خانه کنکور برنامه ریزی کنکور ریاضی ۱۴۰۲

برنامه ریزی کنکور ریاضی ۱۴۰۲

منابع و نحوه جمع بندی دروس برای کنکور سراسری ریاضی 1402
برنامه ریزی کنکور ریاضی 1402

 کنکور سراسری ریاضی هر ساله توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای جذب دانشجو در رشته های فنی مهندسی و برخی از رشته های علوم پایه برگزار می شود. بیشتر متقاضیان این گروه آزمایشی به دنبال پذیرش در رشته هایی مثل مهندسی برق، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک و… هستند. البته اکثر این رشته ها به صورت بدون کنکور در دانشگاه های سراسری و آزاد نیز ارائه می شود که پذیرش آن ها بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب است.

با این حال رقابت برای قبولی در زیرگروه های رشته ریاضی مخصوصا در دانشگاه های روزانه و دولتی پرطرفدار همچنان به قوت خود باقیست و داوطلبان جهت قبول شدن در این دانشگاه ها نیازمند مطالعه، تلاش و انگیزه بسیار می باشند. مطمئنا کسانی در این راه موفق خواهند بود که با برنامه ریزی درست و تلاش و پشتکار فراوان، خود را برای شرکت در کنکور سراسری 1402 آماده کرده باشند. داشتن برنامه درسی اصولی منوط به رعایت یک سری نکات و تکنیک ها می باشد که در ادامه مطلب به صورت کامل به آن ها پرداخته شده است.

ضرایب دروس اختصاصی کنکور ریاضی در زیرگروه های مختلف، متفاوت می باشد.

نحوه برنامه ریزی کنکور ریاضی 1402

برنامه ریزی مجموعه ای از کارهایی است که در راستای رسیدن به خواسته یک فرد طراحی می شود که این مجموعه کارها شامل تعیین هدف، زمان بندی، مشخص کردن وظایف و… و مهم تر از همه اجرای آن است. در واقع برنامه ریزی اصولی مسیر رسیدن به رشته دلخواهتان را هموار می کند و به تمام فعالیت های درسی و غیر درسی شما نظم می دهد که مراحل آن به صورت گام به گام در ادامه بیان شده است. 

قدم اول: مشخص کردن هدف

حال که در ابتدای راه هستید، باید بدانید که خواسته شما دقیقا چیست و برای چه چیزی قرار است تلاش کنید. چرا که با داشتن هدف، انگیزه به وجود می آید و آن انگیزه موجب حرکت و تلاش شما برای دستیابی به خواسته مورد نظر می شود. هدف گذاری بسیار اهمیت دارد، چرا که آدم بی هدف نمی داند به کجا می رود و هیچ نظمی در زندگی خود ندارد و قطعا نمی تواند انتظار کسب یک نتیجه مطلوب را داشته باشد.

پس با این اوصاف نیازمند یک هدف عالی برای شروع راه موفقیت در کنکور سراسری ریاضی هستید. هدف مورد نظرتان را بنویسید، چرا که هر چیزی که به رشته تحریر در آورده شود، بی شک تاثیرگذار تر از چیزی است که در ذهن قرار دارد. نکته مهم بعد از هدف گذاری، چگونه نوشتن آن است؛ یعنی نگارش آن به گونه ای باشد که انگار به آن دست یافته اید.

مثلا “من در کنکور سراسری ریاضی 1402، توانستم در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف قبول شوم.” این جمله بدان معناست که شما آن خواسته را از آن خود کرده اید. البته هدف باید منطقی بوده و دور از دسترس نباشد و همچنین اگر هدف بزرگی را تعیین کرده اید، حتما می دانید که همت بلندی برای تحقق آن نیاز دارید. به قولی یا به اندازه توانایی هایتان هدف گذاری کنید و یا به اندازه هدفتان تلاش نمایید که به نظر، مورد دوم موفقیت دلچسب تری به همراه دارد.

قدم دوم: شناخت مواد امتحانی و اهمیت آن ها

برای برنامه ریزی کنکور 1402 شناخت دروس و میزان اهمیت آن ها در آزمون بسیار مهم است که باید دروس مهم تر و با ضریب بالاتر را تعیین نمایید، زیرا ضرایب دروس اختصاصی در رشته های مختلف متفاوت می باشد. به همین دلیل اگر برای رسیدن به رشته خاصی درس می خوانید، بهتر است از تاثیر و ضرایب دروس مختلف در گروه آزمایشی مربوط به آن مطلع باشید. در ادامه متن، جدول ضرایب دروس عمومی و اختصاصی در کنکور سراسری ریاضی را قرار داده ایم.

ضرایب دروس در زیرگروه های مختلف گروه آزمایشی ریاضی 1402
عناوین دروس  زیر گروه 1زیر گروه 2زیر گروه 3
زبان و ادبیات فارسی444
فرهنگ و معارف اسلامی333
زبان عربی222
زبان انگلیسی222
ریاضیات443
فیزیک332
شیمی233

قدم سوم: طراحی جدول زمان بندی

پس از کسب آگاهی در خصوص ضرایب دروس در رشته های گروه آزمایشی ریاضی و فنی می بایست زمان مطالعاتی خود را با توجه به اهمیت دروس مشخص نمایید. برای این کار باید متناسب با ضرایب برای مطالعه هر درس به طور جداگانه زمانی را در نظر بگیرید. مثلا مهندسی برق در زیر گروه 1 رشته ریاضی قرار دارد که در این زیر گروه، ریاضیات ضریب 4 و فیزیک ضریب 3 دارد؛ پس باید زمان مطالعاتی این دو درس بیشتر از شیمی که دارای ضریب 2 است، باشد. برای برنامه ریزی می توانید 3 نوع برنامه سالانه، ماهانه و هفتگی طراحی کنید که در ادامه هریک را توضیح داده ایم. همچنین می توانید برنامه درسی خود را به صورت روزانه تنظیم نمایید و بر اساس الویت بندی،دروسی که می خواهید در همان روز مورد مطالعه قرار دهید، در برنامه بگنجانید. 

برنامه ریزی سالانه

برنامه ریزی سالانه کنکوری یعنی چشم اندازی از یک سال کنکور خود داشته باشید و بدانید که در هر زمانی از این دوره مطالعه، قرار است چه کارهایی انجام دهید. در تصویر زیر، یک نمونه از این برنامه ریزی را برای شما قرار داده ایم؛ البته بسته به زمان شروع شما، این برنامه ممکن است دچار تغییراتی شود.

برنامه یک سال کنکور ریاضی

برنامه ریزی ماهانه

در برنامه ریزی ماهانه باید مشخص شود که چه حجمی از مطالب و کدام کتاب ها را باید مطالعه کنید. تعداد تست های آموزشی، زمان دار، شرکت در آزمون های آزمایشی و… را می بایست در این برنامه بنویسید.

برنامه ریزی ماهانه کنکور ریاضی

برنامه ریزی هفتگی

طراحی این نوع برنامه بیشتر از ماهانه و سالانه اهمیت دارد، چرا که در این برنامه جزییات مطالعه کتاب ها و ساعت های آن نوشته شده است. یعنی باید یک جدول زمان بندی که دارای روزهای هفته و پارت های مطالعه است، وجود داشته باشد و حتما آن را به دیوار اتاق نصب کرده و یا در جلوی دید خود قرار دهید.

برنامه ریزی هفتگی کنکور ریاضیتوجه: در نظر داشته باشید، آنچه که در برنامه ریزی درسی اهمیت زیادی دارد، بازدهی بالای آن می باشد؛ یعنی از وقتی که صرف مطالعه دروس می کنید، بیشترین بهره را ببرید.

ویژگی های برنامه ریزی کنکور ریاضی 1402

برنامه ریزی اصولی دارای ویژگی هایی است که باید در زمان چینش ساعات و مواد امتحانی، آن ها را رعایت کنید تا به نتیجه رضایت بخش خود دست یابید.

  1. برنامه ریزی باید بر مبنای نقاط ضعف و قوت، ویژگی های روحی و جسمی و در کل شرایط داوطلبان تنظیم شود؛ در واقع نمی توان یک برنامه ثابت را به همه توصیه کرد و هر فردی برنامه ای مختص به خود را دارد.
  2. یک برنامه ریزی باید منطقی و واقع بینانه باشد؛ یعنی متناسب با توانمندی دانش آموز تنظیم شود. ممکن است دانش آموزی توان مطالعه بیش از 10 ساعت در روز را داشته باشد و دانش آموز دیگری نتواند بیشتر از 8 ساعت در روز مطالعه کند، پس برنامه ریزی باید قابل اجرا باشد.
  3. طراحی برنامه ریزی باید برمبنای هدف شما بوده تا در راستای تحقق آن، میزان مطالعه خود را تنظیم نمایید. بدیهی است کسی که خواهان رشته های مهندسی دانشگاه های دولتی پرطرفدار باشد، باید به همان نسبت تلاش خود را بیشتر کند.
  4. در طول سال کنکوری باید عملکرد افراد مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ در واقع شما باید بتوانید با توجه به برنامه ریزی، نقاط ضعف، قوت و میزان پیشرفت یا پسرفت خود را مشخص کرده و برای رفع مشکل و نقاط ضعف در یک درس، شیوه مطالعه را عوض کنید.
  5. برنامه ریزی باید انعطاف پذیر باشد؛ ممکن است در طول روز اتفاقات غیرمنتظره ای پیش بیاید که شما را از درس خواندن دور کند. به همین دلیل باید ساعاتی در هفته را به مطالعه دروس عقب افتاده و یا جبران آن ها اختصاص دهید.
  6. سعی کنید ساعت مطالعه خود را به مرور افزایش دهید، یعنی از روزی 3 تا 4 ساعت شروع کرده و به تدریج هفته ای 1 ساعت بر ساعت مطالعه بیافزایید. اشتباه رایجی که بسیاری از دانش آموزان انجام می دهند، این است که از همان ابتدا برنامه ریزی خود را از روزی 10 ساعت به بالا شروع می نمایند و این ساعت بالای مطالعه در همان روزهای ابتدایی سبب خستگی ذهنی و بی انگیزگی آن ها می شود.
  7. در برنامه ریزی روزانه حتما در کنار دروس اختصاصی، دروس عمومی را بگنجانید و حتی الامکان دو درس اختصاصی را پشت سر هم مطالعه نکنید. پیشنهاد می کنیم که دروس عمومی و اختصاصی را یکی در میان مطالعه نمایید.
  8. مطالعه دروسی را که یادگیری آن ها برایتان مشکل است، در زمان هایی که مغز بیشترین بازدهی را دارد (مثل صبح) انجام دهید.
  9. در طول هفته حتما تمام دروس را بگنجانید و هرگز هیچ درسی را حذف نکنید. در ضمن تمام وقت خود را بین مطالعه و کار کردن تست ها تقسیم نموده و حتما تعداد تست ها را از قبل مشخص نمایید.
  10. دفتر برنامه ریزی خود را بعد از پایان روز کامل کرده و ساعت مطالعه را ثبت نمایید تا متوجه عملکرد خود باشید.
  11. در انتها زمانی را صرف مرور دروس مطالعه شده، قرار دهید.
  12. بهتر است برای دروس اختصاصی 1ساعت و نیم و برای دروس عمومی نیز 1 ساعت زمان صرف کنید.
  13. پس از هر یک ساعت و نیم مطالعه، 15 دقیقه استراحت نمایید.
  14. حتما برای خواب خود روزانه 6 الی 8 ساعت زمان اختصاص دهید، چرا که کمبود خواب سبب ضعف هوشیاری شده و بازدهی مطالعه را کاهش می دهد.
  15. پس از مطالعه هر یک از دروس حتما خلاصه نویسی انجام دهید تا در زمان مرور و جمع بندی از آن ها استفاده کنید. یکی از بهترین روش های مرور دروس مطالعه شده، پاسخگویی به تست ها می باشد. علاوه بر تست زنی، مرور بخش هایی از کتاب که نشان دار کرده اید، فراموش نشود.
  16. برنامه ریزی کنکور ریاضی را بلند مدت انجام دهید و به تدریج به زمان های کوتاه بخش بندی نمایید. برای مثال در درس فیزیک مشخص کنید که 80 صفحه در این ماه باید مطالعه شود و سپس این 80 صفحه را به 20 صفحه در هفته تقسیم نموده و همین طور این 20 صفحه را در 3 روز به اتمام برسانید.

نکات و منابع برای برنامه ریزی کنکور ریاضی 1402

نکاتی پیرامون منابع کنکور ریاضی 1402
نکاتی در رابطه با منابع مطالعاتی کنکور ریاضی 1402

یکی از موضوعات بسیار مهم این است که از چه منابعی برای مطالعه استفاده کنید؛ ابتدا باید این نکته را بدانید که محتوای تمام منابع کمک درسی موجود در بازار یکسان بوده و تفاوت آن ها در نحوه توضیح دادن درسنامه ها می باشد. اگر شما منابعی دارید که از شیوه آموزش، تیپ بندی تست ها و… آن ها راضی هستید، نیازی به تهیه منابع دیگری نیست و با همان کتب می توانید ادامه دهید. در ضمن منابع اصلی شما کتاب های درسی می باشند که باید پس از مطالعه کامل آن ها و حل تمرین ها به سراغ بهترین منابع کنکور ریاضی 1402 بروید. در ادامه، لیست تعدادی از کتاب های پیشنهادی ارائه شده است که می توانید از آن ها استفاده کنید.

منابع پیشنهادی برای دروس عمومی کنکور ریاضی 1402
عنوان کتابمنبع کمک درسی
فارسیجلد اول و دوم فارسی جامع کنکور – سری میکرو طبقه بندی انتشارات گاج
فارسی جامع کنکور جلد درسنامه و بانک تست – سری iQ انتشارات گاج
مجموعه کتاب های نشر الگو (قرابت معنایی، تاریخ ادبیات، لغت و املاء، آرایه و دستور زبان)
عربیتست عربی جامع – انتشارات خیلی سبز
نردبام عربی جامع – انتشارات خیلی سبز
عربی جامع کنکور – سری میکرو طبقه بندی انتشارات گاج
فرهنگ و معارف اسلامیجلد اول و دوم دین و زندگی – سری میکرو طبقه بندی انتشارات گاج
آیات و نکات جامع کنکور – سری مینی میکرو طلایی انتشارات گاج
جلد اول و دوم دین و زندگی کنکور – انتشارات سفیر خرد
زبان انگلیسیزبان انگلیسی کنکور – انتشارات مبتکران
نردبام جامع زبان انگلیسی – انتشارات خیلی سبز
جلد اول و دوم زبان انگلیسی جامع کنکور – سری آی کیو انتشارات گاج
منابع پیشنهادی برای دروس اختصاصی کنکور ریاضی 1402
عنوان کتابمنبع کمک درسی
ریاضیاتریاضی دهم – سری میکرو طبقه بندی انتشارات گاج
هندسه کامل و جامع کنکور ریاضی – سری میکرو طلایی انتشارات گاج
حسابان کامل کنکور ریاضی – سری میکرو طلایی انتشارات گاج
ریاضیات گسسته دوازدهم – سری میکرو طبقه بندی انتشارات گاج
آمار و احتمال یازدهم – سری میکرو طبقه بندی انتشارات گاج
۸ کتاب ریاضی جامع کنکور جلد اول و دوم – سری میکرو طبقه بندی انتشارات گاج
فیزیکفیزیک کامل کنکور ریاضی جلد اول و دوم – سری میکرو طلایی انتشارات گاج
فوت و فن فیزیک جامع کنکور ریاضی – سری مینی میکرو طلایی انتشارات گاج
نردبام فیزیک دهم کنکور ریاضی – انتشارات خیلی سبز
شیمیشیمی جامع کنکور – انتشارات مبتکران
شیمی کامل جامع کنکور جلد اول و دوم – سری میکرو طبقه بندی انتشارات گاج
مسائل شیمی جامع کنکور سراسری – سری مینی میکرو طلایی انتشارات گاج

جمع بندی نهایی کنکور ریاضی 1402

موضوعی که بسیار مهم می باشد، این است که پس از اتمام مطالعه تمام دروس، جمع بندی درس های خوانده شده است. روش مطالعه در دوران جمع بندی متفاوت از روزهای عادی است؛ در روز های قبل از جمع بندی شما بیشتر وقت خود را صرف مطالعه و یادگیری دروس جدید می کردید و تست های هر مبحث را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دادید ولی در دوران جمع بندی مطالعه مطالب جدید توصیه نمی شود، زیرا این دوران، زمان تثبیت مطالعات قبلی شماست نه زمان یادگیری دروس جدید. بنابراین باید بیشتر وقت خود را صرف مرور مباحث خوانده شده، رفع اشکالات خود، کارکردن تست های ترکیبی و کنکوری و همچنین شرکت در آزمون های جامع نمایید زیرا این آزمون ها شما را در جهت شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت راهنمایی می کنند. با توجه به کمبود وقت، برنامه ریزی و مدیریت زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و عملکرد شما در این مدت، تعیین کننده وضعیت قبولی شماست.

نکاتی در رابطه با دوران جمع بندی

  1. در دوران جمع بندی باید حل تست های زمان دار را تمرین کنید و سرعت عمل و مهارت خود را افزایش دهید.
  2. همه شما حتما در طول سال بسیاری از تست هایی را که بلد نبوده اید، نشانه دار کردید. حل این تست ها در دوران جمع بندی بسیار کمک کننده بوده و می توانید با مراجعه به پاسخ نامه مشکلات خود را حل نمایید.
  3. در این دوران برای مرور از خلاصه نویسی هایتان استفاده کنید و بخش هایی از کتاب را که علامت زده اید، مطالعه نمایید. همچنین مرور دروس نه خیلی جزئی و نه خیلی وسواسی باشد تا مطالب تنها برای شما یادآوری شود.
  4. بر روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید؛ با تست زنی مهارت و تسلط خود را افزایش دهید و زمان بیشتری را به مطالعه دروسی که در آن ها ضعف دارید، اختصاص داده تا رفع اشکال شود.
  5. از حل تست های ترکیبی و تست های کنکور سال های گذشته غافل نشوید. اگر در سوالی اشکال داشتید، حتما به پاسخ نامه مراجعه کرده و اشکالات خود را رفع نمایید.
  6. مباحث تست خیز را با توجه به بودجه بندی کنکور مشخص نمایید و تست زنی این مباحث را در اولویت قرار دهید.

جهت موفقیت و به دست آوردن هدف مورد نظر خود، در کنار برنامه ریزی درسی و تهیه بهترین منابع کنکور ریاضی از مشاوره تحصیلی با افراد با تجربه در این زمینه غافل نشوید. این افراد با توجه به پاسخ سوالاتی که از شما می پرسند، به خصوصیات و شرایط روحی، توانایی ها و سطح درسی شما پی برده و در این راه شما را راهنمایی خواهند کرد.

 

سوالات متداول 

1- آیا برای داشتن برنامه ریزی اصولی در کنکور ریاضی، دانستن ضرایب دروس موثر است؟

بله، چرا که باید در راستای هدف مورد نظر خود، دروس مهم تر و با ضریب بالاتر را تعیین نموده و مطابق با آن ها برنامه ریزی کنید.

2- استفاده از چه منابع کمک آموزشی برای کسب رتبه قبولی در کنکور ریاضی مفید می باشد؟

کتاب های کمک آموزشی زیادی در بازار وجود دارد که شما می بایست با توجه به سطح یادگیری و نیاز خود به انتخاب آن ها بپردازید اما برخی از آن ها در مقاله فوق نام برده شده است.

3- آیا برای موفقیت در کنکور ریاضی، شرکت در آزمون های آزمایشی ضروری است؟

خیر، اما شرکت در این آزمون ها به شما کمک می کند تا عملکرد خود را ارزیابی کرده و با شناسایی نقاط ضعفتان درصدد رفع آن ها برنامه ریزی کنید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. سحر

    سلام خسته نباشین . تقاضای عاجزانه داریم جواب دهید.
    سوالی داشتم در خصوص کنکور سراسری.
    ببخشید تو دفترچه آزمون سراسری سال ۹۷ ذکر کرده اند که قبولی در دانشگاه آزاد به عنوان یک نوبت قبولی از حداکثر دو نوبت قبولی مجاز در آزمون سراسری محسوب نمیشود. اما در سالهای ۹۶ و قبل از آن در خصوص دانشگاه آزاد این موضوع رو ذکر نکرده بودند. خب آیا این معنی اش این است که قبلا در سالهای گذشته قبولی از دانشگاه آزاد بعنوان یک نوبت قبولی از حداکثر دو نوبت مجاز محسوب میشده؟؟؟
    و کلا از زمانهای گذشته مثلا سال ۸۰ و ۸۱…هر فرد چند بار میتوانسته در کنکور دانشگاه آزاد قبول شود بدون اینکه محدودیتی برای شرکت مجدد در کنکور سراسری و آزاد داشته باشد؟
    با تشکر از سایت خوبتان.

  2. Alimahmodi

    سلام
    من فوق دیپلم عمران دارم
    آیا میتونم در ازمون شرکت کنم و هنر اموز( استاد کار ساختمان) قبول بشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام
      خیر برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و هنر آموز ساختمان حداقل مدرک مورد نیاز کارشناسی رشته مهندسی عمران می باشد و با مدرک کاردانی این رشته مجاز به شرکت در این آزمون نخواهید بود.

  3. نیلوفر

    ضریب دین و زندگی مگه ۳ نیست!

مشاوره کنکور پیج کنکور