خانه سامانه و سایت ورود به سایت ایران داک | irandoc.ac.ir

ورود به سایت ایران داک | irandoc.ac.ir

ورود به سامانه ایران داک
ورود به سایت ایران داک

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به منظور فارغ التحصیلی در پایان دوره دانشجویی خود باید به ترتیب نسبت به نوشتن پروپوزال و پایان نامه کارشناسی ارشد و همچنین رساله دکتری اقدام نمایند. اما مسئله مهمی که پیش روی این گروه از دانش آموختگان وجود خواهد داشت، تکراری نبودن موضوع پژوهشی آن ها هنگام دفاع پایان نامه می باشد.

در صورتی که پیش از این روی موضوع پیشنهادی دانشجو کار شده باشد، پایان نامه یا رساله دکتری آن ها از سوی اساتید رد خواهد شد. از جمله امکانات ارائه شده از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران که به اختصار ایران داک نامیده می شود، امکان گرفتن استعلام مبنی بر تکراری نبودن موضوع پایان نامه یا رساله دکتری دانشجویان می باشد.

لینک مستقیم ورود به سایت ایران داک

سایت ایران داک به نشانی الکترونیکی irandoc.ac.ir، مرجعی جهت اخذ استعلام دانشجویان مبنی بر عدم تکرار موضوع پژوهشی آن ها می باشد.

معرفی سایت ایران داک

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایران داک) که نزد دانشجویان و اساتید به عنوان سایتی جهت ثبت پایان نامه و رساله نیز شناخته می شود، در یک مهر ماه سال 1347 با نام “مرکز اسناد ایران” با نام انگلیسی “Iranian Documentation Center” پایه‌گذاری شده است. در واقع ایران داک پژوهش، مدیریت دانش، آموزش، همکاری های پژوهشی و اطلاع رسانی، پشتیبانی از سیاست گذاری علم و فناوری را سر لوحه کار خود قرار داده است. این پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و نام نمادین آن “گنج دانش” است.

ایران داک یکی از بزرگ ترین پایگاه های اطلاعاتی در زمینه علمی و فنی کشور به شمار می رود که دستاوردهای خود را به صورت کتاب، مقاله، نشریه، مقاله همایش، سخنرانی و میزگرد نیز ارائه می دهد. با ورود به سایت ایرا نداک می توانید از خدمات زیر بهره مند گردید.

  • زنگ ایرانداک: اطلاع رسانی در خصوص کارگاه آموزشی آشنایی و کار با سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعات
  • شیوه نامه ایران: راهنمای استناد به منابع اطلاعات فارسی و انگلیسی
  • سامانه آموزش های کوتاه مدت: اطلاع رسانی محتوا، زمان و نحوه دوره های آموزشی
  •  بخش اخبار منتشر شده: انتشار جدیدترین اطلاعیه ها
  • درخواست پیشینه پژوهش: اخذ استعلام جهت اطمینان از عدم تکرار موضوع تحقیقی
  • همانند جویی در نوشتارهای علمی: پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی
  • ثبت پایان نامه، رساله و پیشنهاده: حفظ حقوق پدیدآوران و ثبت فایل تمام متن پیشنهاده ها، پایان نامه ها، رساله های تحصیلات تکمیلی

همان طور که اشاره شد، یکی از خدمات سایت مذکور آن است که دانشجویان می توانند با اخذ استعلام از جدید بودن موضوع پایان نامه و یا رساله دکتری خود اطمینان حاصل نمایند. بنابراین دانشجو ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کرده و سپس اقدام به درخواست پیشینه پژوهش نماید.

راهنمای درخواست پیشینه پژوهش از سایت ایران داک

  • ابتدا وارد سامانه ایران داک به نشانی اینترنتی irandoc.ac.ir شده و روی عبارت “درخواست پیشینه پژوهش” در قسمت پایین و سمت چپ صفحه کلیک کنید. همچنین می توانید جهت ورود مستقیم از نشانی اینترنتی pishineh.irandoc.ir وارد شده و گزینه “نام نویسی” را انتخاب کنید.

مرحله اول درخواست پیشینه پژوهش

 

  • در صفحه پیش رو، در کادرهای مربوطه اطلاعات خواسته شده از جلمه رایانامه (ایمیل)، گذره واژه، نام و نام خانوادگی و… را وارد کرده و روی گزینه “نام نویسی” کلیک کنید.

مرحله دوم درخواست پیشینه پژوهش

 

  • بعد از اتمام مراحل ثبت نام مجدد به صفحه اول بازگشته در کادرهای مربوطه، رایانامه و گذره واژه ای که حین ثبت نام تعریف کرده اید را وارد نماید.

مرحله سوم درخواست پیشینه پژوهش

 

 

  • در پنل پیش رو، گزینه “ثبت درخواست پیشینه” را انتخاب کرده و اطلاعات لازم از جمله مقطع تحصیلی، وابستگی سازمانی، موسسه آموزشی یا پژوهشی، دانشکده یا پژوهشکده، عنوان، گروه تحصیلی، رشته، گرایش، کلید واژه و رایانامه را تکمیل نمایید.

 

مرحله چهارم درخواست پیشینه پژوهش

بعد از انجام مراحل و تکمیل فرم مربوطه، می بایست روی عبارت “ثبت و پرداخت هزینه” کلیک نموده و پس از پرداخت مبلغ مورد نظر، گزینه “تایید و پرداخت” را بفشارید.

چند نکته مهم

  • در کادرهای مربوط به دانشکده یا پژوهشکده، رشته و گرایش ممکن است عبارت مورد نظر شما وجود نداشته باشد، بنابراین با فعال کردن تیک مربوطه در زیر هر کادر می توانید عبارت لازم را وارد نمایید.
  • همچنین در کادر مربوط به رایانامه، این امکان وجود خواهد داشت که ایمیل افرادی که قرار است نتیجه برای آن ها ارسال شود را نیز وارد کنید.
  • توجه داشته باشید که در بخش مربوط به عنوان، دقیقا همان عبارتی را وارد کنید که قرار است به تصویب برسد.
  • همچنین در قسمت کلیدواژه باید واژه های پیشنهادی خود را به فارسی و لاتین وارد کرده که در کنار آن، سایت نیز کلید واژه هایی را اضافه کرده و جستجو را انجام می دهد.
  • پس از ثبت درخواست های خود معمولا به فاصله 3 الی 10 روز، پاسخ نهایی به ایمیل هایی که توسط دانشجو ثبت شده است ارسال خواهد شد. همچنین این امکان وجود دارد که شخص تمام درخواست های خود و وضعیت رسیدگی به آن ها را از طریق همین سامانه مشاهده نماید.

همان طور که در متن مقاله نیز به آن اشاره کردیم، سایت ایران داک در کنار تمامی خدماتی که برای کاربران خود برنامه ریزی کرده است، مرجع ثبت پایان نامه و رساله دکتری نیز می باشد. از آن جا که دفاع پایان نامه امری بسیار مهم قلمداد می شود، هر ساله دانشجویان بسیاری جهت اخذ استعلام و اطمینان از تکراری نبودن موضوع پژوهشی خود به این سامانه مراجعه می کنند. همچنین راهنمای نگارش رساله دکتری می تواند هدایتگر دانش آموختگان این مقطع تحصیلی در راستای نوشتن یک رساله اصولی و مطابق با چارچوب های تعیین شده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از موارد فوق، می توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- هدف از ایجاد سایت ایران داک چیست؟

ارائه خدمات زنگ ایرانداک، شیوه نامه ایران، سامانه آموزش های کوتاه مدت، درخواست پیشینه پژوهش، همانند جویی در نوشتارهای علمی و ثبت پایان نامه، رساله و پیشنهاده ها

2- برای استعلام موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به کدام سایت مراجعه کنیم؟

دانشجویان باید به سایت ایران داک به نشانی اینترنتی irandoc.ac.ir مراجعه نمایید و روی عبارت درخواست پیشینه پژوهش کلیک کنید.

3- نحوه استعلام موضوع پایان نامه از سایت ایران داک چگونه است؟

ابتدا باید در این سایت عضویت داشته باشید و سپس مطالق با راهنمای موجود در مقاله عمل کنید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره