خانه اخبار تحصیلی خرداد ماه، تنها فرصت ایجاد سوابق تحصیلی

خرداد ماه، تنها فرصت ایجاد سوابق تحصیلی

خرداد ماه، تنها فرصت ایجاد سوابق تحصیلی

با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی در اعلام نتایج کنکور 1402 و اعمال آن در سال های آینده با درصد بیشتر، نمرات درسی و ایجاد سوابق تحصیلی نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

تنها فرصت ایجاد سوابق تحصیلی در خرداد ماه

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش در آخرین نشست مطبوعاتی خود به اکثر سوالاتی که در خصوص زمان ایجاد سوابق تحصیلی و تراز داوطلبان کنکور مطرح بود، پاسخ داد. وی در ابتدا اظهار کرد که امسال برای نزدیک به یک میلیون و 320 هزار نفر، سابقه تحصیلی در 70 ماده درسی جمع زده شده است. وی در ادامه به سوالات و مواردی که مطرح بود اینگونه جواب داد.

آیا امتحانات دی و شهریور ماه نیز فرصتی برای ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی به شمار می آیند؟
آزمون شهریور
به عنوان یک فرصت برای جبران نمره ها بوده که جدا از خرداد ماه نیست و همچنان افراد می توانند جهت جبران نمرات خود با شرکت در امتحانات آن اقدام کند ولی از امسال به بعد، امتحانات شهریور به عنوان ایجاد سابقه لحاظ نشده و در کنکور تاثیر نخواهد داشت.

آیا سطح سوالات نهایی در سال 1402 دشوار یا سخت بود؟
من به دشوار بودن سوالات نهایی اعتقاد ندارم چون برای ارزیابی سوالات از شاخص های مختلفی استفاده شده است. ضریب دشواری تعیین کننده سختی یا آسانی سوال ها می باشند. سوالاتی که ضریب دشواری آنها کمتر از 0.3 باشند، سخت در نظر گرفته می شوند. در سوالات نهایی تمام سوالات با ضریب دشواری یکسان طرح نشده بودند و برخی از سوالات جهت به اشتباه انداختن داوطلبان بود که با وجود داشتن علم کافی ممکن بود به سوالات، جواب اشتباه دهند.

نظرتان در مورد سطح کلی سوالات نهایی چیست؟
تمام سوالات استاندارد بودند و بعد از بررسی ها و تحلیل های لازم توسط دبیرخانه های دروس، سوالات به عنوان نمونه سوالات امتحانی مطرح شده اند. هنگام طرح سوالات نهایی به مواردی مثل قرار داشتن در چارچوب کتاب های درسی و مد نظر قرار گرفتن اهداف برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته شده است.

نمره فارغ التحصیلان باید چقدر می شد تا تراز بالایی کسب می کردند؟
برای مشخص کردن تراز، نمره خام مد نظر قرار نمی گیرد و سطح فرد در جامعه آزمودنی خود است که تعیین کننده تراز او می باشد. عامل اصلی در تعیین تراز دانش آموزان، عملکرد خود آنها می باشد. در صورتی که اکثر داوطلبان نمره های بالایی کسب کنند و تجمع در نوک هرم زیاد باشد، تراز آنها کاهش خواهد یافت و اگر تجمع در بخش پایین هرم زیاد باشد، تراز افراد بالا خواهد رفت.

آیا انتخاب افراد در جامعه ای که به رقابت می پردازند، شانسی است و عدالت در آن برقرار می شود؟
نمی توان گفت که رقابت افراد در جامعه های آزمودنی شانسی است چون تراز افراد در هر کدام از دوره ها می تواند متفاوت باشد که در کنکور سال جاری نیز شاهد آن بودیم. در تعیین تراز سعی شده است که تعادل بین تمام افراد ایجاد شود که در کنکور نیز شرایط طوری مشخص شده تا پشت کنکوری ها و فارغ التحصیلان در یک تعادل استاندارد با یکدیگر رقابت داشته باشند.

نتیجه اعتراض داوطلبان به سابقه تحصیلی چطور شد؟
بررسی های لازم جهت بررسی مجدد سوابق تحصیلی افراد به پایان رسید و نتیجه ها به سازمان سنجش کشور ارسال شده است. سازمان سنجش نیز با بررسی مجدد سوابق تحصیلی و اعمال آنها در نتیجه کنکور اقدام به تعیین رتبه می کند. مشکلاتی که باعث عدم تایید سوابق تحصیلی داوطلبان شده بود به دلیل شرایط مختلفی مثل درج کد ملی والدین به جای کد ملی خود، وارد کردن کد اشتباه برای اتباع و وارد کردن کد اشتباه سوابق تحصیلی برخی از داوطلبان بود.

شرایط ایجاد سوابق تحصیلی برای هنرستانی ها به چه صورت خواهد بود؟
فارغ التحصیلان رشته های هنر که امتحانات نهایی ندارند جهت ثبت کد سوابق تحصیلی خود جهت شرکت در آزمون سراسری هنر باید دروس عمومی خود را به غیر از زبان خارجی امتحان نهایی دهند تا نمرات آنها به عنوان کد سوابق تحصیلی ثبت شود. افرادی که قصد شرکت در کنکور سراسری رشته های نظری را دارند نیز باید کل دروس آن رشته را امتحان نهایی داده تا به عنوان سوابق تحصیلی برای آنها ثبت شود. البته تمام توضیحات لازم در این خصوص در دفترچه ثبت نام کنکور درج شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره