خانه مدارس راهنمای تاسیس مدارس غیرانتفاعی

راهنمای تاسیس مدارس غیرانتفاعی

راهنمای راه اندازی مدارس غیرانتفاعی
راهنمای تاسیس مدارس غیرانتفاعی

مدرسه، یک مکان آموزشی و تربیتی مهم برای فرزندان محسوب می شود و به همین علت است که شاید بارها شنیده باشیم، مدرسه خانه دوم ماست. دانش آموزان در مدرسه، علاوه بر فراگیری تسلط لازم برای مهارت خواندن و نوشتن، به یادگیری و آموختن مهارت های دیگر از جمله نحوه ارتباط گیری درست اجتماعی، انجام کار تیمی و گروهی، تقویت قوه تخیل و خلاقیت، تقویت استعدادهای خدادادی و استفاده از آن ها به بهترین شکل و… می پردازند.
کاملا بدیهی است که راه اندازی یک مدرسه نیاز به سرمایه زیادی دارد. پس قطعا تهیه تجهیزات و شرایط مورد نیاز آن مستلزم یک برنامه ‌ریزی دقیق برای مدیریت هزینه‌ ها می باشد. امروزه به دلایل مختلف کمتر خانواده ای پیدا می شود که برای تحصیل فرزند خود، مدارس دولتی را انتخاب کند و به همین دلیل مدارس غیرانتفاعی طرفدار بیشتری پیدا کرده اند. در این مقاله به شرایط و چگونگی راه اندازی و کسب مجوز تاسیس مدارس غیرانتفاعی می پردازیم.

مدارس غیرانتفاعی، مدارسی هستند که با مشارکت مردم و مطابق با قوانین تعیین شده و دستورالعمل های عمومی وزارت آموزش و پرورش تاسیس و اداره می شوند.

نحوه درخواست تاسیس مدارس غیرانتفاعی ۱۴۰۲

به طور کلی، مدارس به پنج دسته مدرسه های دولتی، نیمه دولتی، نمونه دولتی، تیزهوشان و غیردولتی یا غیرانتفاعی دسته بندی می شوند و همان طور که گفته شد، انتخاب بیشتر والدین به سمت مدارس غیرانتفاعی گرایش پیدا کرده است، پس قطعا نیاز جامعه به مدارس غیرانتفاعی افزایش یافته است.

ثبت درخواست و اعلام تمایل جهت تاسیس مدارس غیرانتفاعی به صورت اینترنتی انجام می شود و برای افراد واجد شرایط که خواهان تاسیس و راه اندازی این مدارس هستند، این فرآیند دارای چند مرحله می باشد که در ادامه مقاله به شرح کامل آن می پردازیم.

  1. به سامانه mosharekatha.ir مراجعه فرمایید.
  2. درقسمت بالایی صفحه باز شده، روی عبارت “استان ها” کلیک نمایید.
  3. سپس، لیستی از تمامی استان ها به شما نشان داده می شود که با انتخاب استان مد نظر خود وارد صفحه اصلی می شوید.
  4. از منو افقی، عبارت “میز خدمات الکترونیکی” و سپس گزینه “درخواست مجوز تاسیس مدرسه” (پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم) یا “درخواست مجوز تاسیس آموزشگاه (علمی آزاد و زبان) را انتخاب نمایید. همچنین شما می توانید قبل از انجام مرحله فوق، در قسمت “میز خدمات الکترونیکی” و کلیک روی عبارت “مشاهده نیازها” از تعداد مدارس و یا آموزشگاه های مورد نیاز برای تاسیس در مناطق مد نظر خود، اطلاع یابید.
  5. در این مرحله، شرایط و مقرراتی برای متقاضیان ذکر شده است که پس از مطالعه آن می بایست تیک مربوط به عبارت “شرایط و راهنما را مطالعه نموده ام” را فعال نمایید و کلید “شروع ثبت نام” را بفشارید.
  6. در صفحه نمایان شده، بخش هایی در محور مشخصات فردی از جمله (نام و نام خانوادگی، وضعیت شغل، نوع فعالیت، آخرین مدرک تحصیلی، محل سکونت و…) ارائه شده اند که باید آن ها را تکمیل نمایید و کلید “ذخیره و گام بعدی” را بفشارید.
  7. این مرحله مربوط به ارسال و اسکن مدارک متقاضی اعم از مدرک تحصیلی، عکس پرسنلی، تصویر کارت ملی، تصویر صفحه اول و دوم شناسنامه، فیش واریزی مبلغ مورد نیاز، تصویر کارت پایان خدمت یا حکم کارگزینی می شود.
  8. این بخش نیز مربوط به تمامی سوابق و عمکرد های شغلی شما در سال های گذشته می باشد که باید کادرهای موجود در این صفحه تکمیل گردد.
  9. در این مرحله لازم است منطقه و دوره تحصیلی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید کد رهگیری که نمایش داده می شود را برای مراجعه حضوری به خاطر بسپارید.
  10. پس از طی کردن تمامی مراحل مذکور می بایست با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به ادارات مربوطه مراجعه فرمایید.

نکته: کلیه عکس های ارسالی باید به ابعاد 400*300 و در غالب یکی از فرمت های jpg، jpeg، png و حجم 500 کیلو بایت باشد. (نام تصویر به صورت لاتین نوشته شده باشد.)

برای مشاهده روند پرونده، ویرایش اطلاعات متقاضی و انصراف از درخواست نیز باید به سایت مذکور مراجعه کرده و با کلیک روی قسمتورود به سامانه و پر کردن کادر “نام کاربری” و “رمز عبور” (که همان کد ملی می باشد) وارد شوید.
همچنین از منوی “مجوزها” و انتخاب گزینه “مجوز تاسیس مدرسه – آموزشگاه” می توانید روند طی شده پرونده را مشاهده نمایید و اطلاعات خود را ویرایش کنید و یا در صورت پشیمانی و عدم نیاز به مجوز تاسیس و راه اندازی مدرسه، از درخواست خود انصراف دهید.

شما می توانید در صورتی که در انجام هر یک از مراحل بالا دچار مشکل شدید، با کارشناسان موسسه ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تلفنی این مجموعه بهره مند شوید.

شرایط لازم جهت تاسیس مدارس غیرانتفاعی 1402

برای ثبت اعلام درخواست جهت تاسیس مدارس غیرانتفاعی ۱۴۰۲، متقاضی باید دارای یک سری شرایط تعریف شده باشد. این شروط و قوانین عبارت اند از:

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • پایبند بودن به قانون اساسی و ولایت فقیه
  • اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام، ایمان و برخورداری از حسن شهرت
  • نداشتن پیشینه کیفری
  • عدم وابستگی به رژیم گذشته و گروهکهای منحرف غیر قانونی مانند ساواک
  • داشتن سن حداقل سی سال
  • تاهل و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای مردان
  • حداقل مدرک تحصیلی لیسانس
  • سلامت روانی و نداشتن نقص عضو به طوری که مانع انجام وظیفه شود.
  • در صورتی که موسس یا موسسان، شخص یا اشخاص حقوقی باشند، فرد یا افرادی که به عنوان نماینده آن ها معرفی می شوند باید دارای شرایط مندرج فوق باشند.
  • مطابق با ماده 9 قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی، متقاضیان ملزم به واریز مبلغ درخواست شده به شماره حساب IR820100004001030102007745 می باشند. لازم به ذکر است که مبلغ واریز شده به معنای صدور مجوز تاسیس نبوده و قابل استرداد نمی باشد.
  • در هر مرحله از روند اجرایی پرونده، اگر مشخص شود که متقاضی دارای شرایط ذکر شده نبوده و یا مدارک، صحیح و درست ارائه نشده است، از فرآیند رسیدگی به پرونده جلوگیری می شود.

مدارک لازم جهت دریافت مجوز تاسیس مدارس غیرانتفاعی ۱۴۰۲

همان طور که گفته شد، جهت تکمیل مراحل ثبت نام جهت تاسیس مدارس غیردولتی 1402 به صورت اینترنتی و یا در مرحله مراجعه حضوری نیازمند به مدارکی جهت ارائه می باشیم که این اسناد به شرح زیر هستند:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • عکس پرسنلی
  • فرم درخواست متقاضی و داشتن کد رهگیری جهت مراجعه حضوری
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • اخذ معرفی نامه از مرکز حراست
  • اخذ شرایط لازم محل فیزیکی برای تاسیس
  • فیش واریزی هزینه مورد نیاز جهت صدور مجوز

نکات مهم پیرامون راه اندازی مدارس غیرانتفاعی

  • مدارس غیرانتفاعی مدارسی هستند که با مشارکت مردم و مطابق با ضوابت و قوانین تعیین شده و دستورالعمل های عمومی وزارت آموزش و پرورش تاسیس و اداره می شوند.
  • منظور از غیرانتفاعی بودن این مدارس، آن است که شهریه های پرداختی توسط والدین، صرف هزینه های جاری و امکانات محیا شده در مدرسه می شود.
  • موسسان مدارس غیرانتفاعی می توانند نیازهای مالی موسسه خود را مشخص کرده و پس از تایید آن توسط آموزش و پرورش، جهت اخذ وام های بانکی اقدام نمایند.
  • مؤسس به هیچ وجه حق واگذاری مجوزهای صادره (مجوز تأسیس، راه اندازی و …) به فرد دیگر را ندارد .
  • مجوز تاسیس از زمان صدور آن به مدت دو سال دارای اعتبار است و متقاضی می بایست در زمان مذکور نسبت به راه اندازی و تهیه تجهیزات و تمهیدات لازم جهت شروع کار موسسه و مدرسه، اقدام نماید.

با توجه به مقاله فوق می توان گفت، تقاضای والدین و دانش آموزان برای تحصیل در مدارس غیرانتفاعی بالا رفته است. پس اگر فردی واجد شرایط لازم جهت تاسیس مدارس غیرانتفاعی باشد، با ورود به این عرصه پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت، زیرا این مدارس مرزی بین موسسه آموزشی و موسسه تجاری هستند. اگر تفکر شما به این صورت باشد که با هزینه ای محدود می توانید مدرسه ای را تاسیس نموده و با دریافت شهریه مدارس غیرانتفاعی به دیگر امور موسسه بپردازید، فکری نادرست را در ذهن خود پرورانده اید. چرا که هزینه تاسیس و راه اندازی یک مدرسه به طور معمول و استاندارد، مبلغی حدود 150 الی 200 میلیون تومان است که البته این مبلغ در مناطق گوناگون دارای اختلافات چشمگیری نیز می باشد.

 

سوالات متداول

1- جهت تاسیس مدارس غیرانتفاعی ۱۴۰۲ به چه سایتی باید مراجعه کنیم؟

در صورت تمایل به تاسیس مدارس غیرانتفاعی می بایست به سایت mosharekatha.ir مراجعه فرمایید.

2- آیا امکان اخذ وام های بانکی جهت راه اندازی مدارس غیرانتفاعی وجود دارد؟

بله، پس از تایید هزینه های مورد نیاز توسط آموزش و پرورش، می توانید به دریافت وام بانکی اقدام نمایید.

3- مجوز تاسیس مدارس غیر انتفاعی ۱۴۰۲ چند سال اعتبار دارد؟

مجوز تاسیس این مدارس پس از دریافت آن، به مدت دو سال دارای اعتبار می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۷ نظر
  1. علی میرزاپور

    سلام وقت بخیر میرزاپور هستم .من موسس آموزشگاه فنی حرفه ای هستم مراجعه کردم به سایت واسه ثبت دبیرستان غیر انتفای .ولی لیسانس میخواد من فوق دیپلم فنی دارم بنظر شما چکار کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود یکی از شروط اصلی داشتن مدرک لیسانس می باشد.

  2. مهدی

    سلام وقتتون بخیر
    بنده مشغول به تحصیل در مقطع دکترا هستم با این شرایط که از معافیت تحصیلی برخوردارم میتونم اقدام به دریافت مجوز و هم چنین عهده دار مدیریت مدرسه شو یا باید حتما کارت پایان خدمت داشته باشم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم برای دریافت این مجوز الزامی می باشد.

  3. لیلا ملکی فر

    سلام .لطفا زمان ثبت نام برای مجوز تاسیس مدرسه غیرانتفاعی رد بفرمایید.ویک سوال دیگر اینکه رشته تحصیلی برای تاسیس مدرسه مهم هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، تاریخ خاصی مقرر نشده و شما میتوانید از ارگان مربوطه پیگیری های لازم را انجام دهید.
      بله رشته ی تحصیلی نیز مهم میباشد.

  4. مژده

    سلام و وقت بخیر خدمت شما!
    آیا با مدرک کارشناسی مامایی هم می تونم یک مدرسه غیرانتفاعی و یک آموزشگاه زبان تاسیس کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، این مورد تا حدود زیادی بستگی به مدرسه یا آموزشگاه مد نظر دادر اما به طور کلی مشکلی ندارد و در صورت موافقت ارگان مد نظر به راحتی میتوانید تدریس کنید.

  5. رخشا

    سلام
    ببخشید آیا تاریخ خاصی برای درخواست مجوز مدرسه غیر دولتی وجود دارد؟
    اگر الان اقدام کنم تا مهر میتونم دریافت کنم که مهر شروع به کار کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، شما لازم است حضورا به اداره آموزش و پرورش محل سکونت خود مراجعه کنید و از زمان دقیق بخشنامه مجوز تاسیس مدارس اطلاع پیدا کنید.

  6. N

    سلام کسی که سابقه نداره مجوز بهش میدن؟ و اینکه من دو ترم دارم تا لیسانس میشه فعلا کاردانی رو ثبت کنم؟

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر. در شرایط دریافت مجوز چیزی در مورد سابقه کاری وارد نشده. حتما باید با مدرک کارشناسی اقدام به ثبت نام کنید.

  7. N

    سلام کسی که سابقه نداره مجوز بهش میدن؟ و اینکه من دخترم دارم تا لیسانس میشه فعلا کاردانی روابط کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با قوانین و مقررات سامانه ی آموزش و پرورش مبنی بر تاسیس مدارس غیر دولتی، داشتن سابقه شرط اصلی نیست ولی می تواند در پذیرش و سرعت أخذ مجوز کمک کننده باشد. کم ترین مدرک نیز در حال حاضر کارشناسی می باشد.

  8. محمدی

    سلام.
    آیا محل احداث مدرسه غیرانتفاعی حتما باید مال شخص موسس باشد یا میشه مکانش رو اجاره کرد؟اجاره کردنش مشکلی نداره؟

  9. بیتا

    سلام سایتهای زیادی از مشارکت هست اما همه غیر از ثبت مجوز هستن و برای ثبت مجوز سایتی نیست ک باز بشه

    • ایران مشاوره

      باسلام، برای تاسیس مدارس غیرانتفاعی صرفا باید از سایت مشارکت ها اقدام نمایید.

مشاوره مدارس پیج مدارس