خانه دکتری انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1401

انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1401

نحوه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1401
انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1401

آزمون دستیاری پزشکی یکی از آزمون های پرطرفدار کشور است که هر ساله داوطلبان زیادی را به خود اختصاص می دهد. در واقع متقاضیانی مجاز به شرکت در این آزمون می باشند که مدرک دکتری عمومی خود را دریافت نموده و همچنین سایر شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی را دارا باشند. دوره تخصص یا رزیدنتی دانشجو، حداقل 4 سال به طول می انجامد در این زمان فرد تمام آموزش هایی که برای رشته تخصصی خود مورد نیاز است را فرا می گیرد. شرکت کنندگانی که با توجه به کارنامه خود حدنصاب لازم را کسب کرده باشند، می توانند در زمان انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی نسبت به انجام فرآیند انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

داوطلبان مجاز به انتخاب 10 رشته تخصصی از 26 رشته ارائه شده در مقطع دستیاری پزشکی می باشد.

زمان انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1401

داوطلبانی که در چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی شرکت کرده اند، می توانند با توجه به اطلاعیه های منتشر شده بر روی سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور از زمان انتشار اسامی پذیرفته شدگان آگاه شده و نسبت به مشاهده نتایج آزمون دستیاری پزشکی 1401 اقدام نمایند.

انتخاب رشته تخصصی

کارنامه اولیه شرکت کنندگان این دوره از آزمون پذیرش دستیار تخصصی، در تاریخ 31 خرداد ماه 1401 منتشر گشته و بر روی سایت مذکور قرار گرفت.

متقاضیانی که از حداکثر 600 نمره خام آزمون 150 نمره را کسب کرده و مجاز به انتخاب رشته شده باشند، می بایست دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1401 را دریافت کرده و از روز دوشنبه مورخ 6 تیر ماه 1401بر اساس تراز و رتبه خود انتخاب رشته نمایند.

لازم به ذکر است باتوجه به اتمام مهلت اولیه انتخاب رشته، مهلت مجددی جهت انتخاب رشته آن دسته از افراد که از این فرآیند جا مانده اند، در نظر گرفته شده است که زمان آن متعاقبا از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشوراعلام خواهد شد. شما می توانید جهت اطلاع از زمان دقیق این فرآیند، پیج اینستاگرام انتخاب رشته ایران مشاوره  را دنبال نمایید.

انتخاب رشته فوق تخصصی

نتایج اولیه آزمون دستیار فوق تخصصی، در تاریخ 27 فروردین ماه 1401 از طریق سایت مربوطه منتشر شد و داوطلبان از تاریخ 27 لغایت 30 روردین ماهه فرصت داشتند نسبت به انتخاب محل اقدام نمایند که این بازه زمانی از تاریخ 6 تا 7 اردیبهشت ماه نیز تمدید شد.

راهنمای انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1401

فرآیند انتخاب رشته بر اساس قوانین و ضوابط مرکز سنجش آموزش پزشکی صورت می گیرد. داوطلبان می توانند به ترتیب الویت نسبت به انتخاب رشته محل های آموزشی مورد علاقه خود اقدام نمایند.

انتخاب رشته تخصصی

پذیرفته شدگان مرحله اول این آزمون می توانند حداکثر 100 کد رشته محل را فقط در 10 رشته تخصصی انتخاب کنند. به عبارت دیگر، کل رشته های تخصصی ارائه شده در این مقطع تحصیلی 26 رشته می باشد که فرد می تواند، 10 رشته را در 100 محل انتخاب کند. بهتر است که قبل از انجام این فرآیند از جزئیات و عوامل موثر بر آن به عنوان مثال تاثیر سهمیه در آزمون دستیاری پزشکی 1401 اطلاع داشته باشد و سپس دست به انتخاب رشته بزنند.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که اگر داوطلب در بیش از ده رشته تخصصی اقدام به انتخاب رشته نماید، رشته های اضافی به طور خودکار حذف خواهد شد. برای سهولت در امر انتخاب رشته، راهنمای تصویری انجام آن را در این بخش ارائه کرده ایم.

  • ابتدا به سایت سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir مراجعه کرده و وارد بخش “تخصصی و فوق تخصصی پزشکی” در منوی سمت راست شوید.

مرحله اول انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی

  • با ورود به صفحه جدید بر روی عبارت “انتخاب رشته – محل / ویرایش” کلیک نمایید.مرحله دوم انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی

 

  • دکمه “انتخاب رشته – محل / ویرایش” را بفشارید.مرحله سوم انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی

 

  • در این مرحله لازم است که به درج اطلاعات خواسته شده (کد ملی برای داوطلبان ایرانی و شماره گذرنامه برای اتباع خارجی) در کادرهای مربوطه بپردازید تا فرم انتخاب رشته بر ای شما نمایان گردد.مرحله چهارم انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی

 

در آخر بعد از تعیین الویت ها در هنگام ثبت رشته های خود در صفحه مورد نظر، الزامی است که تا زمان ثبت شدن تمام کد رشته ها صبر نمایید و سپس گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید. در غیر این صورت اطلاعات وارد شده در سامانه ذخیره نخواهد شد.

انتخاب رشته فوق تخصصی

در آزمون فوق تخصصی پزشکی، فقط ظرفیت رشته های مورد نیاز هر دانشگاه منتشر می شود و داوطلب می بایست پس از مطالعه دفترچه مربوطه، از میان رشته محل ها نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نماید.

مراحل انجام این فرآیند نیز مشابه با انتخاب رشته دستیاری تخصصی می باشد با این تفاوت که در مرحله دوم می بایست انتخاب محل آزمون را انتخاب نمایید سپس با درج نمودن کد ملی و سایر اطلاعات خواسته شده به انتخاب رشته محل بپردازید.

نکات مهم انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1401

در دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی به بیان یک سری از نکات و الزامات پرداخته شده و رعایت این تذکرات از سوی داوطلبان ضروری است. چنانچه متقاضیان بدون در نظر گرفتن این نکات که به شرح موارد زیر می باشند اقدام به ثبت کد رشته نمایند، در مقابل ھر گونه اشتباه در تکمیل فرم انتخاب رشـته محـل مسئول بوده و حق اعتراض نخواهند داشت.

  • قبل از انجام انتخاب رشته کارنامه علمی خود را به دقت مطالعه نموده تا از رتبه هایی که در هر زیر گروه کسب نموده اید آگاه شوید.
  • داوطلبانی که در حال انجام خدمت نظام وظیفه می باشند، باید تا تاریخ 1 مهر سال 1401 گواهی پایان خدمت، مرخصی و یا معافیت خود را دریافت نمایند.
  • با توجه به بالاترین رتبه ای که در هر زیر گروه کسب نموده اید، رشته های خود را انتخاب کنید.
  • فراموش نکنید که از فرم انتخاب رشته خود جهت پیگیری در مراحل بعدی پرینت تهیه کرده و تا زمان اعلام نتایج انتخاب رشته نزد خود نگه دارید.
  •  چنانچه به هر دلیلی موفق به ثبت کد رشته های خود در زمان مقرر نشدید، از فرآیند پذیرش حذف خواهید شد و امکان انتخاب رشته مجدد برای شما وجود نخواهد داشت.
  • داوطلبانی که پس از پذیرش در رشته مورد نظر خود انصراف دهند، مجاز به شرکت در آزمون دستیاری پزشکی برای سال بعد نخواهند بود. 
  • دانشگاه های علوم پزشکی محل آموزشی مورد نظر نسبت به تامین خوابگاه دستیاران تعهدی ندارند.
  • برخی از آموزش های رشته های دستیاری در دانشگاه ها با همکاری دانشگاه های دیگر انجام می گیرد.
  • داوطلبان آزمون دسیاری فوق تخصصی می توانند محل تحصیل را به دلخواه در تمامی دانشگاه های اعلام شده انتخاب نمایند و داوطلبان دارای سهمیه بومی می بایست رشته محلی را به صورت محروم انتخاب نمایند

پس از اعلام نتایج انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی 1401 داوطلبانی که در رشته های دارای مصاحبه این آزمون پذیرفته شده باشند، می بایست برای شرکت در مصاحبه آزمون دستیاری پزشکی 1401 در موعد مقرر اقدام نمایند. این فرآیند نیز از طریق سایت ثبت نام آزمون دستیاری پزشکیبه نشانی sanjeshp.ir انجام می گیرد. برای کسب اطلاع از زمان مصاحبه دستیاری پزشکی 1401 و یا سایر امور مربوط به آزمون مذکور بر روی لینک های مربوطه کلیک فرمایید.

 

سوالات متداول

1- انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی (تخصصی) در سال ۱۴۰۱ در چه تاریخی انجام می شود؟

این فرآیند در سال جاری از تاریخ 6 تیر ماه آغاز شده بود.

2- نمره خام مجاز جهت انتخاب رشته در آزمون دستیاری پزشکی باید به چه صورت باشد؟

اگر داوطلب از 600 نمره خام این آزمون 150 نمره را کسب نموده باشد، مجاز به انتخاب رشته خواهد بود.

3- افراد در هنگام انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی در چند رشته تخصصی مجاز به انتخاب رشته می باشند؟

داوطلبان حداکثر در 10 رشته تخصصی می توانند انتخاب رشته انجام دهند در غیر این صورت رشته های اضافی به طور خودکار حذف خواهد شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری