خانه سامانه و سایت ورود به سایت ثبت اختراع | iripo.ssaa.ir

ورود به سایت ثبت اختراع | iripo.ssaa.ir

ورود به سایت ثبت اختراع | iripo.ssaa.ir

طرح جدید و یا ایجاد محصولی که بتواند به تسهیل زندگی و رفع نیاز های انسانی منجر شود، توسط افرادی صورت می گیرد که ذهنی خلاق و نوآور دارند و افرادی که ایده های جدید را ارائه و آن را به ثبت می رسانند، مخترع نامیده می شوند. با توجه به این که ثبت اختراع و ایده های خلاقانه در جوامع امروزی در قالب محصول صنعتی و یا فرآیند صنعتی نمایان می شود، مخترعین می توانند با انجام مراحل ثبت اختراع از طریق سایت مرکز مالکیت معنوی در محدوده های جغرافیایی کشور و انحصاری نمودن محصول یا ایده خود از رقابت های مکارانه در عرصه های تجارت و صنعت جلوگیری نمایند.

 

لینک مستقیم ورود به سایت ثبت اختراع

 

تمام فرآیند ثبت اختراع به صورت اینترنتی و از طریق سایت مرکز مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir انجام می پذیرد.

معرفی سایت ثبت اختراع

معمولا به ثبت رساندن یک اختراع مستلزم طی نمودن یکسری مراحل می باشد، اما با توجه به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی این مراحل غالبا به صورت اینترنتی و از طریق سایت های مربوطه انجام می گیرد. بنابراین مخترعین جهت ثبت ایده یا محصول خود در کشور می بایست با مراجعه به سایت مرکز مالکیت معنوی نسبت به ثبت اختراع خود اقدام نمایند.

 

از جمله خدمات الکترونیکی که این سایت در اختیار کاربران می گذارد شامل: اطلاع رسانی، ثبت طرح های صنعتی، ثبت نشانه های جغرافیایی، ثبت علائم، ثبت اختراعات داخلی و… می باشد. لذا باید خاطر نشان کرد امکان ثبت برخی محصولات و ایده وجود ندارد و افراد ضمن اطمینان از جدید و متمایز بودن اختراع خود می توانند از طریق سایت مرکز مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir اقدامات لازم را انجام دهند.

راهنمای ثبت اختراع

با توجه به این که فرآیند ثبت اختراع به شیوه تحقیقی و اعلامی انجام می شود، در کشور ما سامانه ای جهت ثبت اختراع در نظر گرفته شده است که مخترعین می توانند بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت اختراعات و صرفا از طریق تکمیل فرم اظهار نامه اختراع خود را ثبت و پیگیری نمایید. متقاضیان ثبت اختراع می بایست پس از تکمیل فرم اظهار نامه نسبت به فراهم نمودن مدارک مورد نیاز و همچنین پرداخت هزینه به صورت الکترونیکی از طریق سایت مالکیت معنوی اقدام نمایند. در ادامه جهت آشنایی کاربران با مراحل ثبت اختراع به شرح گام به گام آن خواهیم داد.

  • ابتدا وارد سامانه مرکز مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir شده و از نوار بالای صفحه، گزینه “ثبت نام متقاضی / ورود اعضا” را انتخاب کنید.

مرحله اول ثبت اختراع

  • سپس با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور خود را در بخش های مربوطه کلید “ورود به سامانه” را بفشارید.
  • چنان چه قبلا عضو سایت نبوده اید، گزینه “ثبت نام” را از منوی سمت راست صفحه انتخاب نموده و پس از انجام اقدامات لازم کد شناسایی خود را دریافت نمایید. فراموش نکنید که این کد را در ادامه روند ثبت اختراع نیاز خواهید داشت.

مرحله دوم ثبت اختراع

  • در این مرحله از منوی سمت راست بر روی گزینه “ثبت اظهارنامه اختراع” کلیک کنید.

مرحله سوم ثبت اختراع

  • پس از مطالعه متن موجود در این قسمت ، تیک عبارت “متن فوق را خوانده و شرایط را قبول می کنم” را فعال کرده و روی عبارت “مرحله بعدی” کلیک کنید.

مرحله چهارم ثبت اختراع

  • در این بخش به منظور ثبت اختراع گزینه “ثبت اظهارنامه جدید” انتخاب نموده و کلید “مرحله بعدی” را بفشارید.

مرحله پنجم ثبت اختراع

  • در مرحله بعد پس از کلیک بر دکمه “ثبت شخص جدید” صفحه ای نمایان می شود که با توجه نوع حقوقی و تابعیت خود گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

مرحله ششم ثبت اختراع

  • کد شناسایی را در قسمت مربوطه وارد کرده و روی گزینه “بازخوانی اطلاعات” کلیک نمایید. پس از فراخوانی اطلاعات لازم است سمت شخص در پرونده (نماینده قانونی یا مخترع) را مشخص نموده و سپس روی عبارت “افزودن” کلیک نمایید.

مرحله هفتم ثبت اختراع

  • سپس در بخش عنوان نام اختراع خود و خلاصه ای از آن را در کادر مورد نظر شرح دهید.

مرحله هشتم ثبت اختراع

  • مرحله بعد مختص کسانی است که طرح خود را در خارج از ایران ثبت نموده و اکنون می خواهند مالکیت ایرانی خود را به مدت 6 ماه دریافت نمایند. در صورتی که اقدام به ثبت اختراع خود در دیگر کشورها نکرده اید، نیازی به پر کردن این فرم ندارید) گزینه “ثبت موقت” را انتخاب کنید.

مرحله نهم ثبت اختراع

  • در صفحه پیش رو جهت ارسال ضمایم بر روی گزینه “ثبت ضمایم” کلیک نمایید.

مرحله دهم ثبت اختراع

  • اکنون در این بخش اقدام با انتخاب گزینه “بارگذاری پیوست” تصویر مدارک مورد نیاز را وارد نموده و سپس دکمه “ارسال پیوست” را بفشارید.

مرحله یازدهم ثبت اختراع

  • اگر لیست ضمایم شما احتیاج به مدارک اختیاری دارد، می توانید بر روی گزینه “افزودن ضمایم اختیاری تکمیلی” کلیک کنید.

مرحله دوازدهم ثبت اختراع

  • در صورتی که تعداد مالکین بیش از یک نفر باشد، باید از طریق گزینه “ارسال اطلاعات از طریق تایید سایر مالکین” اطلاعات را به منظور تایید، به دیگر مالکین نیز ارسال نمایید.

مرحله سیزدهم ثبت اختراع

  • در مرحله بعد سایر مالکین می توانند با ورود به حساب کاربری خود عدم تایید یا تایید اطلاعات را انجام دهند.

مرحله چهاردهم ثبت اختراع

  • پس از طی کلیه مراحل و پیش از ثبت نهایی، لازم است از بخش “اقدامات پیش از ثبت نام” موارد و مشکلات ذکر شده را برطرف نمایید.

مرحله شانزدهم ثبت اختراع

  • در پایان مخترع می بایست با پرداخت هزینه از طریق کارت های بانکی عضو شتاب کد رهگیری خود را دریافت نماید.

مرحله هفدهم ثبت اختراع

  • در این مرحله روی گزینه “پرداخت اینترنتی و دریافت شماره اظهارنامه” کلیک نمایید.

مرحله هجدهم ثبت اختراع

  • پس از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود، گزینه “پرداخت” را بفشارید و توجه کنید این هزینه تنها از طریق کارت های بانکی عضو شبکه شتاب قابل پرداخت می باشد.

مرحله نوزدهم ثبت اختراع

در صورتی که تمامی مراحل فوق با موفقیت انجام شوند، سامانه کدی را به عنوان “کد رهگیری” در اختیارتان قرار می دهد که لازم است آن را نزد خود حفظ کنید.

 

توجه داشته باشید، قابلیت ثبت اختراع زمانی امکان پذیر می باشد که تمام واژه های استباطی، توصیفی و خلاصه ای اختراع مورد نظر، توسط کارشناس در سیستم جستجو نموده و درصورتی که اختراع مشابه یافت نشد، پس از طی نمودن مراحل پایانی گواهینامه ثبت اختراع صادر خواهد شد. همچنین در صورت شباهت با سایر اختراع ها ابلاغیه ارسال می گردد که متقاضی می بایست با اعلام وجه تمایز طرح یا محصول خود با سایر اختراعات اصلاحات لازم را انجام داده و مجدد ارسال نماید.

 

سوالات متداول

1- آدرس اینترنتی سایت ثبت اختراع کدام است؟

مرکز مالکیت معنوی نشانی به پایگاه اینترنتی iripo.ssaa.ir می باشد.

2- سایت ثبت اختراع با چه هدفی راه اندازی شده است؟

این سایت با هدف ثبت و پیگیری اختراعات جدید و خلاق راه اندازی شده است.

3- خدمات سایت ثبت اختراع شامل چه مواردی می باشد؟

خدمات این سایت شامل: اطلاع رسانی، ثبت طرح های صنعتی، ثبت نشانه های جغرافیایی، ثبت علائم، ثبت اختراعات داخلی و... می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره