خانه مشاوره تحصیلی تمدید پروانه وکالت

تمدید پروانه وکالت

هزینه و نحوه تمدید پروانه وکالت دادگستری
تمدید پروانه وکالت

آن دسته از وکلایی که بازه زمانی اعتبار پروانه آن ها به اتمام رسیده است می بایست در صورتی که قصد ادامه به کار دارند، نسبت به تمدید پروانه وکالت خود اقدام نمایند. فرآیند تمدید در گذشته به صورت حضوری انجام می پذیرفت اما چند سالی است که امکان آن به صورت اینترنتی نیز مهیا شده است و متقاضیان تنها با مراجعه به سایت رسمی کانون وکلا و انجام یک سری از مراحل ساده قادر به تمدید پروانه وکالت خود خواهند بود. در این مقاله به جزئیاتی در خصوص نحوه انجام آن و همچنین میزان مبلغ لازم پرداخته ایم.

یکی از لازمه های تمدید پروانه وکالت، داشتن مفاصا حساب مالیاتی است.

نحوه تمدید پروانه اشتغال وکلا

برای کلیه وکلا تمدید پروانه وکالت پس از اتمام دوره آن الزامی است و در واقع لازمه مجوز برای ادامه کار، داشتن پروانه وکالتی است که دارای اعتبار کافی باشد. بدین منظور سایت کانون وکلا امکانی را در اختیار قرار داده تا وکلا بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها با مراجعه به سایت مربوطه، امور لازم را در این راستا و مطابق با روند زیر به انجام برسانند.

  • گام اول جهت تمدید پروانه وکالت، ورود به سایت کانون وکلا به نشانی icbar.ir و مراجعه به قسمت “پورتال خدمات الکترونیک وکلا’ در زیر منوی خدمات الکترونیک است.

مرحله اول تمدید پروانه اشتغال وکلا

  •  اگر از قبل نام کاربری و رمز عبور دارید، با درج این موارد در کادرهای مربوطه و سپس فشردن کلید “ورود” می توانید وارد سامانه شوید اما در صورتی که تاکنون ثبت نام نکرده اید، می بایست کلید “دریافت نام کاربری و رمز عبور” را بفشارید تا پس از ثبت نام، رمز ورود و نام کاربری را دریافت کنید.

مرحله دوم تمدید پروانه اشتغال وکلا

  • در صورت فشردن دکمه “دریافت نام کاربری و رمز عبور” وارد صفحه ای خواهید شد که نیاز است شماره پروانه مربوط به خود را در کادر در نظر گرفته شده وارد نمایید و سپس کلید جستجو را بفشارید.
  • سپس بر روی عبارت “پروانه” کلیک کرده و پس از نمایش منوی آن، گزینه “درخواست جدید برای تمدید پروانه “ را انتخاب نمایید.
  • در صورتی که کانون از لحاظ وضعیت اشتغال، شما را مورد تایید قرار دهد و همچنین لیست مفاصا مربوط به حساب های مالیاتی شما تکمیل باشد، درخواست شما مبنی بر تمدید پروانه وکالت مورد قبول واقع می گردد.
  • دریافت مفاصا حساب از طریق سایت صندوق حمایت به نشانی hamivakil.ir امکان پذیر می باشد. پس از ثبت درخواست مفاصا، نتیجه به کانون وکلا ارجاع داده می شود که در این صورت می توانید مراحل تمدید پروانه را با موفقیت طی کنید.
  • در پنل خود، تصاویر اسکن شده لیست مفاصا حساب های مالیاتی از قبل در برنامه اتواسیون اداری کانون ثبت شده است اما در صورتی که می خواهید مدرک جدید را برای تمدید پروانه اضافه کنید، می بایست دکمه “اضافه کردن مدرک جدید” را بفشارید.

همچنین فراموش نکنید که اگر به عنوان یک مشاور در ارگان خاصی مشغول به کار هستید، باید در قسمت “لیست اطلاعات حق المشاوره” ذکر کنید. به این صورت که بر روی عبارت “اضافه کردن حق المشاوره” کلیک کرده و پس از ثبت نام ارگان مورد نظر و میزان مبلغ دریافتی خود،  بر روی عبارت “ثبت اطلاعات” کلیک کنید. در نهایت زمانی که تمام مراحل لازم را انجام دادید، کلید “ثبت درخواست” را بفشارید تا درخواست مربوطه در سیستم به ثبت برسد.

مدارک مورد نیاز تمدید پروانه وکالت

وکلای پذیرفته شده در آزمون وکالت دادگستری می بایست مدارکی را جهت تمدید پروانه وکالت خود در سامانه مربوطه بارگذاری نمایند که البته مفاصا حساب مالیاتی تنها مدرکی است که الزاما باید در سامانه ارسال شود. در ثبت مدرک مفاصا حساب حتما نکات ذکر شده در جدول زیر را مورد توجه قرار دهید.

مفاصا حساب مالیاتی جهت تمدید پروانه وکالت
تمدید پروانه تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۱تمدید پروانه تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰
مفاصا مالیاتی قطعی تا پایان سال ۱۳۹۵ ارائه شودمفاصا مالیاتی قطعی تا پایان سال ۱۳۹۴ ارائه شود

هنگام بارگذاری فایل های مربوط به مدارک باید سه نکته ذکر شده در جدول زیر را رعایت کنید.

ویژگی های فایل های ارسالی
فرمت آن از نوع jpg باشدحجم آن ها کمتر از 1 مگابایت باشداسامی فارسی استفاده نشود

پیگیری درخواست تمدید پروانه وکالت

  • برای مشاهده درخواست های ثبت شده بعد از مراجعه به سایت کانون وکلا به نشانی icbar.ir و ورود به پنل شخصی خود، گزینه “لیست درخواست های تمدید پروانه” را از منوی “پروانه” انتخاب نمایید.
  • پس از ثبت درخواست، پیامی را تحت عنوان “در انتظار تایید کانون” مشاهده خواهید کرد  در صورتی که کانون وکلا درخواست شما را بررسی و تایید کرده باشد، وضعیت درخواست به حالت “در انتظار پرداخت” تغییر خواهد کرد.
  • در این مرحله، پس از آن که سال را مشخص نمودید، بایستی وارد درگاه بانک شده و نسبت به پرداخت هزینه مربوطه اقدام کنید. حال وضعیت خود را به صورت “پرداخت شده و در انتظار تایید کانون” ملاحظه می کنید.
  • در نهایت پس از حدود 24 ساعت پاسخ نهایی اعلام خواهد شد و در صورت رد درخواست نیز پاسخ آن برای شما ارسال می گردد.

هزینه لازم برای تمدید پروانه وکالت

در جدول زیر می توانید مبالغ مورد نیاز جهت تمدید پروانه وکالت و کارآموزی برای سه عنوان وکیل پایه یک، کارآموز شاغل در مرکز استان و کارآموز شاغل در شهرستان ها را مشاهده نمایید.

مبالغ تمدید پروانه وکالت و کارآموزی
عنوانمیزان هزینه
وکیل پایه یک800 هزار تومان
کارآموز وکالت با حوزه اشتغال مرکز استان500 هزار تومان
کارآموز وکالت با حوزه اشتغال سایر شهرستان ها85 هزار تومان

توجه داشته باشید بر اساس ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه، مدت اعتبار پروانه وکالت ۳ سال ذکر شده است که پس از آن متقاضی واجد شرایط می تواند با ارائه مدارک لازم نسبت به تمدید آن اقدام کند. لازم به ذکر است که تا زمان اعلام دادگاه در خصوص تمدید یا عدم تمدید، پروانه شخص معتبر خواهد بود، البته به جز در مواردی که دادگاه به صلاح دید خود حکم تعلیق صادر نماید.

سوالات متداول

1- انجام امور مربوط به تمدید پروانه وکالت از طریق کدام سایت امکان پذیر است؟

این فرآیند از طریق سایت کانون وکلا به نشانی icbar.ir انجام می پذیرد.

2- میزان هزینه لازم برای تمدید پروانه وکالت به چه صورت است؟

مبلغ مورد نظر برای سه عنوان وکیل پایه یک، کارآموز شاغل در مرکز استان و کارآموز شاغل در شهرستان ها متفاوت می باشد که جزئیات آن در این مقاله ذکر شده است.

3- برای دریافت مفاصا حساب جهت ادامه روند تمدید پروانه وکالت باید به کدام سایت مراجعه کرد؟

برای دریافت مفاصا حساب باید به سایت صندوق حمایت به نشانی hamivakil.ir مراجعه نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره