خانه دکتری میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری سراسری ۱۴۰۳

میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری سراسری ۱۴۰۳

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دکتری 1403
میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری سراسری 1403

با فرا رسیدن زمان انتخاب رشته آزمون دکتری 1403 داوطلبانی که نمره و رتبه حدنصاب لازم را کسب کرده و مجاز به انتخاب رشته شده اند، باید اقدامات لازم را برای ثبت کد رشته محل های مورد نظر خود انجام دهند. یک سری امتیاز تحت عنوان سهمیه ایثارگران، رزمندگان و مربیان در انتخاب رشته این آزمون تاثیرگذار است که متقاضیان برای استفاده از آن ها باید شرایط ذکر شده در  دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری ۱۴۰۳ را داشته باشند.

برای اعمال سهمیه های نام برده، مشمولان بایستی در زمان ثبت نام آزمون دکتری سراسری بند مربوط به آن را در فرم تقاضانامه اینترنتی سال 1403 فعال کرده و همچنین کد پیگیری را در کادر موجود وارد نمایند. در صورتی که متقاضیان سهمیه خود را در زمان نام نویسی مشخص نکنند، همانند دارندگان سهمیه آزاد گزینش خواهند شد.

سهمیه های ایثارگران، رزمندگان و مربیان بر روی نتایج آزمون و همچنین انتخاب رشته تاثیر گذار هستند.

سهمیه های موثر در انتخاب رشته آزمون دکتری سراسری ۱۴۰۳

پس از اعلام نتایج آزمون دکتری 1403 و انتشار کارنامه های داوطلبان، افرادی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، می بایست در زمان مقرر به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و پس از دریافت و مطالعه دفترچه راهنمای آن، فرآیند ثبت کد رشته محل های مورد نظر خود را به انجام برسانند. در این میان متقاضیانی هستند که از سهمیه های موثر در آزمون دکتری بهره مند شده اند و این امتیاز بر روی نتایج آن ها لحاظ شده است.

سهمیه های تاثیرگذار در این آزمون شامل سهمیه رزمندگان، ایثارگران و مربیان می شود که برای اعمال آن ها باید شرایط لازم را دارا باشید. داوطلبان می توانند با مطالعه و بررسی دفترچه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ از شرایط مربوطه مطلع شوند و در صورتی که خود را واجد بهره مندی از سهمیه ها یافتند، بند مشخص شده در فرم نام نویسی را علامت بزنند.

سهمیه رزمندگان

رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور ماه ۵۹ لغایت 31 شهریور ماه 67 حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های جنگ حضور داشته اند، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان می شوند.

سهمیه ایثارگران

داوطلبانی که شرایط دریافت سهمیه ایثارگران انتخاب رشته دکتری را دارند، باید بند مربوط به سهمیه ایثارگران را در فرم ثبت نام خود علامت بزنند.

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آنان
  • جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آنان
  • آزادگان، همسر و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران

سهمیه مربیان

مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی که در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و همچنین دانشگاه آزاد مشغول به خدمت هستند، می توانند در صورت داشتن شرایط لازم از سهمیه مربیان به شرط کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد، بهره مند گردند.

سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته دکتری سراسری 1403

رزمندگانی که حداقل 6 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه های جنگ 8 سال دفاع مقدس حضور داشته اند، بایستی با مراجعه به ارگان های ذیربط اعم از سازمان بسیج مستضعغین و یا وزارت جهاد کشاورزی، فرم مربوطه را تکمیل کنند؛ زیرا این سهمیه در صورتی بر انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ اثرگذار است که آمار و اطلاعات لازم خود اظهاری ثبت شده توسط شما در سایت سازمان سنجش، از سوی یکی از دو ارگان نام برده تایید شود. برای استفاده از این سهمیه بایستی یک سری شرایط را دارا باشید.

  • داوطلبانی که خود و یا همسر و فرزندانشان قصد استفاده از سهمیه رزمندگان سازمان بسیج مستضعفین و ستاد کل نیروهای مسلح را دارند، بایستی علاوه بر تیک زدن گزینه آن، کد پیگیری 12 رقمی را از واحد مربوطه دریافت کرده و در کادر مشخص شده فرم ثبت نام آزمون دکتری وارد نمایید.
  • کد رهگیری 12 رقمی سازمان بسیج مستضعفین و ستاد کل نیروهای مسلح هر ساله تغییر می کند، لذا داوطلبان باید با مراجعه به ارگان ذیربط کد مخصوص آزمون دکتری سال 1403 را دریافت کنند.
  • دارندگان سهمیه رزمندگان بسیج مستضعفین و یا جهاد کشاورزی در صورتی که سهمیه آن ها اعمال نشود، سهمیه آزاد بر روی کارت ورود به جلسه آزمون دکتری آن ها درج خواهد شد، بنابراین باید با مراجعه به بخش تابعه شهرستان های محل تشکیل پرونده خود، مشکل به وجود آمده را رفع نمایند.
  • آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح کشور که علاوه بر مدت زمان موظفی خود، حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته از تاریخ 31 شهریور ماه 59 تا 31 شهریور ماه 67 داوطلبانه در خط مقدم جبهه حضور داشته اند، با تایید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح از جمله ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران، ستاد ارتش، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی می توانند از سهمیه رزمندگان بهره مند شوند.
  • پرسنلی که در بند بالا ذکر شدند، باید با مراجعه به سازمان های تابعه فرم سهمیه را تکمیل نموده و کد رهگیری 12 رقمی را دریافت کنند. همچنین مشمولان سهمیه رزمندگان آجا، باید برای دریافت کد 12 رقمی خود به سایت aja.ir مراجعه نمایند.
  • افرادی که از سال 68 به بعد یک بار از سهمیه مذکور استفاده کرده و پذیرفته شده اند، اگر حداقل یک سال داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند، می توانند برای بار دوم از این سهمیه بهره مند گردند.
  • متقاضیانی که یک بار در مقطع کاردانی و دو مرتبه در مقطع کارشناسی ناپیوسته از مزایای این سهمیه استفاده کرده اند، اگر 18 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه بوده اند، می توانند با سهمیه رزمندگان در آزمون دکتری شرکت کنند.
  • داوطلبی که 3 بار با این سهمیه در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده، اگر مدت حضور داوطلبانه وی در جبهه حداقل 24 ماه است، حق بهره مندی از آن را برای آزمون دکتری دارد.
  • شرکت کنندگانی که در سنوات گذشته با استفاده از این سهمیه در آزمون دکتری شرکت کرده اند، بایستی مطابق با توضیحات ذکر شده از مزایای این سهمیه استفاده کنند.

نکات مهم:

  • مدت زمان حضور و یا خدمت در جبهه برای سربازان و پاسداران وظیفه و ماموریت های کارکنان وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان های نظامی و همچنین طرح 6 ماهه دانشجویان دانشگاه ها به معنی حضور داوطلبانه نیست.
  • فعالان بسیجی و بسیجیانی که کارت عضویت عادی دارند، نمی توانند از این سهمیه استفاده کنند.
  • داوطلبان برای اعمال این سهمیه باید موفق به کسب حدنصاب 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته در گزینش آزاد در هر رشته شوند.

سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دکتری سراسری ۱۴۰۳

سهمیه ایثارگران جهت کسب رتبه قبولی دکتری 1403 برای دو گروه 25 و 5 درصدی تعریف می شود.

  • سهمیه 25 درصدی ایثارگران: این سهمیه برای همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها، جانبازان 25 درصد و بالاتر به همراه همسر و فرزندان آنان می باشد و 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به آن ها تعلق خواهد گرفت.
  • سهمیه 5 درصدی ایثارگران: سهمیه 5 درصدی به جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آن ها و همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق دارد که 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به آن ها اختصاص می یابد.

شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران

  • در صورتی که ظرفیت سهمیه 25 درصد با مشمولان آن تکمیل نشود و به عبارتی خالی بماند، آن ظرفیت در وهله اول به دارندگان سهمیه 5 درصد اختصاص می یابد و اگر دوباره پر نشود، ظرفیت مربوطه به متقاضیان دارای سهمیه آزاد تعلق می گیرد.
  • حد نصاب نمره ایثارگران 5 و 25 درصد، 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد هر کد رشته محل می باشد.
  • ظرفیت سهمیه مذکور برای هر دو گروه 5 و 25 درصدی زمانی اعمال می شود که امکان گرد کردن ریاضی حاصل ضرب سهم در ظرفیت فراهم باشد. همچنین مقدار اعشاری باید بزرگتر از 0.5 به دست آید؛ در صورتی که مقدار اعشاری کمتر و یا مساوری 0.5 باشد، آن عدد به عدد صحیح کوچک تر از خودش گرد می شود.
  • حدنصاب نمره این سهمیه در تمامی مراحل آزمون اعمال خواهد شد.
  • اگر داوطلبی با استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری 1402 و قبل از آن در دوره های روزانه و غیر روزانه پذیرفته شده باشد، حتی در صورت انصراف قطعی حق بهره مندی از مزایای این سهمیه را ندارد.

سهمیه مربیان در انتخاب رشته دکتری سراسری ۱۴۰۳

بنا بر قانون برقراری عدالت آموزشی پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی و تخصصی، 10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر در هر کد رشته محل) به مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد تعلق می گیرد. البته این سهمیه به شرطی اعمال می شود که داوطلب 80 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را کسب نموده باشد. برای بهره مندی از سهمیه اختصاص یافته به مربیان بایستی شرایطی داشته باشید.

  • داوطلبی که با سهمیه مربیان در آزمون دکتری پذیرفته شده، در صورت موافقت دانشگاه محل خدمت می تواند به تحصیل خود ادامه دهد.
  • قبل از ثبت نام آزمون دکتری دانشگاه آزاد و سراسری سال 1403 باید موافقت دانشگاه محل خدمت متقاضیان استفاده از سهمیه مربیان اعلام شود.
  • افرادی که با این سهمیه در مقطع دکتری تمامی دوره های روزانه و غیر روزانه پذیرفته شده اند، باید شهریه بپردازند. توجه داشته باشید، در صورتی که دانشگاه محل خدمت به تخصص ایشان نیاز داشته باشد، حداکثر به مدت 4 سال و نیم شهریه مربوطه را پرداخت می کند.
  • مربیان پیمانی در صورت موافقت دانشگاه محل خدمت خود می توانند همانند داوطلبان آزاد در این آزمون شرکت کرده و پذیرفته شوند. ناگفته نماند که این افراد ملزم به پرداخت شهریه دکتری در دوره های غیرروزانه هستند.
  • مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی که در ظرفیت عادی دوره های شهریه پرداز پذیرش شده اند، همانند سایر دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه می باشند.

افرادی که از سهمیه های ایثارگران، رزمندگان و مربیان برخوردارند، باید حین ثبت نام آزمون دکتری سراسری ۱۴۰۳ بند مربوطه را علامت زده و کد پیگیری آن را در کادر مشخص شده وارد نمایند. در صورتی که سهمیه خود را در فرم اینترنتی نام نویسی تعیین نکنند، همانند داوطلبان سهمیه آزاد گزینش خواهند شد. البته در زمان اعلام نتایج آزمون دکتری 1403 با ثبت و ارسال درخواست شان در سایت سازمان سنجش همراه با مدارک مستند، می توانند نسبت به ثبت اعتراض خود مبنی بر اعمال سهمیه اقدام نمایند.

سوالات متداول

1- چه سهمیه هایی در انتخاب رشته دکتری سراسری ۱۴۰۳ تاثیرگذارند؟

سهمیه های ایثارگران، رزمندگان و مربیان بر انتخاب رشته آزمون دکتری موثر هستند.

2- برای دسترسی به سهمیه های موثر در انتخاب رشته دکتری سراسری ۱۴۰۳ باید از چه طریقی اقدام کرد؟

شرایط و جزئیات مربوط به سهمیه ها در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ و دفترچه انتخاب رشته موجود است.

3- افرادی که یک بار با سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری پذیرفته شده اند، می توانند برای آزمون ۱۴۰۳ از آن بهره مند شوند؟

خیر، پذیرفته شدگان آزمون دکتری با سهمیه ایثارگران، حتی در صورت انصراف قطعی نمی توانند برای بار دوم از مزایای آن استفاده کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری