خانه دانشگاه آزاد سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد

سقف انتخاب واحد دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد
سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد

انتخاب واحد یکی از کارهایی است که دانشجویان دانشگاه آزاد می بایست قبل از شروع ترم جدید، با توجه به زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد  و از طریق سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد  انجام دهد؛ معمولا انتخاب واحد دانشجوهای ترم اولی از سوی خود دانشگاه انجام می شود ولی پس از آن فرد می بایست خود نسبت به انتخاب واحد دانشگاه اقدام نماید. دانشگاه های مختلف سقف متفاوتی برای تعداد واحد های مجاز در هر ترم ارائه می دهند؛ البته لازم به ذکر است که این میزان بسته به نمرات قبلی و مقطع تحصیلی دانشجو متغییر می باشد.

دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می بایست طبق آیین نامه، واحد های هر نیمسال تحصیلی را تا سقف مجاز انتخاب کنند.

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی

در ابتدا گفتیم که سقف واحد های انتخابی نسبت به نمرات و مقطع تحصیلی دانشجو تغییر می کند، بدهی است که دانشجویان ممتاز نسبت به آن هایی که نمرات بسیار پایین تری در دروس خود کسب می کنند حق انتخاب بیشتری خواهند داشت. ولیکن کلیه دانشجویان کارشناسی در تمامی نمرات مستلزم انتخاب حدعقل 12 واحد درسی می باشند، چرا که کمتر از این تعداد باعث حذف ترم مذکور خواهد شد.

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی
معدل دانشجوتعداد واحد مجاز
دانشجویان با معدل بالای 17تا 24 واحد درسی در هر ترم
دانشجویان با معدل بین 12 الی 17تا 20 واحد درسی در هر ترم
دانشجویان با معدل کمتر از 12 (مشروط)تا 14 واحد درسی در هر ترم

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد

انتخاب واحد در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی تفاوت هایی دارد، بدهی است که دانشجویان کارشناسی ارشد واحد های کمتری نسبت به مقطع کارشناسی می توانند انتخاب کنند. در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان با تمامی معدل ها به جز افراد مشروط، در هر ترم  مجاز به انتخاب 8 الی 14 واحد درسی می باشند.

نکته مهم: در صورت مشروط نبودن و تائید مدیر گروه ممکن است این میزان تا 16 واحد نیز افزایش یابد.

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد در مقطع دکتری

انتخاب واحد در مقطع دکتری نسبت به تمامی مقاطع دانشگاهی محدود تر بوده و دانشجویان مجاز به انتخاب تعداد واحد های کمتری در هر نیمسال  می باشند. لازم به ذکر است سقف واحد های مجاز در مقطع دکتری در تمامی معدل ها 10 واحد درسی برای هر ترم می باشد، ضمنا این تعداد شامل حال معدل های مشروطی نمی شود.

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد در ترم تابستان

با اینکه انتخاب واحد و گذراندن ترم تابستان برای دانشجویان دانشگاه آزاد اجباری نمی باشد، افرادی ممکن است تعطیلات تابستان خود را هم به درس اختصاص دهند.  تعداد واحد های ارائه شده در هر ترم تابستان امکان دارد در دانشگاه های مختلف متفاوت باشد، معمولا سقف مجاز انتخاب واحد تابستان تا 8 واحد می باشد.

درست است که ترم تابستان به منظور پیشرفت سریع تر دانشجویان ارائه شده و دروس اختصاصی کمتری در آن تدریس می شود ولی این بدان معنا نیست که دانشجویان بتوانند غیبت غیر موجه داشته باشند؛

نکته: در صورتی که امکان فارغ التحصیلی دانشجو در تابستان با 10 واحد وجود داشته باشد؛ با تایید دانشگاه قادر به اخذ واحدهای بیشتری نیز می باشد.

سقف انتخاب واحد دانشجویان ترم آخر دانشگاه آزاد

انتخاب واحد ترم آخر دانشگاه کمی متفاوت تر بوده و دانشجویان در این مرحله با شرایط خاصی روبه هستند؛ طبق معمول نظر گروه علمی در این مورد بسیار مهم بوده و با تایید مدیرگروه دانشجو می تواند تا 24 واحد نیز برای ترم آخر خود انتخاب کند حتی اگر در ترم گذشته مشروط شده باشد.

 سقف حذف و اضافه دروس در دانشگاه آزاد

برای دانشجویان این امکان فراهم است که پس از آغاز نیمسال تحصیلی، طی زمان معین و با کسب موافقت گروه آموزشی دانشگاه فرآیند حذف و اضافه دانشگاه آزاد انجام دهند، یعنی برخی از دروس انتخابی خود را حذف کنند یا اینکه دروس دیگری را علاوه بر دروس قبلی خود انتخاب نماید. البته لازم به ذکر است که قاعده حذف و اضافه شامل واحد های ترم تابستان نمی شود.

دانشجویان می توانند تا 5 هفته قبل از پایان نیم سال تحصیلی فقط یکی از درس های عملی، نظری  و یا عملی _نظری خود را حذف کنند؛ البته به شرط آنکه حدعقل واحدهای باقیمانده وی از حد مجاز کمتر نشود.

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد در روش معرفی استاد

دانشجویانی که قصد انتخاب واحد خارج از وقت و تقویم دانشگاهی را داشته باشند، می توانند در ابتدای ترم واحد های مور نظر خود را از طریق معرفی به استاد اخذ نمایند.

حداکثر واحد مجاز در حالت معرفی به استاد 7 واحد می باشد که تحت شرایط خاص ممکن است تا 8 واحد نیز به دانشجو اجازه اخذ واحد نیز بدهند. البته باید توجه داشت که دروس کاملا عملی در معرفی به استاد ارائه نمی شود.

قوانین انتخاب واحد دانشگاه آزاد

  • پذیرفته شدگان در آزمون ورودی موظف اند در زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد طبق اطلاعیه دانشگاه مربوطه و زمان تعیین شده برای ثبت نام و انتخاب واحد مراجعه نمایند. در غیر اینصورت جز متاخرین ثبت نام قرار می گیرند.
  • در صورتی که دانشجو در یک نیمسال و یا ترم تابستان حداکثر دو درس و یا 4 واحد باقیمانده داشته باشد، می تواند برای یکبار خارج از تقویم دانشگاهی انتخاب واحد نموده و در فرصتی که از سوی گروه آموزشی دانشگاه تعیین می شود درس یا دروس مزبور را از طریق معرفی به استاد حداکثر در همان نیمسال و یا ترم تابستانی بگذراند. لازم به ذکر است درصورت عدم موفقیت در هر درس، نمره آن حذف (بلااثر) تلقی شده و بدون نیاز به انتخاب واحد مجدد می تواند در آن نیمسال با سایر دانشجویان امتحان دهد.
  • انتخاب واحد درسی دانشجویانی که اخراج آموزشی آنان مشخص شده در شروع نیمسال دوم نیز ممنوع می باشد.
  • دانشجویان موظف اند در زمان تعیین شده از سوی دانشگاه، برای انتخاب واحد دروس خود اقدام نمایند. در صورتی که این امر به تاخیر بیافتد و تاخیر از سه شانزدهم ساعات هر درس بیشتر نشود، انتخاب واحد درسی دانشجو با تایید شورای آموزشی واحد دانشگاهی امکان پذیر است. در این حالت مدت تاخیر جزو حدنصاب غیبت دانشجو محسوب می شود.
  • دانشجویانی که پس از انقضای مدت تعیین شده اقدام نمایند، حق انتخاب واحد در آن نیمسال را نخواهند داشت؛ لذا در صورت موافقت شورای آموزشی واحد دانشگاهی آن نیمسال به عنوان مرخصی تحصیلی جز سنوات مجاز آنان محسوب می گردد ولی بااین حال دانشجو موظف به پرداخت شهریه ثابت آن ترم می باشد.
  • تحصیل و انتخاب در دانشگاه آزاد به صورت حضوری و تمام وقت است. مگر برای دوره هایی که رسما مستثنی شده باشند.
  • چنانچه قبل از پایان هر نیمسال تحصیلی معلوم شود که دانشجو در انتخاب واحدهای درسی تقدم و تاخر و یا سقف دروس را رعایت نکرده است اداره آموزش موظف است قبل از شروع امتحانات آن نیمسال، نسبت به حذف دروس غیر مجاز اقدام نمایداما اگر این امر به علت شرایط ویژه (انتقال یا میهمانی) باشد؛ به تشخیص شورای آموزشی واحد یا دانشکده ذی ربط می توان مورد را موجه تلقی کرد.

سوالات متداول

1- سقف تعداد واحد مجاز دانشجویان با معدل بالای 17 چه قدر است؟

دانشجویان کارشناسی با معدل بالای 17 مجاز به انتخاب تا 24 واحد درسی در هر نیمسال می باشند.

2- سقف مجاز انتخاب واحد در ترم تابستان دانشگاه آزاد چند واحد است؟

سقف مجاز انتخاب واحد ترم تابستان به طور معمول نهایتا 8 واحد می باشد.

3- دانشجویان دکتری نهایتا تا چند واحد می توانند در هر ترم انتخاب کنند؟

دانشجویان دکتری باهر معدل به جز مشروطی ها در هر ترم مجاز به انتخاب نهایتا 10 واحد می باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره