خانه آزمون استخدامی سهمیه های آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ۱۴۰۳

سهمیه های آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ۱۴۰۳

سهمیه آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ۱۴۰۳

آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی، یک آزمون عمومی و تخصصی است که سالانه جهت جذب و استخدام نیروی انسانی کارآمد و متعهد در دستگاه های اجرایی و سازمان های اداری کشور، برگزار می شود. در این آزمون نیز همانند سایر آزمون هایی که در کشور برگزار می گردد، سهمیه ویژه ای برای ایثارگران و افراد دارای شرایط خاص درنظر گرفته می شود. افراد جهت استفاده از سهمیه های درنظر گرفته شده در این آزمون می بایست شرایط ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی را داشته باشند و در هنگام ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی با در دست داشتن مدارک ثبت نام، علاقه مندی خود را به استفاده از سهمیه مورد نظر اعلام نمایند.

 

تمامی سهمیه های در نظر گرفته شده در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی، در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی بعد از انتشار بیان می شود؛ جهت سهولت شما عزیزان این دفترچه بعد از انتشار در این مطلب فرار خواهد گرفت که به طور کامل به شرایط، ضوابط و سایر نکات موجود در رابطه با استفاده از “سهمیه های آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی” می پردازیم.

سهمیه های در نظر گرفته شده در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی  معمولا شامل سهمیه ایثاگران، سهمیه معلولین و یک سری سهمیه و امتیازت خاص می باشد.

سهمیه های در نظر گرفته شده در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ۱۴۰۳

داوطلبانی که قصد نام نویسی و شرکت در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی را دارند، در صورت احراز شرایط، بهتر است از سهمیه های مختلفی که برای شرکت کنندگان این آزمون در نظر گرفته شده است، آگاهی های لازم را کسب نمایند و در صورتی که واجد شرایط بودند، نسبت به استفاده از سهمیه خود اقدام نمایند.

توجه به این نکته ضروری است که دفترچه ثبت نام آزمون دستگاه های اجرایی 1403 هنوز منتشر نشده است و نمی توان به طور دقیق در مورد سهمیه های آزمون نظر داد ولی معمولا انواع سهمیه های در نظر گرفته شده در این آزمون می توان موارد زیر را نام برد:

  • سهمیه ایثارگران
  • سهمیه معلولین
  • سایر سهمیه ها و امتیازات

سهمیه ایثارگران در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ۱۴۰۳

معمولا سهمیه ایثارگران در آزمون ها به دو دسته سهمیه ایثارگران 25 درصد و سهمیه ایثارگران 5 درصد تقسیم می شود. آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و داوطلبانی که دارای هر یک از شرایط زیر باشند می توانند نسبت به فعال سازی سهمیه مورد نظر خود اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که دفترچه ثبت نام آزمون 1403 هنوز منتشر نشده است و جدول زیر بیشتر برای اطلاع شما با توجه به سهمیه های آزمون های گذشته است.

مشمولین سهمیه ایثارگران در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی 1403
سهمیه 25 درصد 
جانبازان
آزادگان
همسر و فرزندان شهدا
همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر
همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال و بالای یک سال اسارت
خواهر و برادر شهید
سهمیه 5 درصد
رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها
همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها
فرزندان جانبازان زیر 25 درصد
فرزندان آزادگان کم تر از یک سال اسارت

توجه داشته باشید در رابطه با حضور داوطلبانه در جبهه ها تنها ارگان های زیر جزو مراجع مورد تایید هستند:

  • معاونت نیروی انسانی هر یک از رده های نیروهای مسلح در مورد رزمندگان خود
  • معاونت نیروی انسانی سازمان بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد بسیجیان و نیروهای مردمی، شامل کارکنان دولت و صاحبان مشاغل و صنف های آزاد و افراد فاقد شغل
  • معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد جهادگران

بر اساس هماهنگی های به عمل آمده با بنیاد شهید و امور ایثارگران، جذب ایثارگران از محل سهمیه های استخدامی از طریق شرکت در امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی صورت می گیرد و رقابت بین کلیه داوطلبان ایثارگر در هر یک از سهمیه های 25 درصد و 5 درصد بر اساس نمره مکتسبه در امتحان مشترک فراگیر به میزان دو برابر ظرفیت جهت معرفی به مصاحبه استخدامی و با رعایت ساز و کارهای خاصی صورت می گیرد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • سهمیه استخدامی افراد دارای سهمیه 25 درصد ایثارگران، به صورت مجزا از سایر سهمیه های آزمون، در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی درج شده است؛ بنابراین داوطلبانی که سهمیه آن ها تایید شده است، صرفا می توانند شغل محل های مشخص شده در سهمیه ایثارگران را انتخاب نمایند. همچنین این سهمیه قابل اختصاص به سایر داوطلبان نبوده و در صورتی که سهمیه در نظر گرفته شده تکمیل نگردد، به صورت محفوظ باقی خواهد ماند.
  • داوطلبان متقاضی این سهمیه ها باید اطلاعات خود را در سامانه سجایا وارد نموده و این اطلاعات مورد تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گیرد.
  • افراد در صورت داشتن شرایط لازم، تنها یکی از سهمیه های 5 و یا 25 درصد ایثارگران استفاده کنند.
  • جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت، از شرط سنی تعیین شده در دفترچه معاف می باشند.
  • کسب حد نصاب نمره آزمون مشترک فراگیر برای داوطلبان سهمیه 25 و 5 درصد الزامی نمی باشد.
  • در صورتی که ظرفیت سهمیه آزاد تکمیل نشده باشد، گزینش از داوطلبان سهمیه ایثارگرانی انجام خواهد شد که حد نصاب نمرات آزاد را کسب کرده باشند و در این صورت همچنان از شرایط حداکثر سن معاف خواهند بود.

سهمیه معلولین در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی 1403

احتمال می رود مثل سال قبل علاوه بر سهمیه ایثارگران، در این آزمون سهمیه ای نیز برای معلولان در نظر گرفته شود و افراد معلول با ارائه معرفی نامه از بهزیستی می بایست در آزمون شرکت نمایند. پذیرش داوطلبان معلول در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی از محل سهمیه استخدامی (3 درصد قانون جامع حمایت از معلولان) می باشد. این افراد صرفا می بایست در آزمون فراگیر شرکت نمایند و پس از کسب حد نصاب نمره مجاز و رقابت بین سایر داوطلبان معلول، افراد برتر به تعداد دو برابر ظرفیت پذیرش دعوت به مصاحبه می شوند. سایر نکات و ویژگی های بهره مندی از این سهمیه نیز مطابق زیر می باشد:

  • معلولین باید توانایی های لازم برای انجام کاری را که جهت آن استخدام می شوند داشته باشند؛ زیرا مطابق آیین نامه های موجود، در صورتی که معلولیت افراد مانع انجام ماموریت آن ها نباشد، استخدام آن ها بلامانع است.
  • استخدام مازاد بر سهمیه استخدامی 3 درصد معلولین، از طریق رقابت با داوطلبان سهمیه آزاد در صورت وجود ظرفیت و جنسیت متناسب در همان شغل محل جنسیت انجام می گیرد.
  • در صورتی که داوطلب معلول براساس نمره فضلی در آزمون کتبی در رقابت با داوطلبان سهمیه آزاد در همان شغل محل جنسیت به عنوان داوطلب آزاد معرفی شده باشد، سایر مراحل آزمون و فرآیند استخدام خود را به عنوان داوطلب سهمیه آزاد ادامه خواهد داد.

سایر سهمیه ها و امتیازات در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ۱۴۰۳

علاوه بر سهمیه های در نظر گرفته شده برای ایثارگران و معلولین، بسته به رویکردهای موجود در سیاست و سایر فاکتورهای موثر در هر زمان سهمیه هایی در نظر گرفته می شود که سهمیه داوطلبان بومی و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از جمله این موارد هستند.

سهمیه داوطلبان بومی

در همگی شهرستان ها به جز شهرستان تهران و مراکز استان ها، اولویت پذیرش در هر عنوان شغلی با افرادی است که بومی آن منطقه خاص باشند. این اولویت از طریق تاثیر روی نمره مکتسبه افراد در آزمون وروردی اعمال می شود به این صورت که برای تراز و درصد مکتسبه داوطلبان بومی ضریب 1/4 اعمال خواهد گردید و در نهایت افرادی که نمره کل آنها بالاتر است انتخاب خواهند شد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

در راستای سیاست های دولت برای تشویق ازدواج، فرزند آوری و اجرای طرح جوانی جمعیت، علاوه بر افزایش حداکثر سن به ازای تاهل و نیز هر فرزند به میزان یک سال تا سقف 5 سال، برای داوطلبان متاهل 2 درصد و به ازای هر فرزند 2 درصد دیگر به امتیاز مکتسبه آزمون کتبی آنها افزوده خواهد شد و حداکثر مقداری که از این طریق اعمال می شود 10 درصد می باشد. البته برای این امتیاز شروطی نیز وجود دارد:

  1. نرخ باروری شهرستان زادگاه داوطلب یا فرزند وی بالاتر از 2/5 درصد نباشد.
  2. افراد متقاضی این امتیاز باید سایر شرایط را نیز داشته باشند و حدنصاب نمرات را کسب نمایند.

 

شما عزیزان در صورت بهره مندی از هر یک از سهمیه های فوق، می بایست در زمان ثبت نام آزمون دستگاه های اجرایی ، سهمیه خود را نیز انتخاب و فعال نمایید. پس از ثبت نام در آزمون، لازم است اطلاعاتتان را پیرامون رشته آزمون خود افزایش دهید؛ جهت این امر می توانید با مطالعه منابع آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی، خود را بیش از پیش برای شرکت در این آزمون در سال 1403 آماده نمایید.

سوالات متداول

1- سهمیه های در نظر گرفته شده در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی شامل چه سهمیه هایی می باشد؟

معمولا شامل سهمیه های ایثاگران، سهمیه معلولین و یک سری سهمیه و امتیازت خاص است.

2- مشمولین سهمیه 25 درصد ایثارگران در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ۱۴۰۳ کدام اند؟

معمولا این سهمیه شامل جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال و بالای یک سال اسارت می باشد.

3- تاثیر سهمیه قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده به چه صورت است؟

به ازای تاهل 2 درصد و نیز به ازای هر فرزند 2 درصد دیگر تا سقف 10 درصد به نمره آزمون کتبی شخص اضافه خواهد شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ نظر
  1. مایا

    سلام
    وقتتون بخیر
    اگر در مصاحبه در سهمیه ۵درصد قبول نشیم وارد رقابت با داوطلب آزاد میشیم؟ یا کلا حذف میشیم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت درخواست استفاده از سهمیه، شما تنها بین رقبای خود در این سهمیه آزموده خواهید شد.

  2. شیما

    نظر شما در انتظار بررسی مدیر است.
    در شهر ما آزاد ۴۶ نفر خانوم استخدامی داره و سهمیه ۵ درصد فقط ۲ نفر
    با توجه به اینکه اکثرا سهمیه ۵ درصد دارند و احتمال زیاد جامعه ی آماری بالایی داره سهمیه ۵ درصد
    استفاده از سهمیه مناسب تره یا ازاد؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به ظرفیت موجود، استفاده از سهمیه ی آزاد، مناسب تر می باشد.

  3. سدرا

    سلام من دانشجو هستم فقط پایان نامه ام مونده که ترم بهار تمام میشه میتونم ازمون استخدامی شرکت کنم

  4. جواد

    سلام پدر من ۱۱ ماه سرباز بود رفته جبهه ۲ماه هم از طریق بسیج داوطلبانه رفته بود جبهه به من سهمیه ایثارگران ۵درصد تعلق میگیره یا نه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت حضور در جبهه (وظیفه و یا داوطلبانه)، شما می توانید از سهمیه ۵ درصد ایثارگری استفاده نمایید.

مشاوره استخدامی پیج استخدامی