خانه مشاوره تحصیلی بهترین رشته های ریاضی

بهترین رشته های ریاضی

آینده شغلی بهترین رشته های ریاضی
بازار کار بهترین رشته های ریاضی
زمانی که در حال مطالعه این مقاله می باشید ، به احتمال زیاد سوالات بسیاری پیرامون انتخاب رشته در دوران دبیرستان و یا دانشگاه ذهن شما را به خود مشغول کرده است. انتخاب رشته و به دنبال آن نگرانی درمورد آینده شغلی ، از جمله دغدغه های دانش آموزان و والدین آن ها می باشد. رشته ریاضی – فیزیک از جمله انتخاب های دانش آموزان برای ادامه تحصیل می باشد و قطعا اکثر آنان هنگام انتخاب خود با سوالاتی از قبیل پرطرفدارترین رشته های ریاضی کدام اند؟ رشته ریاضی چه مشاغلی را شامل می شود؟ کدام یک از رشته های ریاضی – فیزیک آینده شغلی خوبی دارند؟ و… مواجه می شوند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته های تحصیلی ریاضی – فیزیک در دانشگاه های کشور بپردازیم. بنابراین اگر به دنبال پاسخ سوالات خود می باشید و یا در انتخاب رشته خود دچار تردید هستید ، توصیه می کنیم ما را تا پایان مقاله همراهی نمایید.

دانش فنی و کسب مهارت های مورد نیاز از عوامل موثر بر درآمد رشته های مهندسی می باشند.

پرطرفدارترین رشته های ریاضی

بسیاری بر این باورند که رشته های ریاضی – فیزیک تنها محدود به رشته های مهندسی می باشند ، در صورتی که این باور درست نیست و دانش آموزانی که رشته ریاضی را در دوران تحصیل خود انتخاب نموده اند ، می توانند پس از شرکت در کنکور سراسری در رشته هایی همچون حسابداری ، اقتصاد ، مدیریت ، آمار و… به تحصیل بپردازند اما اگر به دنبال بهترین و پردرآمدترین رشته های ریاضی می باشید ، بدون شک با رشته های مهندسی مواجه خواهید شد. این رشته های پرمتقاضی عبارت اند از:

  • مهندسی برق
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی عمران
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی معماری

به دلیل تقاضای زیاد برای رشته های مذکور ، تحصیل در هر یک از این رشته ها در داشنگاه های مطرح کشور ، مستلزم تلاش و اراده قوق می باشند. ناگفته نماند تمامی رشته ها فوق به صورت بدون آزمون نیز در دانشگاه های پیام نور ، آزاد و غیرانتفاعی نیز ارائه می گردد. چنانچه در انتخاب رشته خود دچار تردید می باشید و نیاز به راهنمایی و مشورت دارید ، کارشناسان مجرب مشاوره تحصیلی ایران مشاوره می توانند شما را در راستای این انتخاب مهم و سرنوشت ساز راهنمایی کنند.

موقعیت شغلی بهترین رشته های ریاضی

بسیاری بر این باورند که اغلب رشته های مهندسی به خصوص رشته های پرطرفدار مانند مهندسی کامپیوتر و مهندسی برق به دلیل تقاضای زیاد اشباع شده اند و نمی توانند درآمد بالایی داشته باشند. اما حقیقت این است که اگر تنها به عنوان یک فرد عادی و صرفا به دلیل داشتن مدرک دانشگاهی بخواهید در هر زمینه ای نه تنها مهندسی به فعالیت بپردازید ، موفق نخواهید شد و قطعا به دنبال آن ، درآمد بالایی هم نخواهید داشت. بنابراین در قدم اول علاقه و پس از آن کسب تجربه ، خلاقیت ، مهارت و به روز نگه داشتن اطلاعات در زمینه شغلی خود ، از عوامل مهم درآمدزایی در تمامی رشته های تحصیلی می باشند. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با بازار کار و مهارت های بهترین رشته های ریاضی که در قسمت قبل به معرفی آن ها پرداختیم ، آشنا کنیم.

بازار کار رشته مهندسی برق

مهندسی برق به نوعی پرمتقاضی ترین رشته ریاضی محسوب می شود که هر ساله داوطلبان زیادی تمایل به تحصیل در این رشته دارند. این رشته توانایی محاسبات ریاضی و فیزیک را می طلبد ، بنابراین اگر علاقه مند به تحصیل در این رشته می باشید لازم است که در دروس مذکور مهارت های لازم را داشته باشید و همچنین تسلط بر زبان انگلیسی را هم در این رشته نمی توان نادیده گرفت. مهندسی برق دارای چهار گرایش مخابرات ، الکترونیک ، کنترل و قدرت می باشد که هر یک از آن ها در زمینه کاری مربوطه ، مهارت ها و توانایی های ویژه خود را می طلبد.

فارغ التحصیلان مهندسی برق با توجه به گرایش خود می توانند در انواع کارخانجات خودروسازی ، ذوب آهن ، نیروگاه های برق ، سازمان های فعال در حوزه مخابرات ، صنایع نظامی و دفاعی ، شرکت های تولید کننده بردهای الکترونیکی و… به فعالیت بپردازند. تسلط به نرم افزارهای مربوطه و آشنایی با اطلاعات و تکنولوژی روز دنیا در هر یک از گرایش ها دارای اهمیت ویژه ای در میزان درآمد افراد می باشد. همچنین داشتن خلاقیت ، تجربه و سرمایه لازم می تواند زمینه کارآفرینی در این رشته را فراهم سازد.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر از جمله رشته های پرطرفدار ریاضی – فیزیک محسوب می شود و در دوره کارشناسی دارای سه گرایش نرم افزار ، سخت افزار و فناوری اطلاعات (IT) می باشد. هر یک از فارغ التحصیلان این گرایش ها می توانند در حوزه هایی همچون برنامه نویسی ، طراحی وب ، طراحی و بهینه سازی پایگاه های داده ، امنیت شبکه ، طراحی سیستم های کامپیوتری و… فعالیت کنند. مهارت و تسلط بر زبان های برنامه نویسی و نرم افزارهای موردنیاز می تواند راه را برای رسیدن به درآمد بالا و موقعیت های شغلی مناسب هموار کند.

بازار کار رشته مهندسی مکانیک

بازار کار مهندسی مکانیک یکی از پردرآمدترین رشته های ریاضی
مهندسی مکانیک یکی از بهترین رشته های ریاضی

این رشته عمدتا حوزه هایی همچون طراحی ، ساخت و راه اندازی انواع دستگاه ها و ماشین آلات را در بر می گیرد. فارغ التحصیلان رشته مکانیک می توانند با توجه به مهارت و توانایی های خود در زمینه های ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه ها ، طراحی و ساخت وسایل حمل و نقل زمینی و هوایی و دریایی ، طراحی و ساخت سیستم های حرارتی و برودتی ساختمان ها ، ساخت تجهیزات نظامی و ربات ها و … به فعالیت مشغول شوند. تسلط کار با کامپیوتر و فراگیری نرم افزارهای مربوطه ، داشتن خلاقیت و قدرت تجسم ، آشنایی با زبان انگلیسی و همچنین تسلط و دانش کافی در امور فنی از جمله مهارت های مهندسین مکانیک به شمار می روند.

بازار کار رشته مهندسی عمران

مهندسی عمران همواره از گذشته تا کنون از رشته های محبوب ریاضی محسوب می شود. زمینه های کاری این رشته عبارت اند از ساخت انواع تونل ها ، پل ها ، سدها ، راه ، ساختمان و شبکه های آب و فاضلاب که فارغ التحصیلان مهندسی عمران می توانند در بخش های مربوط با حوزه های فوق در شرکت های دولتی و خصوصی به فعالیت بپردازند. کار در دانشگاه ها به عنوان هیئت علمی و همچنین فعالیت در مراکز علمی و پژوهشی به شرط داشتن تحصیلات عالی در رشته مذکور ، مانند بسیار از رشته های دیگر امکان پذیر می باشد.

تسلط به نرم افزارهای کامپیوتری و ساخت و ساز ، داشتن دانش کافی نسبت به قوانین مربوطه به ویژه مقررات ایمنی و استاندارد ، مهارت کافی در ریاضیات و علم مهندسی از جمله توانایی های یک مهندس عمران به حساب می آیند که بهره مندی از آن ها می تواند خیال شما را بابت فعالیت در رشته مورد نظر تا حد زیادی راحت کند.

بازار کار رشته مهندسی صنایع

می توان گفت حوزه کاری مهندسی صنایع تلفیقی از مهندسی و مدیریت می باشد. گستردگی فعالیت های شغلی در رشته مذکور را می توان یکی از عوامل موثر در پرطرفدار بودن آن دانست. فرصت های شغلی بسیاری برای مهندسان صنایع در انواع مراکز و کارخانجات صنعتی ، تولیدی و خدماتی فراهم می باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه هایی مانند صنعت بیمه ، کشت و صنعت ، خدمات مشاوره ای ، کارخانجات ، شرکت های هواپیمایی و… مشغول به کار شوند.

تقریبا در تمامی مواردی که نیاز به مدیریت ، هدایت ، برنامه ریزی و ارتقا بهره وری احساس می شود ، حضور یک مهندس صنایع می تواند حائز اهمیت باشد. از جمله مهارت های مهندسین صنایع می توان به داشتن خلاقیت و نوآوری ، تسلط به نرم افزارهای مربوطه ، توانایی تجزیه و تحلیل ، دانش علمی مناسب در زمینه های فیزیک ، آمار و ریاضی اشاره کرد.

بازار کار رشته مهندسی معماری 

اگر از جمله افرادی می باشید که به ساخت و ساز در کنار هنر علاقه مند هستید ، مهندسی معماری می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این رشته دارای دو جنبه هنری و فنی است که می توان گفت دروس هنری بیش از دروس فنی مورد توجه قرار می گیرد. از جمله موقعیت های شغلی رشته مهندسی معماری می توان به طراحی دکوراسیون داخلی ، انجام پروژه های پژوهشی در زمینه طراحی فضاهای طبیعی ، طراحی ساختمان و اجزای تشکیل دهنده آن از مراحل ابتدایی تا اجرای کار ، محوطه سازی و طراحی میادین شهر و پارک ها و سرپرستی دفاتر مشاوره معماری اشاره کرد. ایده پردازی ، تسلط بر نرم افزارهای مورد نیاز ، به روز نگه داشتن اطلاعات ، قدرت تجسم در کنار تسلط بر دروس ریاضی ، هندسه و آشنایی با روانشناسی از جمله مهارت یک مهندس معمار به شمار می روند.

بسیاری از افراد عمران و معماری را دو رشته مشابه تصور می کنند اما باید در نظر داشت که علی رغم تمام شباهت ها ، این دو رشته مهندسی دارای تفاوت هایی نیز می باشند. مثلا در حوزه عمران به مسائل فنی یک سازه بیش از سایر موارد مورد توجه است در صورتی که در رشته معماری علاوه بر قواعد و اصول فنی ، جنبه های روانشناسی ، زیبا شناختی و فرهنگی بنای مورد نظر دارای اهمیت می باشد. به طور کلی در رشته عمران شیوه ساخت و ساز و سبک طراحی سازه ها بررسی می شود.

با مطالعه این مقاله می توان دریافت که دانش ریاضی – فیزیک در کنار درک سه بعدی اجسام و تسلط بر انجام محاسبات از جمله توانایی های اساسی در رشته های پرطرفدار ریاضی می باشد. شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که رشته تحصیلی شما لزوما ارتباطی با آینده شغلی شما ندارد و قطعا افرادی را در اطراف خود می شناسید که فارغ از رشته و مدرک تحصیلی به فعالیت در شغل دیگری مشغول اند اما بدیهی است فعالیت در همان رشته ای که به تحصیل در آن پرداخته اید مساوی است با عدم اتلاف وقت و هزینه!

توصیه می کنیم حتما بیش از انتخاب رشته خود ، اول از همه علاقه و استعداد خود را در نظر بگیرید و سپس به بررسی ابعاد مختلف آن بپردازید. در این مقاله سعی کردیم علاوه بر معرفی بهترین و پرطرفدارترین رشته های ریاضی ، به طور مختصر در مورد بازار کار و مهارت های هر یک از رشته ها مذکور ، نکاتی را ارائه کنیم. شما می توانید برای دسترسی به اطلاعات جامع پیرامون موقعیت های شغلی هر یک از موارد ذکر شده ، به لینک های بازار کار رشته مهندسی مکانیک ، بازار کار رشته مهندسی صنایع ، بازار کار رشته مهندسی برق و بازار کار رشته مهندسی معماری مراجعه نمایید.

همان طور که اشاره شد رشته ریاضی تنها محدود به رشته های مهندسی نمی باشد و داوطلبانی که در کنکور گروه آزمایشی ریاضی شرکت کنند ، می توانند در رشته هایی مانند حسابداری ، اقتصاد ، آمار و… به تحصیل بپردازند. هر یک از لینک های بازار کار رشته آمار ، بازار کار رشته اقتصاد و بازار کار رشته حسابداری حاوی اطلاعات مفیدی در مورد فرصت های شغلی این رشته ها می باشد که با کلیک روی هر یک از لینک ها ، به صفحه مقاله مربوطه هدایت می شوید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. مهدی عزتی

    سلام مطالب مفیدی بود ممنون بابت زحمات شما
    من چند تا سوال داشتم که از شما بپرسم
    من موندم بین رشته تجربی و ریاضی کدوم رو انتخاب کنم علاقه من رشته ریاضی هست و تقریبا به همه رشته های مهندسی علاقه دارم و می تونم بخونم اما خانواده اجاره نمی دهند که ریاضی انتخاب کنم و می گویند که آخرش هیچه این رشته ها بازار خوبی ندارند و خیلی اصرار می کنند که رشته تجربی رو انتخاب کنم ولی علاقه خوبی ندارم وفقط به خاطر درآمد رشته های پزشکی می خواهند این رشته رو انتخاب کنم

    آیا می تونم تو یکی از رشته های ریاضی فیزیک چه مهندسی باشه چه نه در آینده در آمد خوبی داشته باشم تقریبا اندازه یک پزشک معمولی
    خوشحال میشم اگه راهنمایی کنید

    دوباره از شما و ادمین های سایت خوبتون و مشاوران عزیز تشکر میکنم

    • ایران مشاوره

      سلام، یکی از مهم ترین تصمیماتی که تاثیر مستقیم در شرایط تحصیلی و شغلی شما خواهد داشت، انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم می باشد، بنابراین شما در ابتدا باید به علاقه و استعداد و توانایی های خود توجه کنید، و همچنین از سایر اعضای خانواده نیز مشورت بگیرید، لازم به ذکر است در صورت کسب مهارت های لازم می توانید آینده شغلی و درآمد قابل توجهی در شاخه های تحصیلی گروه فنی و مهندسی داشته باشید.

دریافت مشاوره