خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در روسیه

شرایط تحصیل در روسیه

شرایط تحصیل در روسیه
شرایط تحصیل در روسیه
کشور فدراتیو و دموکراتیک روسیه که کشوری اروپایی آسیایی است به تنهایی حدود 1.8 مساحت کره زمین را در اختیار دارد و از این جهت پهناورترین کشور دنیا محسوب می گردد. روسیه از سمت غرب با کشورهای اسکاندیناوی و حوزه بالتیک مانند اوکراین و لهستان همسایه است و از جنوب غربی به دریای خزر و ایران ختم می گردد. در جنوب به آسیای میانه می رسد و از شرق با ژاپن و ایالت آلاسکای آمریکا همسایه است. به دلیل پهنه وسیع کشور روسیه ، مردم این کشور از اقوام گوناگونی تشکیل شده اند که می توان به عنوان مثال روس، اکراین، تاتار، باشقیری و…  را نام برد. جمعیت این کشور حدود 140 میلیون نفر گزارش شده و البته رشد جمعیت در این کشور منفی است. زبان اصلی این کشور روسی است اما بقیه اقلیت ها هم زبان مخصوص به خودشان را دارند. مسیحیت و سپس اسلام بیشترین درصد مذهب مردم روسیه را تشکیل می دهند. روسیه با 17 اثر ثبت شده در یونسکو از تاریخی ترین و فرهنگی ترین کشورهای دنیا به حساب می آید. از آثار تاریخی معروف روسیه می توان به میدان سرخ، موزه آمیتاژ و کاخ کرملین اشاره کرد.

سطح آموزشی دانشگاه های روسیه

کشور روسیه جزء کشورهایی است که به جهات گوناگون سالیانه متقاضیان زیادی برای ادامه تحصیل از سرتاسر جهان دارد. یکی از عواملی که دانشجویان خارجی را جذب کشور روسیه می کند وجود بورسیه های تحصیلی مختلف برای کمک به هزینه تحصیل دانشجویان می باشد. دانشگاه های روسیه وضعیت مطلوبی از لحاظ سطح علمی ، آموزشی و رتبه بندی جهانی در میان کشورهای مختلف دارند به طوری که در رشته های فنی مهندسی ، علوم پایه ، هوا فضا و به خصوص نانو بیوتکنولوژی در زمره برترین ها می باشند. بر اساس آمارهای ارائه شده در سال 2015 دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ جز 100 دانشگاه برتر دنیا محسوب می گردد.

وضعیت زبان برای تحصیل در روسیه

اگر متقاضی ادامه تحصیل در روسیه هستید می توانید در سال اولی که شروع به تحصیل در این کشور می کنید در کنار دروس دانشگاهی زبان روسی را هم بیاموزید. البته اگر دانشجوی دوره های تخصصی پزشکی هستید نیازی به گذراندن دوره روسی نیست و با تسلط بر یکی از زبان های انگلیسی یا فرانسوی کارتان راه می افتد. در حال حاضر می توانید در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکترا و دوره های تخصصی در اکثر رشته ها به زبان روسی یا انگلیسی به تحصیل بپردازید.

شهریه دانشگاه های روسیه

شهریه دانشگاه های روسیه

با یک مقایسه ساده مشخص می شود که شهریه دانشگاه های روسیه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین تر است. با توجه به اینکه در چه دانشگاه و در چه مقطعی تحصیل می کنید هزینه های شما می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی برای یک سال تحصیل در روسیه بین 1200 تا 7800 دلار باید شهریه دانشگاه پرداخت نمایید. میانگین شهریه در روسیه حدود 2600 دلار خواهد بود.

شهریه مقطع کارشناسی

مانند تمام نقاط دیگر دنیا در روسیه هم ، پس از 4 سال تحصیل دانشگاهی مدرک کارشناسی به دانشجو اعطا می گردد. در طول این دوره شهریه دانشگاه از 1200 تا 6600 دلار در ماه متغیر خواهد بود. نوع دیگری از مدرک دانشگاهی کشور روسیه کارشناسی تخصصی است که به نوعی کارشناسی و کارشناسی ارشد را بصورت توامان در بر می گیرد و در صورتی که شرکتی قصد استخدام نیرو داشته باشد ترجیح آن ها بین کارشناسی و کارشناسی تخصصی گزینه دوم خواهد بود. این مقطع حدود 5 سال به طول خواهد انجامید و شهریه آن بین 1200 تا 7500 دلار سالیانه متغیر خواهد بود.

شهریه مقطع کارشناسی ارشد

کسانی که مدرک کارشناسی یا کارشناسی تخصصی را دریافت نمایند اجازه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را پیدا می کنند. این دوره در کشور روسیه 2 سال است و شهریه آن بین 1200 تا 7800 دلار متغیر است.

شهریه مقطع دکترا

برای تحصیل در مقطع دکترا در روسیه باید حداقل مدرک کارشناسی تخصصی یا کارشناسی ارشد داشته باشید. این دوره 3 سال طول خواهد کشید و شهریه آن از مقاطع دیگر ارزان تر و بین 1240 دلار تا 4300 دلار خواهد بود.

هزینه های زندگی در روسیه

شهرهای سنت پترزبورگ ، مسکو و تومسک مشهور ترین و البته محبوب ترین شهرهای کشور روسیه می باشند و بیشتر دانشگاه های سطح بالای این کشور در این سه شهر بنا شده اند. هرچند که هزینه زندگی در این سه شهر بیش از دیگر شهرها است اما همچنان نسبت به دیگر کشورها سطح هزینه ها در روسیه بسیار پایین تر است. همانطور که گفتیم هزینه های زندگی در کشور روسیه بر اساس شهر و محلی که برای زندگی انتخاب می کنید و بسته به امکاناتی که نیاز دارید و سبک زندگیتان متفاوت خواهند بود اما برای زندگی در حد متوسط و برخورداری از امکانات در حد معمول بین 300 تا 500 دلار ماهیانه هزینه خواهید داشت. البته این هزینه به شرط سکونت در خوابگاه خواهد بود.

هزینه مسکن

هزینه مسکن

دانشجویان خارجی که برای تحصیل به کشور روسیه می روند در چند زمینه مختلف نیازهای اساسی دارند که مسکن یکی از مهم ترین آنها می باشد. در بیشتر موارد دانشجویان خارجی به علت عدم آشنایی با فرهنگ و رسوم کشور روسیه و همچنین صرفه جویی در هزینه ها ، زندگی در خوابگاه را به گزینه های دیگر ترجیح می دهند. مزیت دیگری که سکونت در خوابگاه برای دانشجویان خارجی خواهد داشت این است که امکان معاشرت با دیگر دانشجویان و تقویت زبان و آشنایی بیشتر با اخلاقیات و فرهنگ کشور روسیه را برای آنها فراهم می کند. هزینه یک خوابگاه با امکانات خوب در کشور روسیه چیزی حدود 700 تا 1000 دلار به صورت سالیانه می باشد. البته مشاهده شده که اکثر دانشجویان پس از مدتی زندگی در خوابگاه به علت اختلاف در فرهنگ و سبک و سیاق زندگی و اختلاف نظر با دیگر دانشجویان ، پرداخت مبلغ بیشتر برای زندگی در یک منزل شخصی را ترجیح می دهند اما معمولا برای سالهای اول امکان استفاده از خوابگاه وجود دارد. هزینه یک اتاق شخصی دانشجویی در روسیه بین 100 تا 300 دلار ماهیانه خواهد بود. البته هزینه تسهیلات منزل مانند آب و برق هم ماهیانه حدود 150 دلار خواهد بود.

هزینه غذا در روسیه

هزینه یک وعده غذا در یک رستوران سطح معمولی روسیه حدود 7 دلار یک فنجان قهوه 2 دلار و یک قرص نان حدود 0.5 دلار می باشد. البته برای تهیه خوارو بار مورد نیاز برای یک ماه حدود 160 تا 320 دلار باید هزینه کنید که از هزینه صرف غذا در رستوران کمتر خواهد بود.

هزینه حمل و نقل در روسیه

بهترین راه برای جابجایی در کشور روسیه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. بلیط ماهیانه مترو به نسبت شهر محل سکونت شما بین 8 تا 16 دلار خواهد بود. هزینه حمل و نقل در روسیه در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین تر است.

هزینه خرید لباس

هزینه خرید پوشاک در کشور روسیه به نوع لباس بستگی خواهد داشت. مثلا لباس های فصل سرما در کشور روسیه ارزان است و بهتر است که خرید پوشاک زمستانی تان را از این کشور انجام دهید اما دیگر انواع پوشاک در روسیه از ایران گران تر است و عاقلانه تر این است که دیگر لباسهای تان را از ایران خرید کنید.

سایر هزینه های اقامت در روسیه

علاوه بر هزینه های اصلی که در بالا عنوان شد تعدادی هزینه های جانبی وجود دارد که برای شما به عنوان دانشجو ضروری است. یکی هزینه اینترنت است که ماهیانه بین 10 تا 15 دلار هزینه دارد. همچنین بنزین در روسیه هر لیتر 0.5 دلار می باشد. هر چقدر هم که قصد صرفه جویی داشته باشید نیاز به تفریح خواهید داشت. به عنوان مثال هزینه بلیط سینما بسته به نوع شهر محل سکونت برای هر نفر بین 3 تا 10 دلار است.

ویزای تحصیلی کشور روسیه

ویزای تحصیلی کشور روسیه

به محض اینکه موفق به اخذ پذیرش یکی از دانشگاه های کشور روسیه شوید اداره بین الملل همان دانشگاه از طرف شما درخواست صدور ویزا ارائه خواهد نمود. از زمانی که درخواست خود را ارائه دهید حدودا 3 تا 5 هفته طول خواهد کشید تا ویزای شما صادر گردد. دریافت ویزا هزینه زیادی ندارد و در مجموع 40 دلار برای شما خرج برمی دارد. تمامی افرادی که وارد کشور روسیه می شوند باید طی 7 روز کاری نسبت به ثبت ویزای خود اقدام نمایند. ویزای شما برای 3 ماه معتبر خواهد بود و بعد از این مدت دوباره باید برای تمدید آن اقدام کنید و نتیجه آزمایشات پزشکی و تست HIV ارائه دهید. اگر در خصوص دریافت ویزا یا به طور کلی هر سوالی در خصوص تحصیل در روسیه دارید می توانید به صورت تلفنی از سراسر کشور با همکاران ما در مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره  در تماس باشید.

تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور روسیه

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های روسیه را دارید باید بدانید که این مقطع همانند اکثر کشورهای دنیا و همچنین ایران حدود 4 سال طول خواهد کشید. برای ورود به این مقطع داشتن مدرک دیپلم کفایت می کند. اکثر رشته ها در دوره کارشناسی به زبان روسی و البته تعدادی هم به زبان انگلیسی هستند. دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند در اوقات آزاد خود کار کنند و هزینه زندگی خود را تامین نمایند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور روسیه

دوره کامل مقطع کارشناسی ارشد در روسیه 2 ساله است و در صورتی که این دوره را در کشور روسیه می گذرانید شانس این را دارید که نظر اساتید خود را جلب نمایید و شانس خوبی برای مقطع دکترا داشته باشید همچنین در این صورت احتمال اینکه بورسیه دوره دکترا به شما تعلق بگیرد زیاد است. در دوره کارشناسی ارشد دروس به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می گردند و اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید باید مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 تا 6.5 داشته باشید. دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی ارشد از طرف دولت روسیه مجوز کار دانشجویی به مدت 20 ساعت در هفته را دارند.

تحصیل در مقطع دکترا در کشور روسیه

در این مقطع مدت تحصیل بین 3 تا 5 سال است و نسبت به مقاطع دیگر، از سوی دانشگاه و اساتید توجه خاصی به دانشجویان دکترا می شود. در این مقطع هم امکان تحصیل به هر دو زبان روسی و انگلیسی وجود دارد و همانند مقطع کارشناسی ارشد در صورت تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی باید مدرک آیلتس با نمره 6 تا 6.5 به دانشگاه ارائه دهید. ضمن اینکه تحصیل در مقطع دکترا به دو صورت رایگان و غیر رایگان امکان پذیر خواهد بود.

دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه های روسیه

دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه های روسیه

اگر قصد دریافت کمک هزینه تحصیلی دارید باید یک سری مدارک را به دانشگاه ارائه دهید که عبارتند از : مدرک پایان دوره لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه های معتبر دنیا، مدرک آیلتس 6.5، جلب نظر مثبت استادی که در طول ارائه تز دوره دکترا به عنوان مشاور در کنار دانشجو خواهد بود. و البته فراموش نکنید که وجود مقالات بین المللی در رزومه دانشجو می تواند شانس شما را برای دریافت کمک هزینه تحصیلی تا حد زیادی افزایش دهد. البته خبر خوب این است که دانشگاه های پایتخت روسیه یعنی شهر مسکو برای پذیرش نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند که این مساله برای بسیاری از دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند مهم می باشد.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور روسیه

اگر تصمیم قطعی خود را برای تحصیل در روسیه گرفته اید هر سال تا قبل از 15 نوامبر مهلت دارید تا درخواست خود را به دانشگاه مربوطه اعلام نمائید. در صورت اینکه تعداد دانشجویان به حد کافی برسد از ابتدای سپتامبر کلاس ها آغاز خواهند شد. البته دانشجویانی که قصد اخذ پذیرش برای دوره های اصلی را دارند باید تا قبل از پایان ماه مارس درخواست خود را به دانشگاه ارائه دهند زیرا پذیرش دوره های اصلی در ماه های ژانویه ، آگوست و مارس انجام می گیرد و شروع دوره های اصلی از ابتدای سپتامبر می باشد. اگر در این خصوص  سوالی دارید می توانید به صورت تلفنی با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره در تماس باشید.

تحصیل رشته پزشکی در روسیه

برای بسیاری از دانشجویان رشته پزشکی پیدا کردن یک مقصد خوب برای تحصیل کار آسانی نیست. از دلایل مشکل بودن این کار میتوان به آزمون ورودی ، هزینه های بالای سالیانه ، شروط و محدودیت های سنی و مشکل در فراگیری زبان اشاره کرد. به همین خاطر است که تحصیل در رشته های گروه پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی در کشور روسیه به علت شرایط آسان حکم یک فرصت طلایی را برای دانشجویان این گروه دارد.

مزایای تحصیل در رشته پزشکی در کشور روسیه

مزیت اول تحصیل در رشته پزشکی در روسیه پایین بودن هزینه ها است که همیشه جز موانع پیش روی دانشجویان است. مزیت دوم عدم نیاز به داشتن موجودی بانکی برای صدور ویزای تحصیلی این کشور است. مورد بعدی امکان استفاده از خوابگاه های دولتی است که امکانات نیمه رایگان در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهند. مورد بعدی صدور ویزای دانشجویان گروه پزشکی در اسرع وقت است که به سریع ترین شکل ممکن توسط سفارت این کشور صورت می گیرد. مزیت دیگر تحصیل پزشکی روسیه برای دانشجویان بین المللی نداشتن شرط سنی برای تحصیل و ارائه دروس به هر دو زبان روسی و انگلیسی و عدم نیاز به مدرک زبان به هنگام پذیرش است که مشکل عدم تسلط بر زبان روسی را هم از پیش روی شما برمیدارد. در کنار همه این ها مورد تایید بودن مدرک دانشگاه های روسیه در سراسر دنیا و همچنین وزارت بهداشت ایران را هم باید اضافه کرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی