خانه مشاوره تحصیلی شرایط معافیت از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت ۱۴۰۲

شرایط معافیت از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت ۱۴۰۲

معرفی شرایط معافیت از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت 1402
شرایط معافیت از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت 1402

دانش آموختگان رشته های پزشکی، پیراپزشکی و سایر رشته های وابسته، مشمول طرح اجباری نیروی انسانی 1402 (قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان) می شوند. بر اساس این قانون، کلیه دانش آموختگان مقاطع فوق دیپلم و بالاتر از مراکز آموزش عالی گروه پزشکی در داخل و خارج از کشور موظفند حداکثر ظرف مدت 24 ماه پس از فراغت از تحصیل خود در مناطق مورد نیاز وزارت بهداشت خدمت نمایند. مشمولان قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان می توانند تحت شرایط خاص، نسبت به معافیت از طرح خود اقدام نمایند.

معافیت از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت صرفا ویژه فارغ التحصیلان رشته های دارای طرح اجباری می باشد.

شرایط معافیت از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت 1402

مشمولین قانون طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان می توانند در صورت احراز شرایط تعیین شده سال 1402، اقدامات مورد نیاز جهت معافیت از طرح خود را به انجام برسانند. پیش از آن که به شرح ضوابط و شرایط معافیت از طرح بپردازیم، لازم است بدانید تنها فارغ التحصیلان رشته های دارای “طرح اجباری” می توانند نسبت به معافیت از طرح خود اقدام کنند. رشته هایی که دارای طرح اجباری می باشند عبارت اند از:

  • فوریت های پزشکی
  • پرستاری
  • علوم آزمایشگاهی
  • پرستاری دندانپزشکی
  • داروسازی
  • دندانپزشکی
  • اتاق عمل
  • تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی)
  • پزشکی
  • هوشبری

فارغ التحصیلان هر یک از رشته های فوق می توانند مطابق با قانون و در صورت احراز شرایط در نظر گرفته شده سال 1402، جهت معافیت از طرح خود مبادرت نمایند. شرایط معافیت بر اساس نوع معافیت و محل ثبت نام به صورت جداگانه ارائه شده اند.

معافیت های در اختیار وزارت بهداشت

  • دانش آموختگانی که تحصیلات خود را در دانشگاه های خارج از کشور گذرانده و یا به موجب انتقالی در دانشگاه های داخل کشور تحصیل کرده اند و از مزایای ارز دولتی بهره مند نشده اند، در صورتی که دوره تکمیلی را در داخل کشور گذارنده و شهریه مربوطه را پرداخت کرده باشند می توانند از طرح معافیت استفاده نمایند.
  • بانوان متاهل که قبل از تاریخ اول آذر سال 1380 فارغ التحصیل شده اند.
  • افرادی که در مقطع تحصیلی قبلی خود، گواهی معافیت دریافت کرده اند.
  • فارغ التحصیلانی که شورای عالی پزشکی به علت مشکل حاد پزشکی، گواهی معافیت از طرح آن ها را صادر نماید.
  • افرادی که خدمات طرح خود را در مقطع قبلی انجام داده اند. در واقع می توان گفت مشمولانی که در یک مقطع، خدمات مربوطه را انجام داده اند از طرح معاف می باشند. برای مثال فارغ التحصیلان دکتری پزشکی که قبلا تعهدات پزشکی را در مقطع کاردانی بهداشت دهان به انجام رسانده اند مجاز به دریافت گواهی معافیت می باشند.
  • فارغ التحصیلان مازاد بر نیاز در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر نیز از انجام تعهدات خود معاف هستند.
  • افرادی که حداقل به مدت 6 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه خدمت کرده باشند.
  • دانش آموختگانی که جزو استعدادهای درخشان شامل برندگان مدال طلای المپیاد کشوری، نفرات اول تا سوم آزمون جامع علوم پایه، نفرات اول تا دهم کنکور سراسری گروه تجربی، نفرات اول تا سوم آزمون ورودی دستیاری تخصصی به جز رشته داروسازی و نفرات اول تا سوم آزمون پیش کارورزی یا پره انترنی می باشند.

معافیت های در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی کشور

  • مادری که حضانت فرزند خود را بر عهده دارد.
  • آزادگان، همسران و فرزندان آزادگان
  • فرزندان و همسران شهدا و مفقودین جنگ تحمیلی
  • تک فرزند خانواده
  • خواهر و برادر شهدا (تنها یک نفر از اعضای خانواده مجاز به استفاده از معافیت می باشد.)
  • جانباز بالای 25 درصد (خود داوطلب) و فرزند جانباز بالای 50 درصد و همسر جانباز بالای 70 درصد
  • افراد فارغ التحصیل در رشته های اجباری در صورت رسیدن به سن 45 سال
  • افرادی که به مدت 4 ماه در صف انتظار به کارگیری به سر می برند. فارغ التحصیلانی که بومی هستند و در رشته های غیر از پزشکی و دندانپزشکی تحصیل کرده اند، در صورتی که علاوه بر این 4 ماه به صورت پیوسته در صف انتظار یک شهرستان در یک دانشگاه باشند و دانشگاه نیاز یا امکان به کارگیری آن ها را نداشته باشد، از گذراندن طرح خود معاف می شوند.
  • سپری کردن خدمت نظام وظیفه برای آقایانی که دارای شرایط معافیت های خدمت نظام وظیفه می باشند. (این شرایط در ادامه مقاله ارائه شده اند.)

توجه داشته باشید فارغ التحصیلان دانشگاه های تحت نظارت وزارت بهداشت می توانند دانشگاه محل فراغت از تحصیل خود را جهت صدور گواهی معافیت و به عنوان حوزه پذیرش کننده انتخاب کنند. اما فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد می توانند یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور را جهت پذیرش و بررسی درخواست خود تعیین نمایند.

معافیت های خدمت نظام وظیفه

مشمولین قانون طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان 1402 که خدمت نظام وظیفه خود را به پایان رسانده اند، در صورت احراز شرایط زیر از انجام طرح معاف می باشند.

  • سپری کردن دوره خدمت نظام وظیفه پس از اخذ مدرک کاردانی در رشته های دارای طرح اجباری یا اختیاری به مدت 12 ماه
  • سپری کردن دوره خدمت نظام وظیفه پس از دریافت مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته های دارای طرح اختیاری یا اجباری به میزان مدت زمان مندرج در جدول زیر
اعزام شدگان به خدمت سربازی بعد از تاریخ اول فروردین ماه 97اعزام شدگان به خدمت سربازی قبل از تاریخ اول فروردین ماه 97
در مقطع کارشناسی به مدت 17 ماهدر مقطع کارشناسی و بالاتر به مدت 21 ماه
در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به مدت 16 ماهدر صورت خدمت در مناطق جنگی (امنیتی غیر درگیر، عملیاتی، مناطق محروم و بد آب و هوا) به مدت 19 ماه
در مقطع تخصص به مدت 15 ماهدر صورت خدمت در مناطق جنگی و امنیتی درگیر به مدت 18 ماه
در مقطع فوق تخصص به مدت 14 ماه

شایان ذکر است افرادی که خدمت آن ها در دوره کاردانی کمتر از 12 ماه و در مقاطع کارشناسی و بالاتر کمتر از 21 ماه می باشد، می بایست گواهی معتبر از یگان های مربوطه مبنی بر دلیل کسر خدمت ارائه نمایند.

شرایط و اقدامات لازم پیش از ثبت نام جهت معافیت از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت 1402

هر یک از مشمولینی که دارای شرایط فوق می باشند و قصد دارند گواهی معافیت از طرح خود را دریافت نمایند بایستی پیش از اقدام به ثبت نام، نکات زیر را در نظر بگیرند.

  • متقاضیان در قدم اول باید با دانشگاه محل تحصیل خود تسویه نمایند. آن ها می بایست از محل اداره خدمات آموزشی دانشگاه (معاونت آموزشی) محل تحصیل خود اطمینان حاصل نمایند که اطلاعات فارغ التحصیلی آن ها در سامانه آموزشی وزارت بهداشت تحت عنوان“سامانه سما” ثبت شده است.
  • در صورت عدم درج اطلاعات فارغ التحصیلی داوطلبان در سامانه سما، ثبت نام آن ها در این سامانه جهت معافیت از طرح مقدور نخواهد بود.
  • وضعیت پایان خدمت نظام وظیفه و یا معافیت آقایان می بایست مشخص شده و کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی خود را دریافت کرده باشند. در صورت عدم صدور کارت پایان خدمت، ارائه نامه معتبر از ستاد کل نیروهای مسلح یا کارت موقت ترخیص از خدمت نیز قابل قبول می باشد.
  • پس از تقاضای معافیت از سوی متقاضی و صدور گواهی معافیت وی، امکان لغو آن وجود ندارد. به عبارت دیگر، اگر داوطلب تمایل به اشتغال در دانشگاه به صورت نیروی طرحی و دریافت حقوق و مزایای آن را داشته باشد، پس از معافیت از طرح چنین امکانی برای وی وجود نخواهد داشت. از همین رو، متقاضی باید متعهد شود که درخواستی مبنی بر انصراف از معافیت ارائه نخواهد داد.

فارغ التحصیلان در صورت برخورداری از شرایطی سال 1402 که در این مقاله ذکر شد، می توانند درخواست معافیت از طرح خود را به صورت اینترنتی و از طریق سایت تامین و توزیع نیروی انسانی وزارت بهداشت ثبت نمایند. پس از تکمیل تمامی صفحات ثبت نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز، سامانه کدی را تحت عنوان “کد رهگیری” صادر می کند که لازم است آن را به منظور پیگیری درخواست خود از طریق سایت tarhplus.behdasht.gov.ir نزد خود نگه دارید.

توجه داشته باشید که پس از نام نویسی می بایست مطابق با دستورالعمل و شرایط اختصاصی هر یک از دانشگاه ها (مندرج در سامانه تامین و توزیع نیروی انسانی وزارت بهداشت)، مدارک مورد نیاز را پست کرده و یا به صورت حضوری تحویل دهید. بنابراین توصیه می کنیم حتما شرایط اختصاصی دانشگاه ها را به دقت مطالعه نمایید. بدیهی است در صورت عدم ثبت نام صحیح و یا ارسال مدارک و به دنبال آن بروز مشکلاتی همچون عدم رسیدگی به درخواست، مسئولیت آن بر عهده خود داوطلب می باشد.

 

سوالات متدوال

1- شرایط معافیت از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت ۱۴۰۲ چیست ؟

معافیت از طرح خدمت پزشکی و پیراپزشکی دارای شرایط عمومی و اختصاصی می باشد که در متن مقاله بالا بطور کامل آمده است..

2- ثبت نام معافیت از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت ۱۴۰۲ چگونه انجام می شود؟

این ثبت نام به صورت اینترنتی از طریق سامانه طرح نیروی انسانی به نشانی tarhplus.behdasht.gov.ir انجام می شود.

3- شرایط معافیت از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت ۱۴۰۲ برای افرادی که در جبهه خدمت کرده اند، به چه شکل است؟

افرادی که حداقل به مدت 6 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه خدمت کرده باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۱۴ نظر
  1. شهراد

    سلام
    اگ طرح رو بعد از ی سال از فارغ شدن بریم مشکلی پیش میا؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله، شما مشمول اضافه طرح می شوید.

  2. زهرا

    سلام وقت بخیر
    من مرداد ماه در رشته پرستاری از دانشگاه ازاد فارغ التحصیل شدم میخواستم برای تحصیل خارج از کشور اقدام کنم میخواستم بدونم برای ازاد کردن مدرک حتما باید طرح برم یا چون دانشگاه ازاد بودم مشکلی از این بابت ندارم ؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت عدم انجام طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت امکان دریافت مدرک تحصیلی برای شما وجود نخواهد داشت.

  3. حمید

    سلام
    پدر من زمانی که با مادرم ازدواج کردن مادرم دو بچه داشتند ولی من از طرف پدری تک فرزند هستم. معافیت تک فرزندی شامل من میشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله شانس خوبی برای معافیت از طرح دارید. از ارگان مربوطه پیگیری های لازم را انجام دهید.

  4. مبینا

    سلام وقت بخیر
    من دانشجوی ترم ۷ مامایی دانشگاه ازاد هستم و الان طرح مامایی هم اجباری شده، میخواستم بپرسم میتونم با استفاده از تک فرزندی از طرح معاف بشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورتی که حائز شرایط معافیت باشید این مورد امکان پذیر است.

  5. آیلین

    سلام وقت بخیر
    من دانشجوی ترم اول فیزیوتراپی هستم.
    میخواستم بپرسم امکان داره رشته فیزیوتراپی رو ۷ ترمه تموم کرد؟
    و اینکه ممکن هست اگه تونستیم از دانشگاه های خارجی برای ارشد پذیرش بگیریم،طرح نریم و ادامه تحصیل بدیم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود بله امکان ۷ ترمه تموم شدن را دارید و اینکه اگر شما طرح خود را نگذرانده باشید، مدرک شما آزاد نمی باشد و نمی توانید مدرک خود را برای اپلای ترجمه کنید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره