خانه مشاوره تحصیلی خوابگاه خودگردان چیست؟

خوابگاه خودگردان چیست؟

شرایط دریافت خوابگاه خودگردان
خوابگاه خودگردان

قبولی در دانشگاه ها با وجود تمامی مزایا و هیجاناتی که برای افراد می تواند داشته باشد، اغلب با مشکلاتی نیز همراه است. به طور مثال ممکن است برخی در دانشگاه محل زندگی خود پذیرفته نشده و مجبور باشند برای ادامه تحصیل به شهر دیگری مهاجرت کنند. معمولا اکثر دانشگاه ها محلی را برای اسکان دانشجویان خود قرار می دهد اما سال به سال با افزایش تعداد دانشجویان، دانشگاه ها بیشتر با مشکل کمبود ظرفیت خوابگاهی مواجه می شوند. از طرفی هم برخی دانشگاه ها دارای خوابگاه نبوده و می بایست محلی را برای اسکان دانشجویان خود اختصاص دهد.

به طور کلی از 252 هزار ظرفیت خوابگاهی حاضر در کشور، تنها 24 هزار ظرفیت از آن را خوابگاه های غیردولتی و خودگردان تشکیل داده اند که به عبارتی فقط 9/5 تا 10 درصد از کل خوابگاه های کشور می باشد.

خوابگاه خود گردان چیست؟

  • از آنجایی که خوابگاه های دولتی ظرفیت کافی برای پاسخگویی به نیاز تمامی دانشجویان غیر بومی را نداشته و از طرفی هم برخی دانشگاه ها دارای خوابگاه نمی باشد، مدیریت دانشگاه به صورت قرار دادی اماکنی را خارج از محیط دانشگاه، در جهت اسکان دانشجویان خود کرایه می کند.
  • خوابگاه های خودگردان یکی از انواع خوابگاه هایی است که از طرف برخی دانشگاه ها ارائه می شود. این اماکن غیر دولتی بوده و توسط اشخاصی غیر از مسئولین دانشگاهی اداره می گردد. این افراد با مدیریت مربوطه تفاهم می کنند که به وضعیت خوابگاه ها زیر نظر مدیریت مربوطه نظارت کنند.
  • خوابگاه های خودگردان در ازای دریافت هزینه بالاتر نسبت به نوع دولتی، اتاق هایی 2 الی 10 نفره در اختیار متقاضیان خود قرار می دهد. دقت کنید که کرایه محل اسکان دانشجویان با سه مقیاس امکانات، کیفیت و ظرفیت آن محاسبه می شود و این فرایند برای هر دانشگاهی متفاوت است. البته لازم به ذکر است که این خوابگاه ها امکانات کمتری نسبت به خوابگاه های دولتی دارد اما در مقابل هرینه آن بیشتر است.
  • باتمامی این صحبت ها باید توجه داشته باشید که هر دانشجویی توان پرداخت اجاره بهای منازل کرایه ای را ندارد. خوابگاه ها زیادی وجود دارد که از امکانات بسیاری برخوردار هستند اما هزینه اجاره آن آنقدر بالا می باشد که دانشجو توان پرداخت آن را نداشته و ترجیحا به خوابگاه های دولتی یا غیردولتی کم هزینه تر مراجعه می کنند.

شرایط دریافت خوابگاه های خودگردان

به طور کلی داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های دور از محل زندگی خود را دارند، به دنبال کسب آگاهی لازم از وضعیت خوابگاه ها هستند. این اماکن ازجمله امکانات رفاهی است که اکثر دانشگاه ها برای سکونت دانشجویان خود، آن را قرار می دهند.

 

دانشگاه های دولتی (نوبت روزانه و شبانه) دارای بیشترین تعداد خوابگاه ها می باشد. بدین منظور نام تمامی دانشگاه های سراسری به همراه خوابگاه های مربوط به آنها (دولتی و خودگردان)، در بخش انتهایی دفترچه انتخاب رشته کنکور درج شده، تا داوطلبان ضمن نیاز به خوابگاه محل تحصیل مورد نظر، از اطلاعات کافی برخوردار گردند.

نحوه اخذ خوابگاه های خودگردان

  • دانشجویان واجد شرایط می بایست در جهت دریافت مجور سکونت خود، پیش از آغاز هر نیمسال تحصیلی، پرینت انتخاب واحد ترم جاری خود را به اداره امور دانشجویی ارائه دهند تا درخواست آنها برسی گردد.
  • دانشجویان می بایست ضمن درخواست اسکان در خوابگاه محل تحصیل خود، تعهد حضوری خود را که مربوط به صندوق رفاه دانشجویان می باشد، به اداره امور مربوطه ارائه دهند. (متقاضیانی که قصد گرفتن خوابگاه با هرنوع تعهدی را داشته باشند می بایبست به دفترخانه مراجعه نموده و برای تنظیم این قرار داد اقدام نمایند.)
  • ذرصورتی که فرد متقاضی نسبت به گرفتن وام تحصیلی یا ودیعه اقدام کرده باشد، نمی تواند از خوابگاه دانشگاه استفاده کند.
  • دانشجویان حق واگذاری محل سکونت خود به دیگری را ندارند ولی در صورت لزوم، می توانند با مجوز کتبی مدیریت خوابگاه، سوئیت محل اسکان خود را تعویض نمایند. به علاوه تعیین تعداد نفرات هر اتاق به عهده امورخوابگاه ها بوده که در این صورت ساکنان اتاق اجازه ندارند با ورود افراد جدید مخالفت کنند.
  • شرایط دریافت خوابگاه برای اتباع مختلف، متفاوت نبوده و نهایتا ممکن است که در میزان پرداخت اجاره بها خوابگاه تفاوت جزئی داشته باشد.
  • مبلغی به عنوان ودیعه از متقاضیان اسکان در خوابگاه اخذ می شود که اگر خسارتی به اتاق وارد شود از مبلغ مذکور کسر شود.
  • افرادی که مجور سکونت در خوابگاه را کسب می کنند، باتوجه به ضوابط می بایست در تاریخ مقرر از خوابگاه خود انصراف دهند چراکه در غیر این صورت هزینه کامل یک نیمسال بهره مندی از خوابگاه از آنها دریافت می گردد.
  • در صورتی که انصراف وی در نیمه اول ترم باشد مبلغ شهریه تا زمان سکونت با یک ماه اضافه و اگر در نیمه دوم ترم باشد بایستی کل شهریه را پرداخت نمایند.

اولویت بندی دریافت خوابگاه خودگردان

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اولویت هایی را برای استفاده دانشجویان از خوابگاه ها در نظر گرفته که بدین منظور داوطلبان با شرایط ذیل به ترتیب شانس بیشتری برای اخذ خوابگاه ها دارند.

اولویت اول

  •  دانشجویانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهریستی هستند.
  • درصورتی که خود فرد یا یکی از بستگان نزدیک او دچار بیماری صعب العلاجی باشد یا اگر خانواده دانشجو ایثارگر یا شاهد باشند.
  • همچنین دانشجویان که همسر آنها مشرف به خدمت مقدس سربازی هستند.
  • اگر در یک خانواده چندین دانشجو حضور داشته باشد.
  • نفرات برتر آسیا و جهان در مسبقات کشوری یا المپیاد های علمی، فرهنگی یا ..
  • فرزندان کارمندان دانشگاه یا وزارت، در صورتی که در دانشگاه های دولتی پذیرفته شده باشند.

اولویت دوم و سوم

همانطور که گفته شد، دانشگاه های دولتی در دو نوبت زورانه و شبانه دانشجو می پذیرند، رتبه برتر هایی که موفق به پذیرش در دوره روزانه این دانشگاه ها نشده باشند می توانند در دوره شبانه همان رشته شرکت نمایند. بدین ترتیب داوطلبان پذیرش شده در دوره روزانه در اولویت دوم و دوره شبانه ها پس از آن یا در اولویت سوم ضمن اخذ خوابگاه ها قرار می گیرند.

دانشجویانی که مجوز استفاده از خوابگاه ها را ندارند

افراد زیر اجازه استفاده از خوابگاه را نداشته مگر اینکه ظرفیت و امکانات خوابگاه کافی باشد.

  • دانشجویان سنواتی در تمامی رشته ها
  • دانشجویان مقاطع phd و رزیدنتی
  • جابجایی و انتقالی
  • بورسیه سازمان های نظامی اعم از ارتش، سپاه و ..
  • فارغ التحصیلان و دانشجویانی که به دلیل انصراف، اخراج یا تعلیق از دانشگاه، ارتباط آنها با واحد آموزشی قطع شده اجازه استفاده و اسکان در خوابگاه های دانشجویی را ندارند.
نرخ هزینه خوابگاه خودگردان
انواع خوابگاه دانشجویی

هزینه خوابگاه های دانشجویی به چه صورت می باشد؟

همه دانشگاه ها در ازای تخصیص امکانات رفاهی به دانشجویان خود، هزینه ای را دریافت می کنند که از جمله این امکانات می توان به تعیین محل اسکان دانشجویی اشاره کرد.

 

هزینه هر خوابگاه علاوه بر سه مقیاسی که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، به مدت زمان هر نیمسال تحصیلی هم بستگی دارد. هزینه خوابگاه ها بر اساس تعرفه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محاسبه می شود و دانشجو می بایست ضمن پرداخت آن، از طریق صندوق رفاه همین سازمان اقدام نماید.

هزینه خوابگاه های خودگردان دانشگاه سراسری

دوره روزانه

  • دانشجویانی که پس از گذر از مرحله پر تب و تاب کنکور، موفق به پذیرش در دانشگاه های سراسری شده اند، علاوه بر امکانات آمورشی، مشمول امکانات رفاهی دانشگاه ها نیز می شوند. یکی از این امتیازات، خوابگاه های دانشجویی می باشد.
  • ضمن اجاره خوابگاه، متقاضی هرساله می بایست مبلغی را که به عنوان اجاره بها اعلام شده به دانشگاه محل تحصیل خود بپردازد.
  • خوابگاه های دانشگاه های دولتی در سه سطح اول و دوم، سوم و چهارم، همچنین دو نوع مجردی و متاهلی طبقه بندی شده که مبالغ هر یک به تفکیک در جدول زیر بیان شده است.

دوره شبانه

پذیرش شدگان دوره شبانه هم ضمن تحصیل در دانشگاه های سراسری مستلزم پرداخت شهریه در ازای هر نیم سال تحصیلی خود می باشند. بنابر ضوابط دانشگاه های شهریه پرداز، استفاده از امکانات این مراکز اعم از خوابگاه، کتابخانه و .. شامل هزینه جداگانه می شود.

 

دانشگاه های سراسری در دو بخش روزانه و شبانه دانشجو می پذیرند. تحصیل در دوره شبانه دانشگاه های سراسری هم مستلزم پرداخت شهریه بوده و دانشجویان باید به ازای هر نیمسال تحصیلی شهریه خود را پرداخت نمایند تا اجازه درخواست مجدد این امکانات را برای نیمسال بعدی هم داشته باشند.

نرخ اجاره بها خوابگاه دانشگاه های سراسری
نوع دورهسکونتسطح اول و دوم

ماهیانه – تومان

سطح سوم

ماهیانه – تومان

سطح چهارم

ماهیانه – تومان

دوره روزانه مجردی1 و 2 نفره163150134
3 و 4 نفره130120107
5 و 6 نفره11410593
7 و 8 نفره979080
9 و 10 نفره817567
نوبت دوم مجردی1 و 2 نفره244225201
3 و 4 نفره195180160
5 و 6 نفره171158140
7 و 8 نفره146135120
9 و 10 نفره122112100
دوره روزانه متاهلیمستقل326301268
مشترک228311187
دوه شبانه متاهلیمستقل489452402
مشترک342316281

هزینه خوابگاه های خودگردان دانشگاه آزاد

  • دانشگاه آزاد جزو دانشگاه های شهریه پرداز بوده بنابراین دانشجویان در صورت استفاده از خوابگاه ها علاوه بر شهریه هر نیمسال تحصیلی خود، می بایست مبلغی را جداگانه برای اجازه خوابگاه پرداخت کنند.
  • دانشگاه آزاد تعهدی مبنی بر فراهم کردن خوابگاه دانشجویان نداشته و فقط در تعداد محدودی از دانشگاه ها امکان تخصیص خوابگاه برای دانشجویان دارد.
  • هزینه خوابگاه دانشجویی با توجه به تعداد و ظرفیت اتاق ها و کیفیت امکانات و خدمات ارائه شده به دانشجویان متفاوت می باشد. دانشجویانی که به صورت پاره وقت نیاز به خوابگاه دانشجویی دارند، باید هزینه کمتری نسبت به اجاره تمام وقت خوابگاه پرداخت نمایند.
  • لازم به ذکر است که دانشجویان می توانند با مراجعه به سامانه سماد اقدام به پرداخت و انتخاب خوابگاه نمایند.

برای اطلاع از هزینه خوابگاه دانشگاه آزاد می توانید به لینک ارائه شده مراجعه کنید.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه خوابگاه های خودگردان

  • در دسترس بودن: شامل (فاصله آن تا دانشکده، محدوده خدمات شهری و درمانی، رستوران و مراکز تفریحی ورزشی) می شود.
  • وضعیت کیفی خوابگاه: شامل ( سالم بودن سیستم تاسیسات برق، گاز و اب، نورگیری و روشنایی مجموعه، رنگ آمیری دیوار و نوساز بودن ساختمان) می شود.
  • امکانات سوئیت: شامل (لوازم خانگی مورد نیاز اعم از لباسشویی، اتو، یخچال، گاز و .. و همچنین امکانات درمانی – رفاهی از جمله مرکز درمانی، زستوران، نانوایی، تاکسی و .. در واحد خوابگاهی یا نردیک به آن) می شود.

قوانین خوابگاه های خودگردان

ضوابط اسکان

دانشجویانی که در خوابگاه های دانشجویی اسکان پیدا می کند ملزم به رعایت یک سری از قوانین و مقررات انظباطی بوده که به شرح ذیل می باشد:

  • سکونت افراد غیرخوابگاهی در خوابگاه ممنوع می باشد.
  • خوابگاه دانشجویی مسئولیتی مبنی بر گم شدن اشیا بر عهده نمی گیرد و هر دانشجو موظف به حفظ اموال شخصی خود می باشد.
  • ساکنان اتاق موظف به نظافت محل سکونت خود و حفظ پاگیزگی معابر عمومی می باشد.
  • به علاوه هیچ دانشجویی حق طبخ غذا در سوئیت خود را ندارد و می توانند از سلف خوابگاه مربوطه غذای خود را تهیه کند.
  • تغییر یا تعویض قفل و سایر وسایل محل سکونتد دانشجو بدون هماهنگی با مسئول خوابگاه ممنوع است.
  • در صورتی که امور تاسیساتی خوابگاه دچار اختلال شود و به تعمیرات نیاز داشته باشد، دانشجو موظف بوده مراتب را به سرپرست خود اطلاع دهد تا نسبت به رفع آن اقدام نمایند.
  • دانشجو حق جابجایی لوازم خوابگاهی را ندارد.
  • مسئولیت حفظ و نگهداری اشیا و لوازم اتاق بر عهده ساکنان آن خواهد بود و در صورت هرگونه مشکلی خسارت مربوطه از ودیعه کسر خواهد شد.
  • تامین لوازم شخصی از جمله پتو، تشک و.. بر عهده داوطلب می باشد.

ضوابط مهمان، سفر و ملاقات

  • اقوام درجه یک نهایتا به مدت 3 شب می توانند در سوئیت دانشجو اقامت داشته باشند.
  • دختران می توانند در ماه 4 شب را در خوابگاه حضور نداشته و در منزل اقوامی که از قبل معرفی شده اند حضور یابند.
  • در صورتی که دانشجو برای مسافرت از خوابگاه درخواست مرخضی کند می بایست اجازه کتبی از والدین دریافت کرده و مسئولین خوابگاه را از مقصد و طول مدت سفر مطلع سازد.

مدت زمان مجاز برای استفاده از خوابگاه خودگردان

تمامی کسانی که در خوابگاه ها سکونت دارند، فقط در مدت زمان مشخصی حق استفاده از سوئیت خود را داشته و ملزم به تخلیه آن در زمان مقرر هستند. همچنین دانشجویان می بایست مسئولیت اتاق خود را به عهده بگیرند. به عبارتی آنها می بایست در برابر حفاظت از اموال حاضر در اتاق و متعلق به دانشگاه و هم چنین نظافت محا اسکان خود کوشا باشند.

مدت زمان مجاز استفاده از خوابگاه خودگردان
دوره تحصیلیتعداد نیمسال تحصیلی مجاز
کاردانی ناپیوسته4 نیمسال
کارشناسی ناپیوسته4 نیمسال
کارشناسی پیوسته8 نیمسال
کارشناسی ارشد8 نیمسال
دکتری تخصصی5 نیمسال
دکتری حرفه ای14 نیمسال

معایب خوابگاه های خودگردان

  • هزینه آن نسبت به نوع دولتی بیشتر می باشد اما امکانات کمتر و ناقص تری در اختیار دانشجویان قرار می دهد.
  • از طرفی ظرفیت اتاق ها رعایت نمی شود برای مثال ممکن است در یک اتاق 4 نفره، 6 نفر ساکن باشند.
  • وضعیت نظافت آن چندان خوب نیست و همینطور فاقد سزویس ایاب و ذهاب می باشد.

 

سوالات متداول

1- نحوه اداره خوابگاه های خودگردان به چه صورت است؟

این خوابگاه ها به صورت خصوصی و توسط افراد غیر دانشگاهی اما تخت نظارت مدیریت مربوطه دانشگاه اداره می شود

2- چه مدت می توان از این خوابگاه ها استفاده کرد؟

بستگی به نیمسال تحصیلی و مقطع دانشجو دارد اما حداقل آن 4 نیمسال می باشد.

3- پذیرش خوابگاهیان بر اساس اولویت بندی به چه صورت است؟

اولین اولویت ها برای خانواده ایثارگران و رتبه برتر ها می باشد و پس از آن در صورتی که ظرفیت خوابگاهی کافی باشد، نوبت شبانه ها پذیرش می شوند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره