خانه پذیرش بدون کنکور ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی ۱۴۰۲

ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی ۱۴۰۲

نحوه ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی 1402

ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی 1402

اتباع خارجی ساکن در ایران، در صورت دارا بودن شرایط پیش بینی شده در دفترچه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری و یا آزاد، می توانند بدون شرکت در آزمون های موجود جهت ورود به دانشگاه، نسبت به تحصیل در رشته های مورد علاقه خود اقدام نمایند. نام نویسی بدون کنکور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معمولا دو مرتبه در سال انجام می شود و داوطلبان غیر ایرانی نیز می توانند برای ثبت نام هر یک از دو نیمسال تحصیلی مهر ماه و یا بهمن ماه از طریق سایت های مربوطه اقدام کنند.

ثبت نام و شرکت این دسته از داوطلبان با ضوابط خاص و برای برخی رشته ها با محدودیت هایی مواجه است که به صورت دوره ای از طریق دفترچه راهنمای پذیرش به اطلاع افراد می رسد. توجه کنید که تخطی از ضوابط مطرح شده برای هر رشته می تواند منجر به ممنوعیت از تحصیل فرد پذیرفته شده شود.

اتباع غیرایرانی واجد شرایط، فقط یک بار مجاز به تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی مورد نظر خواهند بود.

زمان ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه های سراسری 1402

تمامی داوطلبان غیر ایرانی که می خواهند بدون شرکت در کنکور سراسری 1402 در دانشگاه مورد نظر خود پذیرفته شوند، می بایست در زمان تعیین شده نسبت به انجام مراحل نام نویسی خود اقدام کنند. ثبت نام کلیه داوطلبان از جمله متقاضیان اتباع خارجی برای تحصیل در رشته های بدون کنکور دو نیمسال تحصیلی به صورت جداگانه صورت می پذیرد.

ثبت نام نوبت مهر ماه

داوطلبان شرکت در پذیرش مهر ماه دانشگاه سراسری، معمولا همزمان با شروع فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری فرصت دارند جهت ثبت نام در رشته های بدون کنکور سراسری اقدام نمایند. هنوز هیچ اطلاعیه ای در خصوص زمان ثبت نام رشته های بدون کنکور مهر ماه منتشر نشده اما پیش بینی می شود فرآیند یاد شده از اواخر مرداد ماه قابل انجام باشد.

ثبت نام نوبت بهمن ماه

برای پذیرش در نیمسال تحصیلی دوم داوطلبان اتباع غیرایرانی می بایست منتظر انتشار دفترچه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور باشند که معمولا در اواخر آذر ماه امکان دریافت دفترچه و نام نویسی برای متقاضیان فراهم می شود. با انتشار اطلاعیه های تکمیلی مربوطه ابن مطلب بروزرسانی خواهد شد.

شایان ذکر است که شما عزیزان می توانید جهت آگاهی از بازه زمانی پذیرش اتباع خارجی در دو نیمسال مهر ماه و بهمن ماه در دانشگاه های سراسری 1402 و سایر اخبار مربوطه در اسرع وقت، می توانید در کانال تلگرام بدون آزمون  ایران مشاوره عضو شوید.

راهنمای ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه های سراسری 1402

همان طور که می دانید، علاوه بر ثبت نام کنکور سراسری و شرکت در آن، یکی از راه های ورود به دانشگاه برای اتباع غیرایرانی نام نویسی در فرآیند پذیرش بدون آزمون دانشگاه های سراسری شامل دانشگاه های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور و غیرانتفاعی می باشد..

متقاضیان غیر ایرانی که می خواهند در مهلت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری نسبت به نام نویسی خود در هر یک از رشته ها و مقاطع تحصیلی دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، فراگیر پیام نور و یا دانشگاه جامع علمی کاربردی، اقدامات لازم را به انجام برسانند، در صورتی که شرایط لازم را دارا باشند، می توانند مطابق راهنمای از طریق سایت ثبت نام بدون کنکور سراسری در زمان مقرر نام نویسی نمایند.

  • مراجعه به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org و انتخاب گزینه “سراسری”

مرحله یک ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور سراسری

  • کلیک بر روی لینک فعال “سامانه پذیرش دانشجو، صرفا بر اساس سوابق تحصیلی آزمون سراسری مهرماه (و یا بهمن ماه) سال 1402” کلیک نمایند.

مرحله دوم ثبت نام بدون کنکور سراسری ۱۴۰۱

مرحله سوم ثبت نام بدون کنکور سراسری ۱۴۰۱

  • فعال نمودن دکمه رادیویی سریال ثبت نام مورد نظر و سپس فشردن گزینه “تایید و ادامه” 

مرحله چهارم ثبت نام بدون کنکور سراسری ۱۴۰۱

  • اکنون اطلاعات خواسته شده را در کادرهای مشخص شده در صفحه پیش رو درج کرده و بعد از انتخاب درگاه پرداخت مورد نظر، بر روی عبارت “تایید و ادامه” کلیک کنید.

مرحله پنجم ثبت نام بدون کنکور سراسری ۱۴۰۱

  • تایید عبارت “ضمن مطالعه دقیقی و آگاهی از شرایط و ضوابط، شماره پیگیری پرداخت را نیز یادادشت نموده ام” و انتخاب گزینه “ادامه روند پرداخت” 

مرحله ششم ثبت نام بدون کنکور سراسری ۱۴۰۱

  •  درج نمودن اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب به منظور پرداخت هزینه ثبت نام و کلیک بر روی دکمه دکمه “پرداخت”

مرحله هفتم ثبت نام بدون کنکور سراسری ۱۴۰۱

  • بازگشت به صفحه نخستین ورود به سامانه ثبت نام و فشردن گزینه “تایید و ادامه _ گام بعدی” 

مرحله نهم ثبت نام بدون کنکور سراسری 1401

  • درج سریال ثبت نام خریداری شده و فشردن کلید “تایید”

مرحله هشتم ثبت نام بدون کنکور سراسری ۱۴۰۱

اتباع خارجی توجه داشته باشند که می بایست بند 29 تقاضانامه ثبت نام و انتخاب رشته را (که تصویر آن در ادامه آورده شده است) با توجه به ملیت خود علامت گذاری کنند. همچنین لازم است کد پیگیری 13 رقمی دریافت شده را نیز در محل در نظر گرفته شده، وارد نمایند.

فرم ثبت نام بدون کنکوراتباع خارجی

شرایط پذیرش بدون کنکور اتباع غیرایرانی در دانشگاه های سراسری 1402

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری دو مرتبه در سال و جهت ورودی دو نیمسال تحصیلی مهر و بهمن انجام می گیرد. متقاضیانی که خواستار تحصیل در هر کدام از نیمسال ها هستند، می بایست در بازه زمانی مشخص با استفاده از مدارک ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

تنها افراد واجد شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری، مجاز به نام نویسی می باشند که در ادامه این مقاله، ضوابط عمومی و اختصاصی اتباع خارجی جهت تحصیل در دانشگاه های سراسری شرح داده شده است.

    • داوطلبان می بایست در فرم تقاضانامه ثبت نام خود، بند مربوط به اتباع خارجی را علامت گذاری نمایند.
    • در ثبت نام و انتخاب رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری، صرفا اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران که دارای اقامت قانونی می باشند، مجاز به نام نویسی هستند و افراد غیرایرانی مقیم سایر کشورها نمی توانند ثبت نام نمایند.
    • متقاضیانی که در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه پیام نور پذیرفته شده اند، حداکثر 5 سال مجاز به تحصیل در این دوره می باشند و در صورت افزایش سنوات، تصمیم گیری جهت تمدید نیمسال تحصیلی (به مدت 2 نیمسال) بر عهده کمیسیون موارد خاص دانشگاه پیام نور خواهد بود.
    • برخی از مناطق کشور، جهت تردد و اسکان اتباع غیرایرانی، غیر مجاز می باشند. بنابراین داوطلبان غیرایرانی که نسبت به انتخاب این کد رشته محل ها اقدام نموده اند، در صورت قبولی، پذیرش آن ها بی اثر خواهد بود.
    • متقاضیان غیرایرانی که در مناطق غیر مجاز پذیرفته شده اند، در صورتی که حدنصاب نمره علمی را کسب کرده باشند، می توانند در اولین کد رشته تحصیلی منطقه مجاز، ادامه تحصیل دهند. پذیرش در این کد رشته مطابق با کارنامه قبولی و کاربرگ انتخاب رشته تحصیلی می باشد..
    • داوطلبان باید از شرایط و ضوابط رشته محل های مورد نظر خود آگاهی کامل را داشته باشند زیرا در صورت هر گونه مغایرت با شرایط و ضوابط موجود، از ادامه روند پذیرش و تحصیل داوطلب جلوگیری به عمل می آید.
    • پذیرش داوطلبان در رشته های دارای تعهد استخدامی و رشته های دارای شرایط خاص و همچنین سایر رشته های غیرمجاز که در سامانه سازمان سنجش آموزش کشور بیان شده است، ممنوع می باشد..
    • داوطلبان توجه داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی جهت صدور مجوز اقامت برای افراد خانواده آن ها (به غیر از همسر و فرزندان دانشجویان) ندارد.
    • تمامی پذیرفته شدگان این مرحله از پذیرش سراسری دوره روزانه (در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی غیر پزشکی) می بایست بابت هر ترم شهریه تحصیلی پرداخت نمایند، این شهریه حداکثر تا 80 درصد شهریه دوره شبانه می باشد.. توجه داشته باشید شهریه رشته های گروه پزشکی مطابق مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور می باشد..
    • اتباع غیرایرانی که متقاضی تحصیل در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکترای حرفه ای هستند، می بایست دارای مدرک دیپلم از مدارس ایرانی و یا مدارس بین المللی داخل ایران باشند که مدارک دیپلم این دسته از داوطلبان می بایست مورد تایید وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد.
    • اتباع غیرایرانی تنها یک مرتبه مجاز به تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی بوده و تکرار مقطع تحصیلی در هر یک از دوره های روزانه، شبانه، پیام نور و… ممنوع می باشد.. بدیهی است در صورتی که محرز گردد که دانشجو دارای مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری بوده و در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از ادامه تحصیل محروم خواهد شد.
    • پذیرش و نام نویسی اولیه داوطلبان تحصیل فرزندان طلاب مرکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه در صورت صدور گذرنامه و اقامت آن مرکز بلامانع می باشد.. ثبت نام قطعی و ادامه تحصیل این دست از متقاضیان مشروط به اخذ گذرنامه، اقامت قانونی و روادید تحصیلی است.
    • تحصیل همزمان داوطلبان در موسسات آموزش عالی و یا مرکز جامعه المصطفی (ص) و دانشگاه بین المللی اهل بیت، ممنوع می باشد..
    • داوطلبانی که در یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی پذیرفته می شوند، می بایست یکی از مدارک اقامتی زیر را ارائه دهند:
    • گذرنامه دارای حداقل 6 ماه مجوز اقامت
    •  دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
    • کارت هویت ویژه اتباع خارجی که دارای اعتبار در همان سال باشد.
    • آخرین کارت آمایش معتبر بر اساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور

زمان و نحوه ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه های آزاد 1402

همان طور که می دانید علاوه بر دانشگاه های سراسری، دانشگاه های آزاد نیز اکثر رشته های خود را بدون آزمون ارائه می دهند. اتباع غیرایرانی نیز در صورتی که واجد شرایط باشند، می توانند در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد، در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی و کارشناسی پیوسته و یا ناپیوسته شرکت نمایند.

شرایط ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد، مشابه با شرایط ذکر شده جهت ثبت نام در دانشگاه های سراسری می باشد.، اما چنانچه تمایل دارید به طور دقیق این شرایط را مطالعه کنید، می توانید به دفترچه ثبت نام بدون کنکور آزاد مراجعه نمایید.

هنوز اطلاعیه ای مبنی بر زمان ثبت نام داوطلبان غیر ایرانی در رشته های بدون کنکور دانشگاه های آزاد 1402 منتشر نشده است و مطابق هر ساله، این فرآیند نام نویسی دو نیمسال تحصیلی به ترتیب در مرداد ماه و دی ماه صورت می گیرد. چنانچه تمایل دارید به محض آغاز فرآیند نام نویسی بدون کنکور دانشگاه آزاد مطلع گردید،می توانید در کانال تلگرام بدون آزمون  ایران مشاوره عضو شوید.

اتباع غیرایرانی که قصد نام نویسی در دوره های بدون آزمون این دانشگاه ها را دارند، می بایست در بازه زمانی مشخص مطابق راهنمای زیر نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

  1. داوطلبان ابتدا می بایست دفترچه ثبت نام بدون کنکور مقطع مورد نظر خود را از سایت دانشگاه آزاد دریافت نموده و آن را به طور دقیق مطالعه نمایند.
  2. متقاضیان پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد و اولویت بندی رشته های مورد نظر خود، می توانند با مراجعه به سایت azmoon.org، نسبت به تکمیل نام نویسی و ثبت انتخاب رشته خود اقدام نمایند.
  3. در سایت مذکور پیش از انجام هر اقدامی جهت پرداخت هزینه ثبت نام بدون کنکور آزاد باید کارت اعتباری را با توجه به نیاز خود خریداری کنید.
  4. پس از خرید کارت اعتباری مقطع مورد نظر، می بایست نوع دوره (پیوسته و یا ناپیوسته) را انتخاب نموده و کاربرگ مربوطه را با استفاده از اطلاعات شخصی و تحصیلی و همچنین کدرشته های انتخاب شده خود را (از میان کد رشته های مجاز برای تحصیل اتباع غیرایرانی) تکمیل نمایید تا فرآیند ثبت نام به اتمام برسد.

توجه: اتباع غیرایرانی پس از انجام نام نویسی اینترنتی در سامانه ثبت نام دانشگاه آزاد، لازم است تا نسبت به تکمیل و ارسال اطلاعات خود به طریق زیر نیز اقدام نمایند:

    • مراجعه به سامانه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به نشانی saorg.ir
    • مراجعه به درگاه “دانشجویان غیرایرانی”
    • تکمیل اطلاعات خواسته شده و دریافت “کد پیگیری”
    • در آخر نیز داوطلب می بایست پس از گذشت 15 روز از دریافت کد پیگیری، جهت پیگیری امور کنسولی با اداره کل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی تماس حاصل نماید.

پذیرش بدون کنکور رشته های علوم پزشکی برای اتباع خارجی 1402

شرایط ثبت نام بدون آزمون اتباع خارجی در رشته های علوم پزشکی 1402
پذیرش بدون کنکور رشته های علوم پزشکی برای اتباع خارجی 1402

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا امکان تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی بدون کنکور وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم داوطلبان ایرانی تنها از طریق شرکت در کنکور سراسری می توانند در این رشته ها تحصیل کنند و امکان تحصیل بدون آزمون در رشته های پرطرفدار پزشکی و پیراپزشکی تنها برای اتباع غیرایرانی واجد شرایط امکان پذیر می باشد

البته ثبت نام بدون آزمون اتباع خارجی در این آزمون به صورت غیر بورسیه است، چرا که هیچ بورسیه ای از سوی کشور ایران به این افراد تعلق نخواهد گرفت مگر این که شخص از کشور خود بورسیه دریافت نماید.

دانشگاه های علوم پزشکی مختلفی اقدام به پذیرش بدون آزمون اتباع غیرایرانی در مقاطع و رشته های مختلف می نمایند. البته نحوه و زمان ثبت نام و همچنین رشته های ارائه شده در هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی ممکن است با سایر واحدها متفاوت باشد.

بنابراین داوطلبان غیرایرانی جهت نام نویسی در هر کدام از واحدهای دانشگاهی می بایست به صورت جداگانه به سایت اختصاصی دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه نموده و از جزئیات ثبت نام آن ها مطلع شوند.

علاوه بر دانشگاه های آزاد، دانشگاه های سراسری علوم پزشکی نیز اقدام به ثبت نام بدون آزمون اتباع خارجی می نمایند که از جمله آن ها می توان به دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد و… اشاره نمود.

در واقع هر کدام از این دانشگاه ها با توجه به ظرفیت و امکانات خود می توانند در هر یک از رشته ها و مقاطع تحصیلی زیر پذیرای دانشجویان اتباع غیرایرانی باشند.

رشته های بدون آزمون گروه علوم پزشکی برای اتباع غیرایرانی 1402
مقطعرشته های مورد پذیرش
کارشناسیمامایی، هوشبری، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، پرستاری، بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت حرفه ای و …
کارشناسی ارشدمامایی، بهداشت محیط، پرستاری داخلی – جراحی و …
دکتری عمومیپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی
دکتری تخصصیمامایی، بیوشیمی، پزشکی مولکولی، بهداشت و …

شرایط ثبت نام بدون کنکور رشته های علوم پزشکی برای اتباع خارجی

هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی که نسبت به پذیرش دانشجویان خارجی به صورت بدون کنکور اقدام می نمایند، شرایط و لیست رشته های ارائه شده خود را در موعد مقرر از طریق سایت رسمی خود در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. علاوه بر شرایطی که ممکن است برای دانشگاه های مختلف، متفاوت باشند، یک سری از ضوابط به صورت مشترک در تمامی اطلاعیه های مربوطه دیده می شوند، از جمله:

    • دارا بودن مدرک پایان دوره متوسطه برای داوطلبان شرکت در دوره های کارشناسی و دکترای عمومی
    • داشتن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای عمومی به ترتیب برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد، PhD و دستیاری بالینی پزشکی و پیراپزشکی
    • برخورداری از توانایی مالی لازم برای پرداخت شهریه تحصیلی
    • عدم ممنوعیت از سوی مراجعه ذی ربط جهت اقامت تحصیلی در ایران
    • داشتن حداقل معدل 17 برای تحصیل در مقطع دکتری (دکترای عمومی و تخصصی) و همچنین معدل 16 برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (این شرایط ممکن است در دانشگاه ها و دوره های مختلف، تغییر کند.)
    • تسلط کامل بر زبان فارسی (به دلیل آن که تدریس در دوره های مختلف به زبان فارسی انجام می پذیرد. البته تسهیلاتی نیز در این خصوص به داوطلبان ارائه می گردد.)
    • ارائه مدرک اتمام دوره آموزش زبان فارسی برای متقاضیانی که آشنایی لازم با زبان فارسی را ندارند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که ممکن است هر یک از شرایط فوق در واحدهای مختلف دانشگاه های علوم پزشکی کشور، دچار تغییر و تحولاتی شود. بنابراین برای اطلاع دقیق تر از تمامی شرایط، لازم است به اطلاعیه و دستورالعمل مربوطه از سوی دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

علاوه بر تمامی مواردی که در این بخش ذکر کردیم، احراز هر یک از شرایطی که در بخش اول برای تحصیل در دانشگاه های سراسری و آزاد ارائه شد نیز از جمله مواردی می باشند که در پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته های پزشکی، لحاظ می گردند. همچنین ناگفته نماند که این دانشگاه ها با توجه به مصوبات خود و همچنین شرایط دانشجویان، شهریه های متفاوتی را جهت تحصیل از دانشجویان مطالبه می کنند.

محدودیت اتباع خارجی در انتخاب رشته محل های بدون آزمون 1402

اتباع غیرایرانی در صورتی که تمامی شرایط لازم را داشته باشند، تنها مجاز به انتخاب رشته محل هایی هستند که در استان ها و مناطق ممنوعه واقع نباشند. در واقع برخی از اتباع غیرایرانی مجاز به سکونت و اقامت در برخی از استان ها و شهرهای کشور نمی باشند، به طور مثال در جدول زیر اسامی تعدادی از استان ها و شهرستان های غیر مجاز جهت سکونت و اقامت اتباع غیرایرانی در داخل کشور درج شده است.

مناطق ممنوعه جهت اسکان و اقامت اتباع خارجی در ایران
استانتوضیحات
آذربایجان شرقیاقامت اتباع افغانی در سطح استان به غیر از شهرستان تبریز ممنوع می باشد.
استان آذربایجان غربیاقامت اتباع افغانی در سطح استان و سایر اتباع غیرایرانی در شهرهای مرزی استان به غیر از شهرستان ارومیه ممنوع می باشد.
استان اردبیلاقامت اتباع افغانی در سطح استان به غیر از شهرستان اردبیل و همچنین اقامت اتباع عراقی در شهرستان های پارس آباد، بیله سوار، گرمی، مشکین شهر و نمین ممنوع است.
استان اصفهاناقامت اتباع افغانی در شهرستان های نطنز، فریدن، فریدون شهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، بخش مرکزی اصفهان، دهاقان، نائین، گلپایگان، خور و بیابانک، اردستان، بخش ابوزید از شهرستان آران و بیدگل ممنوع می باشد.
استان ایلاماقامت اتباع افغانی در سطح استان به غیر از شهرستان ایلام و سایر اتباع غیرایرانی در شهرستان های مهران و دهلران و شهرهای مرزی ممنوع می باشد.
استان تهراناقامت اتباع افغانی در منطقه خجیر واقع در منطقه 13 شهرداری تهران ممنوع می باشد.
استان بوشهراقامت اتباع افغانی در شهرستان های دیلم و گناوه ممنوع می باشد.
استان چهارمحال و بختیاریاقامت اتباع افغانی در سطح استان به غیر از شهرستان شهرکرد ممنوع می باشد.
استان خراسان شمالیاقامت اتباع افغانی و عراقی در سطح استان به غیر از شهرستان بجنورد ممنوع می باشد.
استان خراسان رضویاقامت اتباع افغانی در شهرستان های مرزی تربت جام، قوچان، تایباد، خواف، سرخس، کلات نادری و درگز ممنوع می باشد.
استان خراسان جنوبیاقامت کلیه اتباع غیرایرانی در شهرستان های مرزی نهبندان، سربیشه، درمیان، قاین، زیرکوه، فردوس و سرایان و طبس ممنوع می باشد.

اقامت اتباع افغانی در شهرستان های بیرجند و خوسف مجاز است.

همچنین اقامت اتباع عراقی در سطح استان به غیر از شهرستان بیرجند ممنوع می باشد.

استان خوزستاناقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستانهای اهواز و گتوند) و اقامت و تردد سایر اتباع غیرایرانی در شهرستانهای آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان ممنوع خوزستان می باشد.

تبصره: اقامت اتباع غیرایرانی دارنده گذرنامه و اقامت معتبر در شهرستانهای آبادان و خرمشهر بلامانع است.

استان زنجاناقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان زنجان) ممنوع می باشد. و صرفاً شهرستانهای زنجان و خدابنده برای اقامت اتباع عراقی مجاز است.
استان سمنانتردد و اقامت اتباع غیرایرانی در منطقه گرمسار و ورودی قصر بهرام، مرکز آزمایش معراج یک و منطقه دامغان از جاده جندق به طرف مرکز آزمایش سراج و اقامت اتباع افغانی در سمنان شهرستانهای شاهرود و دامغان ممنوع می باشد.
استان سیستان و بلوچستاناقامت اتباع افغانی و عراقی در کل استان (به غیر از شهرستان زاهدان)و اقامت و تردد اتباع غیرایرانی در شهرستانهای زابل، هیرمند، زهک و نیز بخشهای مرزی شهرستانهای سیستان و بلوچستان خاش، ایرانشهر، سراوان و چابهار ممنوع می باشد.
استان فارساقامت اتباع افغانی در شهرستانهای فیروزآباد، فراشبند، داراب، ارسنجان، فسا، مُهر، رستم، خنج و نیریز ممنوع می باشد.
استان قزویناقامت اتباع افغانی در کل استان (به غیر از شهرستان قزوین)، ممنوع می باشد..
استان کردستاناقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان سنندج) و اقامت همه اتباع غیرایرانی در بخش مرکزی شهرستان سقز و شهرستانهای بانه و مریوان و همچنین شهرهای کردستان مرزی استان (به استثنای مهمانشهرها) ممنوع می باشد.
استان کرماناقامت اتباع افغانی در شهرستانهای عنبرآباد، بافت، منوجان، قلعهگنج، بم، فهرج، رودبار، فاریاب، نرماشیر، کهنوج، جیرفت، انار و ریگان و همچنین اقامت اتباع عراقی در سطح استان کرمان (به غیر از شهرستان کرمان) ممنوع می باشد.
استان کرمانشاهاقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان کرمانشاه) و همه اتباع غیرایرانی در شهرهای مرزی استان ممنوع می باشد.
استان کهگیلویه و بویراحمداقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان یاسوج) ممنوع می باشد.
استان گلستانامت اتباع افغانی در کل استان (به غیر از شهرستانهای گرگان و گنبد) ممنوع می باشد.
استان گیلاناقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان رشت) ممنوع می باشد.
استان لرستاناقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان خرمآباد) ممنوع می باشد.
استان مازندراناقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان ساری) ممنوع می باشد..
استان مرکزیاقامت اتباع افغانی در شهرستانهای آشتیان، تفرش، فراهان، فرمهین، خمین، شازند، محلات، زرندیه، کمیجان و خنداب ممنوع می باشد.
استان هرمزگاناقامت اتباع غیرایرانی صرفاً در شهرستانهای ابوموسی و جاسک ممنوع می باشد.
استان همداناقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان همدان) ممنوع می باشد.
استان یزداقامت اتباع افغانی صرفاً در شهرستانهای خاتم و بافق ممنوع می باشد.

رشته های ممنوعه و غیر مجاز جهت ادامه تحصیل بدون کنکور 1402 اتباع غیرایرانی در داخل کشور

اتباع غیرایرانی علاوه بر محدودیت در انتخاب محل اقامت و سکونت خود، در انتخاب رشته های تحصیلی نیز محدودیت هایی دارند و مجاز به انتخاب رشته های دارای شرایط خاص، رشته های دارای تعهد خدمت و همچنین رشته های زیر نمی باشند.

    • فیزیک اتمی
    • فیزیک هسته‌ای
    • فیزیک مولکولی (پلاسما)
    • فیزیک ذرات بنیادی
    • مهندسی پلاسما
    • مهندسی ایمنی (گرایش بازرسی فنی و حفاظت هواپیما)
    • مهندسی تعمیر و نگهداری (هلیکوپتر و هواپیما)
    • مهندسی هوا فضا
    • مهندسی هوانوردی (خلبانی، ناوبری هواپیما، تعمیر و نگهداری هواپیما، خلبانی هلیکوپتر و مراقبت پرواز)
    • علوم نظامی
    • الکترونیک هواپیمایی
    • تعمیر و نگهداری هواپیما
    • مخابرات هواپیما
    • مراقبت پرواز
    • فناوری اطلاعات IT (گرایش مخابرات امن)
    • مهندسی فناوری ماهواره
    • مهندسی کامپیوتر (گرایش رایانش امن)

همان طور که گفته شد، ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد و دانشگاه های سراسری برای تحصیل اتباع خارجی، همزمان و به طور مشترک با ثبت نام این دانشگاه ها برای داوطلبان ایرانی صورت می گیرد. البته این نام نویسی صرفا برای رشته های غیرپزشکی می باشد.

اتباع غیرایرانی می توانند برای ثبت نام در رشته های بدون کنکور پزشکی از طریق سایت اختصاصی هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی، نام نویسی خود را پیگیری نمایند. همچنین شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور دانشگاه ها، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- پذیرش بدون کنکور اتباع غیرایرانی در دانشگاه های سراسری چگونه صورت می گیرد؟

داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org نسبت به ثبت نام خود در این فرآیند اقدام نمایند.

2- ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه های آزاد از طریق کدام سایت انجام می شود؟

داوطلبان از طریق سایت azmoon.org می توانند در این فرآیند نام نویسی کنند.

3- ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه های آزاد ۱۴۰۲ از چه تاریخی آغاز می شود؟

در حال حاضر تاریخ شروع این فرآیند برای سال ۱۴۰۲ مشخص نمی باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۴ نظر
  1. Nora

    سلام روز خوش ، برای مقطع کارشناسی رشته های مهندسی اتباع میتونن بدون کنکور برای دانشگاه های دولتی با پرداخت هزینه اقدام کنن یا حتمن باید کنکور بدیم؟کنکور دادن یا ندادنش چ فرقی میکنه؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت موافقت ریاست دانشگاه، امکان ثبت نام در پردیس های خودگران برای اتباع خارجه وجود دارد.

  2. عباس حسینی

    سلام، آیا دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران پذیرش کارشناسی دندانپزشکی اتباع داره؟ اگه امسال اعلام نشده لطفا راجب سال قبل رو بگید، ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      برای پذیرش اتباع برای دکتری دندان پزشکی اطلاعیه درون سایت اعلام نمی شود برای دستیابی به اطلاعات دقیق تر به دانشگاه مراجعه حضوری داشته باشید.

  3. احمد

    سلام روز بخیر ایا اتباع میتونن در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در دانشگاه های ازاد یا سراسری تحصیل کنند ؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت قبولی در آزمون های لازمه و یا تایید دانشگاه، امکان ثبت نام در پردیس های خودگردان وجود خواهد داشت.

  4. نسترن

    سلام من اتباع هستم و امسال از رشته ریاضی دبیرستان فارغ التحصیل شدم می خواستن بدونم ثبت نام در دانشگاه های سراسری بدون کنکور برای رشته های فنی هم امکان پذیره؟ یا فقط برای رشته های پزشکیه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو مندرج در آخرین دفترچه ی سازمان سنجش، هموطنان اتباع با توجه به شرایط خاص خود می توانید در رشته های بدون کنکور شرکت کنید؛ ولی از رشته و شهر های ممنوعه انتخاب نکنید.

  5. فاطمه

    سلام ایا امکان تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور و بر اساس(سوابق تحصیلی) در دانشگاه جندی شاپور اهواز وجود دارد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در حال حاضر رشته های پزشکی و پیرا پزشکی، به صورت بدون کنکور ارائه نمی شود.

  6. علیرضا

    باسلام. اتباع می توانند دوباره لیسانس بخونن؟ من لیسانس مترجمی زبان انگلیسی دارم . می توانم دوباره برای لیسانس معماری شرکت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با سنوات گذشته، اتباع مجاز به تحصیل در یک مقطع تکراری نمی باشند.

  7. ...

    سلام خسته نباشید
    من اتباع هستم و امسال دیپلم رشته تجربی را میگیرم آیا امکان ثبت نام بدون کنکور رشته پزشکی و پیراپزشکی ۱۴۰۰ هست؟و اگر هست در کدوم دانشگاه ها صورت میگیرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، پذیرش اتباع در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه های پردیس خودگردان براساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد.

  8. sr

    باسلام
    در کدام دانشگاه ها امکان پذیرش رشته‌ی پزشکی یا پرستاری بدون کنکور هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در حال حاضر امکان ثبت نام بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی در رشته های پزشکی و پرستاری در هیچ یک از دانشگاه ها وجود ندارد.

  9. azizi:)

    سلام ببخشید اتباع خارجی هیچ گونه نمیتونن توی دانشگاه فرهنگیان وارد بشن!؟ ینی اتباع خارجی اجازه ندارند دبیر بشن توی ایران؟؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ی ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، اتباع خارجی اجازه ی ورود به دانشگاه های فرهنگیان را ندارد.

  10. مرتضی

    سلام . ثبت نام بدون کنکور برای اتباع خارجی مقیم ایران در رشته پزشکی دانشگاه های سراسری آیا ممکن هست؟ و اگه ممکنه تفاوتش با ثبت نام با قبولی در کنکور چیه ؟؟ و ایا ثبت نام بدون کنکور برای پردیس بین الملل هست یا دوره های روزانه هم میشه بدون کنکور ثبت نام کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، برخی دانشگاه های روزانه پذیرش بدون کنکور در رشته های پزشکی انجام نمی دهند، برای شرکت در این دانشگاه ها شما می بایست از طریق کنکور سراسری اقدام نمایید.

  11. محمدرضاعلیزاده

    سلام میخواستم بپرسم فرقی بین دانشگاه دولتی و آزاد برای اتباع هست در حالی که هر دو از اتباع شهریه میگیرند؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، اعتبار مدرک دانشگاه های سراسری، بیشتر از مدرک دانشگاه آزاد می باشد.

  12. با سلام.من دانش اموز سال دوازدهم رشته ی تجربی هستم.ایا میتونم بدون کنکور در رشته پرستاری دانشگاه بهشتی تحصیل کنم؟شرایط و هزینه برای قبولی چجوری هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر پذیرش رشته ی پرستاری فقط از طریق آزمون سراسری صورت می گیرد.

  13. فریده رضایی

    سلام ببخشید رشته ی حقوق یا اقتصاد در پیام نور هست؟!
    دانشگاه بدون کنکور

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، اطلاعیه ای در خصوص لیست رشته های ارائه شده، بر اساس پذیرش بدون کنکور (سوابق تحصیلی) منتشر نشده است. جهت اطلاع از زمان ثبت نام عضو کانال تلگرام مشاوره تحصیلی شوید.

  14. فریده رضایی

    سلام من کلاس دوازدهم انسانی هستم . آیا میتونم دانشگاه بدون کنکور برای وکالت ثبت نام کنم ؟ ! رشته ی حقوق یا اقتصاد برای من که انسانی هستم تو دانشگاه بدون کنکور هست ؟ ! میتونم پیام نور ثبت نام کنم و حقوق بخونم … ؟ ! ایرانی نیستم ولی از کلاس اول تا الان که دوازدهم هستم تو ایران درس خوندم .

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در صورت ارائه رشته های مذکور بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های پیام نور برای مهر ۱۴۰۰، محدودیتی جهت ثبت نام نخواهید داشت.

  15. سارا سهیلی

    با سلام و خسته نباشید من دانش اموز کلاس دوازدهم رشته انسانی هستم آیا میتوانم در رشته پرستاری بدون کنکور ثبت نام کنم ؟مجاز است که با دیپلم انسانی رشته پرستاری یا مامایی بخوانم ؟ و برای مشاوره دقیق تر شماره ای که بتوانم با ان تماس بگیرم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر رشته ی پرستاری براساس سوابق تحصیلی در هیچ یک از دانشگاه ارائه نمی شود. جهت تحصیل در این رشته می بایست در کنکور سراسری (گروه آزمایشی تجربی) شرکت نمایید.

  16. حبیب

    سلام.
    آیا دانشگاه آزاد پذریش دانشجوی غیر ایرانی در کارشناسی ارشد رشته سینما دارد یا خیر؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری در سال ۱۳۹۹، داوطلبان اتباع غیر ایرانی جهت ورود به دانشگاه می بایست اقامت قانونی در کشور داشته باشند.

  17. ابوالفضل

    سلام.
    ثبت نام بدون کنکور در رشته پزشکی دانشگاه سراسری (مثلا شهید بهشتی) برای اتباع غیر ایرانی مجاز است؟ آیا تنها بوسیله کنکور میتوان در رشته پزشکی قبول شد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ،
      مطابق با شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو دانشگاه مذکور در سال ۱۳۹۸ ، ملاک پذیرش اتباع خارجی در این واحد دانشگاهی در رشته ذکر شده آزمون سراسری می باشد ، لذا از طریق سوابق تحصیلی امکان ادامه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی را دارا نمی باشید.لازم به ذکر است در سالهای اخیر برخی از دانشگاه ها شرایط پذیرش بدون آزمون اتباع خارجی در رشته فوق الذکر را فراهم می نمودند.

دریافت مشاوره