خانه مشاوره تحصیلی صفر تا 100 مراحل ثبت اختراع

صفر تا 100 مراحل ثبت اختراع

راهنمای تحصویری مراحل ثبت اختراع
مراحل ثبت اختراع
ارائه یک طرح جدید و خلق یک اثر همواره برای انسان ها امری جذاب و هیجان انگیز می باشد. اگر بخواهیم توضیح مختصری را درباره واژه “اختراع” ارائه نماییم باید بگوییم که اختراع ماحصل و ثمره تفکر خلاق و ایده های ذهنی فرد یا گروهی از افراد می باشد که در راستای رفع نیازهای انسانی قدم برمی دارد. این ایده های خلاقانه می توانند در قالب یک محصول صنعتی و یا یک فرآیند صنعتی نمایان شوند.

قطعا تمام مخترعین می خواهند که مالک ایده و فکر خود باشند و حاصل تلاش خود را به نام خود به ثبت برسانند. برای آن که اختراع شما تحت حمایت قوانین یک کشور قرار بگیرد تا بتوانید از مزایای آن نیز بهره مند شوید ، لازم است آن را به ثبت برسانید. در این مقاله قصد داریم مدارک لازم روند ثبت اختراع را مورد بررسی قرار دهیم.

اولین گام به منظور ثبت اختراع ، تکمیل فرم اظهارنامه اختراع در سامانه مرکز مالکیت معنوی می باشد.

چه کسی می تواند تقاضای ثبت اختراع کند؟

پیش از آن که بخواهید نسبت به ثبت اختراع خود اقدام نمایید ابتدا می بایست پاسخ سوال فوق را بدانید. مطابق با قوانین و مقررات مربوطه ، اختراع باید ابداع محصولی جدید در صنعت را به دنبال داشته باشد و یا این که یک محصول صنعتی یا فلاحتی نوین با به کارگیری روشی نو و با استفاده از هر وسیله جدید یا اعمال وسایل موجود کشف شود.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هر اختراعی قابل ثبت نیست و این امر شامل شرایط و مقررات خاص خود می باشد ؛ از جمله این که اختراع باید دارای نوآوری بوده و در صنعت نیز کاربرد داشته باشد. هم چنین اختراع مورد نظر نباید در هیچ کشوری ثبت شده و یا طرح آن ارائه شده باشد.

مراحل لازم برای ثبت اختراع

فرآیند ثبت اختراع به دو روش تحقیقی و اعلامی انجام می شود که در کشور ما فقط شیوه اعلامی مورد استفاده قرار می گیرد. بدین صورت که ابتدا می بایست مراحلی ، جهت ارائه اطلاعات و مشخصات اختراع خود و اعلام علاقه مندی برای ثبت آن به صورت اینترنتی انجام گیرد و نیازی به مراجعه حضوری مخترع به اداره ثبت اختراع نمی باشد. شما می توانید مطابق با راهنمای تصویری موجود در ادامه مقاله به درج اطلاعات مخترع ، مشخصات فنی اختراع و هم چنین ثبت اظهارنامه بپردازید.

توجه داشته باشید که در هر مرحله می توانید به منظور جلوگیری از حذف اطلاعات ثبت شده بر اثر قطع برق یا اینترنت ، از گزینه “ثبت موقت” استفاده کرده و کد رهگیری دریافت نمایید. پس از انتخاب این گزینه ، کد رهگیری مربوطه در قسمت بالای فرم نمایان می شود. شایان ذکر است که دریافت این کد به منزله ثبت اظهار نامه نبوده و تنها با هدف تکمیل مدارک پیش از پایان ثبت اظهارنامه صادر می گردد.

راهنمای تصویری ثبت اختراع از طریق سامانه

  • ابتدا وارد سامانه مرکز مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir شده و از نوار بالای صفحه ، گزینه “ثبت نام متقاضی / ورود اعضا” را انتخاب کنید.

مرحله اول ثبت اختراع

  • نام کاربری و رمز عبور خود را در بخش های مربوطه وارد کرده و کلید “ورود به سامانه” را بفشارید. چنان چه قبلا عضو سایت نبوده اید ، گزینه “ثبت نام” را از منوی سمت راست صفحه انتخاب کنید. به منظور عضویت در سایت ، اقدامات لازم را به انجام برسانید و کد شناسایی دریافت نمایید. فراموش نکنید که این کد را در ادامه روند ثبت اختراع نیاز خواهید داشت.

مرحله دوم ثبت اختراع

  • همانند شکل زیر ، از منوی سمت راست گزینه “ثبت اظهارنامه اختراع” را انتخاب نمایید.

مرحله سوم ثبت اختراع

  • پس از مطالعه متن موجود در این قسمت ، تیک عبارت “متن فوق را خوانده و شرایط را قبول می کنم” را فعال کرده و روی عبارت “مرحله بعدی” کلیک کنید.

مرحله چهارم ثبت اختراع

  • در این مرحله لازم است نوع اظهارنامه خود را انتخاب نمایید. به منظور ثبت اختراع ، گزینه “ثبت اظهارنامه جدید” را انتخاب نموده و کلید “مرحله بعدی” را بفشارید.

مرحله پنجم ثبت اختراع

  • پس از کلیک روی دکمه “ثبت شخص جدید” ، صفحه زیر نمایان می شود که بایستی با توجه به نوع حقوقی و تابعیت خود ، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

مرحله ششم ثبت اختراع

  • کد شناسایی را در قسمت مربوطه وارد کرده و روی گزینه “بازخوانی اطلاعات” کلیک نمایید. پس از فراخوانی اطلاعات لازم است سمت شخص در پرونده (نماینده قانونی یا مخترع) را مشخص نموده و سپس روی عبارت “افزودن” کلیک کنید.

مرحله هفتم ثبت اختراع

  • در بخش عنوان ، نام اختراع خود را وارد کرده و خلاصه ای از مشخصات فنی و راه حل های ارائه شده در اختراع را در کادر مربوط به آن شرح دهید.

مرحله هشتم ثبت اختراع

  • این مرحله مختص کسانی است که قبلا طرح خود را در کشورهای دیگری (غیر از ایران) ثبت کرده اند و اکنون می خواهند از حق مالکیت 6 ماهه خود در ایران استفاده نمایند. در صورت انتخاب این بخش باید مدارک حق تقدم در بخش ضمیمه ها پیوست شوند. ناگفته نماند که مدت زمان حق تقدم در ثبت اختراع ، 12 ماه پس از ثبت اظهارنامه خواهد بود و مدارک مربوطه نیز باید به زبان اصلی بوده و هم چنین دارای ترجمه رسمی دادگستری باشند. در نهایت پس از فشردن کلید “افزودن” ، روی عبارت “ثبت اطلاعات” به منظور ورود به مرحله بعد کلیک نمایید. (در صورتی که اقدام به ثبت اختراع خود در دیگر کشورها نکرده اید ، نیازی به پر کردن این فرم ندارید). گزینه “ثبت موقت” را انتخاب کنید.

مرحله نهم ثبت اختراع

  • برای ارسال ضمیمه های مورد نیاز ، گزینه “ثبت ضمایم” را انتخاب کنید.

مرحله دهم ثبت اختراع

  • پس از انتخاب گزینه “بارگذاری پیوست” ، تصویر زیر نمایان می شود که باید روی کلید“Browse” کلیک کرده و تصویر مدارک مورد نیاز را انتخاب نمایید. پس از انتخاب تصاویر ، روی گزینه “ارسال پیوست” کلیک کنید. (هنگام ارسال تصاویر به فرمت و حجم مورد نیاز توجه فرمایید. مدارک لازم جهت بارگذاری ، در ادامه مقاله ارائه شده اند.)

مرحله یازدهم ثبت اختراع

  • پس از ارسال مدارک ، می توانید لیستی از پیوست های ارسالی خود را مشاهده کنید. در صورتی که اظهارنامه شما نیاز به ضمیمه های اختیاری داشته باشد ، این ضمیمه ها از طریق گزینه “افزودن ضمایم اختیاری تکمیلی” قابل ارسال می باشند.

مرحله دوازدهم ثبت اختراع

  • در صورتی که تعداد مالکین بیش از یک نفر باشد باید از طریق گزینه “ارسال اطلاعات از طریق تایید سایر مالکین” ، اطلاعات را به منظور تایید ، به دیگر مالکین نیز ارسال نمایید.

مرحله سیزدهم ثبت اختراع

  • پس از انجام مرحله فوق ، تصویر زیر نمایش داده می شود که شامل کلیه اطلاعات ثبت شده می باشد.

مرحله چهاردهم ثبت اختراع

  • در این مرحله ، سایر مالکین می توانند با ورود به حساب کاربری خود ، اطلاعات را تایید کرده و یا عدم تایید آن ها را به ثبت برسانند.

مرحله پانزدهم ثبت اختراع

  • پس از طی کلیه مراحل و پیش از ثبت نهایی ، لازم است از بخش “اقدامات پیش از ثبت نام” موارد و مشکلات ذکر شده را برطرف نمایید.

مرحله شانزدهم ثبت اختراع

  • در این بخش بایستی هزینه مورد نیاز را از طریق گزینه “پرداخت هزینه و ثبت نهایی” پرداخت کنید. توجه داشته باشید که در صورت عدم پرداخت هزینه و دریافت فیش ، اظهارنامه فاقد اعتبار بوده و حق اعتراض نیز نخواهید داشت.

مرحله هفدهم ثبت اختراع

  • پس از انتخاب شیوه پرداخت ، روی گزینه “پرداخت اینترنتی و دریافت شماره اظهارنامه” کلیک نمایید.

مرحله هجدهم ثبت اختراع

  • پس از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود ، کلید “پرداخت” را بفشارید. توجه داشته باشید این هزینه تنها از طریق کارت های بانکی عضو شبکه شتاب قابل پرداخت می باشد.

مرحله نوزدهم ثبت اختراع

در صورتی که تمامی مراحل فوق با موفقیت انجام شوند ، سامانه کدی را به عنوان “کد رهگیری” در اختیارتان قرار می دهد که لازم است آن را نزد خود حفظ کنید.

راهنمای تصویری نحوه پیگیری اظهارنامه

پیگیری اظهارنامه داوطلبان نیز تنها به صورت اینترنتی و از طریق سامانه iripo.ssaa.ir امکان پذیر است. مراحلی که لازم است جهت پیگیری اظهارنامه خود طی کنید ، به شرح زیر می باشند.

  • ابتدا وارد سایت iripo.ssaa.ir شده و گزینه “ثبت نام متقاضی / ورود اعضا” را انتخاب نمایید.

مرحله اول پیگیری ثبت اختراع

  • رمز عبور و نام کاربری را به منظور دسترسی به حساب کاربری خود وارد کنید.

مرحله دوم پیگیری ثبت اختراع

  • از منوی “اداره مالکیت معنوی” که در سمت راست صفحه تعبیه شده است ، گزینه “کارتابل عمومی” را انتخاب کنید.

مرحله سوم پیگیری ثبت اختراع

  • شماره اظهارنامه را در کادر مربوطه وارد کرده و کلید “جستجو” را بفشارید. حال می بایست مطابق تصویر زیر ، روی شماره اظهارنامه کلیک نمایید.

مرحله چهارم پیگیری ثبت اختراع

  • در این مرحله می توانید نتیجه مربوطه را از طریق گزینه “گردش کار پرونده” مشاهده نمایید.

مرحله پنجم پیگیری ثبت اختراع

مدارک مورد نیاز جهت ثبت اختراع

مدارک لازم جهت ثبت اختراع
مدارک مورد نیاز جهت ثبت اختراع

قبل از اقدام به ثبت اظهارنامه اختراع ، لازم است که از مدارک هویتی اشخاص حقیقی شامل شناسنامه و کارت ملی و هم چنین مدارک لازم برای اشخاص حقوقی از جمله آگهی روزنامه رسمی ، وکالت نامه و… اسکن تهیه کرده و هنگام تکمیل مراحل مربوطه در سامانه بارگذاری نمایید. دیگر ضمیمه های لازم جهت ارسال عبارت اند از:

توصیف اختراع

توصیف و شرح مشخصات اختراع از جمله مواردی است که برای ثبت آن الزامی می باشد. در واقع یک توصیف جامع و قابل قبول باید شامل جزئیاتی همچون ذکر مزایای اختراع ، ارائه حداقل یک روش اجرایی جهت بهره برداری از اختراع ، توضیح کاربرد صنعتی اختراع ، بیان مشکل فنی و اهداف اختراع ، بررسی ابعاد فنی اختراع و… باشد.

خلاصه ای از توصیف اختراع

از جمله مزایای ارائه خلاصه آن است که کارشناسان بررسی پرونده می توانند در مدت زمان کوتاهی ، مسائل فنی ، راه حل ها و ایده های ارائه شده را به صورت مختصر و مفید مورد مطالعه قرار دهند. مطابق با قوانین و مقررات ثبت اختراع ، این خلاصه ها می بایست حاوی اطلاعاتی از قبیل عنوان اختراع ، فرمول های شیمیایی و معادله های ریاضی ، عدم بیان ارزش و مزایای اختراع ، ارجاع به نقشه های مربوطه در صورت ضرورت ، زمینه و مشکلات فنی بوده و حجم آن نیز بین 70 تا 200 کلمه باشد.

ادعا یا ادعاهای اختراع

این مدرک تنها مختص به بیان و مشخص نمودن محدوده حق مالکیت مخترع می باشد که لازم است ادعاهای وی معقول و متناسب بوده و با صراحت بیان شوند. در این بخش نباید به موادی همچون ارجاع به نقشه و توصیف اختراع پرداخته شود.

نقشه یا نقشه های اختراع در صورت نیاز

این ضمیمه شامل نمودارها ، جداول و نقشه های مربوط به اختراع می باشد که می بایست وضوح و شفافیت لازم را برای ارائه تمامی جزئیات داشته باشد و هم چنین از نشانه ها برای ارجاع و بیان صریح تر استفاده شود.

مدارک هویتی مخترع

داوطلبان حقیقی (اشخاص) و حقوقی (دانشگاه ها ، موسسات ، شرکت ها و پژوهشگاه ها) باید از مدارک هویتی خود اسکن تهیه کرده و آن ها را به عنوان ضمیمه اظهارنامه خود در سامانه بارگذاری نمایند. تصویر شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان حقیقی ، مدارک تاسیس شرکت برای شرکت ها و مجوزهای مربوطه برای موسسات علمی الزامی است.

درخواست کتبی جهت عدم ذکر نام مخترع (تنها در صورتی که مخترع نخواهد نامش ذکر شود.)

طبق جدیدترین قوانین مصوبه ، نام مخترع می بایست در گواهینامه اختراع ذکر شود مگر در شرایطی که به صورت کتبی از اداره مالکیت صنعتی برای عدم ذکر نام مخترع درخواست شود و مجوز آن نیز صادر گردد.

مدارک نمایندگی در صورت ثبت تقاضا توسط نماینده قانونی

در شرایطی که تقاضای ثبت اختراع توسط نماینده قانونی اعلام شود ، مدارک او نیز باید از جمله ضمیمه های ارسالی باشد.

حق اختراع را می توان به عنوان یک قرارداد دو جانبه میان دولت و مخترع عنوان کرد که طی آن ، فرد مخترع باید جزئیات کامل اختراع خود را به همراه راه حل هایی که می تواند در توسعه صنعت و تکنولوژی کشور موثر واقع شود ، افشا کرده و در اختیار مراجع ذی صلاح قرار دهد. مخترع نیز در قبال این امر ، حق انحصاری اختراع خود را که معمولا 20 ساله است ، دریافت می کند. پس از ثبت تقاضانامه که مراحل آن به صورت کامل در این مقاله ذکر شد ، می بایست منتظر بررسی کارشناسان مربوطه باشید و نتایج بررسی را نیز از طریق حساب کاربری خود در سامانه مرکز مالکیت معنوی پیگیری نمایید.

 

سوالات متداول

1- برای این که بتوانم اختراعم را ثبت کنم باید به چه سازمانی مراجعه کنم؟

ثبت اختراع نیاز به مراجعه حضوری ندارد و می توانید با مراجعه به سایت رسمی مرکز مالکیت معنوی ، اختراع خود را ثبت نمایید.

2- چه مراحلی را برای ثبت اختراع باید طی کرد؟

به طور کلی دارای دو مرحله تحقیقی و اعلامی است که در کشور ما تنها مرحله اعلامی انجام می شود. به این صورت که فرد مشخصات اختراع خود و علاقه مندی برای ثبت آن را به صورت اینترنتی ارائه می کند.

3- یک اختراع باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتوان آن را به ثبت رساند؟

اختراعی مورد قبول است که مشابه و حتی طرح آن در هیچ کشوری ثبت و ارائه نشده باشد ، دارای نوآوری باشد و در صنعت نیز کاربردی باشد.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. مینا

    سلام ببخشیدمن قطره شناساگر استیل تهیه کردم که نمونه خارجی مشابه داردولی نمونه داخلی ندارد امکان ثبت اختراع وجود دارد؟

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر. با توجه به اینکه نمونه خارجی دارد امکان ثبت اختراع وجود ندارد.

  2. سه ودا آزادی نمین

    سلام ببخشید مزاحم میشم من لیسانس گرافیک دارم و کتابی برای کودکان نابینا درست کردم که متحرک هست آیا میشه اینو ثبت کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، جهت ثبت اختراع می بایست طرح خود را در پورتال اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت برسانید.

دریافت مشاوره