خانه دکتری دکتری استاد محور ۱۴۰۲

دکتری استاد محور ۱۴۰۲

شرایط دکتری استاد محور ۱۴۰۲
دکتری استاد محور ۱۴۰۲

در سال جاری، طرحی برای عدالت در پذیرش مقطع دکتری دانشجویان برتر ارائه شده که مطابق آن امکان انتخاب استاد به دانشجو برای ادامه تحصیل ارائه می گردد. شیوه پذیرش مورد بحث، طرح دکتری استاد محور نام داشته و جذب دانشجو در آن به دو شیوه ی پذیرش از طریق کنکور و پذیرش با سهمیه استعداد درخشان انجام می شود. سهمیه استاد محور، به صورت مازاد اعلام شده و جزو سهمیه کنکور سراسری محسوب نمی گردد.

طبق آخرین تغییرات اعلام شده توسط سازمان سنجش، امسال 20 درصد از پذیرش آزمون دکتری به صورت استاد محور خواهد بود.

شیوه پذیرش دکتری استاد محور ۱۴۰۲

مطابق اخبار منتشر شده، قرار است از سال تحصیلی جاری یک شیوه پذیرش جدید به روش های جذب دانشجو دکتری با عنوان طرح دکتری استاد محور اضافه شود. در این طرح به هر استاد یک کد از سمت سازمان سنجش ارائه می گردد و دانشجوهای برتر هر رشته می توانند استاد مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

از جمله مزایای پذیرش دکتری استاد محور، کاهش مهاجرت به پایتخت از سمت اساتید برای جوب دانشجویان برتر عنوان شده است. به علاوه شرط اجرای این طرح، ارائه رساله یا پایان نامه داوطلب مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد مطابق با نیاز جامعه می باشد.

داوطلبانی که قصد شرکت در این دوره پذیرش را دارند، دو مسیر برای انتخاب پیش روی خود دارند. روش اول شرکت در آزمون دکتری و روش دوم، استفاده از سهمیه استعداد درخشان دکتری است. در ادامه به بررسی نحوه پذیرش به هر یک از روش های نام برده می پردازیم.

پذیرش دکتری استاد محور با کنکور:

سازمان سنجش هر ساله اقدام به برگزاری آزمون دکتری سراسری می کند. طبق آخرین تغییرات، امسال 20 درصد از پذیرش آزمون دکتری، به صورت استاد محور خواهد بود. داوطلبانی که با اعلام نتایج آزمون دکتری، نمره ی قابل قبول کسب کنند و مجاز به انتخاب رشته شوند، قادر به انتخاب کد رشته های پذیرش استاد محور خواهند بود.

کد رشته های استاد محور بر اساس طرح های ارائه شده توسط هر یک از دانشگاه ها به سازمان سنجش در دفترچه قرار می گیرند. داوطلبانی که این کد رشته ها را انتخاب کرده اند، به صورت چند برابر ظرفیت آن کد رشته، به مصاحبه دعوت می شوند. در نهایت در صورت کسب امتیاز مطلوب در مصاحبه، به عنوان دانشجو در آن کد رشته پذیرفته می شوند.

پذیرش دکتری استاد محور با سهمیه استعداد درخشان

جهت پذیرش در دوره ی دکتری با استفاده از سهمیه ی استعدادهای درخشان، اساتید دانشگاه در خصوص نیازهای مطرح شده در سایت نظام ایده ها و نیازها (نان)، طرح و پروپوزال ارائه می کنند و بر اساس آن، تعداد دانشجوی مورد نیاز برای پژوهش و به ثمر رساندن طرح خود را به دانشگاه اعلام می کند. پذیرش این افراد بر اساس ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه و به صورت مازاد بر ظرفیت انجام می شود.

شایان به ذکر است که اگر اساتید طرحی داشته باشند که در سایت نان ثبت نشده باشد اما از نیازهای جامعه شناخته شود و طرح مد نظر در شورای پژوهشی تصویب شود، آن طرح قابل اجرا خواهد بود. طبق این مصوبه، اساتید می توانند به صورت مستقیم، دانشجوی دکتری جذب کنند اما دو شرط اصلی برای پذیرش به این روش، نداشتن نسبت سببی و نسبی با اعضای هیئت علمی است.

زمان ثبت نام دکتری استاد محور 1402

داوطلبان واجد شرایط شرکت در دوره دکتری استاد محور ۱۴۰۲ برای پذیرش با آزمون دکتری، می بایست در زمان ثبت نام آزمون دکتری 1402 که توسط سازمان سنجش، از مورخ 22 الی 29 آبان ماه 1401 مقرر شده بود، اقدام به ثبت نام می کردند.

متقاضیانی که امکان استفاده از سهمیه استعداد درخشان را داشته باشند نیز باید با مراجعه به سایت دانشگاه مقصد، فراخوان های جذب استعداد درخشان دانشگاه را پیگیری نموده و در مهلت تعیین شده اقدامات لازم را به انجام رسانند.

تمدید مهلت ثبت نام دکتری استاد محور

به علت عدم موفقیت تعدادی از داوطلبین برای ثبت نام آزمون در تاریخ تعیین شده، هر ساله امکان تمدید مهلت ثبت نام آزمون دکتری وجود دارد. بازه ثبت نام اعلام شده از سوی سازمان سنجش برای داوطلبینی که موفق به ثبت نام در تاریخ مشخص نشده اند، از تاریخ 29 آبان تا 3 آذر ماه و سپس از 13 لغایت 14 آذر 1401 تمدید گردید.

مراحل ثبت نام دکتری استاد محور ۱۴۰۲

ثبت نام آزمون دکتری در مهلت اعلام شده و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود. در این مقاله با مراحل ثبت نام به صورت تصویری آشنا خواهیم شد.

  • وارد سایت سازمان سنجش شوید و گزینه ی “دکتری تخصصی” را از منوی تعبیه شده در سمت راست صفحه اصلی انتخاب کنید.

  • روی عبارت “ثبت نام آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری (ph.D) سال 1402” کلیک کنید.

  • گزینه ی “خرید کارت” را انتخاب کنید.

  • انتخاب گزینه “سریال ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲” و سپس انتخاب گزینه “تایید و ادامه”

  • وارد کردن مشخصات جهت ورود به صفحه پرداخت و بعد کلیک روی گزینه ی “تایید و ادامه”

  • اطلاعات نمایش داده شده را بررسی کرده و ادامه روند پرداخت را طی کنید.

  • در صورت درست بودن اطلاعات، پرداخت را انجام دهید.

  • سپس بر روی گزینه ی ” تایید و ادامه گام بعدی” کلیک کنید.

  • شماره سریال ثبت نام، شماره تلفن همراه و کد امنیتی نمایش داده شده را وارد کنید.

شماره پرونده و کد پیگیری مربوط به ثبت نام را نزد خود محفوظ نگه دارید.

شرایط ثبت نام دکتری استاد محور 1402

برای پذیرش با کنکور، متقاضیان باید مانند سایر داوطلبان پذیرش در دوره ی دکتری، در آزمون دکتری شرکت کند. اما برای پذیرش با سهمیه استاد محور، نیازی به شرکت در این آزمون نیست و فرد با توجه به ظرفیت دانشگاه ها، قادر به انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر خواهد بود.

شرایط پذیرش دکتری استاد محور با کنکور

در واقع شرایط پذیرش به این روش، مشابه شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در آزمون دکتری، برای سایر داوطلبین است.

شرایط عمومی:

  • معتقد بودن به دین اسلام یا یکی از ادیان مطرح شده در قانون اساسی کشور
  • ملتزم بودن نسبت به احکام عملی اسلام
  • نداشتن کینه و دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن سابقه عضویت در ساواک و فرماسونری
  • عدم فساد اخلاقی
  • شهرت نداشتن به انجام اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال

شرایط اختصاصی

  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه ای
  • دانشجوی سال آخر کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای که حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه سال 1402 فارغ التحصیل می شوند.
  • طلاب حوزه های علمیه که دوره سطح سه خود را گذرانده اند و یا تا تاریخ 31 شهریور ماه 1402 فارغ التحصیل می شوند.
  • تناسب رشته امتحانی انتخابی داوطلب با رشته تحصیلی در دوره ی کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای
  • حداقل معدل 14 برای متقاضیان سال آخر و یا فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری حرفه ای ( به جز فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای عمومی و دکترای عمومی دامپزشکی)
  • عدم وجود ممنوعیت از لحاظ مقررات نظام وظیفه برای داوطلبین آقا
  • تعهد به خدمت برابر با طول مدت تحصیل دکتری
  • تعهد به خدمت در محل تعیین شده توسط وزارت علوم در صورت نیاز با توجه به آموزش رایگان

قابل ذکر است که پذیرفته شدگان نهایی در دوره های روزانه آزمون دکتری سال 1401، ممنوعیتی برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۲ ندارند.

شرایط پذیرش دکتری استاد محور با سهمیه استعداد درخشان

برای پذیرش در دوره ی دکتری به این روش، علاوه بر نداشتن نسبت سببی و نسبی با اعضای هیئت علمی، داوطلب باید دارای شرایط زیر باشد:

  • معدل کارشناسی بالای 16
  • معدل کارشناسی ارشد بالای 17
  • کسب حداقل 60 امتیاز از موارد مطرح شده در آیین نامه
  • نبود فاصله زمانی بیش از دو سال از دانش‌آموختگی از مقطع کارشناسی ارشد

دانلود دفترچه ثبت نام دکتری استاد محور 1402

داوطلبین شرکت در این رقابت باید جهت آگاهی از شرایط، مدارک و نحوه برگزاری آزمون، دفترچه ثبت نام آزمون دکتری را به طور کامل مطالعه کرده و در ادامه، اقدام به ثبت نام کنند.

مدارک لازم برای ثبت نام دکتری استاد محور 1402

مدارک پذیرش دکتری استاد محور با آژمون

مدارک مورد نظر برای پذیرش به این روش، همان مدارک ثبت نام آزمون دکتری هستند؛ که عبارتند از:

  • خرید کارت اعتباری ثبت نام
  • بارگزاری یک قطعه عکس با مشخصات مد نظر سازمان سنجش
  • کد وضعیت نظام وظیفه
  • فرم تعیین وضعیت معدل فرد
  • ثبت مدارک تحصیلی و فردی

مدارک پذیرش دکتری استاد محور با سهمیه استعداد درخشان

مدارک مورد نیاز برای پذیرش به این شیوه، شامل مدارک اثبات استعداد درخشان لحاظ شدن دانشجو و سایر مدارک درخواست شده در سایت دانشگاه مقصد هستند. پس برای اطلاع از مدارک دقیق ثبت نام، به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

هزینه ثبت نام دکتری استاد محور ۱۴۰۲

جهت شرکت در آزمون کتبی دکتری 1402، هر داوطلب نیاز به خرید یک کارت اعتباری دارد. هزینه ثبت نام آزمون دکتری ، برابر با هزینه ی پرداخت شده برای خرید کارت اعتباری، معادل مبلغ 375 هزار تومان است. داوطلبینی که در بازه ی تمدید مهلت، اقدام به ثبت نام می کنند، باید مبلغی دو برابر تعرفه ی اصلی پرداخت کنند.

در صورت دعوت به مصاحبه، داوطلب نیازمند پرداخت هزینه مصاحبه دکتری به صورت جداگانه است که مبلغ آن در دانشگاه های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

زمان برگزاری آزمون دکتری استاد محور 1402

زمان برگزاری آزمون دکتری طبق تاریخ اعلامی توسط سازمان سنجش، پنجشنبه 11 اسفند ۱۴۰۱ است. ولی همانطور که پیش تر گفتیم، برای پذیرش با سهمیه استعداد درخشان، باید طبق بازه ی زمانی اعلام شده در سایت دانشگاه های مورد نظر اقدام کرد.

منابع آزمون دکتری استاد محور 1402

داوطلبینی که روش پذیرش استاد محور با کنکور را انتخاب کرده اند، جهت کسب نتیجه ی مطلوب در این آزمون، باید از منابع آزمون دکتری با توجه به گروه آزمایشی خود اطلاع کافی داشته باشند. برای اطلاع از منابع آزمون دکتری در گروه آزمایشی مربوط به خود، به مقاله زیر مراجعه کنید.

انتخاب رشته دکتری استاد محور 1402

زمان انتخاب رشته

پس از اعلام نتایج آزمون کتبی، در صورت کسب نمره ی قابل قبول، داوطلب مجاز به انتخاب رشته خواهد بود. زمان انتخاب رشته آزمون دکتری در نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ خواهد بود.

نحوه انتخاب رشته

داوطلبین می توانند به کمک راهنمای تصویری زیر و از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش، اقدام به انتخاب رشته دکتری کنند.

  • ابتدا وارد سایت سازمان سنجش شوید و گزینه ی “دکتری تخصصی” را انتخاب کنید.

مرحله اول انتخاب رشته دکتری

  • گزینه ی “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکترای تخصصی (نیمه متمرکز) Ph.D سال ۱۴۰۲” را انتخاب کنید.

مرحله دوم انتخاب رشته دکتری

  • کلیک بر روی گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی”

مرحله سوم انتخاب رشته دکتری

  • توسط یکی از روش های پیشنهادی، وارد شوید.

مرحله چهارم انتخاب رشته دکتری

در نهایت شماره پرونده و کد رهگیری خود را از سامانه دریافت کنید و از آن تا زمان اعلام نتایج نگهداری کنید.

مصاحبه دکتری استاد محور 1402

در صورت پذیرش داوطلب در مرحله ی اول، فرد به مصاحبه دکتری دعوت می شود. داوطلبین باید به سایت دانشگاه پذیرش شده مراجعه کرده و در زمان فراخوان دانشگاه، اقدام به ثبت نام برای مصاحبه کنند. توجه داشته باشید که عدم ثبت نام برای مصاحبه، به معنی انصراف داوطلب می باشد.

اعلام نتایج دکتری استاد محور ۱۴۰۲

زمان اعلام نتایج

زمان اعلام نتایج آزمون دکتری دهه اول اردیبهشت ماه است. البته در این بازه، فقط نتایج آزمون کتبی اعلام خواهد شد و نتیجه ی نهایی منوط به پذیرش و کسب نمره حد نصاب در مصاحبه است.

نحوه مشاهده نتایج

داوطلبین باید از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش، نسبت به اطلاع از نتایج آزمون دکتری اقدام کنند. برای مشاهده نتایج آزمون دکتری، به روش زیر عمل کنید.

  • انتخاب گزینه “دکتری تخصصی” در سمت راست صفحه

مرحله اول مشاهده نتایج انتخاب رشته دکتری

  • انتخاب گزینه ” کارنامه انتخاب رشته کنندگان آزمون دکتری”

مرحله دوم مشاهده نتایج انتخاب رشته دکتری

  • سپس با یکی از روش های درج شده در تصویر وارد شوید و نتیجه را مشاهده کنید.

مرحله سوم مشاهده نتایج انتخاب رشته دکتری

سوالات متداول

1- طرح دکتری استاد محور چیست و پذیرش آن به چه صورت انجام می شود؟

این طرح در جهت ارتقای نحوه ی پذیرش دکتری مصوب گردید و نحوه پذیرش مطابق این طرح، به دو روش با کنکور و با سهمیه استعداد درخشان انجام می شود.

2- پذیرش دکتری استاد محور با سهمیه استعداد درخشان در چه زمانی انجام می شود؟

بازه ی زمانی پذیرش دکتری استاد محور با سهمیه درخشان، توسط فراخوان های دانشگاه های مختلف به اطلاع داوطلبین رسانده خواهد شد.

3- آیا نحوه ثبت نام در آزمون دکتری برای داوطلبان خواستار پذیرش به شکل استاد محور، با سایر داوطلبین آزمون دکتری تفاوت دارد؟

خیر؛ همه ی متقاضیان شرکت در آزمون دکتری باید در تاریخ اعلام شده از سوی سازمان سنجش اقدام به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری