خانه اخبار تحصیلی میزان تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش بدون کنکور در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش بدون کنکور در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش بدون کنکور

یکی از موارد مهم جهت پذیرش در دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی، ضریب تاثیر معدل بوده که توسط سازمان سنجش کشور اعلام شد.

ضریب تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش بدون آزمون چگونه است؟

ضریب تاثیر معدل داوطلبان برای گروه های آزمایشی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی جهت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه ها از طرف سازمان سنجش آموزش کشور مشخص و منتشر شده است.

موارد مهم

  • با توجه به مصوبه جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو بر اساس سوابق در سال 1402، انتخاب کد رشته محل های پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و  کد رشته محل های با آزمون را می توان با هم انتخاب و ارسال کرد. در صورت احراز شرایط، قوانین و نمره علمی لازم، فقط یک کد رشته محل قبولی برای داوطلبان مشخص خواهد شد.
  • همه کسانی که در آزمون ثبت نام و شرکت کرده اند یا کسانی که شرایط شرکت در آزمون را نداشته اند و حتی کسانی که جهت ثبت نام نیز اقدام نکرده بودند، امکان انتخاب کد رشته محل ها را داشته و می توانند با توجه به شرایط مربوط به رشته ها یا دانشگاه هایی با شرایط خاص که در دفترچه به آن اشاره شده است، انتخاب رشته کنند.
  • دروس امتحانی داوطلبان با توجه به نوع دیپلم آنها در گروه های ریاضی، تجربی، انسانی، فنی و حرفه ای و…متفاوت است. هنگام انتخاب کد رشته محل مورد نظر نیز در صورتی که کد رشته مورد نظر با گروه تحصیلی کد رشته انتخابی متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی نیز متغیر بوده و میزان تأثیر آن، بر اساس نوع دیپلم داوطلب و گروه مورد تقاضا خواهد بود. در چنین شرایطی نحوه گزینش رشته های پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی با توجه به نوع مدرک دیپلم و همچنین رشته انتخابی انجام خواهد شد.
  • طبق آخرین اطلاعات ارائه شده، ضریب تاثیر معدل داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم ریاضی فیزیک یا علوم تجربی برای پذیرش در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته های حسابداری، اقتصاد، روانشناسی، علوم ورزشی، مدیریت امور بانکی، مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت دولتی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت و بازرگانی دریایی، جهانگردی و هتلداری، علم اطلاعات ودانش شناسی، گردشگری، کاردانی امور بانکی، کاردانی بیمه، کاردانی امور دولتی و کاردانی امور مالی و مالیاتی گروه علوم انسانی 100 خواهد بود.
ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی دیپلم ریاضی فیزیک (کد 10)
گروه تحصیلیضریب اعمال
علوم ریاضی و فنی100
علوم تجربی100
علوم انسانی57/1
هنر100
زبان100
ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی دیپلم علوم تجربی (کد 11)
گروه تحصیلیضریب اعمال
علوم ریاضی و فنی100
علوم تجربی100
علوم انسانی57/1
هنر100
زبان100
ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی دیپلم ادبیات و علوم انسانی (کد 12)
گروه تحصیلیضریب اعمال
علوم ریاضی و فنی57/1
علوم تجربی57/1
علوم انسانی100
هنر100
زبان100
ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی دیپلم علوم و معارف اسلامی (کد 18)
گروه تحصیلیضریب اعمال
علوم ریاضی و فنی57/1
علوم تجربی57/1
علوم انسانی100
هنر100
زبان100
ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی سایر عناوین دیپلم( کدهای 13،15،17،16،20،21،22)
گروه تحصیلیضریب اعمال
علوم ریاضی و فنی51/4
علوم تجربی51/4
علوم انسانی51/4
هنر100
زبان100

به عنوان مثال اگر یکی از داوطلبان دارای دیپلم ادبیات و علوم انسانی باشد، می تواند از کد رشته محل های با سوابق تحصیلی، رشته گیاه شناسی را از گروه تحصیلی علوم تجربی، رشته پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی مهندسی برق از گروه تحصیلی علوم ریاضی و فنی، رشته زبان و ادبیات انگلیسی از گروه زبان های خارجی، رشته صنایع دستی از گروه هنر و رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از گروه علوم انسانی را انتخاب کند.

با توجه به مصوبه ارائه شده در دومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، در مدرک تحصیلی فارغ التحصیلانی که در رشته‌های بدون آزمون شرکت کرده اند، شیوه پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی ذکر نخواهد شد و مدرک فارغ التحصیلی این گونه افراد مشابه کسانی خواهد بود که از طریق آزمون وارد این رشته شده اند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره