خانه کنکور تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه؟

تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه؟

تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه

با توجه به تصویب مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، تاثیر معدل در کنکور قطعی شده که اولین سال اجرای آن نیز مربوط به کنکور سراسری سال 1402 بوده است. اجرای این طرح با حاشیه های بسیار زیادی همراه بود چون شرایط معدل داوطلبان و اعمال سوابق تحصیلی آنها در نتایج کنکور، علاوه بر اینکه رضایت برخی از افراد را به همراه داشته، برخی نیز نسبت به اجرای آن ناراضی بودند.

اعمال تاثیر معدل در کنکور به صورت قطعی می باشد.

تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه؟

یکی از مباحثی که در سال های اخیر در خصوص اعمال سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور مطرح بود، تاثیر مثبت معدل آنها می باشد که در هر صورت باعث بهبود رتبه قبولی کنکور می شود چون در این روش، اعمال سوابق فقط زمانی انجام می شود که باعث بالا رفتن نمره یا رتبه افراد شود. در چنین شرایطی، افرادی که دارای معدل پایینی هستند، می توانند با کسب درصدهای بالا در کارنامه کنکور، شرایط خود را بهبود ببخشند چون معدل آنها روی نمره آزمون تاثیری نخواهد داشت. با تصویب طرح تاثیر قطعی معدل در کنکور از سال 1402 معدل کنکور در هر صورتی بر تراز کنکور تاثیر گذار است خواه این تاثیر مثبت باشد یا منفی!

معدل چه کسانی در کنکور تاثیر دارد؟

اگر تاثیر معدل در کنکور مثبت باشد، فقط معدل کسانی روی نمره آزمون سراسری اعمال خواهد شد که باعث بهبود نتیجه یا رتبه کنکور او شود. کسی که در آزمون سراسری درصدهای پایین را کسب کرده و میانگین معدل او می تواند باعث بهبود شرایط و بالا رفتن تراز و رتبه کلی در کارنامه کنکور شود، شامل اجرای این طرح خواهد بود. در مقابل، فردی که میانگین معدل او پایین بوده و با اعمال معدل روی نمره یا درصد های آزمون سراسری، تراز یا رتبه آن کاهش یابد، شامل این طرح نبوده و معدل روی نتیجه کنکور آن تاثیری نخواهد داشت. در هر صورت با تصویب طرح تاثیر قطعی معدل در کنکور از سال 1402 معدل کنکور در هر صورتی بر تراز کنکور تاثیر گزار است چه معدل بالا یاشد و چه پایین!

معدل کدام سال تحصیلی در کنکور تاثیر گذار است؟

با قطعی شدن تاثیر معدل در کنکور، امتحاناتی که در مدارس برگزار می شوند نیز اهمیت و رسمیت بیشتری پیدا می کنند البته نمرات تمام امتحانات به عنوان سوابق تحصیلی در نظر گرفته نمی شوند. طبق جزئیاتی که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شده و سپس از طرف سازمان سنجش و سایر سازمان های مرتبط نیز تایید و اعلام شده است، فقط نمره دروس امتحانی که به صورت نهایی برگزار شده اند، به عنوان سوابق تحصیلی روی نتایج کنکور اعمال خواهد شد.

نمراتی که برای داوطلبان نظام قدیم تاثیر بیشتری دارد مربوط به لیست نمرات سال سوم متوسطه و پیش دانشگاهی می باشد ولی برای دانش آموزان نظام جدید فقط نمرات نهایی سال دوازدهم روی اعلام نتایج کنکور اعمال خواهد شد.

 

همچنین از آنجایی که در سال های اخیر درصد تاثیر سوابق تحصیلی بر رتبه قبولی کنکور افزایش پیدا کرده است، معدل داوطلبانی که مدرک تحصیلی دیپلم خود را از سال 84 به بعد و مدرک پیش دانشگاهی را از سال 91 به بعد گرفته باشند، در کنکور سراسری موثر خواهد بود. پس می توان گفت افرادی که مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را پیش از سال 84 و 91 دریافت کرده باشند، شامل تاثیر سوابق تحصیلی بر رتبه کنکور نمی شوند.

تفاوت تاثیر مثبت و قطعی در کنکور چیست؟

با توجه به تغییر زمان برگزاری کنکور در سال جاری، تغییرات دیگری مثل اعمال قطعی سوابق تحصیلی روی نتایج آزمون نیز مطرح و اجرا شد. اگرچه صحبت هایی در خصوص تاثیر قطعی و مثبت معدل روی نتیجه کنکور سراسری وجود داشت ولی در آخر تاثیر قطعی آن از طرف شورای عالی انقلاب تصویب و در سال 1402 نیز اجرا شد. در تاثیر قطعی معدل، میانگین معدل داوطلبان در هر شرایطی که باعث بهبود وضعیت داوطلب یا بدتر شدن نمره و تراز او شود، روی نتیجه آزمون اعمال خواهد شد که در چنین شرایطی داشتن نمرات بالا در امتحانات نهایی اهمیت بالایی پیدا می کند.

 

ولی اگر تاثیر معدل در کنکور فقط مثبت در نظر گرفته شود، اعمال آن فقط محدود به شرایطی خواهد بود که وضعیت تراز یا رتبه داوطلب را بهبود ببخشد. در چنین شرایطی به داوطلبانی که معدل پایینی دارند، فرصت داده می شود تا با کسب نمره و درصدهای بالا در آزمون سراسری، شرایط خود را بهتر کنند.

 

شایان ذکر است که در سال جاری مجلس شورای اسلامی درصدد حذف تاثیر 50 درصدی و جایگزینی تاثیر قطعی معدل با تاثیر مثبت است که تاکنون تاثیر قطعی 50 درصدی معدل در کنکور 1403 از سوی سنجش اعلام و تصویب شده است.

میزان تاثیر معدل در کنکور

میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری 1403 پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی به میزان ۵۰ درصد قطعی می باشد. میزان تاثیر نمره کل سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی در این گروه‌های آزمایشی ۳۷/۵ درصد تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی آنان ۱۲/۵ درصد تاثیر قطعی و در مجموع ۵۰ درصد تاثیر قطعی است.

 

همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، ۲۱ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی آنان ۷ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل سوابق تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۸ درصد است. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ در این گروه‌های آزمایشی، به میزان ۲۸ درصد با تاثیر قطعی است که تنها شامل دروس عمومی می باشد.

 

زمزمه هایی مبنی بر افزایش تاثیر معدل در کنکور 1404 به میزان 60 درصد به گوش می رسد که در انتظار تایید یا رد این خبر از سوی سازمان سنجش هستیم.

 

با توجه به آخرین اطلاعیه های منتشر شده در خصوص تاثیر معدل در کنکور برای سال 1403 و سال های بعد از آن، اعمال معدل به صورت قطعی می باشد که البته میزان درصد اعمال شده برای هر کدام از سال ها متفاوت است. در حال حاضر، میزان تاثیر معدل در کنکور برای سال های 1403، 1404 و 1405 به صورت قطعی مشخص نشده است اما می توان گمان برد که به صورت زیر خواهد بود:

میزان تاثیر قطعی معدل در کنکور
گروه آزمایشیسال کنکوردرصد کلی معدلدرصد دروس عمومی و تخصصی
گروه های آزمایشی ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی140350 درصد28 درصد عمومی، 22 درصد تخصصی
140460 درصد30 درصد عمومی، 30 درصد تخصصی
140560 درصد30 درصد عمومی، 30 درصد تخصصی
زبان های خارجی و هنر1403،1404،140528 درصد28 درصد فقط دروس عمومی

جزئیات طرح ترمیم معدل موثر در کنکور

اعمال سوابق تحصیلی برای تمام کسانی که قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند، خوشحال کننده نبوده و بسیاری از افراد به دلیل وضعیت نمراتی که دارند، نسبت به اجرای این طرح ناراضی هستند. در چنین شرایطی سازمان آموزش و پرورش کشور فرصتی به عنوان ترمیم معدل ایجاد کرده است تا افرادی که می خواهند رتبه آزمون سراسری آنها به دلیل وضعیت نمرات و معدل آنها پایین نیاید، از آن استفاده کنند. کسانی که اقدام به ترمیم معدل خود میکنند باید شرایط لازم را داشته باشند که جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید وارد لینک شرایط ترمیم معدل شوید.

 

تمام کسانی که شرایط لازم را داشته باشند، می توانند در امتحانات نهایی کشوری شرکت کرده و نمرات خود را در درس های مورد نظر بهبود ببخشند. این افراد برای شرکت در امتحان نهایی جهت ترمیم معدل خود باید یک ماه قبل از زمان برگزاری امتحانات، به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه و ثبت نام کنند. این امتحانات یکی از نوبت های خرداد، شهریور و یا دی برگزار می شود اما داوطلبان دقت کنند که نمی توانند به طور مثال یکی از دروس را دی ماه و درس دیگری را خرداد ماه امتحان دهند.

 

ترمیم معدل نظام قدیم برای کسانی است که مدرک تحصیلی آنها دیپلم نظام قدیم بوده و دوره پیش دانشگاهی را نیز گذرانده اند که در چنین شرایطی می توانند نمرات پیش دانشگاهی و سال سوم متوسطه را به صورت همزمان ترمیم بزنند.

 

سوالات متداول

1- تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه؟

یعنی میانگین نمرات دروس نهایی یا معدل داوطلب در صورتی روی نتیجه کنکور اعمال خواهد شد که باعث بالا رفتن تراز و رتبه نهایی شود.

2- تاثیر قطعی معدل در کنکور یعنی چه؟

در تاثیر قطعی، بدون توجه به تغییر مثبت یا منفی در نتیجه کنکور، معدل اعمال می شود.

3- ترمیم معدل چیست؟

ترمیم معدل یک فرصت دوباره جهت بهبود نمرات دروس نهایی برای داوطلبان نظام قدیم و جدید است که جزئیات آن را می توانید داخل مقاله مطالعه کنید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور