خانه کنکور تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور

تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور

کارنامه نهایی کنکور سراسری چیست
تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور

تنها پس از گذشت چند روز از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری، سازمان سنجش آموزش کشور کارنامه محرمانه ای را با عنوان کارنامه سبز کنکور منتشر می سازد که در واقع دلیل صدور آن این است که داوطلبان آزمون مذکور بتوانند از علت عدم قبولی خود در انتخاب های بالاتر و شانس قبولی در انتخاب های پایین تر مطلع شده و در صورت تمایل به رشته محل هایی که شانس قبولی در آن ها را داشته اند، بازگشته و نسبت به تغییر رشته با کارنامه نهایی خود اقدام نمایند.

کارنامه سبز برای افرادی که در اعلام نتایج نهایی سراسری مردود شناخته شده اند، کاربردی ندارد.

کارنامه سبز  کنکور چیست؟

کارنامه سبز به کارنامه نهایی یا محرمانه ای گفته می شود که برای استفاده داوطلبان بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور منتشر می گردد تا داوطلبان با استفاده از این کارنامه به مقایسه وضعیت افراد در رشته پذیرفته شده و یا سایر رشته هایی که در قسمت و اولویت های بالا و پایین تر بوده است، یپردازند و در صورت امکان و تمایل رشته انتخابی خود را تغییر دهند.

کارنامه سبز مناسب چه افرادی است؟

این کارنامه برای تمام شرکت کنندگان در انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر می شود اما طبیعتا مختص آن دسته از داوطلبانی است که در یکی از کدرشته های موردنظر خود پذیرش شده اند اما به هر دلیلی از رشته یا دانشگاه قبولی خویش رضایت نداشته و می خواهند در اولین فرصت تغییر رشته بدهند.

روش های تغییر رشته با استفاده کارنامه سبز کنکور

کارنامه نهایی کنکور، تغییر رشته یا انتقالی را برای داوطلبان ممکن می سازد. افراد در صورت داشتن شرایط لازم می توانند به دو روش این کار را انجام دهند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

مراجعه حضوری به دانشگاه مقصد

در این روش متقاضیان می توانند قبولی خود در دانشگاه را حفظ کرده و در دانشگاه محل پذیرش ثبت نام کنند و همانگونه که تحصیل خود را در دانشگاه پذیرش شده ادامه می دهند. در نهایت نیز با توجه به کارنامه سبز به دانشگاه مقصد مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت کنند. در این روش اگر دانشگاه مقصد ظرفیت داشته باشد، با درخواست داوطلبان موافقت می کند و افراد بعد از کسب موافقت دانشگاه مبدأ از ترم دوم می توانند در دانشگاه مقصد تحصیل خود را شروع کنند. داوطلبان واحدهای عمومی که در ترم اول گذرانده اند را نیز تطبیق خواهند زد تا مجبور به انتخاب مجدد آن ها نشوند.

سیستم بررسی اشتباه در انتخاب رشته سازمان سنجش

داوطلبان در سال های قبل پس از اعلام نتایج نهایی، چنانچه از نتیجه رضایت نداشتند و یا به علت اشتباه در انتخاب رشته، تمایل به تحصیل در اولویت های بعدی را داشتند، می توانستند بر اساس کارنامه نهایی خویش، اگر در انتخاب های پایین تر پذیرفته شدند، با استفاده از سیستم پاسخگویی سازمان سنجش درخواست بررسی اولویت بعدی را ثبت نمایند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که سازمان سنجش با انتشار اطلاعیه ای، بیان کرد که این امر دیگر از طریق خود سازمان سنجش قابل پیگیری نیست.

زمان تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور

هر ساله سازمان سنجش آموزش کشور تقریبا یک هفته را به عنوان مهلت استفاده از کارنامه سبز کنکور سراسری در نظر می گیرد که  داوطلبان با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org می توانند کارنامه نهایی خود را به منظور تغییر رشته و انتقالی دریافت نمایند و اقدامات لازم برای این منظور را انجام دهند.

شرایط تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور

مهم ترین شرط تغییر رشته و انتقالی با کارنامه محرمانه موفقیت در کسب حدنصاب قبولی است. برای اطلاع از اینکه دریابید در کدام یک از انتخاب های پایین تر خود حدنصاب قبولی را کسب کرده اید، باید پس از دریافت کارنامه نهایی کنکور سراسری، عدد ستون رتبه داوطلب را با عدد ستون آخرین رتبه قبولی مقایسه نمایید.

 

در کارنامه سبز کنکور نخستین ردیفی که در آن رتبه شما از رتبه آخرین نفر قبولی کوچک تر یا حتی مساوی باشد، همان محل قبولی شماست. پس در صورتی که رتبه شما از رتبه آخرین نفر قبولی عدد کوچک تر یا مساوی با آن باشد، در آن انتخاب ها شانس تغییر رشته یا انتقالی دارید.

نحوه دریافت کارنامه سبز کنکور

برای دریافت کارنامه نهایی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود، لازم است به سایت این سازمان مراجعه کرده و مراحل زیر را انجام دهید. توجه نمایید که برای این منظور می بایست اطلاعات ورود خود را به خاطر داشته باشید.

  • ابتدا به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و بر روی گزینه “سراسری” کلیک کنید.

مرحله اول تغییر رشته با کارنامه سبز

  • سپس عبارت “کارنامه نهایی آزمون سراسری سال 1401″ را بفشارید.

مرحله دوم تغییر رشته با کارنامه سبز

  • در این صفحه، یکی از روش ها را انتخاب نموده و اطلاعات خواسته شده را جهت ورود و دریافت کارنامه سبز در کادرهای مربوطه درج نمایید و سپس بر روی گزینه “جستجو” کلیک کنید.

مرحله سوم تغییر رشته با کارنامه سبز

نکات مهم تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور

برای استفاده از امکان تغییر رشته با کارنامه سبز، لازم است نکاتی را در نظر گرفته و رعایت کنید.

  • دانشگاه مقصد باید با انتقالی شما به دانشگاه و رشته ای دیگر موافقت کند.
  • سازمان سنجش آموزش کشور هیچ نقشی در این مورد ندارد و صرفا لازم است دانشگاه های موردنظر موافقت کنند.
  • باید رتبه ای برابر یا مساوی با رتبه آخرین نفر قبول شده در کدرشته مورد نظر اخذ کنید.
  • چنانچه دانشگاه مقصد با درخواست شما موافقت نکرد و شما نیز علاقه ای به تحصیل در کد رشته قبولی خود ندارید و دانشگاه قبولی تان روزانه باشد، ضروری است به سایت سنجش مراجعه و به منظور رفع محرومیت کنکور، درخواست خود را ثبت کنید.

 

سوالات متداول

1- زمان انتشار کارنامه سبز چه موقع است؟

چند روز پس از اعلام نتایج نهایی کنکور این کارنامه منتشر می شود که جزئیات آن از طریق سایت سازمان سنجش به اطلاع داوطلبان می رسد.

2- نحوه دریافت کارنامه سبز چگونه است؟

داوطلبان برای این منظور باید پس از مراجعه به نشانی sanjesh.org مطابق با راهنمای تصویری موجود در این مقاله عمل کنند.

3- برای دریافت کارنامه سبز به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

داوطلبان با استفاده از اطلاعات ثبت نامی خود مانند شماره پرونده، شماره شناسنامه و... می توانند کارنامه محرمانه را دریافت کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور