خانه مدارس نحوه دریافت رمز سیدا

نحوه دریافت رمز سیدا

نحوه گریفتن رمز عبور سامانه سیدا
نحوه دریافت رمز سیدا

امروزه با پیشرفت در زمینه فضای مجازی، امکانات جدید بسیاری در دسترس ارگان های مختلف مانند آموزش و پرورش قرار گرفته است.  سامانه دانش آموزی سیدا از جمله سایت های راه اندازی شده توسط وزارت آموزش و پرورش می باشد که از طریق آن اطلاعات تحصیلی، پرورشی و بهداشتی دانش آموزان از مقطع پیش دبستانی تا انتهای دوران مدرسه در دسترس می باشد. هر کاربر  سامانه سیدابرای ورود نیاز به یک نام کاربری و رمز عبور مختص خود دارد که برای وی صادر می شود. متقاضیان استفاده از این سامانه بعد از دریافت رمز عبور، با ورود به سامانه امکان تغییر آن را نیز دارند.

امکان بازیابی و تغییر رمز عبور سامانه سیدا برای کاربران این سامانه وجود دارد.

رمز عبور سامانه سیدا

 سامانه سیدا از جمله پایگاه های اینترنتی پرکاربرد وزارت آموزش و پرورش می باشد که از جمله مهم ترین خدمات آن می توان به ثبت نمرات در سامانه سیدا، ثبت نام دانش آموزان، انتقال به پایه بعدی، دریافت کارنامه از سایت سیدا،  صدور گواهینامه پایان تحصیلات در پایه دوازدهم و معرفی فرد به دانشگاه ها یا مراکز نظام وظیفه اشاره کرد. مدیر، معلمان و کادر آموزشی مدرسه جهت انجام امور تحصیلی محصلین با یک نام کاربری و رمز عبور به این سامانه دسترسی خواهند داشت.

نام کاربری و رمز عبوری که جهت ورود به سامانه سیدا به کاربران ارائه می شود، برای هر فرد به صورت مشخص تعریف می گردد. اطلاعات کاربری برای مدیران مدارس توسط مسئول مربوطه در اداره شهر یا منطقه آموزش و پرورش تعریف شده و مدیران نیز برای سایر کارمندان آموزشی و معلمان آن را ایجاد خواهند کرد.

همچنین یکی از سوالات متداول در خصوص کلمه عبور سامانه سیدا امکان بازیابی آن برای کاربران است که توسط سیستم پشتیبانی این امر برای افرادی که امکان دسترسی به رمز ورود خود را نداشته باشند، ممکن خواهد بود.

نحوه دریافت رمز سیدا

پرسنل آموزشی و معلمان مدارس می بایست جهت استفاده از سامانه سیدا به نشانی اینترنتی sida.medu.ir رمز عبور خود  را از مدیر مرکز آموزشی دریافت نمایند. بعد از تغییر محل خدمت هر یک از کارکنان، مدیران می بایست جهت حذف حساب کاربر از پنل مربوطه اقدام نمایند. به علاوه معلمانی که در چند مدرسه حساب کاربری دارند باید در حفظ و نگه داری اطلاعات ورود خود دقت لازم را مبذول نمایند چون در حال حاضر بازیابی کلمه عبور برای این دسته از کاربران دشوارتر می باشد.

جهت ورود مدیر، معلمان و کادر آموزشی به سامانه سیدا برای اولین بار، یک رمز اولیه به صورت پیش فرض توسط مسئول سامانه در اداره آموزش و پرورش یا مدیران مدارس تعریف می سود که  کاربران می توانند بعد از ورود جهت تغییر آن اقدام نمایند. نام کاربری و رمز عبور برای اولین ورود شامل موارد زیر می باشد:

  • برای کاربران رسمی:
  1. نام کاربری: کد ملی
  2. رمز عبور: کد پرسنلی
  • برای کاربران غیررسمی:
  1. نام کاربری: کدملی بدون صفر
  2. رمز عبور: کد ملی 

تغییر رمز عبور سیدا

کاربران سامانه سیدا می توانند پس از ورود به سامانه برای حفظ امنیت و دلایل دیگر رمز عبور خود را مطابق دستورالعمل زیر تغییر دهند.

  • ابتدا وارد سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا) به آدرس sida.medu.ir شوید و گزینه “فراموشی کلمه عبور” را انتخاب کنید.

مرحله اول تغییر رمز سیدا

  • سپس در صفحه جدید در کادر اول نام کاربری که همان کد ملی است را وارد کرده و در کادر دیگر هم کد امنیتی را تایپ کنید و روی “ثبت و اعتبارسنجی” کلیک نمایید.

مرحله دوم تغییر رمز سیدا

  • در صفحه بعدی در کادر اول کد پرسنلی خواسته می شود و در کادر دوم باید کد پیامکی وارد گردد که برای این کار روی گزینه “ارسال کد” در کنار این کادر کلیک کرده و کدی که از طریق پیامک به شماره همراهتان ارسال می شود را در کادر تایپ نمایید. در انتها هم روی “ثبت و اعتبارسنجی” کلیک کنید.

مرحله سوم تغییر رمز سیدا

  • با رفتن به صفحه بعد، پیام سبز رنگی با عنوان پسورد شما به کد پرسنلی تغییر کرد در گوشه بالا و سمت چپ صفحه نمایش داده می شود. با دیدن این پیام با استفاده از کد ملی، کد پرسنلی و کد امنیتی وارد سیستم شوید.

مرحله چهارم تغییر رمز سیدا

ویژگی های رمز جدید سامانه سیدا

جهت حفظ امنیت کاربران سامانه سیدا، محدودیت هایی برای رمز عبور جدید کاربران ایجاد شده است و کلمه عبور تعریف شده توسط کاربران پس از ورود باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • حداقل 6 کارکتر
  • استفاده از صفحه کلید انگلیسی
  • دارای حروف کوچک و بزرگ الفبای لاتین
  • شامل حداقل یک عدد انگلیسی
  • فاقد انواع کارکتر

فراموشی و بازیابی کلمه عبور سیدا

مانند بسیاری از سامانه های الکترونیک دیگر، در سامانه سیدا نیز امکان بازیابی کلمه عبور در صورت فراموشی آن وجود دارد.

بازیابی رمز عبور سیدا برای مدیران 

مدیران مدارس نیز می توانند در صورت فراموشی رمز عبور سامانه سیدا آن را بازیابی نمایند. در حال حاضر بازیابی کلمه عبور برای مدیران تنها از طریق پشتیبانی سامانه سیدا و کارشناس فناوری مربوطه صورت می پذیرد. تغییر و بازیابی رمز برای مدیران توسط کاربری که آن را ایجاد نموده است قابل انجام است و به صورت اینترنتی یا با ثبت درخواست غیر حضوری امکان پذیر نخواهد بود.

تغییر رمز عبور سیدا برای معلمان 

رمز عبور سامانه سیدا به طور کلی تنها توسط کاربر با مرتبه بالاتر امکان پذیر است و لذا معلمان در صورت عدم دسترسی به اطلاعات ورود خود باید با مدیر مدرسه تماس حاصل کرده و جهت دریافت مجدد رمز اقدام نمایند. مدیران مدارس برای تغییر رمز همکاران واحد آموزشی می بایست به طریق زیر اقدام نمایند:

  • به سامانه دانش آموزشی سیدا با آدرس اینترنتی sida.medu.ir رفته و نام کاربری و رمز عبور خود را ثبت نمایید تا وارد حساب کاربری خود شوید.
  • از منوی موجود گزینه “مدیریت کاربران” را انتخاب کنید.
  • روی لینک “انتخاب و دسترسی” کلیک نمایید.
  • گزینه “تعریف کاربران” را بفشارید تا لیست اطلاعات کاربران نمایان گردد.
  • کاربر مورد نظر را در لیست پیدا نموده و روی آن کلیک کنید.
  • انتهای ردیف اطلاعات کاربر دو گزینه “بازیابی” و “حذف” وجود دارد.
  • با کلیک روی گزینه “حذف”، دسترسی و حساب کاربری فرد مورد نظر به طور کامل حذف خواهد شد.
  • با برگزیدن عبارت “بازیابی” امکان اصلاحات مورد نظر برای کاربر وجود دارد.

همچنین توجه داشته باشید که در صورت انتقال هریک از کاربران از واحد آموزشی، مدیران مداری باید جهت حذف کاربر به روش گفته شده اقدام نمایند.

 

سوالات متداول

1- رمز عبور اولیه کابران جهت ورود به سامانه سیدا چیست؟

کاربران رسمی سامانه sida.medu.ir از کد پرسنلی و کاربران غیررسمی از کد ملی جهت ورود استفاده می کنند.

2- آیا امکان تغییر رمز عبور سامانه سیدا وجود دارد؟

بله، کاربران سامانه سیدا می توانند پس از اولین ورود جهت تغییر رمز عبور خود اقدام نمایند.

3- مدیران مدارس جهت بازیابی رمز عبور سامانه سیدا باید چگونه اقدام نمایند؟

بازیابی رمز عبور مدیران، توسط کارشناس فناوری مربوطه یا از طریق تماس با پشتیبانی سامانه سیدا امکان پذیر است.

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید ..



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس