خانه کنکور نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور سراسری 1401

نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور سراسری 1401

شیوه صحیح مطالعه دروس عمومی آزمون سراسری 1401
نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور سراسری 1401

کنکور سراسری، آزمونی مهم و تعیین کننده است که مجریان آن با مطرح نمودن پرسش های چند سطحی، چالش برانگیز و نسبتا سطح بالا، سعی در سنجش میزان شایستگی ها و توانایی های داوطلبان شرکت کننده جهت ورود به دانشگاه را دارند. در خصوص نحوه طراحی سوالات کنکور، اکثر دانش آموزان بر این باورند که میزان اهمیت دروس اختصاصی نسبت به دروس عمومی بیشتر بوده و به همین دلیل، بیشتر وقت خود را صرف مطالعه دروس اختصاصی می نمایند. غافل از این که کسب درصد و تراز قابل قبول از دروس عمومی به شدت می توانند در بهبود رتبه و نمره آن ها موثر باشد اما دستیابی به این موفقیت، راهی جز تلاش، کوشش و اطلاع از روش های صحیح مطالعه دروس عمومی کنکور نخواهد داشت.

تراز نهایی کنکور حاصل بر هم کنش درصدهای دروس اختصاصی و عمومی است. پس هیچ درسی را به بهانه کمبود وقت، عدم علاقه مندی و ضریب پایین فدای سایر دروس ننمایید.

زمان لازم برای مطالعه دروس عمومی کنکور سراسری 1401

اکثریت تصور می کنند که یادگیری دروس عمومی به علت حفظی بودن، نسبت به دروس اختصاصی آسان تر بوده و بنابراین نیاز به زمان زیادی ندارد اما کاملا اشتباه است. جهت آمادگی شرکت در کنکور، لازم است از همان ابتدای شروع مطالعه، همسو با دروس اختصاصی به مطالعه دروس عمومی هم بپردازید. معمولا درصد اختصاص وقت به دروس عمومی و اختصاصی قبل و بعد از عید متفاوت است. بعد از عید به علت نزدیکی به زمان کنکور، نیاز به افزایش ساعات مطالعه می باشد اما به این معنا نیست که بازه زمانی قبل از عید را جدی نگیرید.

در همین خصوص توصیه می شود که به نکات زیر توجه نمایید.

  • آن دسته از دروس عمومی که نقاط ضعف شما هستند و معمولا تمایلی به مطالعه آن ها ندارید را در صدر جدول زمانی مطالعاتی خود قرار داده و با اهتمام ورزیدن به مفاهیم آن، خود را در این زمینه تقویت کنید.
  • از تقویت نقاط قوت خود غافل نشوید. زیرا به دلیل ماهیت حفظی و فرار دروس عمومی، احتمال فراموشی و کاهش سطح آمادگی در یک مبحث، پس از یک دوره طولانی دوری از مطالعه آن، وجود دارد.
  • برخی مشاوران تحصیلی، دروس عمومی را زنگ تفریحی برای مباحث اختصاصی می دانند اما توصیه می شود که در کنار اختصاص زمان جداگانه به خواندن منابع عمومی کنکور، به نکته مذکور نیز توجه نموده و در زمان استراحت خود، مباحث ساده عمومی را به منظور تثبیت و جلوگیری از هدر رفت زمان مطالعه کنید.
  • بهترین زمان هایی که توصیه می شود به مطالعه دروس عمومی بپردازید ساعات اولیه صبح می باشد. چرا که در این زمان قدرت یادگیری و حفظ مطالب بیشتر از سایر اوقات روز است.
  • ایجاد تعادل میان مطالعه تستی و تشریحی (به دلیل هم زمانی شرکت در امتحانات نهایی مدارس و کنکور سراسری) و همچنین متعادل کردن خواندن منابع درسی دوازدهم و پایه، نکته ای مهم در برنامه ریزی کنکور داوطلبان هوشمند به حساب می آید.
  • بهتر است که در برنامه روزانه خود، حداقل یک درس عمومی را بگنجانید اما سعی کنید که از مطالعه هم زمان عربی و انگلیسی بپرهیزید تا راندمان درس خواندن شما بیشتر گردد. با وجود این که تعیین ساعت مطالعه، شدیدا بستگی به توانایی ها و شرایط متقاضی دارد اما حداقل ساعت مطالعه برای مباحث عمومی در روز، 2 ساعت توصیه می شود.
  • در حین طراحی برنامه ریزی درسی خود از شیوه برنامه ریزی زمانی و حجمی به صورت توامان بهره ببرید و خود را صرفا به یکی از این دو مورد محدود نکنید تا برنامه شما قابل انعطاف و موثر واقع گردد.
  • نوبت های مطالعاتی خود را کوتاه اما بیشتر کنید تا بتوانید هر روز، چند مبحث درسی مختلف مانند ادبیات، ریاضی، عربی، زیست و موارد این چنینی را مطالعه نموده و ذهن تان را از خستگی دور کنید.

شیوه مطالعه دروس عمومی کنکور سراسری 1401

دروس عمومی کنکور سراسری برای تمام رشته ها یکسان بوده و شامل زبان و ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی می شود اما توجه کنید که شیوه مطالعاتی هر کدام از آن ها برای هر داوطلب متفاوت است به همین دلیل کلیه افراد می بایست با بهره گیری از تجربیات کنکوری های موفق، نظر معلمان و مشاوران و پس از در نظر گرفتن وضعیت و شرایط خود به یک جمع بندی مهم در خصوص نحوه صحیح و مفید درس خواندن دست یافته و به مرور زمان به تقویت، اصلاح یا حتی تغییر این شیوه بپردازند.

زبان و ادبیات فارسی

ادبیات و زبان فارسی، درسی مهم با ضریب 4 در کنکور کلیه گروه های آزمایشی پنج گانه محسوب می شود که تاثیر آن بر تراز نهایی داوطلب، غیر قابل انکار است. سوالات درس ادبیات شامل قرابت معنایی، آرایه ها، لغات (معنی و املا)، تاریخ ادبیات و زبان فارسی می گردد که مبحث زبان فارسی، خود از چهار بخش املا، نگارش، زبان شناسی و دستور زبان تشکیل شده است.

ادبیات را به صورت موضوعی مطالعه کنید و با توجه به اهمیت هر موضوع، زمان موردنیاز برای خواندن آن را تنظیم نمایید. مثلا همان طور که می دانید، مهم ترین و تست خیز ترین قسمت این درس، قرابت معنایی است که هر ساله حداقل 9 سوال از آن مطرح می شود. در نتیجه می بایست تسلط خود را به کمک روش های مختلف مطالعاتی و تست زنی بر این مبحث افزایش دهید. توجه داشته باشید که داشتن درسنامه ای مفهومی و جامع به همراه نکات طلایی کنکور، برای رسیدن به قله آمادگی در درس ادبیات ضروری است.

..

شیوه مطالعاتی درس ادبیات و زبان فارسی 
مبحثروش مطالعه
 قرابت معناییتست محور است و می توانید با تست زنی فراوان، آشنایی با معنی و مفهوم ابیات، اطلاع از اصطلاحات مختلف شعری و ادبی، یادگیری تکنیک های حذف گزینه و مواردی از این قبیل، خود را در این زمینه تقویت کنید.
آرایه هاشناخت سازمان کلی آرایه ها، آشنایی با مثال های مطرح شده در کتاب، یادگیری نحوه تشخیص آرایه ها در شعر و نثر و تست زنی زیاد، راه حلی برای تسلط بر این مقوله از ادبیات فارسی است.
لغاتتکرار و تمرین، به دلیل زیاد بودن تعداد کلمات قابل حفظ، راز یادگیری لغات ادبیات است. مترادف ها، متضادها، هم خانواده ها، کلمات هم آوا و مواردی از این قبیل را به خوبی شناخته و توانایی خود را با حل نمونه سوالات مختلف تقویت کنید. واژه نامه آخر کتاب درسی، منبعی موثق و مطمئن برای یادگیری این مبحث است. سعی کنید که دفترچه ای حاوی کلیه کلمات به همراه معانی آن ها داشته باشید یا در این زمینه، از کتاب های لقمه انتشارات مختلف بهره ببرید.
املاسوالاتی که برای قسمت املا طراحی می شوند، سوالاتی ریسکی هستند و احتمال پاسخ اشتباه در آن ها بسیار بالا است. تعدادی از داوطلبان از این بخش صرف نظر کرده و ترجیح می دهند که بر روی مباحث دیگر سرمایه گذاری کنند. بنابراین، اگر اطمینان دارید که با صرف وقت بر روی این مبحث، می توانید به نتیجه مطلوب برسید، از هیچ تلاشی فروگذار ننمایید. در این راستا می توانید کلماتی که املای شان برای شما غریب است را یادداشت کرده و مدام مرور کنید. همچنین از کتاب هایی مانند کلیله و دمنه یا قابوس نامه هم می توان کمک گرفت و واژگانی که املای دشوارتری دارند را به این ترتیب استخراج نمود.
تاریخ ادبیاتقسمت اعلام اشخاص کتاب درسی، منبع مهم این مبحث است. همچنین بخش دیگری از تاریخ ادبیات را می توان از کتاب زبان فارسی استخراج نمود. محتویات این بخش، شباهت بسیار زیادی به یک دیگر دارند و احتمال سردرگمی در آن بسیار بالاست. تکرار، تمرین، تست زنی و رمزگذاری از جمله متدهای موثر در یادگیری و تثبیت مطالب تاریخ ادبیات محسوب می شود. یکی از تست خیز ترین بخش های این مقوله، در خصوص آثار، نویسندگان و شاعرانی است که از لحاظ لفظی شباهت بالایی به هم دارند.
زبان فارسیداوطلبان معمولا تمایل و علاقه چندانی به مطالعه زبان فارسی ندارند و این قسمت از جذابیت کافی برای همگان برخوردار نیست اما تجربه نشان داده که توجه به زبان فارسی، با توجه به تعداد سوالاتی که از آن مطرح می شود، می تواند گوی سبقت را از سایر رقبا برباید و تاثیر به سزایی در بهبود تراز و درصد ادبیات متقاضی داشته باشد. آشنایی با قواعد جمله و ساختار کلمات، دو مبحث مهم در این زمینه می باشد.

زبان عربی

یکی از مشکلات متداول داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری، عدم علاقه آن ها به درس عربی و دشوار پنداشتن آن است که همین مسئله می تواند برگ برنده افرادی باشد که با مطالعه مفاهیم عربی، درصد خوبی از این درس مهم کسب می کنند. اگر بتوانید با یادگیری پیش نیازهایی مانند قواعد ترجمه، معنی لغات و فنون قواعد و دستور زبان، پایه خود را در این درس تقویت کنید، عربی به مبحثی شیرین و نمره آور مبدل می شود که پاسخگویی به تست های آن مستلزم تلاش و صرف وقت زیادی نخواهد بود. عربی شامل بخش های ترجمه، قواعد و درک مطلب است که مشکل عمده متقاضیان در قسمت سوم است.

روش حذف گزینه که به صورت متدی مبتنی بر توجه به اشتباهات و غلط های مشهود گزینه ها تفسیر می گردد، اصلی ترین شیوه حل تست های عربی کنکور است و با تمرین و تکرار در این زمینه می توان به تبحری مثال زدنی در حل سوالات این درس رسید.

  1. لغات: در ابتدا توصیه می شود که دامنه لغات عربی خود را گسترش دهید. لغاتی که در آخر کتاب های درسی موجود هستند را مطالعه کرده و در دفتری جداگانه، دشوارترین آن ها را یادداشت کنید. سپس به مطالعه دروس و متون عربی درسی و غیر درسی بپردازید و سعی کنید آن ها را برای خود ترجمه نمایید. در این خصوص، هرچه بیشتر از نمونه سوالات مربوط به درک مطلب حل کنید، ذخیره پربارتری از مفاهیم مربوط به ترجمه و روان خوانی همراه با درک معنی جملات عربی خواهید داشت. ذکر این نکته حائز اهمیت است که اغلب سوالات عربی کنکور را همین بخش لغات، ترجمه و تعریب تشکیل می دهد.
  2. قواعد: پس از ترجمه، بهتر است یادگیری عمیق و مفهومی قواعد را در اولویت قرار دهید. قواعد عربی را به خوبی آموخته و اشکالات و نکات فرار را در دفتر دیگری برای خود یادداشت کنید تا بتوانید به هنگام مرور از آن استفاده نمایید. تفکیکی خواندن مباحث مربوط به دستور زبان عربی، نظم ذهنی قابل توجهی را در ذهن شما ایجاد می کند و از پیچیدگی و به هم ریختگی مفاهیم جلوگیری می نماید. پس توصیه می شود که کلیه قواعد عربی را به صورت مستقل و مجرا مطالعه کرده و پس از تست زنی و تسلط بر یک مفهوم، به سراغ قاعده بعدی بروید.

دین و زندگی

درس دین و زندگی از آن دسته دروس حفظی است که نحوه یه خاطر سپردن آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. تکنیک حفظ کردن را که بیاموزید، پیشرفت و تسلط بر این درس، بستگی به تلاش خودتان دارد. از همین رو لازم است ابتدا مفهوم درس و موضوعی که قصد القای آن دارد را دریابید و سپس آیات و احادیث مرتبط با آن موضوع را نشانه گذاری کنید و به همراه قسمت های مرتبط درس، در دسته بندی های جداگانه قرار دهید. بهتر است این دسته بندی ها را برای خود یادداشت کرده تا در هنگام مطالعه به راحتی قابل فهم باشد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که شیوه طراحی سوالات دین و زندگی در کنکورهای اخیر، پیچیده تر از گذشته بوده و صرفا حفظ کردن، نمی تواند شما را در پاسخگویی به تست های آن یاری کند. سوالات مفهومی، ترکیبی و چالش برانگیز زیادی به بخش دینی کنکور افزوده شده که موفقیت در این زمینه، مستلزم مطالعه ترکیبی و پشت سر هم درس های کتب دین و زندگی دوازدهم و پایه است. برخلاف گذشته که سوالات دین و زندگی، عموما آیه محور بوده؛ شما جدیدا برای حل سوالات کنکور این درس، نیاز به تسلط کافی به متن ها و سرفصل ها دارید و نه فقط آیات و روایات!

نکات زیر در خصوص نحوه مطالعه درس دین و زندگی کنکور را مطالعه نموده و آن ها را جدی بگیرید!

  • در رابطه با این درس، پیشنهاد می شود که سریعا به سراغ تست زنی نرفته و بیشتر به مطالعه بپردازید. به عبارتی پس از 2 الی 3 مرتبه خواندن و بررسی مفاهیم دروس مختلف کتاب دین و زندگی، می توانید شروع به تست زنی نمایید. این روش، توانایی شما در حل سوالات ترکیبی و کنکاش ارتباط میان مباحث مختلف را به طرز قابل توجهی بالا می برد.
  • اشعاری که در کتاب های درسی موجود است و ارتباط آن ها با آیات، احادیث و مطالب کتاب را تا حد امکان به خاطر بسپارید.
  • خط به خط کتاب دین و زندگی را از بر باشید؛ حتی نام سوره آیات کتاب را! به این معنا که دقت خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.
  • هم خود آیات و هم ترجمه آن ها را حتی الامکان حفظ کنید. به طرق مختلفی از آن ها در کنکور، سوال مطرح می شود. در واقع، هر چه بیشتر بدانید، به نفع شماست.
  • خلاصه نویسی در این درس بسیار به شما کمک می کند اما بهتر است کاملا این درس را مطالعه کرده و سپس به خلاصه برداری و استخراج نکات لازم بپردازید.

زبان انگلیسی

زبان انگلیسی جزو دروسی است که بسیاری از داوطلبان، از قبل با آن آشنا بوده و در کلاس های آموزش غیر درسی زبان شرکت کرده اند اما افرادی هم هستند که از سطح پایینی در این درس برخوردار اند. با این که سطح دانش انگلیسی افراد، در شیوه پاسخگویی آن ها به تست های زبان کنکور، بسیار تاثیرگذار است اما نحوه مطالعه این درس و تست زنی آن هم شرط لازمی برای موفقیت است. چه بسا کسانی که سطح علمی شان در زبان، بسیار بالا بوده اما به دلیل عدم آگاهی از نحوه تست زنی، به درصدهای خوبی دست نیافته اند. بنابراین اگر شما جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارید، نگران نباشید؛ چرا که شما در کنکور سراسری شرکت می کنید نه آزمون تافل!

..

شیوه مطالعاتی درس زبان انگلیسی
مبحثروش مطالعه
لغاتلغات انگلیسی، گستره وسیعی از کلمات را تشکیل می دهد که تسلط بر آن، زمان بر و نیازمند تکرار و تمرین است. زبان انگلیسی بسیار فرار است و اگر دائما به مطالعه آن نپردازید، سریعا سلطه خود بر بخش های مختلف آن را از دست خواهید داشت. در همین زمینه می توانید از کتاب های تالیفی دکتر شهاب اناری انتشارات مبتکران بهره برده و یا از هندبوک ها و کتاب های لقمه مرتبط استفاده کنید.

در ترجمه متون و جمله های انگلیسی، اگر با لغتی مواجه شدید که معنی آن را نمی دانید، ترجمه آن را با توجه به کلمات قبل و بعد یا مفهوم کلی متن، حدس بزنید!

قواعدقواعد زبان انگلیسی، سوالات مستقیم کمتری را در کنکور به خود اختصاص می دهد اما آشنایی با آن، حتی در حین پاسخگویی به سوالات ترجمه و معنی نیز کاربردی خواهد بود. خلاصه نویسی جهت مرور سریع در مقوله آموزش گرامر زبان انگلیسی اکیدا توصیه می شود.
درک مطلبکلید موفقیت در این بخش، تکرار است و تکرار و تکرار!

کتاب های کمک آموزشی مختلفی از جمله “از متن نترسیم دکتر رضا کیاسالار” در این زمینه تالیف شده است که می تواند موجب تقویت قدرت reading و درک مطلب داوطلبان شود.

در خصوص پاسخگویی به سوالات درک مطلب زبان کنکور، بهتر است که ابتدا به صورت چشمی و روزنامه وار، یک مرتبه متن را بررسی کرده و سپس سوالات را بخوانید و کلمات کلیدی را استخراج کرده و در متن بیابید. آخرین گام نیز شامل تطابق گزینه ها و پیدا کردن پاسخ صحیح سوال است. این روش به طرز قابل توجهی در زمان شما صرفه جویی می کند و امکان پاسخگویی به تست های بیشتری را فراهم می نماید.

نکاتی پیرامون مطالعه دروس عمومی آزمون سراسری 1401

نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور سراسری 1401
نکاتی پیرامون مطالعه دروس عمومی آزمون سراسری 1401
  • در تمام مدتی که به مطالعه دروس کنکور مشغول هستید، از مرور مطالب خوانده شده، غافل نشوید. به یک یا دو بار خواندن مطالب اکتفا نکنید. دوران آماده سازی کنکور، زمان کمی نیست و شما می توانید به بهترین شکل ممکن از آن بهره ببرید. اگر بخواهید تمام مطالب را در روزهای نزدیک به کنکور، مرور کنید دچار سردرگمی خواهید شد؛ پس تا زمان دارید، نهایت استفاده از وقت خود را داشته باشید.
  • از نقاط ضعف خود نترسید و با آن ها مواجه شوید. با صرف وقت کافی بر روی نقاط قوت، خود را فریب ندهید که آماده کنکور هستید. در حقیقت می بایست برای بهبود سطح آمادگی نقاط قوت تان هم وقت بگذارید اما برای نقاط ضعف کمی بیشتر!
  • از کتاب های کمک آموزشی و سایر ابزارها مانند فلش کارت ها یا بهترین دی وی دی های کنکور  استفاده کنید. در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری شرکت کنید و با نحوه تست زنی و مقوله مدیریت زمان، به خوبی آشنا شوید.
  • با افراد موفقی که این مرحله را پشت سر گذاشته اند، مشورت نموده و از آن ها بخواهید که شما را در این زمینه راهنمایی کنند.
  • با شناخت کافی پیرامون بهترین منابع کنکور و بودجه بندی کنکور پیش رفته و از حذفیات کنکور سراسری مطلع شوید تا زمان خود را بر سر مطالعه بخش های حذف شده آزمون سراسری هدر ندهید.

 

سوالات متداول

1- بهترین زمان هایی که برای مطالعه دروس عمومی کنکور توصیه می شود کدام است؟

بهترین زمان برای مطالعه دروس عمومی، ساعات اولیه صبح می باشد. زیرا در این زمان قدرت یادگیری و حفظ مطالب بیشتر از سایر اوقات روز است.

2- برای مطالعه دروس عمومی در روز چند ساعت وقت بگذاریم؟

این نوع برنامه ریزی کاملا بستگی به توانایی های داوطلب دارد اما معمولا توصیه می شود که روزانه حداقل 2 ساعت به مطالعه یک یا چند درس عمومی اختصاص دهید.

3- در سال های اخیر، سوالات دین و زندگی کنکور، بیشتر با تاکید بر چه محوری طراحی می شود؟

سوالات دین و زندگی کنکورهای چند سال اخیر، عموما با تاکید بر محتوای سرفصل ها و متن کتاب درسی طراحی می شود و نه صرفا آیات و روایات کتاب!

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور