
کد 13 رقمی اتباع غیر ایرانیکد پستی محل سکونت

فایل عکس اسکن شده با اطلاعات زیر:

  • ابعاد عکس 4*3 یا 4*6 بدون حاشیه
  • حجم عکس حداکثر 70 کیلوبایت باشد
  • تصویر تمام رخ بدون جای مهر و منگنه
  • اسکن از روی کارت ملی و … قبول نیست

هر داوطلب، مجاز به انتخاب یک کد رشته امتحانی اصلی و یک رشته شناور می باشد که لازم است هزینه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 و شرکت در کد رشته امتحانی اصلی و شناور به صورت جداگانه پرداخت گردد. همچنین داوطلبان متقاضی تحصیل در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی ملزم به تهیه کارت اعتباری جداگانه می باشند اما داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، نیازی به خرید کارت اعتباری جداگانه ندارند و با شرکت در کنکور سراسری ارشد، مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های آزاد نیز می باشند.

 

سوالات متداول

1- فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می بایست دارای چه معدلی برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ باشند؟

دانش آموختگان دوره کارشناسی پیوسته و یا ناپیوسته باید برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ دارای معدل بالای 12 باشند.

2- آیا پذیرفته شدگان دوره روزانه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ مجاز به شرکت در آزمون سال ۱۴۰۲ می باشند؟

بله، اما ضرورت دارد این افراد بعد از پذیرش نهایی از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهند.

3- جهت نام نویسی در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ باید دارای چه مدرک تحصیلی باشیم؟

دارندگان مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی که مورد تایید مراجع ذی صلاح قرار گرفته باشد، مجاز به ثبت نام در این آزمون می باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸۷ نظر
  1. M.M

    سلام من خانم هستم و ترم ۱۳ کارشناسی . پیام داده بودم .شما گفتین نظام وظیفه .من که مشکل نظام وظیفه ندارم چی میتونم شرکت کنم ؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، شما محدودیتی برای انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد ندارید.

  2. M.M

    من ترم ۱۳ کارشناسی هستم آیا میتوانم ارشد شرکت کنم ؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در این حالت لازم است که به نظام وظیفه مراجعه کنید و در صورت موافقت این ارگان میتوانید شرکت کنید. (معمولا موافقت نمی شود)

  3. M.M

    من ترم ۱۳کارشناسی هستم آیا میتوانم ارشد شرکت کنم ؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      در صورت فارغ التحصیلی تا پایان شهریور ماه مجاز به شرکت در آزمون می باشید.

  4. مهدیار

    سلام و عرض ادب
    وقت بخیر

    من دانشجوی ترم۶ برق هستم،ان شاءالله احتمال زیاد ترم۹ فارغ التحصیل بشم.
    می خواستم ببینم امکانش هست امسال اسفند ۱۴۰۲ در کنکور ارشد ثبت نام و شرکت کنم صرفا جهت کسب تجربه نه انتخاب رشته و…. و بعد از اومدن نتایج اقدام به انتخاب رشته نکنم ،
    سپس در کنکور اسفند ۱۴۰۳ که پاییز اون سال فارغ التحصیل میشم، به عنوان کنکور اصلیم شرکت کنم ؟

    از لحاظ سربازی موردی پیش نمیاد ؟ برام مقدور هست چنین کاری کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، باید به خاطر داشته باشید که اگر تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۳۱ فارغ التحصیل شوید می توانید در کنکور ارشد ثبت نام نموده و انتخاب رشته نیز نمائید .
      و هم چنین از تاریخ فارغ التحصیلیتان به مدت یکسال معافیت پس از تحصیل خواهید داشت.

  5. zara_shf

    وقتتون بخیر
    میخواستم بپرسم من ورودی مهر ۹۹کارشناسی حسابداریم و خرداد ۱۴۰۲ دوره مارشناسی تموم میشه و میتونم مدرک بگیرم با این وجود امکان شرکت در کنکور ارشد ۱۴۰۲ رو دارم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام بله ، هیچ منعی برای شرکت در کنکور نخواهید داشت.

  6. ♡jazzab♡

    آیاطلاب میتونن درکارشناسی ارشد برای حسابداری یاعلوم تربیتی شرکت کنند؟!

    واینکه بنده تاپایان شهریورمدرک سطح ۲ ام نمیادمیتونم ثبت نام کنم درآزمون یاخیر

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲، شما باید تا پایان ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۲ در سطح دوم فارغ التحصیل شوید و طلاب می توانند تمام مجموعه های گروه علوم انسانی را انتخاب نمایند.

  7. ♡jazzab♡

    سلام ووقت بخیرطلاب دارای سطح ۲مجازبه شرکت درکدوم گروه رشته هامیباشند

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲، طلاب می توانند تمامی مجموعه های گروه علوم انسانی را انتخاب نمایند.

  8. رضا

    سلام من کارشناسی مدریت بازرگانی دارم و۱۴۰۰/۴/۲۳فارغ التحصیل شدم امکان ثبت نام درکنکور ارشد دارم چون معافیت تحصلی ام تا به این تاریخ یکسال میگزره

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با بخش قوانین و مقررات سامانه ی نظام وظیفه، شما یک سال پس از فراغت از تحصیل فرصت دارید که خود را به دانشگاه یا پادگان معرفی کنید. با توجه به تاریخی که عنوان کردید، شما وارد غیبت پشت دفترچه ای شدید.

  9. حمید

    سلام وقت بخیر.من تاریخ۳۰بهمن ۱۴۰۲ فارغ التحصیل میشم آیا میتونم شرکت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، درصورت شرکت درآزمون میبایست رشته های نیم سال دوم ( ورودی بهمن ماه ) را انتخاب نمایید.

  10. عرفان

    سلام

    من دانشجوی ترم پنج هستم (تا شهریور ۱۴۰۲ امکان دریافت مدرک کارشناسی را ندارم) امکان شرکت در کنکور ارشد جهت کسب تجربه رو دارم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام خیر درس شما تا پایان شهریور ۱۴۰۲ به اتمام نمی رسد. شما می توانید برای کسب تجربه آزمون کارشناسی ارشد را شرکت نمایید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد