خانه مشاوره تحصیلی راهنمای ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی ۱۴۰۲

راهنمای ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی ۱۴۰۲

راهنمای نام نوسی المپیاد علمی دانشجویی 1402
راهنمای ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی 1402

المپیاد علمی دانشجویی هر ساله به منظور شناسایی دانشجویان کوشا و مستعد کشور و در پی آن، اختصاص شرایط تحصیلی بهتر و مزایای بیشتر به آن ها برگزار می گردد تا در صورتی که در این آزمون برگزیده شوند، از تسهیلات ویژه آن بهره مند گردند. به همین جهت در برخی مقررات مرتبط با این حوزه برای ارتقای سطح علمی برگزیدگان این رقابت، امتیازات و امکانات متعددی همچون تسهیلات آموزشی، حمایت های مالی و امتیازات نظام وظیفه در نظر گرفته می شود. داوطلبانی که قصد شرکت در این آزمون علمی را دارند، می توانند با اطلاع از شرایط برگزاری آن که در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری 1402 تعیین شده نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

✅ لینک مستقیم ثبت نام آزمون المپیاد علمی دانشجویی 1402 

sanjesh.org

ثبت نام المپیاد دانشجویی به صورت متمرکز برای دانشجویان سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی به صورت اینترنتی می باشد.

زمان ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی 1402

با توجه به این که المپیاد علمی دانشجویی به دو روش متمرکز و غیر متمرکز برگزار می شود، زمان ثبت نام و زمان برگزاری آن متفاوت می باشد. در سال های اخیر ثبت نام و برگزاری این آزمون به شکل زیر بوده است.

زمان ثبت نام در المپیاد متمرکز

در المپیاد متمرکز همزمان با ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد داوطلبان علاقه مند به شرکت در المپیادهای دانشجویی نیز در آزمون مذکور ثبت نام می نمایند. زمان برگزاری این المپیاد همزمان با شروع زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 از 16 لغایت 22 آذر ماه 1402 در نظر گرفته شده است و افراد جهت ثبت نام در المپیاد علمی دانشجویی می توانند از تاریخ مذکور با مراجعه به سایت سازمان سنجش برای انجام این فرآیند اقدام نمایند.

همچنین این امکان وجود دارد که با اتمام بازه زمانی لحاظ شده، فرصت مجددی با عنوان تمدید مهلت ثبت نام کنکور کارشناسی 1402 برای داوطلبان آزمون المپیاد در نظر گرفته شود. لذا جهت اطلاع از زمان تمدید ثبت نام می توانید با عضویت در کانال تلگرام کارشناسی ارشد ایران مشاوره از این مهلت آگاهی یابید.

زمان ثبت نام در المپیاد نیمه متمرکز 

در روش غیر متمرکز که در مناطق ده گانه برگزار می شود، ثبت نام توسط خود دانشگاه و معمولا در دی ماه انجام می شود که در پی آن دانشجویان ممتاز دانشگاه های دولتی، در رشته های مربوط به المپیاد به مراکز مناطق معرفی می شوند.

نحوه ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی 1402

ثبت نام داوطلبان شرکت در آزمون المپیادهای دانشجویی بر اساس شیوه برگزاری آن به یکی از دو روش زیر صورت می پذیرد:

نحوه ثبت نام المپیاد متمرکز

ثبت نام برای شرکت در المپیاد این دانشجویان به صورت الکترونیکی بوده و به صورت همزمان با ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد از طریق سازمان سنجش آموزش کشور صورت می گیرد که بر این اساس لازم است در ابتدا داوطلب، دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری مطالعه نماید تا از اطلاعات بخش مربوط به المپیاد دانشجویی موجود درآن آگاه شود و سپس اقدام به ثبت نام نماید.

لذا بخش مربوط به المپیاد در ثبت نام اینترنتی داوطلبان مختص دانشجویان سال سوم مقطع کارشناسی می باشد و دانشجویان سال چهارم نیاز به پر کردن بند منحصراً المپیاد ندارند و می بایست حضورا به دانشگاه مراکز مناطق مراجعه نمایند.مراحل انجام ثبت نام به شرح زیر می باشد:

  • در ابتدا وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شده و بر روی گزینه “کارشناسی ارشد” کلیک کنید.

مرحله اول ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

  • لینک فعال “سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته 1402” را انتخاب نمایید.

مرحله دوم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

  • در پنجره ای که برای شما گشوده می شود گزینه “سریال ثبت نام کارشناسی ارشد 1402” را انتخاب کنید و چنانچه مایل به انتخاب کد رشته های دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور نیز می باشید، بر روی لینک “سریال علاقه مندی به گزینش رشته های پیام نور یا غیرانتفاعی آزمون کارشناسی ارشد” کلیک نمایید.

مرحله چهارم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

  • در این مرحله لازم است که اطلاعات خواسته شده را در کادرهای مربوطه وارد کرده و کلید “تایید و ادامه” را بفشارید.

مرحله پنجم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

  • در این صفحه اطلاعاتی که درج کرده اید برای شما نمایان می گردد که چنانچه مورد تاییدتان واقع شد، بر روی گزینه “ادامه روند پرداخت” کلیک کنید.

مرحله ششم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

  • پس از انتقال به درگاه بانکی سایت سازمان سنجش، می بایست اطلاعات مربوط به کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود را وارد کرده و نهایتا کلید “پرداخت” را بفشارید.

مرحله هفتم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

  • اکنون می بایست به صفحه اول بازگشته و بر روی گزینه “ثبت نام جدید” کلیک نمایید.

مرحله هشتم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

  • در این بخش لازم است که سریال ثبت نامی 12 رقمی خود را در کادر مشخص شده وارد کرده و بر روی گزینه “ورود به سیستم” کلیک کنید.

مرحله نهم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

 

  • کد پیگیری و شماره پرونده صادر شده را می بایست جهت مراحل بعدی ورود به سامانه پرینت نموده و نگهداری کنید.

نکات

  1. در صورتی که داوطلبان پس از انجام ثبت نام، اطلاعات خود را به اشتباه وارد کرده باشند، می توانند در تاریخ تعیین شده نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود اقدام نمایند.
  2.  داوطلبان می بایست در انتخاب کد رشته های امتحانی (اول و دوم) و همچنین شهرستان محل حوزه امتحانی خود دقت لازم را به عمل بیاورند زیرا پس از اتمام مهلت قانونی ثبت نام و ویرایش اطلاعات، به درخواست های داوطلبان در خصوص اصلاح و یا جا به جایی، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

آن دسته از دوطلبانی که قصد شرکت در آزمون المپیاد دانشجویی به شیوه متمرکز را دارند می بایست ثبت نام خود را همزمان با ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد انجام دهند و پس از آن نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه از طریق سایت مربوطه اقدام نمایند.

نحوه ثبت نام المپیاد غیر متمرکز

این المپیاد هر ساله توسط دانشگاه های دولتی، برای دانشجویان ممتاز این دانشگاه ها در رشته های مربوط به المپیاد برگزار می شود و طی آن، این دسته از دانشجویان به مراکز مناطق 10 گانه معرفی می گردند.

  • منطقه 1: دانشگاه های استان تهران و البرز به مرکزیت دانشگاه تربیت مدرس
  • منطقه 2: دانشگا ه های استان های گیلان، مازندران و گلستان به مرکزیت دانشگاه مازندران
  • منطقه 3: دانشگاه های استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان به مرکزیت دانشگاه تبریز
  • منطقه 4: دانشگاه های استان های همدان، مرکزی، قزوین و قم به مرکزیت دانشگاه بوعلی سینا همدان
  • منطقه 5: دانشگاه های استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام به مرکزیت دانشگاه رازی کرمانشاه
  • منطقه 6: دانشگاه های استان های یزد، چهارمحال بختیاری و اصفهان به مرکزیت دانشگاه اصفهان
  • منطقه 7: دانشگاه های استان های بوشهر، فارس و کهکیلویه و بویراحمد به مرکزیت دانشگاه شیراز
  • منطقه 8: دانشگاه های استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به مرکزیت دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • منطقه 9: دانشگاه های استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان به مرکزیت دانشگاه فردوسی مشهد
  • منطقه 10: دانشگاه های استان های خوزستان به مرکزیت دانشگاه شهید چمران اهواز

رشته های المپیاد علمی دانشجویی 1402

همزمان با برگزاری امتحانات آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد 1402، اولین مرحله از  آزمون المپیاد علمـی دانشـجویی کشـور در رشته های زیر برگزار خواهد شد.

لیست رشته های المپیاد علمی دانشجویی 1402
زبان و ادبیات فارسیعلوم جغرافیاییعلوم اقتصادی
مجموعه الهیات و معارف اسلامی ـ علوم قرآنیمجموعه علوم تربیتیحقوق
علوم زمینشیمیمجموعه فیزیک
 زیست شناسی سلولی و مولکولیآمارریاضیات
مهندسی شیمیمهندسی برقمهندسی صنایع
مجموعه مهندسی عمرانمجموعه مهندسی مکانیکمهندسی مواد و متالورژی
مهندسی کامپیوترمجموعه زراعت و اصلاح نباتاتطراحی صنعتی
سلول های بنیادین و مهندسی بافتپزشکیروانشناسی
زیست شناسی گیاهیزیست شناسی جانوری

شرایط ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی 1402

شرکت در این آزمون رقابتی نیز همانند سایر آزمون ها دارای شرایط و ضوابطی می باشد که لازم است دانشجویان قبل از شرکت در آزمون از آن ها مطلع باشند. برخی از این ضوابط عبارت اند از:

شرایط ثبت نام رشته های متمرکز

  1. دانشجویان در صورت گذراندن حداقل 70 واحد درسی، می توانند در المپیاد رشته هـای ذکر شده شرکت نمایند. بنابراین باید فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی را همانند سایر داوطلبان شرکت کننده در آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1402 تکمیل نمایند.
  2. انتخاب برگزیدگان مرحله اول المپیاد علمی دانشجویی، بر اساس نمرات اکتسابی داوطلب در آزمون رشـته هـای مـذکور می باشد و نمـره معـدل کارشناسی در نظر گرفته نمی شود. اسامی منتخبین از طریق سایت المپیاد سازمان سنجش اعلام خواهد شد.
  3. انتخاب شدگان مرحله اول المپیاد متمرکز به همراه برگزیدگان المپیاد غیرمتمرکز (که اسامی آن ها از طریق سایت سـازمان سـنجش اعلام شده است) امکان شرکت در آزمون تشریحی مرحله دوم (نهایی) المپیاد علمی دانشجویی کشور را دارند.
  4. دانشجویان سال سوم متقاضی شرکت در المپیاد دانشجویی کشور مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد نمی باشند و می بایست در تقاضانامه اینترنتی خود، بند 31 (منحصراً متقاضی شرکت در المپیاد می باشم) را علامت گذاری نمایند.

لازم به ذکر است که مواد آزمون مرحله اول رشته های المپیاد، همانند مباحث امتحانی دوره کارشناسی ارشد این رشته ها خواهد بود.

نکته1: فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی نمی توانند در المپیاد علمی دانشجویی کشور شرکت کنند.

نکته 2: متقاضیان شرکت در هر دو نوع المپیاد متمرکز و غیرمتمرکز باید در زمان شرکت در آزمون المپیاد در نیمه دوم سال تحصیلی 1401، دانشجو باشند.

نکته 3: داوطلبان علاقه مند به شرکت در این المپیاد باید موارد مربوط به فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی را همانند داوطلبان آزمون کارشناسی تکمیل نمایند.

نکته 4: :متقاضیانی که در مرحله اول المپیاد متمرکز پذیرفته شده اند، لازم است نسبت به ارسال گواهی اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد که آن را از اداره کل آموزش محل تحصیل خود دریافت کرده اند، از طریـق پسـت الکترونیکـی مرکز المپیاد به نشانی olympiad@sanjesh.org ارسال نمایند.

شرایط ثبت نام رشته های نیمه متمرکز

شرایطی که طبق آن ها دانشجویان توسط دانشگاه ها انتخاب می شوند، عبارت اند از:

  • شرط بالاترین معدل برای 5 نفر
  • قبولی در آزمون داخل دانشکده
  • دارا بودن نوآوری، خلاقیت و مدال مسابقات جهانی با توجه به شرایط معدل در رشته های مربوط به المپیاد

منابع آزمون المپیاد علمی دانشجویی 1402

به صورت کلی همانطور که در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 ذکر شده است منابع آزمون المپیاد علمی دانشجویی همان منابع کنکور کارشناسی ارشد 1402 می باشد. لذا افرادی که قصد مطالعه بهترین منابع را دارند می بایست با کلیک بر روی لینک مربوط به رشته خود در جدول زیر به مطالعه آنها بپردازند.

منابع آزمون المپیاد علمی دانشجویی 1402
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسیمنابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه علوم جغرافیایی
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادیمنابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه الهیات و معارف اسلامی – علوم قرآن و حدیث
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتیمنابع کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم زمینمنابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه حقوق
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته شیمیمنابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه فیزیک
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی سلولی و مولکولیمنابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه آمار
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته ریاضیات و کاربردهامنابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی شیمی
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته مهندسی برقمنابع کنکور کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمرانمنابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک
منابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مواد و متالورژیمنابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی کامپیوتر
منابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه زراعت و اصلاح نباتاتمنابع کنکور کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی
 منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی جانوریمنابع کنکور کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی گیاهی

 

 

سوالات متداول

1- ثبت نام المپیاد دانشجویی ۱۴۰۲ در چه زمانی انجام می شود؟

داوطلبان می توانند از 16 آذر ماه جهت به انجام رساندن فرآیند ثبت نام اقدام نمایند.

2- از چه طریقی می توان نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت نام المپیاد دانشجویی اقدام نمود؟

پرداخت هزینه و انجام ثبت نام آزمون المپیاد دانشجویی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org انجام می شود.

3- آیا مهلت نام نویسی المپیاد دانشجویی تمدید می شود؟

بله، معمولا این بازه زمانی برای داوطلبان این رقابت تمدید می شود که جزئیات آن در متن مقاله ذکر شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۱ نظر
  1. Saddie

    سلام من دانشجوی روانشناسی دانشگاه آزاد هستم می‌تونم در المپیاد غیر متمرکز شرکت کنم یا باید در متمرکز شرکت کنم؟ آخه توی مقاله گفتی غیر متمرکز برای دانشجویان دولتیه

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله، المپیاد متمرکز مختص به دانشگاه های برتر بوده و درون دانشگاهی برگزار می شود.

  2. علیرضا

    سلام وقت بخیر من دانشجو ترم ۳ کارشماسی ارشد هستم شرایط شرکت در المپیاد سال۱۴۰۲ را دارم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای شرکت در المپیاد دانشجویی شما می بایست حداقل ۷۰ واحد درسی گذرانده باشید.

  3. سینا

    سلام ببخشید میخواستم بپرسم که از زمان ثبت نام المپیاد غیرمتمرکز در دانشگاه چقدر باید بگذره تا مرحله اول المپیاد برگزار بشه یعنی مثلا الان که ثبت نام المپیاد غیرمتمرکز هست زمان برگزاری مرحله اول المپیاد تقریبا کی میشه

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با سنوات گذشته، المپیاد دانشجویی همزمان با آزمون کارشناسی ارشد در تاریخ ۲۹ و ۳۰ اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

  4. امیر

    با سلام آیا امکان شرکت دانشجویان مقطع ارشد در المپیاد دانشجویی وجود دارد؟

  5. سارا

    سلام برای رشته مدیریت بازرگانی هم المپیاد هیت یا نه؟

  6. مهتا

    با سلام ، در المپیاد غیرمتمرکز ، نمره منفی هم هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با سنوات گذشته به پاسخ های نادرست، نمره ی منفی تعلق خواهد گرفت.

  7. زهرا

    سلام و درود رضا ادب،شبتون خوش
    من دانشجوی شیمی محض هستم،ایا می تونم در المپیاد فیزیک دانشگاهی در زمان مقررشرکت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای شرکت در المپیاد دانشجویی محدودیتی از بابت تغییر رشته ندارید.

  8. Heydari

    سلام نوع سوالات المپیاد غیر متمرکز که در ۲۳ اردیبهشت برگزار میشه، به صورت تستی هست یا تشریحی؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، سوالات مرحله اول المپیاد دانشجویی، به صورت تستی چهارگزینه ای می باشد.

  9. فاطمه

    سلام خداقوت
    ببخشید بنده ترم پنجم کارشناسی هستم،میخواستم در المپیاد دانشجویی شرکت کنم ولی متاسفانه از زمان ثبت نام اطلاعی نداشتم آیا راهی هست که بنده بتونم ثبت نام کنم و یا اینکه در سال آینده شرکت کنم؟؟
    با توجه به اینکه بنده مهر سال ۱۴۰۱مقطع کارشناسی رو به اتمام میرسانم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر زمان ثبت نام المپیاد دانشجویی مشخص نشده است؛ جهت اطلاع از آخرین اخبار، می توانید عضو کانال تلگرام مشاوره تحصیلی باشید.

  10. بهار

    سلام خسته نباشید
    الان منی که دارم در دانشگاه آزاد شیمی درس میخونم نمیتونم شرکت کنم چون دانشگاهم آزاد هستش؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، خیر محدودیتی برای شما ندارد و مجاز به ثبت نام می باشید.

  11. سعید

    سلام
    من ترم ۷ هستم و برای کنکور ارشد ثبت نام کردم. برای ثبت نام المپیاد باید کار خاصی انجام بدم یا همون ثبت نام کنکور کافیه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در هنگام ثبت نام، می بایست قسمت مربوط به المپیاد را تکمیل نمایید.

دریافت مشاوره