خانه اخبار تحصیلی آیا تراز کنکوری های دی و تیر‌ ۱۴۰۲ بازنگری می شود؟

آیا تراز کنکوری های دی و تیر‌ ۱۴۰۲ بازنگری می شود؟

آیا تراز کنکوری های دی و تیر‌ ۱۴۰۲ بازنگری می شود؟

بعد از انتشار کارنامه کنکور در دومین مرحله از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۲، با بررسی کارنامه چند نفز اداوطلبان مشخص شده است که تراز سازمان سنجش برای کنکور دی ماه 1401 بیشتر از کنکور تیر ماه بوده است.

خواسته داوطلبان جهت بازنگری تراز کنکوری های دی و تیر 1402

با توجه به اخباری که در خصوص هم تراز نبودن کنکور دی ماه 1401 و تیر ۱۴۰۲ بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور، بسیاری از افراد با راه اندازی پویشی، خواستار بازنگری دوباره تراز کنکوری ها در دو مرحله آزمون دی و تیر ماه شده اند. به گفته سردبیر این پویش، کنکور دی ماه نسبت به تیر آسانتر بود یعنی اگر فردی در کنکور دی ماه تمام دروس را 20 درصد زده باشد، تراز بالاتری نسبت به فردی کسب خواهد کرد که همان درصدها را در کنکور تیر ماه 1402 زده است.

دلایل داوطلبان جهت بازنگری تراز

  • یکی از تفاوت هایی که در کنکور تیر و دی ماه وجود داشت، نحوه برخورد مراقبین جلسه بود. به گفته سردبیر این پویش، قبل از برگزاری کنکور دی ماه، اعلام شده بود که این کنکور آزمایشی است و شرکت کنندگان هر چقدر که می خواستند، می توانستند خوراکی همراه داشته باشند در حالی که در کنکور تیر ماه شرایط سخت تر بود و اجازه ورود داوطلبان با خوراکی یا نوشیدنی داده نمی شد.
  • یکی از افرادی که در دو نوبت کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده است این طور عنوان می کند که کنکوری که در سال جاری برگزار شد، مشکلات بسیار زیادی داشت. از دید این داوطلب، بسیاری از شرکت کنندگان کنکور 1402 که نصف کتاب ها را مطالعه نکرده بودند، کنکور دی ماه برایشان راحت تر از تیر بود.
  • یکی دیگر از داوطلبان کنکور در سال جاری این نظر را دارد که باید نمره کل هر کدام از آزمون های اختصاصی ( تیر و دی) به صورت جداگانه اعلام شود. از دید این داوطلب، نشان دادن نمره بالای یکی از آزمون ها برای فردی که در هر دو نوبت کنکور در یک گروه آزمایشی یکسان شرکت کرده، اشتباه است و سازمان سنجش حق انجام این کار را ندارد.

پاسخگویی مسئولین در جواب بازنگری تراز کنکوری ها

با افزایش انتقادها از تراز و جزئیات کارنامه کنکوری های تیر و دی ماه، رئیس سازمان سنجش کشور نیز در این خصوص نظرات و دلایل لازم را اعلام کرد. به گفته ایشان تراز به فراوانی جمعیت و ارزش نمره افراد بستگی دارد که به عنوان مثال ارزش نمره 20 یک نفر بیشتر از نمره 20 هزار نفر می باشد. در واقع تراز مستقیما به فراوانی افرادی بستگی دارد که آن نمره را کسب کرده باشند. وی تاکید کردند که با توجه به مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تمام اقدامات و تغییرات لازم باید قبل از تاریخ 31 شهریور به سازمان سنجش کشور اعلام شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش نیز در خصوص انتقاد برخی از داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ از ترازها اظهار داشتند که تراز به معنی عملکرد هر فرد در جامعه آماری خود می باشد و برخی از داوطلبان با در نظر گرفتن معدل خود در سال های گذشته از نتیجه ناراضی هستند در حالی که معدل مبنای اصلی تعیین تراز نیست و هر کدام از دروس برای خود ضریب خاصی دارند.

طبق گفته ایشان، تراز هر فرد با توجه به نمره و ضریب درسی او مشخص شده و هر فردی با داوطلبان همان سال بررسی خواهد شد. یعنی تراز داوطلبان با توجه به عملکرد آنها در همان سال مشخص می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 

 

 

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره