خانه اخبار تحصیلی صفر تا 100 محاسبه نمره سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲

صفر تا 100 محاسبه نمره سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲

صفر تا 100 محاسبه نمره سوابق تحصیلی کنکور

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۲ را درگیر کرده است، نحوه محاسبه سوابق تحصیلی در اعلام نتایج نهایی کنکور است که برای فارغ التحصیلان مختلف، شرایط متفاوتی دارد.

نحوه محاسبه سوابق تحصیلی کنکور 1402

با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سنجش کشور و مصوبه های ارائه شده در مجلس شورای اسلامی و انقلاب فرهنگی، تاثیر نمره کل سوابق تحصیلی برای پایه دوازدهم نظام 3-3-6 برای گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی، 40 درصد می باشد. در حالی که میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای افرادی که مدرک دیپلم سالی واحدی یا ترمی واحدی دارند، متفاوت است. میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای این افراد در دو دسته 30 و 10 تقسیم می شود که 30 درصد آن برای مدرک دیپلم و 10 درصد نیز برای سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی می باشد.

از کل 40 درصد سهم سوابق تحصیلی شرکت کنندگان گروه های آزمایشی ریاضی، انسانی و تجربی در کنکور 1402، 26 درصد به دروس عمومی و 14 درصد نیز به دروس اختصاصی تعلق دارد. البته این درصد برای سال 1403 به 28 درصد عمومی و 22 درصد اختصاصی و برای سال 1404 نیز به 30 درصد عمومی و 30 درصد تخصصی تغییر خواهد کرد.

محاسبه سوابق تحصیلی علاوه بر رشته های گروه نظری، شامل دو گروه آزمایشی هنر و زبان های خارجی نیز می شود. نمره کلی سوابق تحصیلی برای فارغ التحصیلان پایه دوازدهم نظام 3-3-6 و همچنین دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی یکسان است و 26 درصد را شامل می شود. 74 درصد نمره نیز به نتیجه نهایی آزمون سراسری اختصاص دارد.

ملاک سوابق تحصیلی دانش آموزان شامل نمرات امتحانات نهایی آنان در خرداد ماه بوده و همچنین سوابق تحصیلی که در سایت سنجش کشور ثبت شده اند. افرادی که در کنکور سراسری ۱۴۰۲ یا بعد از آن، سوابق تحصیلی آنها ناقص بوده یا کلا از سوابق تحصیلی برخوردار نیستند یا باید اقدام به ایجاد سایقه تحصیلی کنند یا به طور کلی سهم تاثیر سابقه تحصیلی در رتبه و تراز را از خود محروم نمایند. بقیه سهم نمره سوابق تحصیلی نیز تا سقف سهم دروس تخصصی به نمره کل کنکور اضافه خواهد شد.

در کارنامه نهایی که قرار است هفته چهارم مرداد 1402 منتشر شود، اطلاعاتی از قبیل نمره کل آزمون اختصاصی، نمرات دروس سابقه تحصیلی تا پایان خرداد ماه آن سال در گروه آزمایشی مربوطه، نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی گروه آزمایشی مرتبط، رتبه شرکت کننده در سهمیه و رتبه کشوری او در گروه آزمایشی مورد نظر مشخص می شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره