خانه مشاوره تحصیلی روش صحیح مطالعه عربی

روش صحیح مطالعه عربی

نحوه صحیح مطالعه عربی
روش صحیح مطالعه عربی

 

 

یکی از زبان های خارجی که دانش آموزان تمام رشته ها در دوره دبیرستان آن را فرامی گیرند، درس زبان عربی است که برای یادگیری بهتر آن باید بخش های مختلف کتاب عربی را به خوبی بشناسید و از یک روش مطالعه خوب استفاده کنید. بسیاری از دانش آموزان قواعد عربی را خسته کننده و یکنواخت می دانند یا بنا بر دلایلی با حفظ کردن مطالب مشکل دارند که همین امر باعث می شود که مباحث عربی را به خوبی یاد نگیرند.

درس عربی از آن جهت مهم است که دانش آموزان رشته هایی مانند تجربی و ریاضی به این درس توجه کمتری دارند و درصد پاسخ گویی به سوالات آن در کنکور سراسری بسیار پایین است. پس برای خواندن آن باید انگیزه و علاقه داشته باشید! چرا که آموختن این درس با یک نگرش منفی بسیار دشوار خواهد بود و باعث ایجاد اثر منفی در میزان رتبه قبولی کنکور و تراز شما می شود. در این مقاله به ارائه چند نمونه از شیوه های مطالعه درس عربی می پردازیم.

داشتن یک شیوه مطالعاتی صحیح و هدفمند در درس عربی، باعث موفقیت شما در امتحانات پایان ترم و کنکور سراسری خواهد می باشد.

معرفی درس عربی

زبان عربی یکی از پر گویش ترین زبان های جهان، زبان قرآن و از نخستین نوشتارهای مسلمانان است. اگر بخواهیم درس عربی را تجزیه و تحلیل کنیم، بخش های مختلف آن به چهار قسمت اصلی تقسیم می شود:

  • قواعد: به بررسی ساختار جملات عربی، حرکت گذاری و نحوه به کار بردن افعال در موقعیت های مختلف می پردازد.
  • متون: شامل روش انجام مکالمه ها، داستان های کوتاه و حکایت های عربی می شود.
  • لغات: کاربرد لغات عربی در متن قرآن و نهج البلاغه را به ما نشان می دهد.
  • کارگاه ترجمه و تعریب: این بخش به تبدیل جملات از زبان مبداء به مقصد (فارسی به عربی) و بالعکس می پردازد.

نحوه مطالعه درس عربی در امتحانات پایان ترم

در امتحانات پایان ترم، قبل از هر چیز سعی کنید جزوه دبیر خود را به طور کامل مورد مطالعه قرار دهید. از آن جایی که ترجمه متن هم نیازمند دانستن کلمات و هم نیازمند فهم قواعد می باشد، پس ابتدا این دو بخش را باید مطالعه کنید و سپس به سراغ ترجمه حکایت ها، متون و داستان های عربی داخل کتاب درسی بروید. از این جهت لغات موجود در آخر کتاب را بخوانید و معانی آن ها را به طور کامل به خاطر بسپارید.

سپس به سراغ قواعد کتاب خود بروید و با خواندن قسمت آموزشی داخل کتاب و جزوه دبیر، این قسمت را یاد بگیرید. در صورتی که در فهم قواعد دچار مشکل شدید، می توانید از کتاب های کمک آموزشی کمک بگیرید. حال می توانید ترجمه های عربی به فارسی و یا فارسی به عربی را انجام دهید و تمرین های مربوط به لغات و قواعد داخل کتاب را حل نمایید. همچنین با پاسخ گویی به نمونه سوالات بیشتر، می توانید تسلط خود را بالا ببرید.

اما به یاد داشته باشید که ممکن است امتحانات پایان ترم شما، همان امتحانات نهایی باشد! از آن جایی که امتحانات نهایی به صورت هماهنگ و سراسری برگزار می شوند و طراحان آن ها دبیران مدرسه نیستند، پس روند تقریبا یکسانی در سوالات آن ها وجود دارد، اما ممکن است پرسش های آن، کمی سخت تر از مباحثی باشد که در کلاس مدرسه به شما تدریس شده است.

روش صحیح مطالعه عربی برای امتحانات نهایی

در امتحانات نهایی (مانند کنکور)، بیشترین نمره به قسمت ترجمه تعلق می گیرد که طراحان در این مورد بیشتر علاقه دارند که جملات را از لحاظ دستوری مورد بررسی قرار دهند، مانند ترجمه صحیح فعل از لحاظ زمان ماضی، مضارع، مستقبل، ماضی بعید، ماضی التزامی و… . برای یادگیری قواعد عربی، بهتر است که ابتدا جزوه معلم خود را به طور کامل مورد مطالعه قرار دهید. سپس مطالبی که فرا گرفتید را به دانش آموز فرضی خود توضیح دهید طوری که انگار شما معلم او هستید. این روش می تواند به تثبیت مطالب خوانده شده در ذهن شما کمک کند.

بعد از آن، باید متن کتاب درسی را مطالعه کنید و کلماتی که دارای قواعد را مشخص نمایید. معانی لغات داخل کتاب را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار دهید و بعد از فراگیری معنی کلمات عربی و بخش قواعد، می توانید متون و حکایت ها را نیز ترجمه کنید. حتما علاوه بر تمرین های داخل کتاب، نمونه سوالات امتحانات نهایی عربی سال های گذشته را نیز مورد مطالعه قرار دهید تا بیشتر با چگونگی طراحی سوالات آشنا شوید. همچنین می توانید با حل نمونه سوالات امتحانات نهایی درس عربی سال های گذشته، به تسلط بیشتری دست پیدا کنید.

آزمون های نهایی از آن جهت اهمیت دارند که این امتحانات به صورت سراسری و هماهنگ برگزار می شوند و نمره آن ها بر روی معدل و به تبع از آن بر روی رتبه کنکور تاثیر دارد. لازم به ذکر است که برای به دست آوردن یک رتبه خوب در کنکور سراسری بهتر است نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور سراسری را نیز بدانید.

روش مطالعه درس عربی برای کنکور سراسری

برای خواندن درس عربی به روش کنکوری باید خیلی جزئی تر از قبل مطالعات خود را شروع کنید چرا که در کنکور بایستی سوالات را در زمان بندی مشخصی با کمترین درصد خطا پاسخ دهید. در این راستا، بهتر است که از امر ترجمه شروع کنید، چون علاوه بر این که اکثر تست ها شامل ترجمه های عربی به فارسی می شوند، سوالات این بخش نسبت به مباحث دیگر نیز راحت تر است.

برای ماندگاری بیشتر لغات در ذهن می توانید از فلش کارت های مخصوص لغات استفاده کنید. حال می بایست به سراغ قواعد و نحوه حرکت گذاری بروید، بدین صورت که اول با استفاده از کتاب های کمک آموزشی معتبر، قواعد کلیدی و گمراه کننده را به خوبی یاد بگیرید و سپس در کاغذی به صورت جداگانه این مطالب مهم را یادداشت کنید. فراموش نکنید که موفقیت در این راه فقط با تکرار و تمرین بیشتر به دست می آید. مراحل کلی مطالعه کنکوری قواعد و ترجمه زبان عربی در زیر آورده شده است.

مراحل کلی مطالعه کنکوری قواعد درس زبان عربی :

  1. ابتدا کتاب درسی خود را به طور کامل مطالعه کنید و سپس به سراغ درسنامه های کتب کمک آموزشی بروید.
  2. نکات قواعد و مطالبی را که احتمال می دهید فراموش کنید، یادداشت کنید.
  3. بعد از این که قسمت قواعد را به طور کامل مورد مطالعه قرار دادید، حال به سراغ تست های قواعد بروید.
  4. زمان بندی درست داشته باشید و به صورت اصولی تست بزنید.
  5. بعد از این که تست های خود را حل کردید، درصد بگیرید.
  6. در آخر به سراغ پاسخنامه تشریحی بروید و آن را به خوبی مطالعه کنید و اگر نکته ای مهم به نظرتان رسید، آن را هم به یادداشت های خود اضافه کنید.
  7. نکات مهم و شک برانگیز تمام سوالات را یادداشت کنید، چه به صورت صحیح پاسخ داده باشید چه به صورت غلط.

مراحل کلی مطالعه کنکوری ترجمه درس زبان عربی:

  1. ابتدا لغات هر درس از کتب دبیرستانی عربی و سپس از کتب کمک آموزشی مانند قلم چی، مورد مطالعه قرار دهید.
  2. سپس به سراغ متن درس رفته و آن راترجمه کنید.
  3. تمرین های ترجمه در کتاب های عربی چه دبیرستانی و چه کمک آموزشی را با دقت مطالعه کنید.
  4. در حل تمرین به صورت سوال و پاسخ آن توجه ویژه ای داشته باشید.
  5. کتاب عربی 1 و 2 و 3 را با همین روال ذکر شده مورد مطالعه قرار دهید.

سوالات عربی کنکور سراسری شامل چه بخش هایی می شود؟

دومین درس عمومی با ضریب 2 در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری درس زبان عربی است. همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، داوطلبان به دلیل در درست نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با نحوه مطالعه درس عربی، نسبت به این درس کم توجه هستند و همین باعث می شود افراد زیادی در این درس درصد بالایی را کسب نکنند. خواندن درس عربی برای کنکور نسبت به امتحانات پایان ترم، نیازمند روش های متفاوت تری می باشد. این درس دارای 25 سوال در کنکور سراسری است که مهلت پاسخ گویی به آن 20 دقیقه می باشد. می توان محتوای سوالات را طبق بخش های زیر دسته بندی کرد:

ترجمه و تعریب

این بخش برای بالا بردن درصد درس عربی بسیار موثر می باشد که کلید حل تست های ترجمه فقط افزایش دایره لغات می باشد. یعنی برای مهارت یافتن در پاسخ گویی به تست های ترجمه در زمان مناسب لازم است که تمام لغات کتب عربی (هم در متون و هم در تمرین ها) را به خوبی یاد بگیرید و تا می توانید واژگان موجود در ذهن خود را گسترده تر کنید. همچنین در هنگام ترجمه به چهار عامل اصلی یعنی ضمایر، جمع و مفرد، معرفه و نکره و فعل ها توجه کنید. قابل ذکر است که این بخش شامل 8 سوال تستی می شود.

درک مطلب

برای حل تست های این قسمت، نیاز است که بر روی حرکت گذاری و اعراب تسلط کافی داشته باشید. این بخش شامل 9 سوال تستی می شود که بهتر است ابتدا 4 سوال متن را پاسخ دهید، زیرا پاسخ گویی به آن ها آسان تر است. لازم نیست تمام لغات موجود در متن را کلمه به کلمه ترجمه کنید بلکه در این شرایط باید در کمترین زمان مفهوم کلی متن را درک کنید. اگر با جمله ای مواجه شدید که معنی آن را اصلا نمی دانستید، از جملات اطرافش به مفهوم آن پی ببرید.

سوالات درک مطلب شامل سوالات صحیح و غلط، عنوان مناسب برای متن، مفهوم متن و تکمیل جملات می شود و در قسمت شکل یعنی حرکت گذاری، علاوه بر تسلط بر قواعد عربی، باید با استفاده از رد گزینه، تست های این بخش را حل کنید. در تحلیل صرفی و اعراب نیز باید فعل را از نظر زمان، ثلاثی مجرد و مزید، فعل لازم و متعدی و فعل معلوم و مجهول، فعل صحیح و انواع فعل معتل، مجرورات، اسم از نظر جنس و تعداد، جامد و مشتق، معرفه و نکره، معرب و مبنی را در گزینه ها مورد بررسی قرار دهید و گزینه های غلط را حذف کنید.

قواعد

 شاید سخت ترین قسمت برای پاسخ گویی به تست ها، بخش قواعد باشد که نیازمند مطالعه دقیق دانش آموز است. این قسمت نیز در کنکور سراسری شامل 8 سوال تستی می شود.

در آخر برای آشنایی با روند سوال دادن طراحان کنکور بهتر است که آزمون های سراسری سال های گذشته (حداقل 5 سال اخیر) را حل کنید تا تسلط خود را بالا ببرید. همچنین می توایند از مزایای شرکت در کلاس های تدریس خصوصی عربی بهره مند شوید. بعد از پاسخ گویی به تمام تست های سراسری مهم، حالا می توانید برای محک زدن و شناخت مهارت خود در درس عربی، تست های تالیفی کتب مختلف را نیز بزنید. هنگام مطالعه سعی کنید از دروس مختلف، خلاصه تهیه کنید تا در ماه های پایانی با مرور آن ها، از فراموش شدن مطالب جلوگیری کنید. بهره مندی از مشاوره تحصیلی کنکور و یک برنامه هدفمند در مطالعه صحیح دروس عمومی به ویژه عربی بسیار تاثیر دارد.

اگر برایتان خیلی مهم است که درصد بالایی را در این درس به دست آورید، پس بهتر است تست زنی عربی را هر روز در برنامه ریزی خود قرار دهید. برای جلوگیری از خسته شدن، می توانید مطالعه این درس را بین دو تا درس بسیار مفهومی مانند ریاضی و فیزیک قرار دهید. داشتن یک برنامه ریزی درست و هدفمند، حل کردن نمونه سوالات سال های گذشته، شناخت نقاط ضعف خود در مباحث مختلف این درس و تلاش برای ساختن یک آینده خوب، باعث می شود که در امتحانات پایان ترم و کنکور، موفق ظاهر شوید و درس عربی را با بالاترین نمره یا درصد پشت سر بگذارید.

 

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره