خانه کنکور 21 روش ساده و تاثیرگذار تست زنی در کنکور ۱۴۰۲

21 روش ساده و تاثیرگذار تست زنی در کنکور ۱۴۰۲

اصول صحیح تست زنی در کنکور
21 روش ساده و تاثیرگذار تست زنی در کنکور ۱۴۰۲

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۲ به صورت تستی یا چهارگزینه ای است که بسیاری از داوطلبان شرکت در این آزمون، به علت عدم آشنایی کافی با تکنیک های کاربردی تست زنی، موفق به کسب نتیجه مطلوب در کنکور نمی شوند یا دائما با مشکل کمبود وقت دست و پنجه نرم می کنند. در واقع نمی توان گفت دانش آموزانی که در امتحانات مستمر و پایانی مدرسه نمره قابل قبول و ممتازی کسب می نمایند، عملکرد مطلوبی نیز در کنکور سراسری خواهند داشت. چرا که میان نحوه برخورد با سوالات تشریحی و تستی تفاوت وجود دارد و اهمیت آشنایی متقاضیان با تکنیک ها و روش های صحیح تست زنی را مشخص می سازد.

یکی از مهم ترین عواقب نداشتن اطلاعات کافی در خصوص سوالات چهارگزینه ای برای داوطلبان کنکوری، سردرگمی در حین آزمون و افتادن در دام استرس است که تاثیر منفی و قابل توجهی بر روی عملکرد متقاضیان می گذارد. افراد با کسب آگاهی قادر به کنترل اضطراب خود و حفظ آمادگی خواهند بود که در ادامه برخی از مهمترین تکنیک های پاسخ به تست ها را برای شما شرح داده ایم.

تست زنی مداوم و مستمر، موجب تثبیت آموخته ها، افزایش تمرکز و ارتقای توانایی مدیریت زمان می شود.

21 شیوه صحیح تست زنی در کنکور ۱۴۰۲

ابتدا بهتر است بدانید که سوالات کنکور سراسری، دارای یک سوم نمره منفی هستند. به این معنا که با هر جواب اشتباه، یک سوم از پاسخ های صحیح شما نیز به هدر می رود، به همین منظور ضروری است مهارت تست زنی خود را جدی بگیرید. از بهترین روش های تقویت تست زنی می توان به شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور 1402 و استفاده از کتاب های تستی کمک آموزشی موجود در بازار اشاره نمود. تمامی این موارد زمانی منجر به موفقیت می شود که در کارتان استمرار داشته باشید و با تقویت تمرکز، اعتماد به نفس و کاهش نگرانی به روند آماده سازی خود برای شرکت در کنکور سراسری کمک نمایید.

  1.  برنامه ریزی درسی و همچنین تمرین تست زنی می بایست به شیوه ای انجام شود که نتیجه آن، تقویت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف متقاضی باشد. صرفا توجه به یکی از این دو موارد، منجر به از دست دادن شانس پاسخگویی صحیح به بخش قابل توجهی از سوالات آزمون سراسری می شود.
  2. پاسخ دهی به مجموعه سوالات هر درس را در بازه زمانی کنترل شده ای انجام دهید. مدیریت زمان می تواند تاثیر به سزایی بر تراز کنکور هر داوطلب داشته باشد اما دقت کنید که مهم ترین هدف مدیریت زمان، پاسخگویی صحیح به بیشترین تعداد سوال در کمترین زمان ممکن است.
  3. پرسش ها را به صورت روزنامه وار مطالعه کرده و ابتدا سوالات آسان را پاسخ دهید. توقف زیاد بر سر سوال های دشوار جایز نیست، چرا که این امر موجب اتلاف وقت، از دست رفتن روحیه و تمرکز و ایجاد استرس می گردد. اگر در انتهای آزمون، زمانی برایتان باقی ماند، حتما به مرور سوالاتی بپردازید که به آن ها پاسخ نداده اید یا از جواب خود اطمینان ندارید.
  4. از تکنیک ضربدر منها جهت دسته بندی سوالات برای جواب دهی استفاده کنید تا دچار سردرگمی در جلسه کنکور نشوید. به این صورت در کنار سوالاتی که به هیچ وجه جواب آن ها را نمی دانید، علامت منها (-) قرار دهید و پرسش هایی را که به نظر وقت گیر و دشوار بوده یا بین دو گزینه شک دارید، با علامت به علاوه (+) یا ضربدر (×) مشخص نمایید.
  5. پس از اتمام روند پاسخ دهی به سوالات و در وقت اضافه و باقی مانده خود، اولویت را بر پایه جواب دادن به تست های ضریب دار بگذارید و سراغ سوالاتی روید که احتمال حل آن ها را می دهید. (در تمامی مراحل به یاد داشته باشید که تنها در صورت اطمینان از درست بودن پاسخ های خود، آن ها را به ثبت برسانید.)
  6. این احتمال وجود دارد که طراحان کنکور، چند تست پیچیده و دشوار را در میان تعداد سوالات کنکور به صورت پشت سر هم طرح نمایند. در صورت مواجهه با چنین شرایطی، آرامش خود را حفظ کنید و این نکته را تصور کنید که تمامی داوطلبان در چنین شرایطی قرار دارند. بکوشید تا در تله طراحان سوال گرفتار نشوید و با آرامش، تمرکز و اعتماد به نفس سراغ سایر تست ها بروید.
  7. سوالات را به ترتیب دفترچه پاسخ داده و از نگاه کردن به سوالات بعدی خودداری کنید‏، زیرا با این کار تنها استرس خود را زیاد می کنید.
  8. سعی کنید سوالات هر درس را زودتر از زمان مشخص شده آن پاسخ دهید، چرا که داشتن سرعت عمل می تواند کلید موفقیت شما در کنکور باشد. از مکث و تعلل بی جا پرهیز کرده و در حین آزمون، حواس خود را به محیط اطراف، سایر داوطلبان، صداهای مزاحم و… پرت ننمایید.
  9. سوالات را کامل و به دقت مطالعه کرده و پس از اطمینان از جواب خود، آن را در پاسخ نامه درج کنید. خواندن سریع و بی دقت پرسش ها، نه تنها کمکی به سریع جواب دادن شما نمی کند، بلکه احتمال پاسخ دهی غلط را نیز افزایش می دهد.
  10. اگر احساس کردید که با کمبود وقت مواجه هستید، به سراغ پرسش هایی با ضریب بالاتر رفته و به پاسخ دهی آن ها بپردازید. گاها در برخی شرایط، حتی مجبورید که بین چند درس، یکی را انتخاب کنید. اولا، سعی کنید با مدیریت زمان، مانع از وقوع این رخداد شوید. ثانیا، اگر ناچار به انجام چنین کاری بودید، بر هم کنش دو عامل مهم تسلط بر مباحث آن درس و ضریب درس مربوطه را فراموش نکنید.
  11. به افعالی که در سوالات و گزینه ها به کار برده می شوند بسیار دقت کنید. (به عنوان مثال درست است و نادرست است، بود و نبود، می باشد و نمی باشد و …)
  12. در ابتدای آزمون امکان دارد دچار دستپاچگی شوید. تجربه ثابت کرده است که هر چه استرس و عجله بیشتری داشته باشید، پاسخ های غلط بیشتری نیز خواهید داشت. بنابراین خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش تمام به پاسخ گویی سوالات بپردازید.
  13. گزینه ها را به دقت بخوانید و بر روی گزینه هایی که از اشتباه بودن آن ها اطمینان دارید، خط بکشید.
  14. در سوالات ریاضی و دروسی که با اعداد سر و کار دارند، دقت داشته باشید که جواب آخر را با شماره گزینه، اشتباه نگیرید. به عنوان مثال پاسخ را 3 به دست آورده اید که در گزینه 4 است اما به اشتباه گزینه 3 را انتخاب می کنید، درحالی که گزینه 4 پاسخ درست سوال است.
  15. از گزینه های طولانی نهراسید، ممکن است همان گزینه ها پاسخ سوال باشند. آن ها را به دقت مطالعه نموده و با خاطری آسوده نسبت به یادآوری اندوخته های درسی خود اقدام نمایید. همچنین از سوالات طولانی واهمه نداشته باشید، گاهی آسان ترین سوالات همین ها هستند.
  16. به هنگام درج کردن جواب تست در پاسخنامه، به شماره سوال دقت کنید. در بسیاری از موارد، مشاهده شده که داوطلبی، سوالی را در پاسخنامه خالی می گذارد و جواب تست بعدی را به اشتباه در همان جای خالی وارد می کند که همین بی دقتی کوچک، موجب وقوع یک شکست و ناکامی بزرگ برای وی می گردد.
  17. بسیاری از داوطلبان به تمام سوالات آزمون پاسخ داده و سپس جواب همه آن ها را به یک مرتبه وارد پاسخ نامه می کنند. این عمل، بسیار غلط و حتی خطرناک است! ممکن است پس از اتمام پاسخ دهی با کمبود وقت مواجه شده و مهلتی برای وارد کردن پاسخ هایتان نداشته باشید.
  18. بسیاری از تست ها، چند راه حل مختلف دارند، از این رو تلاش کنید که از طریق ساده ترین راه حل به پرسش های کنکور پاسخ دهید تا به این ترتیب در وقت و انرژی صرفه جویی نمایید.
  19. یکی دیگر از تکنیک های مهم مدیریت زمان کنکور، تکنیک زمان های نقصانی است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این روش را مکمل تکنیک ضربدر منها می دانیم. در این حالت، داوطلب برای پاسخ دهی به هر تست، زمان مشخصی در نظر می گیرد و پس از اتمام سوالات، زمان ذخیره شده از پاسخ دهی به تست ها را صرف مرور آن ها می نماید. تکرار این روش موجب سرعت دهی به حل کردن پرسش ها می گردد.
  20. شک کردن بین دو یا چند گزینه، یکی از مشکلات متداول کنکوری ها است. این مشکل، در حین آزمون های آزمایشی نیز نمایان می شود و حواس متقاضی را پرت می کند. اگر در این شرایط قرار گرفتید، در وهله اول سعی کنید که با اتکا به آموخته های خود، پاسخ صحیح را پیدا کنید اما اگر متوجه شدید که توان پاسخگویی به تست مورنظر را ندارید و زمان شما نیز در حال تلف شدن است، آن پرسش را با شجاعت رها کرده و ریسک دریافت یک سوم نمره منفی به خاطر پاسخ اشتباه و شانسی را به جان نخرید!
  21. توجه داشته باشید که با  تغییرات کنکور ۱۴۰۲، این آزمون دارای یک دفترچه اختصاصی است که می بایست زمان را مدیرت کرده تا بتوانید با توجه به تغییرات دفترچه سوالات کنکور به تمامی سوالات پاسخ دهید.

تقویت مهارت تست زنی  در کنکور 1402

نحوه تست زنی کنکور سراسری
تقویت مهارت تست زنی در کنکور

مواردی که در بخش های قبل عنوان شد ممکن است به ظاهر آسان باشند و تصور کنید که قطعا از عهده آن برخواهید آمد اما باید بگوییم که جو رقابتی جلسه آزمون بر همگان وارد است و حتی بر روی داوطلبان مسلط به آزمون هم می تواند تاثیر گذار باشد، چه برسد به این که مهارت خود را در تست زنی هم تقویت نکرده باشید! از همین رو لازم است، قبل از فرا رسیدن زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲ شرایطی را جهت به کار بردن تمام نکات مذکور برای خود فراهم سازید.

داشتن آمادگی کافی برای پاسخ دهی به سوالات تستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال، ممکن است در شرایط روحی و جسمی خاصی، قادر به حل کردن تعداد زیادی سوال سطح بالا باشید اما در وضعیتی دیگر، پرسش های متوسط نیز شما را به چالش بکشد.

اگر بتوانید، همواره شرایط آمادگی و تسلط خود را به نحوی قابل قبول حفظ نمایید، می توانید خود را برای موفقیتی بزرگ آماده کنید که همین مسئله نیز مستلزم صرف انرژی، زمان و تمرکز بالایی خواهد بود. همچنین توصیه می شود که در این مسیر پر پیچ و خم، بهره گیری از مشاوره کنکور 1402 را فراموش نکنید و از تجربه مشاوران خبره و رتبه های برتر استفاده نمایید.

  1. در این راستا توصیه می شود که قبل از شروع به تست زنی، ابتدا مفاهیم را به خوبی درک کنید. تا زمانی که مفهوم مبحثی را ندانید با سوالات آن نیز غریبه خواهید بود. طرح ریزی برنامه مطابق با بودجه بندی کنکور به شدت موثر است. از روش های مطالعاتی مختلفی بهره بگیرید و خلاصه نویسی، یادداشت برداری، نت برداری و… را برای دوران جمع بندی کنکور فراموش نکنید.
  2. در منزل به حل تست های متنوع بپردازید و از سوالاتی که ظاهر سختی دارند نترسید. اگر در مدت زمانی که هم اکنون در اختیار دارید، نتوانید با دشواری ها مقابله کنید، هرگز توانایی رسیدن به اهداف خود را نخواهید داشت.
  3. از حل سوالات پیچیده سر باز نزنید و این را بدانید که تمام سوالات کنکور که آسان نیستند. هر چه بیشتر با سوالات آشنا باشید موفق تر خواهید بود.
  4. سرعت عمل در عین دقت، بسیار اهمیت دارد. جهت افزایش سرعت عمل خود، زمان زیادی را صرف تست زدن نمایید.
  5. اگر در پرسش هایی که در منزل به حل آن ها می پردازید نکته ای وجود دارد، اطراف همان سوال یا جایی که دوباره به آن رجوع خواهید کرد، یادداشت نمایید. راه حل های جدید را به ذهن بسپارید و تلاش کنید که هر تست را با کمک چند روش حل نمایید.
  6. چنانچه جواب سوالی را نمی دانید، بی تفاوت از آن نگذرید، شاید یکی از سوالات کنکور همین باشد. به کتاب یا فردی که دانش لازم را دارد مراجعه کنید و از او کمک بگیرید.
  7. شرکت در آزمون های آزمایشی تستی می تواند به افزایش مهارت شما در تست زنی و آشنایی با انواع سوالات کمک نماید.
  8. استفاده از منابع کمک آموزشی مناسب از جمله بهترین دی وی دی های کنکور ۱۴۰۲ که توسط موسسات آموزشی معتبر و اساتید شناخته شده تهیه شده باشد، یکی دیگر از عوامل افزایش تسلط بر روی مباحث و آشنایی با تکنیک های تست زنی محسوب می گردد.
  9. از آن جا که بسیاری از سوالات کنکور، بر اساس یک روال روتین و مشخص طراحی می شود، انتظار مطرح شدن برخی تست ها را هر ساله در این آزمون بزرگ خواهیم داشت. این نکته را در حین درس خواندن می بایست در نظر بگیرید و مباحث ستاره دار (دروسی که احتمال طراحی سوال از آن ها زیاد است) را مشخص نموده و با تکرار و تمرین، تسلط خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهید.
  10. در حین تست زنی سعی کنید که کمترین مراجعه را به پاسخنامه تشریحی داشته باشید. این نکته به ظاهر ساده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا استفاده از پاسخنامه تشریحی، اراده داوطلب و خلاقیت ذهن او را کاهش داده و احتمال پاسخگویی به سوالات جدید را کم می کند. تنها در شرایطی به پاسخنامه مراجعه کنید که هیچ راه حلی به ذهنتان نمی رسد یا به دنبال یادگیری روش های جدید و نو هستید.
  11. دروس کنکور را می توان به دو دسته تحلیلی (برخی قسمت های شیمی، فیزیک، ریاضی و…) و توصیفی (بسیاری از بخش های زیست شناسی) تقسیم نمود. داشتن آمادگی برای تست زنی دروس تحلیلی، نیازمند مطالعه کنکوری (و نه مطالعه تشریحی) است اما برای رسیدن به تسلط کافی بر دروس توصیفی، صرفا می بایست مباحث درسی مربوطه را چندین و چند بار مطالعه نمایید.

تصور اشتباهی که بسیاری از داوطلبان شرکت در کنکور سراسری دارند، این است که مطالعه را جدا از تست زنی کنکور می دانند. این دو مقوله، پیش نیاز و همراه یک دیگر هستند و نمی توان آن ها را مجزا در نظر گرفت. تست زنی، حلقه مفقود درس خواندن است و بدون اتکا به آن، نمی توان انتظار کسب نتیجه ای قابل قبول داشت. هدف از انجام تست زنی، علاوه بر تمرین آموخته ها و یادگیری نکات جدید، تثبیت نکات مهم و کشف علت طرح سوالات نیز می باشد. به این ترتیب که شما پس از مدتی می توانید تست های محتمل کنکور 1402 و مباحث بسیار مهم درسی را شناسایی کنید و این نکته را در مطالعه درسی خود لحاظ نمایید.

 

سوالات متداول

1- چگونه می توانیم سرعت عمل خود را در تست زنی کنکور سراسری ۱۴۰۲ افزایش دهیم؟

یکی از راه های موجود، حل تست های متعدد است اما اطلاع داشتن از تکنیک های درست تست زنی نیز بسیار موثر می باشد.

2- بری حل برخی تست های کنکور که راه حل طولانی یا نسبتا دشوار دارند، بهتر است از چه روشی استفاده کنیم؟

در این حالت، می توانید از تکنیک ضربدر منها استفاده کنید که در متن مقاله به توضیح دقیق آن پرداخته ایم.

3- برای پاسخ دهی به سوالات تستی آزمون سراسری ۱۴۰۲، از کدام دسته پرسش ها شروع کنیم؟

سعی کنید که سوالات را به ترتیب دفترچه کنکور پاسخ دهید و پاسخ هر سوال را بلافاصله در پاسخنامه وارد کنید اما از مکث و درنگ بیش از حد بر روی تست های دشوار پرهیز نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. یک مرد

    سلام و خسته نباشید سوالی داشتم اینکه اتباع خارجی اهل افغانستان می توانند در رشته حساب داری تحصیل و بعد وارد بازار کار ان شوند یا خیر

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت داشتن مدارک قانونی لازمه هیچ منعی برای تحصیل نخواهد بود.

مشاوره کنکور پیج کنکور