خانه مشاوره تحصیلی بهترین رشته های انسانی

بهترین رشته های انسانی

بهترین رشته های انسانی و بازار کار آن ها
بازار کار بهترین رشته های انسانی
گروه علوم انسانی یکی از گروه های پرطرفدار ، میان دانش آموزان محسوب می شود که این انتخاب آنان در بدو ورود به دوران متوسطه ، پلی است برای ورود به جامعه و شاید مهم ترین و تاثیرگذار ترین انتخاب های آنان از همین نقطه آغاز شود. معمولا متقاضیان این رشته تحصیلی ، دانش آموزانی هستند که از قدرت تجزیه و تحلیل بالایی برخوردارند و همچنین دارا بودن حافظه قوی ، کمک چشمگیری به موفقیت در عرصه اشتغال و تحصیل آنان خواهد نمود. در این متن قصد داریم به ارائه مطالبی در خصوص معرفی بهترین رشته های انسانی و همچنین بازار کار آن ها بپردازیم.

از بهترین رشته های انسانی با بازار کار مناسب ، می توان رشته های حقوق ، روانشناسی ، حسابداری و انواع مدیریت به ویژه مدیریت مالی ، بازرگانی ، امور بانکی و MBA را نام برد.

پرطرفدارترین رشته های انسانی

طبق بررسی هایی که در انتخاب رشته داوطلبان رشته انسانی انجام شده ، نتیجه گیری انتخاب رشته و قبولی رتبه های زیر 1000 در کنکور سراسری سال های اخیر از این قرار بوده است که رشته های زیر ، توجه اکثر داوطلبان را به خود جلب نموده و متقاضیان بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارند.

حقوق

روانشناسی

حسابداری

مدیریت مالی

مدیریت بازرگانی

مدیریت امور بانکی

مدیریت کسب و کار (MBA)

دادن القابی مثل بهترین ، برترین و … نسبت به رشته های دانشگاهی شاید یک امر سلیقه ای باشد و علایق فردی نیز در آن دخیل باشند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که یک سری از رشته ها مانند رشته حقوق ، که تاکنون بازار کار مناسبی داشته و در حال حاضر نیز بازار کار نسبتا خوب و مناسبی دارد ، به دلیل تقاضای بالا ، به حالت اشباع درآمده اند و قاعدتا رقابت برای موفقیت در بازار کار حرفه ای این رشته ها نیز ، دشوارتر شده است. پس چه بهتر است که پیش از اینکه دست به انتخاب بزنیم ، طبق شرایط موجود و با کسب آگاهی در زمینه آینده شغلی رشته مورد نظر ، انتخاب رشته خود را انجام دهیم.

آینده شغلی رشته های برتر انسانی 

همان طور که قبلا هم ذکر کردیم ، رشته های حقوق ، روانشناسی ، حسابداری و انواع رشته های مدیریت اعم از مالی ، بازرگانی ، امور بانکی و MBA جزء پرطرفدارترین رشته های انسانی محسوب می شوند که در ادامه گریزی به بازار کار هر کدام از رشته ها به تفکیک خواهیم زد.

بازار کار رشته حقوق

هرساله آزمون های استخدامی مختلفی تحت عنوان؛ آزمون وکالت ، آزمون مشاوران حقوقی قوه قضائیه و … میان فارغ التحصیلان رشته های حقوق و سایر رشته ها برگزار می شود که فرصت مناسبی را برای جذب این افراد در ارگان های دولتی به وجود می آورد. همچنین این افراد می توانند در جایگاه هایی همچون مشاوران حقوقی بانک ها ، شهرداری ها ، شرکت ها و … ، وکالت پرونده های دادگستری و سردفتری دفاتر اسناد رسمی نیز ، ایفای نقش نمایند. البته بهتر است بدانید که رشته حقوق نیز در این چند سال اخیر ، به جمع رشته های اشباع شده پیوسته و هر ساله بر جمعیت فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی افزوده می شود ، که در این میان دیگر صرفا دارای مدرک کارشناسی حقوق بودن مطرح نیست و می بایست فارغ التحصیلان این رشته ، به حقوقدانانی خبره و قدر تبدیل شوند و بر علم حقوق که تلفیقی از علوم جامعه شناسی ، فلسفه و روانشناسی است ، به طور کامل تسلط یابند.

بازار کار رشته روانشناسی

روانشناسی نیز از جمله رشته های محبوب میان دانشجویان است که در واقع این علم به مطالعه علمی و تخصصی رفتار و فرآیندهای روانی افراد می پردازد و هدف آن پرورش متخصصانی است که مفاهیم و اصول تئوری و عملی علم روانشناسی را به خوبی درک کنند و از این فنون در زمینه های مختلف تربیتی ، روانشناسی و … استفاده نمایند. ضمن برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش و با توجه به ظرفیت های موجود ، تعدادی از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی به صورت رسمی و یا پیمانی در این بخش استخدام می شوند و همچنین می توانند به عنوان کارشناسی روانشناسی برخی از شرکت ها و سازمان ها و یا به عنوان دستیار متخصصین رشته های روانپزشکی و روانشناسی بالینی مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته حسابداری

حسابداری و آینده شغلی آن
حسابداری

رشته حسابداری از جمله رشته های پرطرفداری محسوب می شود که در بین هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی ، تجربی و انسانی مشترک است. این رشته برخلاف سایر رشته ها ، که میزان اشتغال فارغ التحصیلان در آن رشته ها با میزان خروجی هرساله فارغ التحصیلان از دانشگاه ها هماهنگی ندارد، با وجود اینکه متقاضیان زیادی دارد و هرساله جمعیت زیادی از دانشجویان در این رشته فارغ التحصیل می شوند ، تقریبا اکثر این فارغ التحصیلان نیز در همین زمینه ، مشغول به کار می شوند و این امر به دلیل اهمیت و کاربردی بودن رشته حسابداری در امور اقتصادی و مالیاتی است و از کوچک ترین موسسات و بخش ها تا بزرگ ترین کارخانجات ، همگی نیازمند یک حسابدار کارآمد و متخصص هستند. فارغ التحصیلان توانمند رشته حسابداری می توانند در کلیه موسسات و بخش های تجاری ، صنعتی ، مالیاتی و … اعم از دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند. با توجه به توضیحات داده شده در می یابیم که در حال حاضر مشکلی برای اشتغال فارغ التحصیلان رشته حسابداری وجود ندارد و با توجه به نیاز اکثر موسسات به یک حسابدار شایسته و کارآمد ، آینده ای روشن برای بازار کار این رشته پیش بینی می شود.

بازار کار رشته مدیریت

رشته مدیریت نیز از جمله رشته های پرطرفدار و مشترک میان هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی ، تجربی و انسانی محسوب می شود که خصوصا در این چند سال اخیر جایگاه ویژه ای میان متقاضیان پیدا نموده است ، این رشته به دلیل تنوع و گرایش های مختلفی که دارد ، مورد توجه بسیاری از داوطلبان در هر سه گروه آزمایشی قرار گرفته است. البته از بین تمامی این گرایش ها ، مدیریت های مالی ، بازرگانی ، امور بانکی و یکی از گرایش های مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد تحت عنوان مدیریت کسب و کار (MBA) سهم بیشتری از علاقه مندی داوطلبان را نسبت به خود ، تصاحب نموده اند. علاقه مندان تحصیل در رشته های مدیریتی می بایست افرادی مسئولیت پذیر ، با جسارت ، مقتدر ، ریسک پذیر و با اراده باشند تا بتوانند در مواقع بحرانی ، کنترل اوضاع را به دست گرفته و باعث ساماندهی شرایط به وجود آمده شوند. که در ادامه هر کدام را به اختصار با ذکر بازار کار و آینده شغلی پیش روی فارغ التحصیلان در آن رشته ، توضیح می دهیم.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

دانش آموختگان رشته مدیریت بازرگانی می توانند به عنوان مدیریت و یا مشاور اجرایی سازمان های بازرگانی ، دولتی ، صنعتی مشغول به کار شوند. همچنین با توجه به تسلط فارغ التحصیلان این رشته بر ایجاد کسب و کارهای پولساز و خلاقیت در ایجاد تجارت های موفق ، این افراد در زمینه ی کار آفرینی و ایجاد کسب و کارهای جدید و هدفمند نیز می توانند موفق شوند. یک مدیر بازرگانی موفق در زمینه اشتغال خود در موسسات ، سازمان ها ، شرکت های دولتی و خصوصی در حوزه های بازرگانی ، باید بتواند ارتباط تجاری خوبی میان عرضه کنندگان و متقاضیان یک محصول تجاری ، برقرار نماید.

بازار کار رشته مدیریت مالی

این رشته از گرایش های رشته مدیریت بازرگانی محسوب می شود. که به نوبه ی خود جایگاه ویژه ای میان داوطلبان هر سه رشته علوم ریاضی ، تجربی و انسانی پیدا کرده است و هرساله دانشجویان زیادی در این رشته و از دانشگاه های مختلفی ، فارغ التحصیل می شوند. در این رشته سعی بر این است که دانش آموختگان بر مباحث مدیریت مالی ، سودآوری در کوتاه مدت و … تسلط کافی یابند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موسسات مالی و اعتباری ، شرکت های سرمایه گذاری و تامین مالی ، بورس اوراق بهادار و … مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته مدیریت امور بانکی

مدیریت امور بانکی نیز از جمله رشته های پرمتقاضی محسوب می شود که شاید عنوان این رشته کمی افراد را در اندیشه کسب ثروت های هنگفت و نجومی بیاندازد. اما واقعیت امر چنین نیست و در واقع حقوق و مزایای کارمندان بانکی نیز همانند سایر کارمندان ادارات و ارگان های دیگر می باشد و تنها تفاوتی نه چندان زیاد در میزان حقوق دریافتی بانک های خصوصی و دولتی است. دانش آموختگان رشته مدیریت امور بانکی می توانند تمامی امور مربوط به حسابداری و امور اداری شعب بانکی و موسسات وابسته به بانک ها را انجام دهند. همچنین می توانند در شرکت ها و موسسات مورد سرمایه گذاری بانک ها ، به سمت هایی مانند کارمند امور اداری ، سرپرستی شعب ، مجری طرح ها و روش های نوین بانکداری و حتی در نهایت در صورت کسب تجارب کاری فراوان ، به عنوان مدیریت شعب بانکی ، نائل شوند.

بازار کار رشته مدیریت ارشد کسب و کار (MBA)

این عنوان مخفف عبارت (Master of Business Administration) و درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت است. با این تفاوت که این رشته مختص فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته مدیریت نیست و سایر داوطلبین با مدارک کارشناسی در رشته های دیگر نیز می توانند در رشته MBA که در این چند سال اخیر بازار پررونقی را میان دانشجویان به راه انداخته است ، ادامه تحصیل دهند. این رشته به دلیل تفاوت ماهیتی که با سایر رشته ها دارد ، برای دانشجویان در ظاهر آسان تر و جذاب تر به نظر می رسد ضمن اینکه باید بدانید علی رغم این توصیفات ، لازمه ادامه تحصیل و موفقیت در این رشته ، بهره مندی از توانمندی های ذاتی و هوشی ، می باشد. این رشته گرایش های متفاوتی دارد که از جمله گرایش های محبوب آن می توان به مالی ، بازاریابی ، استراتژی ، منابع انسانی ، تکنولوژی ، کار آفرینی ، مدیریت سیستم های اطلاعاتی و اقتصاد مدیربت اشاره نمود.
متخصصین در این زمینه می توانند در موسسات مالی ، بانک ها ، کارگذاری ها ، اتوماسیون های اداری در طرح های تحقیقاتی و ….مشغول به کار شوند. شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور در اغلب گرایش های این رشته بسیار عالی است ولی متاسفانه پذیرش گرفتن در این رشته کار بسیار دشواری است. ضمن اینکه از لحاظ شرایط کاری نیز بازار کار بسیار خوبی دارد.

برای انجام یک انتخاب رشته صحیح باید با تامل فراوان پیرامون رشته انتخابی و علایق شخصی ، دست به انتخاب بزنید چرا که شاید به جرات می توان گفت نتیجه تمام 12 سال تحصیل در مدرسه یک دانش آموز در 4 ساعت حضور در کنکور و پس از آن انتخاب رشته وی قابل مشاهده است و موفقیت در آینده شغلی فرد نیز در گرو یک انتخاب رشته صحیح و هوشمندانه می باشد. لذا توصیه می کنیم با دقت هر چه تمام و همچنین توجه به شرایط کنونی جامعه و در نظر گرفتن علائق خود ، انتخاب رشته نمایید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره