خانه اخبار تحصیلی ظرفیت پذیرش بومی دانشگاه در سال ۱۴۰۲

ظرفیت پذیرش بومی دانشگاه در سال ۱۴۰۲

ظرفیت پذیرش بومی دانشگاه در سال ۱۴۰۲

معمولا میزان ظرفیت پذیرش کنکور در هر یک از دانشگاه های کشور در دو گروه پرمتقاضی و کم متقاضی دسته بندی می شود. همان طور که می دانید، پذیرش در دانشگاه ها شامل سهمیه 25 و 5 درصدی ایثارگران هم می باشد بنابراین جهت تعیین میزان ظرفیت هر دانشگاه، این دو سهمیه از ظرفیت کسر شده و حدود 60 درصد میزان پذیرش در هر رشته محل به صورت بومی انجام شده و فرآیند گزینش حدود 40 درصد آن نیز به صورت آزاد صورت می پذیرد.

میزان پذیرش بومی دانشگاه‌ ها در سال ۱۴۰۲

بنا بر آنچه در ابتدای مقاله ذکر شد، میزان ظرفیت دانشگاه ها بنا بر میزان تقاضا تعیین می گردد. رشته های پرطرفدار هر یک از گروه های آزمایشی به شرح زیر می باشد.

رشته های پرمتقاضی هر یک از گروه های آزمایشی کنکور 1402
ریاضی و فنیعلوم تجربیعلوم انسانی
مهندسی برق / مهندسی مکانیک / مهندسی کامپیوتر / مهندسی عمران / مهندسی معماری / مهندسی صنایعپزشکی / دندانپزشکی / داروسازی و دامپزشکیحقوق / روانشناسی / حسابداری

میزان پذیرش بومی در دوره روزانه

بنا بر اعلام سازمان سنجش، میزان پذیرش بومی در رشـته های تحصیلی پرطرفدار دوره روزانه که در جدول فوق به آن ها اشاره شد، از آن جهت که نگاه بومی در آنها کمتر می باشد، می توان گفت که به نوعی تعدیل شده است. به طوری که پس از کسر سهمیه 25 و 5درصد ایثارگران، حدودا ۶۰ درصد مابقی ظرفیـت در هر رشته به صورت گزینش بومـی انجام شده و پذریش دانشجو در حدود ۴۰ درصد ظرفیت نیز به صورت آزاد صورت می پذیرد.

میزان پذیرش بومی در دوره نوبت دوم و نیمه حضوری

در باقی رشته های تحصیلی دوره روزانه کنکور، بعد از کسر سهمیه کنکور 25 و 5 درصد ایثارگران، از باقی مانده ظرفیـت، میـزان پذیـرش بومـی حـدود ۸۰ درصـد و گزیش سهمیه آزاد نیز معمولا 20 درصد می باشد.  همچنین لازم به ذکر است که گزینـش بومی کلیه رشته های تحصیلی ارائه شده در دوره های نوبت دوم و نیمه حضوری در صـورت وجـود به صورت بومی اسـتانی انجام می شود.

میزان پذیرش بومی در دانشگاه پیام نور و غیرانتقاعی

پذیرش داشنجو در تمامی رشته های دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی به صورت بومـی – ناحیه‌ می باشد. بدین صورت که با کسر  سهمیه ایثارگران، حدود 80 درصد ظرفیت باقی مانده به متقاضیان بومی ناحیه ای تعلق داشته و باقی آن نیز مختص داوطلبان آزاد می باشد.

توجه داشته باشید که شیوه گزینـش دانشـگاه پیام نـور، از کنکور سال 96 به بعد، بومی – ناحیه ای شده و از همین جهت، نیازی به بررسـی جدول مراکـز پذیرنـده تحت پوشـش هـر یک از واحدهای دانشگاه مذکور نیست.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره