خانه کارشناسی ارشد سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد گروه پزشکی 1401

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد گروه پزشکی 1401

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد گروه پزشکی 1401
سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد گروه پزشکی 1401

در راستای حمایت و هدایت دانشجویان ممتاز دانشگاه در مقطع کارشناسی و فراهم نمودن امکانات رفاهی و آموزشی و ارتقای سطح علمی آنان، سهمیه هایی تحت عنوان سهمیه استعدادهای درخشان در نظر گرفته شده است.

دانشگاه های علوم پزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود و با این هدف، سهمیه استعداد درخشان را برای داوطلبان متقاضی به دو صورت با آزمون و بدون آزمون اعمال می نمایند. اما استفاده از این سهمیه نیز مانند بسیاری از سهمیه های دیگر نیازمند دارا بودن شرایطی است که در ذیل این مقاله به آن پرداخته شده است.

برای دانشجویان ممتاز واجد شرایط که متقاضی تحصیل در رشته ناهمنام در مقطع کارشناسی ارشد می باشند، سهمیه بدون آزمون حذف شده و صرفا 10 درصد سهمیه با آزمون اعمال خواهد شد.

شرایط استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد گروه پزشکی 1401

دانشگاه های مختلف علوم پزشکی نیز مانند هر دانشگاه دیگر، هر ساله درصدی از کل ظرفیت پذیرش خود در مقطع کارشناسی ارشد را به پذیرش بدون آزمون و یا با آزمون از میان دانشجویان برتر دانشگاه ها قرار می دهند. دانشجویان واجد شرایط می توانند از تسهیلاتی که در اختیار آن ها قرار داده شده است، استفاده کرده و در رشته مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. همان طور که گفته شد، بدیهی است که برخورداری از این سهمیه، نیازمند شرایطی باشد.

شرایط مورد نیاز برای سهمیه بدون آزمون

  • دانشجوی ممتاز دوره کارشناسی ناپیوسته که رتبه اول را با معدل حداقل 17 در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی دانشگاه محل تحصیل خود کسب نموده و ظرف مدت حداکثر چهار نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شود و همچنین در دوره کاردانی به لحاظ میانگین جزء 10 درصد برتر فارغ التحصیلان هم رشته با ورودی مشترک باشد.
  • دانشجوی ممتاز دوره کارشناسی پیوسته که رتبه اول را با معدل حداقل 17 در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی دانشگاه محل تحصیل خود کسب نموده و ظرف مدت حداکثر هشت نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شود.
  • دانشجوی نمونه کشوری گروه پزشکی در مقطع کارشناسی به تایید ستاد انتخاب دانشجوی نمونه کشوری

تبصره 1: در صورتی که در بین متقاضیان واجد شرایط برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در یک رشته محل، امتیازات کسب شده یکسان باشد، معدل بالاتر در اولویت خواهد بود و در صورت برابری امتیازات و معدل کل، هر دو نفر پذیرش خواهند شد.

تبصره 2: درصورتی که به علت نحوه ارائه واحدهای درسی توسط دانشگاه ها مدت زمان تحصیل دانشجویان یک دوره افزایش یابد، با ارائه تاییدیه ازمعاون آموزشی دانشگاه یک نیمسال تحصیلی به حداکثر دوران تحصیل آن ها اضافه خواهد شد.

تبصره 3: در مواردی که زمان فارغ التحصیلی متقاضی به دلایل موجه از نظر معاونت آموزشی دانشگاه (از قبیل بیماری یا مرخصی زایمان و...) به تعویق افتد، حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به سنوات آموزشی او اضافه می گردد و در این صورت، نیمسال فراغت از تحصیل ملاک عمل بوده و رتبه وی با گروهی که هم مان فارغ التحصیل شده اند محاسبه می گردد.

شرایط مورد نیاز برای سهمیه با آزمون

  •  برگزیدگان آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی با کسب رتبه کشوری مساوی و کمتر از 500 (با معرفی سازمان سنجش آموزش کشور) 
  •  دارندگان مدال طلا، نقره و برنز کشوری از المپیادهای علمی دانش آموزی (با معرفی وزارت آموزش و پرورش)
  •  نفرات اول تا سوم انفرادی و رتبه اول تیمی کشوری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور البته به شرط آن که هر یک از اعضای تیم در مرحله فردی، 80 درصد نمره نفر سوم انفرادی همان حیطه را کسب نموده باشند. (با معرفی دبیرخانه المپیاد علمی وزارت)
  • برگزیدگان حائز رتبه های اول تا سوم کشوری جشنواره رازی و جشنواره های خوارزمی و جوان خوارزمی در زمینه علوم پزشکی (با معرفی دبیرخانه های مربوطه)
  • مالکان ابداع یا اختراع ثبت شده در زمینه علوم پزشکی (با تائید معاونت تحقیقات و فناوری وزارت)
  • دانشجویان نمونه کشوری گروه پزشکی در هر مقطع (با معرفی ستاد انتخاب دانشجوی نمونه کشوری)
  • 5/2 درصد از پذیرفته شدگان برتر کشوری در هر یک از آزمون های متمرکز جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جامع پیش کارورزی پزشکی (حداقل سه نفر وحداکثر تا سقف 40 نفر در هر آزمون)
  • رتبه های برتر پذیرفته شدگان در آزمون ورودی دوره های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد: تا 20 نفر پذیرفته شده در هر رشته نفر اول کشوری، تا 50 نفر پذیرفته شده در هر رشته دو نفراول کشوری و در صورتی که تعداد پذیرفته شدگان بیش از 50 نفر باشد در مجموع سه نفر اول کشوری
  • 10 درصد برتر فارغ التحصیلان هر رشته با ورودی مشترک در مقاطع کارشناسی و بالاتر در هر دانشگاه (حداقل یک نفر) با کسب معدل کل حداقل 17

لازم به ذکر است، که داشتن یک سری شرایط برای قبولی در دانشگاه بدون شرکت در آزمون، کافی نخواهد بود؛ اما برخورداری از آن ها روی نتایج آزمون تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

کلیه دانشگاه ها موظف اند حداکثر 10 درصد از ظرفیت پذیرش سهمیه آزاد خود در هر یک از رشته های موجود در هر دوره را به صورت مازاد به دانشجویان ممتاز مقطع پایین تر اختصاص دهند. در صورتی که 10 درصد محاسبه شده در هر یک از رشته محل های مورد پذیرش عدد صحیح نباشد، گرد کرده علمی آن ملاک عمل خواهد بود و در مورد رشته های با پذیرش کمتر از 5 نفر، حداقل 1 نفر پذیرفته خواهد شد.

زمان و نحوه استفاده از سهمیه استعداد درخشان ارشد گروه پزشکی 1401

متقاضیان واجد شرایطی که خواهان استفاده از این سهمیه می باشند، می توانند مطابق با تاریخ مشخص شده در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، که از 4 لغایت 6 تیرماه مشخص شده بود و تا ساعت 13 روز سه شنبه مورخ 7 تیرماه تمدید شده بود، همزمان با سایر داوطلبان، جهت نام نویسی در آزمون اقدام نموده و کد رهگیری ثبت نام خود را دریافت نمایند.

همچنین مرکز سنجش آموزش پزشکی فرصت مجددی جهت نام نویسی متقاضیان استفاده از سهمیه استعداد درخشان از ساعت 9 روز سه شنبه 28 تیر ماه لغایت ساعت 9 روز چهارشنبه 29 تیر ماه 1401 در نظر گرفته است.

این دسته از افراد باید پس از طی این مرحله، با توجه به اطلاعیه های بعدی مطابق با مراحل ذکر شده در ذیل جهت ثبت نام در این سهمیه اقدام نمایند.

  • ابتدا به سایت سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir  مراجعه کنید.
  • از منوی سمت را گزینه “کارشناسی ارشد” را فشار دهید.
  • پس از کلیک بر روی گزینه “ارشد” لینک “ثبت استعداد درخشان کارشناسی ارشد رشته های گروه پزشکی سال 1401” را فشارد دهید
  • حالا با وارد نمودن کد رهگیری ثبت نام آزمون، برای استعداد درخشان نیز نام نویسی کنید.
  • توجه داشته باشید در صورت عدم انجام این مرحله و پایان یافتن مهلت ثبت نام، اقدامی از طرف مرکز سنجش آموزش پزشکی انجام نخواهد شد.

همچنین به محض انتشار اطلاعیه های بعدی این مقاله بروز خواهد شد. البته شما می توانید با عضویت در  کانال تلگرام کارشناسی ارشد از آخرین اخبار مربوطه در این زمینه مطلع شوید.

شایان توجه است که استفاده از سهمیه های استعداد درخشان چه با آزمون و چه بدون آزمون، تنها یک بار ممکن خواهد بود و در شرایطی که دانشجو از رشته پذیرفته شده انصراف دهد، مشمول محرومیت یک ساله منع شرکت در آزمون کارشناسی ارشد نخواهد شد ولی نمی تواند مجدداً از تسهیلات با آزمون یا بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان استفاده نماید.

سوالات متداول

1- آیا نفرات برتر المپیاد های ورزشی نیز مشمول سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد علوم پزشکی ۱۴۰۱ می شوند؟

بله، نفرات اول تا سوم رشته های انفرادی و رتبه اول رشته های تیمی می توانند از سهمیه استعداد درخشان با آزمون استفاده کنند.

2- دانشجویان برای استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد گروه پزشکی ۱۴۰۱، باید حداکثر در چند نیمسال فارغ التحصیل شده باشند؟

افراد برای استفاده از این سهمیه می بایست حداکثر در 8 نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شوند.

3- متقاضیان چند بار امکان استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد گروه پزشکی ۱۴۰۱ را خواهند داشت؟

استفاده از سهمیه استعداد درخشان چه با آزمون و چه بی آزمون تنها یک بار ممکن خواهد بود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد