خانه دانشگاه آزاد حذف ترم دانشگاه آزاد | شرایط حذف نیمسال تحصیلی

حذف ترم دانشگاه آزاد | شرایط حذف نیمسال تحصیلی

حذف ترم دانشگاه آزاد

معمولا شرایط خاص در موقعیت های مختلف، عدم دسترسی به دانشگاه را برای دانشجو به همراه داشته که همین موضوع به منزله غیبت در کلاس و حذف دانشجو از  واحد های انتخابی می باشد. پیش از این، حذف ترم تحصیلی فقط با احتساب سنوات امکان پذیر بود اما پس از مدتی،  حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات از سوی وزارت علوم تایید شد تا از ابطال یک نیمسال تحصیلی دانشجو جلوگیری کند.

روش دوم یعنی حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات به بهانه کرونا ایجاد شد. از ابتدای پیدایش و افزایش ابتلا به این ویروس تا عدم دسترسی به دانشگاه ها، تمامی این مراکز به دنبال راهی برای کاهش خسارات ناشی از تعطیلی دانشگاه ها بودند. بدین وسیله، دانشجویان در حضور شرایطی خاص می توانستند نسبت به چندی از دروس واحد یا از یک ترم کامل خود انصراف دهند.

حذف یک نیمسال، تنها در صورتی مجاز است که محصل به تشخیص شورای آموزشی واحد دانشگاهی مربوطه، قادر به تحصیل در آن نبوده و دوره مذکور به عنوان مرخصی تحصیلی وی محسوب می گردد.

زمان درخواست حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد

دانشجو می بایست حداقل دو هفته قبل از شروع ترم در جهت ارسال درخواست مرخصی به اداره اموزش واحد دانشگاهی ذیربط اقدام کند. اداره اموزش موظف است تا پیش از اتمام مهلت انتخاب واحد دانشگاه آزاد موافقت یا عدم موفق خود را کتبا به دانشجو ابلاغ نماید. تا امکان حذف دروس انتخاب شده و صرفاً پرداختن شهریه ثابت فراهم باشد. حذف ترم تحصیلی شامل پرداخت شهریه ثابت و متغیر می شود.

طبق آیین نامه مرتبط با حذف ترم دانشگاه آزاد، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته می توانند 4 نیم سال – کارشناسی و ارشد ناپیوسته می توانند نهایتا دو نیمسال از فرصت حذف ترم یا مرخصی آموزشی استفاده کنند.

نحوه درخواست حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد

  • به طور کلی بسیاری از امور دانشگاهی از جمله درخواست حذف ترم تحصیلی، به صورت اینترنتی انجام پذیر است؛ پس متقاضیان این امر، می توانند با ورود به سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد نسبت به انجام آن اقدام نمایند.
  • داوطلبین با مراجعه به این سایت، سپس انتخاب گزینه “درخواست حذف نیمسال تحصیلی” می توانند ضمن ثبت درخواست، دلایل خود را درج و مدارک خود را در سامانه آپلود کنند.
  • دانشجو می تواند در این بخش با توجه به شرایط و مدارک خود، به صورت با یا بدون احتساب سنوات و جهت حذف ترم تحصیلی درخواست کنند.
  • در نهایت با هماهنگی واحد آموزش دانشگاه درخواست دانشجو ثبت و برسی خواهد شد تا در صورت امکان مجاز به حذف نیمسال تحصیلی باشد و در غیر این صورت خواسته وی رد خواهد شد.

شرایط حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد

در صورتی که داوطلبان شرایط حضور در دروس انتخابی به صورت حضوری و مجازی را نداشته باشند، می بایست با دلایل و مستندات کافی درخواست خود را در جهت حذف ترم به شورای واحد آموزشی مربوطه ارائه دهند. لازم به ذکر است در مواقعی که شورای آموزشی مذکور به هر دلیلی تشکیل نشود و این امر به درخواست دانشجو در پی حذف ترم مربوطه لطمه بزند، نظر معاون آموزشی واحد، ملاک عمل خواهد بود.

شرایط حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات

  • با توجه به اینکه داوطلب واجد شرایط خاصی باشد اعم از داشتن پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری، دانشگاه به او امکان حذف ترم بدون احتساب سنوات تحصیلی را می دهد.
  • اگر دانشگاه محل تحصیل دانشجو در وضعیت خاص قادر به ارائه دروس یک ترم به صورت آنلاین نباشد، دانشجو با ارائه مدراک لازم می تواند برای انصراف از ترم بدون محاسبه سنوات آن اقدام نماید؛ لازم به ذکر است این عمل به صورت اینترنتی از طریق سامانه دانشگاه مذکور انجام پذیر است.
  • کمیسیون دانشگاهی مربوطه اگرچه با درخواست دانشجو در پی حذف ترم حاضر با یا بدون سنوات موافقت کند، به هر حال نسبت به سنوات تحصیلی ارفاقی قائل نمی شود، مگر اینکه محصل مدارکی را در جهت اثبات ناتوانی حضور خود در مرکز اموزشی، ارائه دهد.

شرایط حذف ترم تحصیلی با احتساب سنوات

  • منظور از سنوات آموزشی تعداد ترم هایی است که دانشجو مجاز به گذراندن در هر مقطع تحصیلی می باشد و هنمچنین دانشجویان در هر یک از دانشگاه های سراسری و دولتی ملزم به رعایت این سنوات هستند. در هر مقطع تحصیلی علاوه بر سنوات تحصیلی مجاز برای دانشجویان، سنوات تحصیلی ارفاقی هم قرار داده می شود تا در موارد خاص دانشجو بتواند از دانشگاه مرخصی یا به صورت اینترنتی هم ادامه تحصیل دهد.
  •  همانطور که گفته شد فقط در صورتی که دانشجو به هر دلیلی قادر به ادامه تحصیل نباشد می تواند از حذف ترم تحصیلی استفاده کند اگرچه در مواردی که وی شرایط حذف ترم تحصیلی به صورت بدون احتساب سنوات را نداشته باشد، می تواند با احتساب سنوات ترم خود را حذف کند.
  • اگر محصل با احتساب سنوات اقدام به حذف ترم خود کند، دوره حذف شده از سنوات تحصیلی دانشجویان کسر خواهد شد، بدین وسیله اگر دانشجویی در یک مقطع تحصیلی 6 نیمسال داشته باشد و یکی از انها را حذف کرده باشد مجاز است در 5 نیمسال باقی مانده و همچنین 1 نیم سال حذفی خود ادامه تحصیل دهد.

شهریه حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد

  • حذف نیمسال تحصیلی به منزله عدم حضور دانشجو در کلاس های آموزش حضوری بوده پس از خدمات آموزشی هم استفاده نمی کند؛  منطقی است که از داوطلبین محصل در دانشگاه های شهریه پرداز در این شرایط نسبت به دریافت شهریه اقدامی صورت نمی گیرد.
  • در صورتی که دانشجو به مبلغی که بعنوان شهریه دانشگاه پرداخت نموده، نیاز داشته باشد و مستنداتی نسبت به این موضوع ارائه دهد، دانشگاه موظف است تا مبلغ مربوطه را به او عودت دهد. با توجه به اینکه خزانه دانشگاه شهریه را دریافت نمیکند، اغلب این مبلغ به درخواست کننده برگردانده نمی شود و فقط میزان شهریه در سامانه آموزشی ثبت شده تا دانشجو بتواند در ترم بعدی از آن استفاده کند.
  • چنانچه محصل در هیچ یک از امتحانات پایان ترم خود شرکت نکند تمام واحد های ترم مربوطه حذف شده به عبارتی حذف ترم صورت می گیرد اما شهریه ثابت و متغیر آن اخذ می گردد.

سوالات متداول

1- منظور از سنوات چیست؟ 

منظور از سنوات تعداد ترم هایی است که دانشجوی می تواند به صورت مجاز در دانشگاه تحصیل کند.

2- سامانه ثبت درخواست حذف ترم تحصیلی با و بدون احتساب سنوات متفاوت است؟

خیر، هر دو روش به صورت اینترنتی از طریق سامانه آموزشیار امکان پذیر است.

3- حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات همچنان امکان پذیر هست؟

بله، فقط در شرایط خاص از سوی خبرگذاری دانشگاه اعلام می شود و شرایط آن هم قرار داده خواهد شد

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره