خانه مشاوره تحصیلی تفاوت آزمون وکالت مرکز مشاوران قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری

تفاوت آزمون وکالت مرکز مشاوران قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری

تفاوت آزمون وکالت قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری
تفاوت آزمون وکالت مرکز مشاوران قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری

دانش آموختگان رشته های حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی می بایست به منظور دریافت پروانه وکالت خود در آزمون وکالت ثبت نام نمایند. سوالی که ذهن بسیاری از داوطلبان آزمون وکالت را به خود مشغول کرده این است که چه فرقی بین آزمون و حوزه های فعالیت مرکز مشاوران قوه قضائیه و کانون وکلا وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت متقاضیان شرکت در آزمون هر دو نهاد پس از طی مراحل قانونی و دوره کارآموزی، پروانه وکالت دریافت می نمایند و زمینه کاری آنان تفاوتی با یکدیگر ندارد.

آنچه موجب تفاوت بین دو آزمون وکالت قوه قضائیه و کانون وکلا دادگستری می گردد مدت کارآموزی و نحوه برگزاری آن و همچنین نحوه دریافت پروانه وکالت پایه یک می باشد که البته این مسئله برای آزمون مشاوران حقوقی قوه قضائیه دستخوش تغییراتی بوده است که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

پذیرفته شدگان آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری بدون گذراندن مصاحبه حضوری وارد مرحله کارآموزی می شوند.

تفاوت آزمون وکالت قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری

از جمله تفاوت های آزمون وکالت کانون وکلا و قوه قضائیه نحوه برگزاری دوره کارآموزی می باشد. پذیرفته شدگان آزمون وکالت دادگستری پس از قبولی در آزمون می بایست به منظور دریافت پروانه وکالت پایه یک خود پس از طی مراحل اداری، 18 ماه دوره کارآموزی را سپری کنند. آن ها می توانند در دوره کارآموزی خود پرونده های حقوقی مختلفی را با توجه به معیارهای مشخص دریافت کنند و به فعالیت در این حوزه پرداخته و از آن کسب درآمد نمایند. پس از اتمام دوره کارآموزی، آزمونی تحت عنوان آزمون اختبار از آنان گرفته می شود که اخذ پروانه وکالت منوط به پذیرش در آزمون مذکور می باشد.

ورود به مرحله کارآموزی برای قبول شدگان آزمون مشاوران حقوقی قوه قضائیه پیچیده تر است چرا که آنان می بایست در صورت کسب حدنصاب نمره در آزمون کتبی برای دریافت پروانه کارآموزی خود در مصاحبه حضوری نیز شرکت کنند. پذیرفته شدگان پس از عبور از سد مصاحبه و تحقیقات، وارد دوره کارآموزی می شوند البته تا پیش از سال 98 حق فعالیت در حوزه وکالت را نداشتند و صرفا باید به انجام امور مربوطه در زمینه کارآموزی خود می پرداختند. آن ها پس از دوره کارآموزی پروانه وکالت پایه دو دریافت می کردند و پس از گذشت دو سال می توانستند پروانه وکالت پایه یک خود را اخذ نمایند که این مسئله در سال 98 با تغییرات قابل توجهی رو به رو شد. در ادامه مقاله به شرح وظایف داوطلبان در هر یک از دوره های کارآموزی قوه قضائیه و مرکز وکلای دادگستری می پردازیم.

وظایف کارآموزان وکالت قوه قضائیه

پذیرفته شدگان نهایی آزمون وکالت قوه قضائیه ضروری است تا علاوه بر کارآموزی و وکالت زیر نظر وکیل سرپرست، به انجام امور آموزشی مربوطه نیز بپردازند. فعالیت های آموزشی مذکور عبارت اند از:

  • تهیه گزارش از پرونده های حقوقی یا کیفری به تعداد بیست فقره
  • حضور در دوره های آموزشی کاربردی به مدت دو ماه
  • شرکت در جلسات دادگاه های کیفری و حقوقی، چهار جلسه در هر ماه (به مدت 18 ماه) با معرفی مرکز
  • ارائه مقاله و کارهای تحقیقی درباره موضوعات حقوقی (مدنی یا کیفری) تعیین شده از سوی مرکز
  • حضور در سخنرانی ها و همایش های علمی برگزار شده توسط مرکز یا هیات مدیره های استانی

حسن اخلاق و عملکرد کارآموزان در این دوره مورد ارزیابی قرار می گیرد و هر یک از آن ها دارای کارنامه مخصوص به خود می باشند. چنانچه داوطلبی موفق به کسب نمره قبولی در اختبار نشود، برای سه نوبت از آنان اختبار مجدد به عمل می آید و در صورت عدم قبولی در اختبار سوم، پذیرش آنان باطل می گردد.

وظایف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری

کارآموز موظف است در دوره کارآموزی تکالیف زیر را تحت نظر کانون وکلا انجام دهد.

  • حضور در سخنرانی ها
  • شرکت در جلسات دادرسی مدنی و کیفری حداقل دو مرتبه در ماه
  • کار کردن نزد یکی از وکلا با سابقه دادگستری
  • تهیه گزارش از چند پرونده
  • فعالیت در کانون اعم از دادگاه یا دادسرا یا شعبه معاضدت قضایی یا راهنمایی یا سایر کارهای اداری و دفتری
  • انجام امور معاضدت قضایی محول شده توسط شعبه معاضدت قضایی یا ریاست کانون
  • کارآموز باید حداقل بعد از گذشت 3 ماه از شروع دوره، 7 عنوان کار تحقیقی به کمیسیون پیشنهاد کند تا اشکالات و ایرادهای او تصحیح شود.

هر کارآموز وکالت کانون وکلا نیز دارای کارنامه می باشد که از طرف کانون به وی اعطا می گردد. شایان ذکر است انجام تکالیف کارآموزی رایگان و افتخاری بوده اما در صورتی که کارآموز کارهایی که خود قبول می کند تحت نظر وکیل سرپرست به انجام برساند، می تواند بابت آن حق الزحمه از صاحب کار دریافت کند. ناگفته نماند کارآموزانی که در محل زندگی آن ها جلسات سخنرانی برگزار نمی گردد و یا کانون به حضور آن ها احتیاج ندارد، از سخنرانی و کار کردن در آن مراجع معاف می باشند.

تغییرات شرایط اخذ پروانه وکالت قوه قضائیه 

آزمون وکالت قوه قضائیه هر ساله تحت عنوان “آزمون مشاوران حقوقی قوه قضائیه” برگزار می شد و تغییر نام این آزمون به “آزمون وکالت” از جمله تغییرات آن در سال 1400 بوده است که به شرح زیر می باشد.

  • داشتن مدرک لیسانس در زمان ثبت نام و شرکت در آزمون الزامی نمی باشد اما پذیرفته شدگان نهایی می بایست مدرک تحصیلی خود را در آغاز دوره کارآموزی ارائه نمایند.
  • همچنین داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان در زمان ثبت نام ضروری نمی باشد و داوطلبانی که در حال خدمت سربازی هستند و یا در دوره قانونی معافیت پس از دوران تحصیل به سر می برند، می توانند در آزمون ثبت نام کنند و ارائه کارت پایان خدمت در زمان کارآموزی ملاک می باشد.
  • پس از قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی، پذیرفته شدگان موظف به گذراندن 18 ماه دوره کارآموزی می باشند و در نهایت پروانه وکالت پایه یک دریافت می نمایند.
  • در زمان آزمون نیازی به تعیین حوزه کاری نیست و داوطلبان هنگام ثبت نام تنها حوزه امتحانی خود را انتخاب می کنند. پس از قبولی در آزمون امکان انتخاب حوزه کاری برای قبول شدگان فراهم می باشد.

در این مقاله سعی شد تا به برخی سوالات شما کاربران گرامی در خصوص تفاوت های آزمون های وکالت قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری پاسخ داده شود اما مدتی است این مسئله مطرح می باشد که کدام یک از وکلای مرکز مشاوران یا کانون وکلا به امور وکالت مسلط تر می باشند؟

پاسخ بسیاری از وکلا به این سوال تحت تاثیر تعصب آنان به کانون مورد نظر خود می باشد اما باید توجه داشت صرفا قبولی و یا عدم قبولی در آزمون نشان دهنده تسلط و قدرت در کار نیست بلکه این خود فرد می باشد که می بایست آمادگی لازم را در دروه کارآموزی کسب نماید و بر تمامی اصول و قوانین حقوقی چنان اشراف پیدا کند که بتواند کار خود را به بهترین و شایسته ترین نحو به انجام برساند. بنابراین فرقی ندارد که فرد از وکلای مرکز مشاوران باشد و یا وکلای کانون، چرا که تحت هر دو عنوان یک وکیل می تواند فردی کارآمد و موفق در زمینه شغلی خود باشد.

 

سوالات متداول

1- تفاوت آزمون وکالت مرکز مشاوران قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری در چیست؟

وظایف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری در مقاله فوق ذکر شده است.

2- آیا متقاضیان آزمون وکالت دادگستری نیازب به گذراندن دوره مصاحبه دارند؟

خیر، آن ها پس از قبولی در آزمون کتبی، نیاز به شرکت در مصاحبه ندارند و مستقیقما به دوره کارآموزی 18 ماهه خود وارد خواهد شد.

3- چه تغییراتی بر روی آزمون وکالت قوه قضائیه ایجاد شده است؟

شما می توانید بعد از مطالعه این مقاله از تغییرات ایجاد شده مطلع گردید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره