خانه اخبار تحصیلی فرمول محاسبه شهریه دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲

فرمول محاسبه شهریه دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲

فرمول محاسبه شهریه دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲

یکی از مباحث مهمی که همه ساله قبل از شروع سال تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد مطرح است، میزان محاسبه شهریه هر ترم می باشد که در سال 1402 نیز قبل از شروع ترم مهر ماه، خبرهایی در این زمینه منتشر شده است.

نحوه محاسبه شهریه ترم مهر ماه دانشگاه آزاد 1402

همه ساله شاهد 20 تا 25 درصدی افزایش میزان شهریه دانشگاه آزاد هستیم که قبل از شروع ترم نیز توسط منابع معتبر و مرتبط اطلاع رسانی می شود. علاوه بر افزایش میزان شهریه، نحوه محاسبه آن نیز مطرح است تا هر کدام از دانشجویان در رشته های مختلف بتوانند میزان حدودی شهریه شان را محاسبه کنند.

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، نحوه محاسبه شهریه رشته های مختلف دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ در دو مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی با توجه به فرمول های درج شده در جدول زیر محاسبه خواهد شد.

محاسبه شهریه ترم مهرماه ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد
مقطع تحصیلیفرمول محاسبه
کاردانیبدهی قبل+شهریه ثابت‌+۱۰۰درصد شهریه ثابت+بیمه و خدمات آموزشی
کارشناسیبدهی قبل+شهریه ثابت+۷۰درصد شهریه ثابت+ بیمه و خدمات آموزشی

اعداد 70 و 100 که در فرمول محاسبه شهریه به آنها اشاره شده است، پیش پرداخت شهریه متغیر بوده که جدا از شهریه ثابت باید پرداخت شود.

یکی دیگر از هزینه های الزامی که که علاوه بر شهریه باید توسط دانشجویان پرداخت شود، حق بیمه است که مبلغ آن برای دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی متفاوت می باشد.

  • دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی ـ مقیم      10 هزار تومان (100 هزار ریال)
  • دانشجویان غیرایرانی ـ مقیم                 5 دلار

طبق آخرین گزارش هایی که توسط رئیس کل دانشگاه های آزاد اسلامی ارائه شده، حدود 70 درصد درآمد این دانشگاه از محل دریافت شهریه های آن می باشد. البته میزان درآمد این مرکز از شهریه در سال های گذشته تا 84 درصد نیز بود که در سال های اخیر کاهش یافته و امسال شاهد 70 درصدی آن هستیم.

طبق گفته رئیس دانشگاه های آزاد، حدود 60 درصد بودجه این دانشگاه به پرداخت حقوق اختصاص خواهد یافت چون حقوق و دستمزد اعضای هیئت علمی دانشگاه های آزاد از سال 1399 تا کنون سه برابر افزایش داشته و در عین حال کاهش اتکا به شهریه در دانشگاه های آزاد اسلامی نیز ایجاد شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره