خانه نظام وظیفه شرایط خروج از کشور مشمولین خدمت سربازی ۱۴۰۲

شرایط خروج از کشور مشمولین خدمت سربازی ۱۴۰۲

نحوه خروج از کشور مشمولین خدمت سربازی 1402
شرایط خروج از کشور مشمولین خدمت سربازی 1402

خیلی از افراد به دلایل زیادی مثل سفر، ادامه تحصیل، زیارت و… تصمیم می گیرند که به خارج از کشور بروند. در کشور ایران، آقایان برای خروج از کشور در کنار گذرنامه و پاسپورت می بایست دارای کارت پایان خدمت باشند به این صورت که فرد مشمول اگر علاوه بر گذرنامه یا پاسپورت، کارت پایان خدمت نداشته باشد، در هنگام خروج از کشور با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.

به همین دلیل مشمولین خدمت سربازی باید موارد لازم را رعایت کنند و دارای شرایط لازم برای خروج از کشور باشند. در این مقاله درباره ضوابط مورد نیاز مشمولین خدمت سربازی در سال ۱۴۰۲، میزان وثیقه و نحوه دریافت مجوز توضیح خواهیم داد. 

میزان وثیقه و مدت زمان ماندن در خارج از کشور، با توجه به نوع سفر برای مشمولین خدمت سربازی متفاوت می باشد.

شرایط خروج از کشور برای مشمولین خدمت سربازی ۱۴۰۲

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن آقایان را به خود درگیر کند این است که مشمولین خدمت سربازی در سال 1402، چگونه می توانند از کشور خارج شوند؟ آیا شرایط خاصی جهت خروج از کشور این دسته از افراد در نظر گرفته می شود؟

نکته: اگر شما پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی پاسپورت خود را دریافت کرده باشید، باید قبل از خروج از کشور وضعیت نظام وظیفه (سربازی) شما مشخص شده باشد. مشمولین خدمت سربازی زمانی می توانند از کشور خارج شوند که شرایط زیر را داشته باشند:

  • مشمولین فاقد غیبت که دارای برگه معافیت پزشکی یا معافیت کفالت می باشند.
  • فارغ التحصیلان مقاطی دیپلم و پیش دانشگاهی که هنوز دارای مهلت معرفی به نظام می باشند.
  • دانشجویان و دانش آموزانی که 18 سال کامل را به پایان رسانده اند، باید دارای گواهی اشتغال به تحصیل و یا برگه معافیت تحصیل داشته باشند.
  • فرد باید فاقد غیبت سربازی برای اعزام به نظام باشد.
  • دانشجویان فارغ التحصیل باید دارای تاریخ فراغت کمتر از یکسال، گواهی فراغت از تحصیل و برگ ثبت اتمام تحصیل از دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی باشند.
  • فرد باید میزان وثیقه لازم را با توجه به نوع سفر و طول دوره ضمانت کند. 

میزان وثیقه مورد نیاز برای خروج از کشور مشمولین خدمت سربازی 1402

مشمولینی که واجد شرایط تعیین شده سال ۱۴۰۲، برای دریافت مجوز خروج از کشور هستند، نیاز به یک وثیقه جهت ضمانت کارت پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی دارند. داشتن حساب قرض الحسنه در یکی از شعب بانک قوامین ضروری است چرا که تنها بانکی که مورد قبول نیرو انتظامی می باشد، قوامین است. شایان ذکر است که میزان وثیقه بر اساس نوع سفر، متفاوت می باشد.

نکته: تاکنون اطلاعیه ای در خصوص میزان وثیقه برای خروج از کشور از سوی نظام وظیفه برای سال 1402 منتشر نشده است اما برای آشنایی شما نسبت به این مبالغ و نوع سفر جدول زیر را تهیه کرده ایم که مربوط به سال ۱۴۰۱ می باشد و در صورت انتشار هرگونه خبر مبنی بر موضوع مربوطه، این مقاله به روز خواهد شد.

میزان وثیقه و طول دوره برای مشمولین خدمت سربازی 1401
نوع سفرتعریف سفر مدت دوره مجازمیزان وثیقه 
 علمیبه منظور شرکت در کارگاه های آموزشی، کنفرانس ها، همایش علمی و سفر های مطالعاتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی 

حداکثر 30 روز (برای مقالات و کنفرانس ها)

حداکثر 45 روز (برای کارگاه ها و دوره های آموزشی)

150 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی 
زیارتی به منظور زیارت عتبات عالیات در کشور عراق یا انجام مناسک حج عمره و تمتع در کشور عربستان 

حداکثر 180 روز (برای اساتید و مبلغین)

حداکثر 30 روز (برای دانشجویان و طلاب علوم دینی)

حداکثر 60 روز (کاروان های زیارتی)

50 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی
سیاحتیبه منظور گردش، افزایش اطلاعات و دیدار از بستگان ساکن در خارج از کشور

حداکثر 20 روز

(برای دانشجویان 30 روز)

300 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی
مطالعاتیبه منظور پیشرفت تحصیلی و برای تحقیق یا آزمایش (مخصوص دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد)

شش ماه (کارشناسی ارشد)

یک سال (دکتری)

400 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی (برای دوره های مشترک 150 میلیون ریال)
ورزشی به منظور شرکت دراردوهای تدارکاتی، آمادگی یا مسابقات رسمی به خارج از کشورمهلت قانونی با توجه به شرایط مسابقات ورزشیتضمین مراجعت مشمول به مبلغ 150 میلیون ریال از سوی وزارت ورزش و جوانان
پیگیری درمان به منظور مداوا و معالجه بیماریبسته به میزان طول درمان (قابل تمدید)

نحوه دریافت مجوز خروج از کشور مشمولین خدمت سربازی ۱۴۰۲

هنگامی که می خواهید به یک سفر علمی در خارج از کشور بروید، باید ابتدا از طریق دانشگاه با محل تحصیل خود، درخواست خروج از کشور خود را ثبت کنید. بعد از دریافت تاییدیه آن بایستی به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید. ثبت درخواست خروج از کشور در سال 1402، به دو روش حضوری یا اینترنتی انجام می گیرد.

حضوری

در این روش به صورت حضوری و با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و معرفی نامه از دانشگاه، می توانید به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید. پس از پر کردن چند فرم در یکی از ساختمان های اصلی سازمان درخواست ثبت خروج از کشور را انجام می دهید. نظر داشته باشید که سازمان نظام وظیفه از ساعت 12 به بعد، از ورود افراد به داخل جلوگیری می کند بنابراین بهتر است که در صبح به سازمان نظام وظیفه رجوع کنید.

مشمولان ساکن تهران باید به مرکز نظام وظیفه تهران بروند اما ساکنان غرب و شرق استان تهران به مراکز وظیفه عمومی محل سکونت خود می روند. همچنین سایر استان ها نیز بایستی به معاونت های وظیفه عمومی مرکز استان خود مراجعه نمایند. 

اینترنتی

این روش آسان تر از دریافت مجوز به روش حضوری می باشد و به راحتی می توانید درخواست خود را به ثبت برسانید. در فرایند الکترونیکی دریافت مجوز برای خروج از کشور، باید به یکی از مراکز خدمات الکترونیک نیروی انتظامی یا همان پلیس 10+ مراجعه نمایید و کد سخا برای خروج از کشور را دریافت کنید.

اما کد سخا چیست؟ این کد معافیت تحصیلی، مشمولی و در واقع وضعیت نظام وظیفه شما را به نمایش می گذارد. بعد از دریافت کد سخا می بایست مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد سامانه سازمان نظام وظیفه به نشانی services.epolice شوید.
  2. کد ملی و کد سخا خود را وارد کنید.
  3.  اطلاعات شخصی (نام و نام خانوادگی، کد ملی، کد پستی، آدرس و محل سکونت) را وارد نمایید.
  4.  اطلاعات مربوط به خروج از کشور (تاریخ ورود و خروج، نوع سفر و کشور مقصد) را ثبت کنید.
  5. هزینه لازم برای بررسی درخواست خود را پرداخت نمایید.
  6. در صورت تحصیل در دانشگاه، با انتخاب “گزینه دانشجو هستم” درخواست خروج از کشور شما به کارتابل دانشگاه منتقل داده می شود. در صورت تایید معافیت تحصیلی، درخواست شما به سامانه وظیفه عمومی انتقال داده می شود (بین 24 تا 48 ساعت کاری، تاییدیه ای از طرف محل تحصیل برای شما فرستاده می شود) و در صورت عدم تایید معافیت تحصیلی پیغام “رد درخواست شما توسط دانشگاه” مشاهده خواهد شد.
  7. پس ازانتقال اطلاعات شما به سامانه وظیفه عمومی، باید شماره حساب بانک قوامین مشمول برای استرداد هزینه ودیعه وارد شود تا مبلغ مورد نظر پس از بازگشت از سفر به حساب شخص واریز شود.
  8. پس از ثبت شماره حساب، می توانید مبلغ ودیعه را به صورت اینترنتی و با تمامی کارت های عضو شبکه شتاب پرداخت نمایید.
  9. در بخش بعدی، سایت شماره سریال پرداخت، شماره درخواست، کد ارجاع و موارد دیگر را در اختیار شما قرار می دهد که ضروری است این اطلاعات را نزد خود نگه دارید. 
  10. در مرحله آخر نیز می توانید در خواست خود را به وظیفه عمومی ارسال کنید. 

نحوه استرداد وثیقه خروج از کشور مشمولین خدمت سربازی 1402

صدور مجوز خروج از کشور مشمولان در حین خدمت سربازی ۱۴۰۲، توسط سازمان وظیفه عمومی ممنوع بوده و آن ها می بایست درخواست خود را از طریق معاونت منابع انسانی یگان خدمتی خود پیگیری و انجام دهند.

حال سوالی که ممکن است ذهن افراد را درگیر کند که چگونه می توانند وثیقه خروج از کشور خود را استرداد کنند می توان به این نکات اشاره کرد که:

  • اگر در زمان مشخص شده به ایران بازنگردید و یا خودتان را به نظام وظیفه معرفی نکنید، شامل جریمه خواهید شد. به این ترتیب که مراجعه نکردن در موعد مقرر به سازمان نظام وظیفه باعث ممانعت از خروج مجدد شما از کشور به مدت 6 ماه تا یک سال می شود.
  • جریمه‌ها برای افرادی که دیرتر از زمان مشخص شده به کشور باز می‌گردند سخت ‌تر می‌شود و علاوه بر پرداخت مبلغ وثیقه خود، افزایش خدمت یا احضار به مراجع قضایی (با توجه به مدت زمان غیبت) در انتظار خود خواهد بود.
  • مشمولینی که درخواست خروج از کشور دارند باید بدانند که فرد با این مجوز تنها یک بار می تواند از هر کدام از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی کشور خارج شود.
  • از آن جایی که اطلاعات ورودی شما در مرزها ثبت شده است، باید توجه کنید که در هنگام بازگشت، مبلغ وثیقه بدون کسر کارمزد پس از ۴۸ ساعت بعد از ورود به کشور، به حساب شما واریز خواهد شد.

به طور کلی برای خروج از کشور، وضعیت نظام وظیفه شما باید مشخص باشد و توانایی تامین وثیقه مورد نظر سازمان نظام وظیفه را داشته باشید. مشمولانی که دارای غیبت سربازی می باشند باید توجه کنند در صورت داشتن اقامت به مدت سه سال در یک کشور و غیبت کمتر از هشت سال از سربازی، می توانند در سال دو مرتبه در کشور تردد کنند. اما اگر غیبت فرد از سربازی بیش از هشت سال باشد، امکان تردد شخص وجود ندارد مگر این که وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کند.

 

سوالات متداول

1- میزان وثیقه مورد نیاز برای مشمولین خدمت سربازی ۱۴۰۲ جهت خروج از کشور چقدر می باشد؟

میزان وثیقه لازم با توجه به نوع سفر و طول دوره برای مشمولین خدمت سربازی متفاوت می باشد که در متن فوق به آن اشاره شده است.

2- مشمولین خدمت سربازی که ساکن استان تهران می باشند، برای دریافت مجوز خروج از کشور به کدام یک از مراکز نظام وظیفه باید مراجعه نمایند؟

مشمولین ساکن تهران باید به مرکز نظام وظیفه تهران بروند اما ساکنان غرب و شرق استان تهران به مراکز وظیفه عمومی محل سکونت خود می توانند بروند.

3- آیا صدور مجور خروج از کشور برای مشمولین در حین خدمت سربازی امکان پذیر است؟

خیر، صدور مجوز خروج از کشور مشمولین در حین خدمت سربازی، توسط سازمان وظیفه عمومی ممنوع می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۵۵ نظر
  1. پویان

    با سلام
    بنده دانشجوم و درخواست مجوز خروج از کشور به مقصد ترکیه دادم و با درخواستم هم موافقت شده.
    حالا برای ۳ روز دیگه می خواستم بلیط بگیرم، خواستم ببینم امکانش هست به مقصد دیگه ای به جز ترکیه بلیط بگیرم یا نه؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، از انجام این کار خودداری کنید.

  2. محمد

    با سلام, از کجا میتونم تعداد سالهای غیبت را بفهمم؟ (بیشتر یا کمتر بودن از ۸ سال). در ضمن آیا میتونم در آخر سال برای سومین بار وارد و در سال جدید خارج بشم؟ یا تعداد ورود در ۱ سال فقط ۲ بار است؟ با تشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      جهت اطلاع از غیبت های سربازی خود به سایت نظام وظیفه یا پلیش +۱۰ مراجعه کنید.
      تردد مشمولین برای خارج از کشور بر عهده نظام وظیفه می باشد.

  3. Amir

    باسلام و عرض خسته نباشید
    من خدمتمو ۵۰ روز هست که به اتمام رسوندم…هنوزم کارتم نیومده
    خواستم بدونم ب محض اینکه کارت به دستم برسه و پاسپورت بگیرم میتونم از کشور خارج شم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله

  4. مهدی

    سلام و عرض ادب و احترام
    بنده در حال حاضر محصل ترم سه دوره کارشناسی هستم، خواستم بپرسم اگه بخوام از طریق دعوت نامه شغلی برای کار به لهستان مهاجرت کنم میتونم با وثیقه گذاشتن از کشور خارج بشم؟
    اگه این امر شدنیه نرخ وثیقه برای شش ماه یا یکسال چقدره

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      تمامی دانشجویان دارای سنوات میتوانند با گذاشتن وثیفه از کشور خارج شوند که مبلغ وثیقه بر اساس نوع سفر شما متفاوت می باشد.

  5. مختاری

    سلام پسر من متولد ۲۸ مهر ۸۴ هست
    برای سفر ۱۰ روزه شهریور ایا اجازه خروج از کشور داره؟
    اول مهر مشمول میشه

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      این موضوع وابسته به پاسپورت ایشان می شود و همچنین کشور مد نظرتان برای سفر می تواند تاثیر گذار باشد.

  6. مهرشاد

    سلام من دانشجوی کاردانی ترم ۵ هستم و معافیت تحصیلی من تا ۳۱ شهریور ۴۰۲ وقت داره. میخواستم بدونم برای خروج از کشور باید معافیت تحصیلی داشته باشم یا گواهی اشتغال به تحصیل؟
    و اینکه اگر یک بار مجوز خروج از کشور گرفتم بعد از سفر میتونم باز هم این مجوز رو بگیرم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله این مورد برای شما امکان پذیر می باشد.

  7. jaber

    سلام، اگر وثیقه زیارتی بذاریم برای عراق، بعد از عراق به ترکیه بریم و دوباره به عراق و از اونجا به ایران برگردیم و مدت مجاز هم رعایت شده باشه، مشکلی پیش میاد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما می بایست از طریق سفارتخانه ایران داخل کشور عراق نوع وثیفه و مدت زمان سفر خود را تغییر دهید.

  8. دهقانی

    سلام وقت بخیر
    بنده ورودی سال ۹۸ دانشگاه پیام نور بودم ولی به علت عدم مراجعه به دانشگاه در ترم بهمن ماه ۱۴۰۰ نامه معرفی بنده به نظام وظیفه در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ارشال شده حال من برای خروج از کشور چگونه باید اقدام کنم اصلا ممکن شدنی هست با توجه به این که من ترک تحصیلی محسوب میشم ولی هنوز نامه معرفی بنده یک سالش به اتمام نرسیده؟!

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، برابر قوانین و مقررات مندرج در سامانه ی نظام وظیفه، شما پس از قبولی در دانشگاه، علی رغم گرفتن معافیت ۵ ساله انتخاب واحد نکردید. دانشگاه هم پس از چند ترم، چنین مواردی را به نظام وظیفه گزارش خواهد داد. در صورتی که معافیت شما به حالت تعلیق درآمده باشد، شما نمی توانید از کشور خارج شوید.

  9. نیما

    سلام من پشت کنکورم همین امسال فارغ التحصیل شدم گفتن یک سال پشت کنکوری نیاز نیست خدمت بری یه بار خارج شدم اونوقت دبیرستان بودم الان باید چیکار کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام، بله، بعد از تمام شدن تحصیلاتتان یه سال برای پست کردن دفترچه سربازی یا ثبت نام برای دانشگاه فرصت دارید در صورتی که در این بازه زمانی تمایل به خروج از کشور داشته باشید می بایست به سازمان نظام وظیفه مراجعه نمایید و وثیقه مورد نظر را پرداخت کنید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره نظام وظیفه پیج نظام وظیفه