خانه دکتری منابع آزمون دستیاری پزشکی 1400

منابع آزمون دستیاری پزشکی 1400

منابع و مواد آزمون دستیاری پزشکی 1400
منابع آزمون دستیاری پزشکی 1400

آزمون دستیاری پزشکی هر ساله توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برگزار می گردد و دانش آموختگان رشته پزشکی عمومی می بایست به منظور گذراندن دوره تخصص خود در این آزمون شرکت کنند. داوطلبان می توانند مطابق شرایط و مقررات مندرج در دفترچه آزمون دستیاری پزشکی، نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام دستیاری پزشکی اقدام نمایند. در این مقاله قصد داریم جهت آمادگی شما داوطلبین گرامی برای شرکت در آزمون، به معرفی منابع مورد نیاز آزمون دستیاری پزشکی بپردازیم.

لیست منابع آزمون دستیاری پزشکی از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

مواد آزمون دستیاری پزشکی 1400

آزمون دستیاری پزشکی دارای 200 سوال چهار گزینه ای است و همانند سال های گذشته تنها شرکت کنندگانی مجاز به انتخاب رشته می شوند که حداقل از 600 نمره کل آزمون، نمره 150 را کسب نمایند. مواد آزمون دستیاری پزشکی به 5 گروه درسی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  • گروه درسی یک: زنان، جراحی عمومی
  • گروه درسی دو: داخلی و قلب
  • گروه درسی سه: کودکان و عفونی
  • گروه درسی چهار: چشم، رادیولوژی، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، اورولوژی، آمار و اپیدمیولوژی
  • گروه درسی پنج: نورولوژی، پوست، فارماکولوژی، آسیب شناسی، اخلاق پزشکی و روانشناسی

توجه داشته باشید که به هر سوال با پاسخ صحیح 3 نمره مثبت و به هر پاسخ اشتباه یک نمره منفی اختصاص می یابد و به سوالات بدون پاسخ نیز هیچ نمره ای تعلق نمی گیرد. چنانچه در یک سوال بیش از یک گزینه را جهت پاسخ انتخاب نمایید، این پاسخ نیز به عنوان یک نمره منفی تلقی می گردد. با توجه به رشته های مختلف دستیاری، هر یک از پنج گروه درسی، دارای ضرایب خاص خود می باشند. ضرایب گروه های درسی آزمون دستیاری پزشکی در جدول زیر درج شده اند.

ضرایب گروه های درسی آزمون دستیاری پزشکی 1400
زیرگروه آموزشی رشته های تخصصیضرایب گروه های درسی
زیرگروه آموزشی 1طب کار، پوست، بیماری های قلب و عروق، طب فیزیکی و توانبخشی، داخلی، آسیب شناسی، پزشکی قانونیگروه درسی یک: 2

گروه درسی دو: 4

گروه درسی سه: 2

گروه درسی چهار: 2

گروه درسی پنج: 2

زیرگروه آموزشی 2گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن، زنان و زایمان، چشم پزشکی، جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی، جراحی عمومیگروه درسی یک: 4

گروه درسی دو: 2

گروه درسی سه: 2

گروه درسی چهار: 2

گروه درسی پنج: 2

زیرگروه آموزشی 3بیماری های عفونی، پزشکی اجتماعی، کودکان

گروه درسی یک: 2

گروه درسی دو: 3

گروه درسی سه: 4

گروه درسی چهار: 2

گروه درسی پنج: 2

زیرگروه آموزشی 4ارتوپدی، طب هوا و فضا، رادیولوژی، بیهوشی، پزشکی ورزشی، جراحی مغز و اعصاب، طب اورژانس، پزشکی هسته ای، رادیوآنکولوژیگروه درسی یک: 2

گروه درسی دو: 3

گروه درسی سه: 2

گروه درسی چهار: 2

گروه درسی پنج: 2

زیرگروه آموزشی 5بیماری های مغز و اعصاب، روان پزشکی

گروه درسی یک: 2

گروه درسی دو: 3

گروه درسی سه: 2

گروه درسی چهار: 2

گروه درسی پنج: 3

لازم به ذکر است که بنا بر رای شورای آموزش پزشکی و تخصصی، رشته تخصصی طب سالمندان از سال تحصیلی 97 – 98 حذف شده است و پذیرش داوطلبان در این رشته از طریق آزمون دستیاری تخصصی بالینی صورت نمی گیرد.

منابع آزمون دستیاری پزشکی 1400

منابع آزمون هایی که هر ساله در حوزه پزشکی برگزار می شوند، از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور در اختیار داوطلبان قرار می گیرند. آزمون دستیاری پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و منابع آن از طریق بخش “منابع آزمون ها” در صفحه ابتدایی سایت ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی قابل مشاهده و دریافت می باشد. جهت سهولت شما کاربران گرامی در دسترسی به منابع مذکور، لیست منابع موجود را در ادامه مقاله ارائه نموده ایم.

چشم پزشکی

  • کتاب چشم پزشکی عمومی از محمد علی جوادی، دکتر سپهر فیضی و دکتر دانیال نجدی – نشر فرهنگ فردا – ویراست دوم 1397 (همه فصل های کتاب به استثنای فصل 10)

روانپزشکی

  • درسنامه روانپزشکی بالینی و علوم رفتاری – چاپ 1396 (چاپ جدید منبع فعلی) که متناسب با برنامه درسی ملی جدید به روزرسانی شده است.
  • کتاب Pocket handbook of psychiatry / Kaplan & Sadock’s / 6th edition / Lippincott Williams & Wilkins / 2018 (فصل 29 – بخش دارو درمانی)

فارماکولوژی

  • مباحث انتخاب شده از کتاب Katzung Bertam G. Pharmacology: Examinatoin & Board Review / Mcgrawhill /10th
    edition / 2013

شامل فصول مندرج در جدول زیر:

سرفصل هاعناوین و زیر فصل ها
قسمت 2: داروهای اتونومیکبلوکرهای کولینوسپتور و بازیاب های کولین استراز (8)، بلوکرهای آدرنوسپتور (10)
قسمت 3: داروهای قلبی و عروقیداروهای مورد استفاده در هیپرتانسیون (11)، وازودیلاتورها و درمان آنژین (12)، نارسایی قلبی (13)، داروهای دیورتیک (15)
قسمت 4: داروهای موثر بر عضلات صافهیستامین، سروتونین و آلکالوئیدهای آرگوت (16)، داروهای متسع کننده برونش و سایر داروهای مورد استفاده در آسم (20)
قسمت 5: داروهای سیستم عصبی و مرکزیداروهای آرام بخش و خواب آور (22)، داروهای ضد صرع (24)، داروهای موثر در پارکینسون (28)، داروهای موثر در درمان آلزایمر، داروهای ضد جنون (29)، داروهای ضد افسردگی (30)، داروهای مخدر و شبه تریاک (اپیوئیدی) و آنتاگونیست ها (31)
قسمت 6: داروهای موثر بر خون، التهاب و نقرسداروهای مورد استفاده در اختلالات انعقاد خون (34)، داروهای مورد استفاده در درمان هیپرلیپیدمی (35)، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و استامینوفن (36)
قسمت 7: داروهای آندوکرینتیروئید و داروهای ضد تیروئیدی (38)، کورتیکواستروئیدها و آنتاگونیست های مربوطه (39)، هورمون های گنادی (40)، هورمون های پانکراس و داروهای ضد دیابت (41)
قسمت 8: داروهای شیمی درمانیپنی سیلین ها و سوفالوسپورین ها (43)، کلرامفنیکل و تتراسیلیکن ها و ماکرولیدها (44)، آمنیوگلیکوزیدها (45)، سولفونامیدها و تری متوپریم و فلوئوروکینولون ها (46)، داروهای ضد میکروباکتری (47)، داروهای ضد ویروس (ضد هرپس و آنفولانزا) (49)، کاربرد بالینی داورهای ضد میکروبی (51)
قسمت 10: مباحث ویژهاداره بیمار مسموم (58)، داروهای مورد استفاده در بیماری های گوارشی (59)، مکمل ها و داروهای گیاهی (60)

به علت تعداد نسبتا زیاد رشته های تخصصی و منابع معرفی شده برای هر یک از آن ها، کلیه منابع آزمون دستیاری پزشکی را در قالب یک فایل PDF در کادر زیر قرار دادیم. شما می توانید با کلیک رو لینک مربوطه، این فایل را دانلود نمایید.

منابع آزمون دستیاری پزشکی 1400

دانلود فایل منابع آزمون دستیاری پزشکی 1400

(جهت دانلود فایل، روی لینک فوق کلیک کنید.)

پس از برگزاری آزمون، نتایج آزمون دستیاری پزشکی 1400 از طریق سایت sanjeshp.ir اعلام می گردد. مطابق با مصوبات شورای آموزش پزشکی و تخصصی، تنها شرکت کنندگانی که بتوانند بدون در نظر گرفتن ترازبندی و ضریب دهی نمرات، حداقل نمره 150 از 600 نمره کل آزمون را کسب نمایند، مجاز به انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1400 خواهند بود. شایان ذکر است هر داوطلب می تواند حداکثر برای 10 رشته اعلام آمادگی نماید. لیست رشته ها، دانشگاه ها و دیگر قوانین مربوطه در دفترچه انتخاب رشته دستیاری پزشکی قید شده اند.

 

سوالات متداول

1- سوالات آزمون دستیاری پزشکی 1400 از چه منابعی مطرح می شود؟

شما می توانید با مراجعه به مقاله فوق از منابع این آزمون مطلع شوید.

2- آیا منابع ذکر شده در مقاله فوق، منابع پیشنهادی آزمون دستیاری پزشکی هستند؟

خیر، این منابع توسط سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور معرفی شده است که سوالات آزمون مذکور از آن طرح می شود.

3- رشته گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن در آزمون دستیاری پزشکی دارای چه ضرایبی می باشد؟

ضرایب در زیر گروه های این رشته به طور کامل در مقاله فوق بیان شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری