خانه کنکور نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۲

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۲

 

شیوه طراحی سوالات کنکور
نحوه طراحی سوالات کنکور 1402

کنکور سراسری را می توان بزرگترین و حساس ترین ماراتن علمی کشور دانست که بسیاری از داوطلبان برای دستیابی به اهداف و تحصیل در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود از هیچ تلاشی برای موفقیت در این آزمون فروگذار نمی کنند. چنین رقابت حساس و نفس گیری، نگرانی ها و استرس هایی را برای متقاضیان به همراه دارد که قطعا می تواند در نتیجه و عملکرد آن ها تاثیر مستقیم بگذارد. از جمله عواملی که می تواند اضطراب داوطلبان را تا حد قابل توجهی کاهش دهد، آشنایی با نحوه طراحی سوالات کنکور می باشد. این امر موجب می شود متقاضیان شرکت در کنکور سراسری1402 با آگاهی لازم نسبت به انتخاب بهترین منابع کنکور اقدام نموده و با آمادگی بیشتری در جلسه آزمون حضور یابند.

سوالات کنکور سراسری از منابع نظام جدید طرح می گردد.

سوالات کنکور نظام جدید و نظام قدیم 1402

سازمان سنجش آموزش کشور مجری برگزاری بسیاری از آزمون هایی است که هر ساله شاهد اجرای آن در کشور هستیم اما مهم ترین مسئولیت آن مربوط به برگزاری کنکور سراسری می باشد. کنکور سال 98 اولین سالی بود که داوطلبان نظام جدید یا همان 3 – 3 – 6 پا به عرصه رقابت کنکور گذاشتند. با توجه به اعمال تغییرات در کتب درسی نظام جدید، سازمان سنجش بر آن شد که کنکور سال 98 را در قالب دو نوع سوال برای هر یک از داوطلبان کنکور نظام جدید و متقاضیان نظام قدیم برگزار نماید.

این تصمیم قرار بود تنها در همان دوره اجرایی شود اما مطابق با اعلام این سازمان، در کنکور سایر دوره ها نیز هر یک از شرکت کنندگان می توانستند مطابق با نظام آموزشی خود، دفترچه سوالات مختص خود را دریافت نمایند. این مصوبه نیز در دوره های بعدی دستخوش تغییر شد و در حال حاضر، طرح سوالات آزمون سراسری تنها از منابع نظام جدید صورت می پذیرد. جدول زیر برای سهولت دسترسی شما عزیزان به منابع درسی هر یک از رشته های دبیرستانی می باشد.

بهترین منابع کنکور سراسری 1402
منابع کنکور ریاضی
منابع کنکور تجربی
منابع کنکور انسانی
منابع کنکور منحصرا زبان
منابع کنکور هنر

دفترچه سوالات و پاسخنامه کنکور

بدیهی است که داوطلبان علاوه بر تست زنی و بررسی نمونه سوالات موجود در کتب کمک آموزشی، علاقه دارند که خود سوالات طرح شده در آزمون دوره های گذشته را نیز مطالعه نموده و آشنایی بیشتری با نحوه طرح سوالات پیدا کنند. به همین دلیل در ادامه سوالات و همچنین پاسخنامه ها را قرار داده ایم. جهت مشاهده و دریافت می توانید بر روی لینک های موجود در جدول زیر کلیک کنید.

دفترچه سوالات و پاسخنامه های کنکور دوره های گذشته
دانلود دفترچه سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری علوم تجربی
دانلود دفترچه سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری علوم انسانی
دانلود دفترچه سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری ریاضی
دانلود دفترچه سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری زبان
دانلود سوالات کنکور به همراه پاسخنامه

نحوه طراحی سوالات کنکور 1402

کتاب های دوره متوسطه دوم یعنی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم به عنوان منابع کنکوری سراسری برای داوطلبان معرفی شده اند، بنابراین تمامی سوالات کنکور با توجه به محتویات آن ها طراحی شده است. دانش آموختگان نظام قدیم نیز می توانند با مطالعه کتب درسی نظام جدید آمادگی لازم برای رقابت با دیگر شرکت کنندگان را کسب نمایند. سوالات تخصصی هر یک از پنج گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی به صورت جداگانه طراحی می شوند و در قالب دفترچه های مربوطه در اختیار داوطلبان قرار می گیرند و شایان ذکر است که با توجه به تغییرات کنکور 1402، شاهد حذف سوالات عمومی از دفترچه ها هستیم.

مسئله ای که ممکن است داوطلبان را با ابهامات بسیاری رو به رو سازد، طراحی مفهومی سوالات کنکور است که آیا شرکت کنندگان صرفا با مطالعه کتب درسی خود می توانند از پس سوالات عمومی و تخصصی برآیند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با وجود طراحی مفهومی سوالات، پاسخگویی به آن ها امری دشوار و غیر ممکن نخواهد بود بلکه با مطالعه دقیق کتاب های خود در کنار یک برنامه ریزی درسی منسجم و هدفمند می توانید به آمادگی لازم دست پیدا کنید.

البته نمی توان نقش مهم و اساسی برنامه ریزی کنکور را در این امر نادیده گرفت. همچنین تهیه منابع کمک آموزشی مناسب و استفاده از بهترین دی وی دی های کنکور می توانند شما را در مسیر درک هر چه بهتر مفاهیم درسی یاری نمایند. شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری نیز از جمله اقداماتی است که می تواند در شناخت نقاط قوت و ضعف داوطلبان موثر واقع شود و به طور کلی، نحوه عملکرد آن ها را مورد ارزیابی قرار دهد.

برخی داوطلبان بر این گمان اند که می توان با کشف قوانین طرح سوالات، به کلید پاسخگویی به آن ها دست یافت. باید بگوییم که این تصور اشتباه است، چرا که طراحان جهت طراحی سوالات ملزم به پخش پاسخ های صحیح در تمام موارد و به گونه ای هستند که تساوی برقرار گشته و داوطلب به هیچ عنوان توانایی حدس پاسخ های صحیح را نداشته باشد.

تاثیر سوابق

با توجه به تغییرات به وجود آمده، شاهد تاثیر قطعی سوابق به میزان 40 درصد هستیم. همچنین بر اساس اطلاعیه های جدید و موثق متوجه شده ایم که از این پس تمرکز بیشتر داوطلبان باید بر کتب درسی تعیین شده باشد. همچنین به علت حذف دروس عمومی از کنکور لازم است که افراد شرکت در کلاس ها را جدی گرفته و تلاش کنند تا نتیجه مطلوبی در امتحانات به دست آورند، چرا که نمره اخذ شده از دروس عمومی نیز بر سوابق داوطلب تاثیر گذاشته و تا حد زیادی بر رتبه او موثر واقع می گردند.

تاثیر تغییرات کتاب درسی در طراحی سوالات کنکور 1402

ممکن است از خود بپرسید در صورت عدم برگزاری دو کنکور مجزا برای نظام قدیم و نظام جدید، آیا داوطلبان نظام قدیم می توانند با توجه به تغییر منابع در آزمون شرکت کرده و موفق شوند؟

با یک نگاه کلی به کتاب های درسی نظام جدید می توان دریافت که تغییرات اعمالی آن چنان اساسی نبوده و چارچوب اصلی مطالب عمدتا حفظ شده است و به عقیده بسیاری از دانش آموزان و معلمان، حجم مطالب کتاب های درسی کاهش یافته و برخی از مباحث نیز حذف شده اند.

البته با وجود این که شاهد اضافه شدن برخی مفاهیم به کتاب های درسی نظام جدید می باشیم اما بسیاری بر این باورند که کنکور نظام جدید نسبت به کنکور نظام قدیم از سطح دشواری کمتری برخوردار است که همین امر می تواند در بودجه بندی کنکور نیز تاثیرگذار باشد.

بنابراین فارغ التحصیلان نظام قدیم نباید نگرانی چندانی برای شرکت در این آزمون داشته باشند. البته بدیهی است که این موضوع بدان معنا نیست که این دسته از داوطلبان می توانند از مطالعه منابع مربوطه غافل شده و با تکیه بر کاهش حجم کتاب های درسی، دست از مطالعه و تلاش بردارند. همانطور که پیش تر ذکر کردیم، توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن تاثیر معدل در کنکور و سوابق به صورت قطعی (40 درصد)، لازم است که به امتحانات و نمرات نیز اهتمام ورزید و در صورت نیاز، شرایط ترمیم معدل در کنکور سراسری را مطالعه و فرآیند مربوطه را به انجام برسانید.

دفترچه سوالات کنکور سراسری 1402

هر کدام از گروه های آزمایشی کنکور سراسری دارای یک دفترچه سوال اختصاصی مجزا می باشند. در این رابطه به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • سوالات اختصاصی رشته انسانی برای دارندگان مدرک علوم و معارف اسلامی به صورت جداگانه طراحی شده و در قالب دفترچه ای مجزا در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.
  • دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی برای داوطلبان این گروه شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره دو است که در آن، مجموعا 70 سوال اختصاصی زبان انگلیسی (برای داوطلبانی که زبان خارجی انتخابی آنان انگلیسی است) و 70 سوال اختصاصی زبان آلمانی و 70 سوال زبان فرانسه (برای داوطلبانی که زبان خارجی انتخابی آنان آلمانی یا فرانسه است) درج شده اند.
  • در گروه آزمایشی علوم تجربی نیز برای دارندگان دیپلم بهیاری و بهیاران شاغل، دفترچه مربوط به دروس تخصصی بهیاری به طور جداگانه به داوطلبان داده می شود.

تعداد سوالات طرح شده

با توجه به تعداد بالای شرکت کنندگان کنکور سراسری هر رشته و در مقابل ظرفیت محدود در نظر گرفته شده، رقابتی سخت میان داوطلبان برقرار است، لذا افراد باید با برنامه ریزی مناسب و در نظر گرفتن بودجه بندی کنکور، خود را برای این مهم آماده کنند. در ادامه می توانید به تعداد سوالات و بودجه بندی ها دسترسی پیدا کنید. برای این منظور کافی است روی لینک های موجود در جدول زیر کلیک کنید.

بودجه بندی ها
بودجه بندی سوالات کنکور تجربی
 بودجه بندی سوالات کنکور ریاضی
 بودجه بندی کنکور انسانی
بودجه بندی کنکور سراسری دی ماه
بودجه بندی آزمون های آزمایشی سنجش

پس از آغاز ثبت نام کنکور سراسری، داوطلبان می توانند با مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری به اطلاعات مفیدی پیرامون طراحی سوالات و بودجه بندی کنکور دست یابند. علاوه بر تمامی نکاتی که در این مقاله ذکر شد، در کنار مطالعه بهترین منابع کنکور، بهره مندی از مزایای مشاوره تحصیلی کنکور نیز می تواند در مسیر موفقیت و داشتن یک برنامه ریزی کنکور اصولی و هدفمند بسیار راهگشا باشد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از مباحث فوق، روی لینک مرتبط با آن کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

1- نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

در مورد نحوه طراحی سوالات و تغییرات به وجود آمده در این مقاله صحبت شده است.

2- تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

تاثیر به صورت قطعی و 40 درصد خواهد بود.

3- آیا حذف سوالات عمومی از کنکور صحت دارد؟

بله، دفترچه سوالات عمومی از کنکور حذف شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور