خانه تیزهوشان شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

ضوابط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم 1402 – 1403
شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم 1402 – 1403

آزمون تیزهوشان به عنوان ابزاری در جهت شناسایی دانش آموزان تیزهوش و مستعد و با هدف فراهم کردن زمینه های رشد و پرورش مناسب این کودکان، هر ساله در انتهای پایه نهم به اجرا گذاشته می شود. این آزمون به طور معمول در اواخر خرداد ماه بوده و دانش آموزانی که از شرایط درج شده در دفترچه راهنمای مربوط به آن برخوردار باشند، می توانند در مهلت ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم اقدامات لازم را جهت نام نویسی و شرکت در آزمون ورودی انجام دهند.

علاقه مندان شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم 1402 – 1403  مشغول به تحصیل در پایه نهم، چنانچه در سال گفته شده، پایه هشتم را به اتمام رسانده باشند معدل آن ها می بایست حداقل 19 باشد.

شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم 1402 – 1403

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) از طریق انتشار دفترچه ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم، جزئیات و اطلاعات لازم را در خصوص شرکت در این آزمون به اطلاع علاقه مندان می رساند. بنابراین دانش آموزانی که قصد تحصیل در این مدارس را دارند می بایست به دقت دفترچه راهنمای نام نویسی را مطالعه کرده و در صورت برخوردار بودن از شرایط ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان در این آزمون ثبت نام نمایند. این شرایط به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شده و عبارت اند از:

شرایط عمومی

  1. تابعیت

داوطلبان بایستی دارای تابعیت ایرانی بوده و دانش آموزانی که تابعیت ایرانی ندارند تنها در صورت برخوردار بودن از شرایط عنوان شده در بخش نامه 340/3297/44، می توانند برای نام نویسی به مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور مراجعه کنند.

  1. پذیرفتن مسئولیت احراز شرایط ثبت نام

از آن جایی که نام نویسی به صورت آنلاین انجام می گردد در صورت ثبت نادرست و یا ناقص بودن مشخصات دانش آموز، فرآیند ثبت نام او لغو شده و مجاز به شرکت در آزمون نخواهد بود. بنابراین توصیه می شود داوطلبانی که از طریق کافی نت ها اقدام به نام نویسی می کنند حتما از صحت اطلاعات وارد شده در سایت ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان اطمینان حاصل کنند.

شرایط اختصاصی

علاوه بر این که داوطلبان در هنگام ثبت نام می بایست از شرایطی برخوردار باشند، پذیرش آن ها توسط دبیرستان مورد نظر نیز طبق ضوابط و شرایطی انجام می پذیرد. این ضوابط در دفترچه ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان قید شده اند که در ادامه مطلب به ذکر آن ها و نکاتی در این خصوص پرداخته ایم.

  • علاقه مندان شرکت در آزمون ورودی مدارس سمپاد، باید در سال تحصیلی 1402 – 1403 مشغول به تحصیل در پایه نهم بوده باشند. چنانچه در سال تحصیلی عنوان شده، داوطلب پایه هشتم را به اتمام رسانده باشد، معدل کل سالیانه او می بایست حداقل 19 باشد.
  • بر اساس ماده 15 مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون شورای عالی آموزش، دانش‌آموزان پایه نهم مدارس سمپاد قادر خواهند بود تا بدون شرکت در آزمون تیزهوشان، در مقطع جدید نام نویسی نمایند.
  • برای دانش آموزان همزاد (دوقلو، چندقلو، همجنس و غیر همجنس) این امکان فراهم شده است که در صورت قبولی یک نفر از آن ها در دبیرستان مورد نظر، دیگری نیز با شرط کسب 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در همان مدرسه، مازاد بر ظرفیت مجاز به ثبت نام باشد.
  • در زمان ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم ظرفیت مدارس سمپاد هر شهرستان در دفترچه راهنما درج شده است.
  • قبولی داوطلب تنها بر اساس اولویت‌های انتخابی او و طبق رتبه مبتنی بر امتیاز کل آزمون ورودی خواهد بود.
  • شرکت کنندگان مجاز به انتخاب فقط یک رشته تحصیلی می باشند.
  • توصیه می شود دانش آموزان در انتخاب رشته امتحانی نهایت دقت و بررسی را داشته باشند زیرا چنانچه داوطلب در رشته مورد نظر پذیرفته نشود، امکان قبولی در دیگر رشته ها نیز وجود نخواهد داشت.
  • داوطلبان قبول شده در سال اول مجاز به تغییر رشته نیستند و در سال بعد نیز در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط تغییر رشته تحصیلی، می بایست در آزمون ورودی شرکت نموده و حداقل امتیاز قبولی رشته مورد نظر را کسب کنند.
  • سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بخشی از ظرفیت پذیرش مدارس سمپاد استان فارس را به دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه نهم منطقه آموزشی عشایری استان فارس اختصاص داده است. لذا دارندگان بالاترین امتیاز آزمون این گروه از شرکت کنندگان جهت پذیرش در مدارس تیزهوشان از ظرفیت جداگانه ای برخوردار می باشند. همچنین این دسته از دانش آموزان تا پایان دوره دوم متوسطه مجاز به انتقال به مدارس سمپاد شهرستان شیراز نخواهند بود.
  • داوطلبان کلان شهر های کشور (تهران، مشهد، اصفهان و…) می بایست دبیرستان‌ های سمپاد مورد نظر را بر اساس محل سکونت خود در سال تحصیلی 1402 – 1403 و متناسب با ناحیه یا منطقه آموزش و پرورش محل استقرار مدارس استعدادهای درخشان انتخاب نمایند. لازم به ذکر است که انتقال این گروه از دانش آموزان به سایر مناطق (حتی در صورت کسب امتیاز قبولی) مجاز نخواهد بود.
  • پس از اعلام نتایج آزمون تیزهوشان نهم به دهم و قبولی در آن، تحت هیچ شرایطی امکان تغییر دبیرستان انتخاب شده وجود ندارد.
  • حوزه امتحانی بر اساس منطقه آموزشی محل تحصیل سال تحصیلی 1402 – 1403 داوطلب مشخص می شود.
  • دانش آموزانی که تصمیم به ادامه تحصیل در شهر و یا استانی به غیر از محل سکونت خود دارند باید در فرم ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم، دبیرستان شهرستان مورد نظر خود را انتخاب نمایند. اما با توجه به آن چه پیش تر نیز اشاره شد، حوزه امتحانی بر اساس منطقه آموزشی محل تحصیل سال تحصیلی 1402 – 1403 دانش آموز خواهد بود.
  • چنانچه داوطلب در مدارس انتخابی خود پذیرفته نشود، امکان بررسی امتیاز او در مدارس انتخاب نشده نیز وجود نخواهد داشت.
  • علاقه مندان شرکت در آزمون تیزهوشان، حداکثر سه دبیرستان (هر سه در یک شهرستان واحد) را می توانند بر اساس اولویت خود در تقاضانامه نام نویسی درج نمایند.
  • پذیرش نهایی در رشته های تحصیلی (علوم تجربی، ریاضی فیزیک، ادبیات و علوم انسانی و سمپاد مهارتی) مشروط به کسب شرایط انتخاب رشته مطابق آیین نامه هدایت تحصیلی می باشد.
  • اطلاع رسانی و ثبت نام دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس ایرانی خارج از کشور توسط مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با هماهنگی اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می پذیرد. همچنین حوزه های امتحانی این داوطلبان بر اساس مدرسه استعدادهای درخشان منتخب اعلامی به مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور مشخص خواهد شد.

نکته: ذکر این مسئله نیز حائز اهمیت است داوطلبانی که در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم قبول شده باشند، بدون شرکت در آزمون نهم به دهم مجاز به ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان نخواهند بود اما آن دسته از دانش آموزان پایه نهم که در مدارس سمپاد مشغول به تحصیل هستند، با داشتن حداقل معدل 16 می توانند در پایه دهم بدون شرکت در آزمون حضور به هم رسانند.

سوالات متداول

1- برای نام نویسی در آزمون تیزهوشان پایه نهم به دهم می بایست از چه شرایطی برخوردار بود؟

علاقه مندان باید دارای یک سری شرایط عمومی و اختصاصی جهت ثبت نام در این آزمون باشند که جزئیات آن به طور کامل در متن مقاله آماده است.

2- شرکت معدل برای ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ چگونه می باشد؟

علاقه مندان شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲  مشغول به تحصیل در پایه نهم، چنانچه در سال گفته شده، پایه هشتم را به اتمام رسانده باشند معدل آن ها می بایست حداقل 19 باشد.

3- دانش‌آموزانی که پایه نهم را در مدارس سمپاد گذرانده اند چگونه می توانند مجددا در مدارس تیزهوشان نام نویسی نمایند؟

دانش‌آموزان پایه نهم مدارس سمپاد (دارای معدل بالای 16) قادر خواهند بود تا بدون شرکت در آزمون تیزهوشان در این مدارس ثبت نام نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تیزهوشان پیج سمپاد