خانه مدارس منابع آزمون المپیاد شیمی 1401 – ۱۴۰۲

منابع آزمون المپیاد شیمی 1401 – ۱۴۰۲

منابع المپیاد دانش آموزی شیمی 1401 - 1402
منابع آزمون المپیاد شیمی 1401 – 1402

المپیاد شیمی از جمله مسابقاتی است که هر ساله داوطلبان زیادی مایل به ثبت نام و شرکت در آن هستند. این آزمون در 5 مرحله برگزار می شود و افرادی که موفق می شوند در هر مرحله رتبه های برتر را کسب کنند، مجوز حضور در مراحل بعدی المپیاد را به دست می آورند. در نهایت 6 نفر از برگزیدگان المپیاد شیمی، به عضویت تیم ملی المپیاد شیمی کشور در می آیند و مجوز حضور در المپیاد جهانی این رشته را کسب می کنند.

قطعا موفقیت در هر آزمونی بدون تلاش و پشتکار به دست نمی آید. موفقیت در المپیاد شیمی نیز علاوه بر برنامه ریزی صحیح و داشتن پشتکار در اجرای آن، نیازمند مطالعه منابع صحیح و کتاب های استاندارد می باشد. با توجه به گستردگی کتاب هایی که در این زمینه وجود دارند، بسیاری از دانش آموزان در انتخاب کتاب ها و منابعی که باید برای المپیاد شیمی مطالعه کنند دچار سردرگمی می شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب بهترین منابع جهت مطالعه در المپیاد شیمی را بیان کنیم.

منابع مطالعاتی مرحله اول آزمون المپیاد شیمی شامل کتاب های شیمی سال های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه می باشند.

منابع آزمون المپیاد شیمی 99 – 1400

برای شرکت در مرحله اول آزمون المپیاد شیمی و راه یابی به مراحل بعدی آن، تسلط روی دروس شیمی دبیرستان ضروری است. منابعی که باشگاه دانش پژوهان جوان به عنوان منابع مرحله اول و دوم المپیاد شیمی معرفی کرده است، مطابق جدول زیر می باشد.

منابع آموزشی درسی آزمون المپیاد شیمی
منابع آزمون مرحله اولمنابع آزمون مرحله دوم
کتاب های شیمی سال های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطهکتاب های شیمی عمومی 1 و 2 (مطابق با سرفصل مصوب وزارت علوم)

همان طور که در جدول فوق مشاهده کردید، مطالعه منابع درسی که توسط باشگاه دانش پژوهان جوان معرفی شده است، الزامی است اما برای به دست آوردن رتبه برتر در این مسابقات کافی نیست. جهت کسب رتبه ای برتر در آزمون المپیاد شیمی، علاوه بر این که داوطلبان باید تمام تلاش خود را بکنند تا روی این مباحث مسلط شوند، نباید از کتاب ها و منابع کمک آموزشی و حل مسئله و تمرین نیز غافل شوند که در ادامه به معرفی بهترین منابع برای شرکت در مراحل مختلف المپیاد شیمی می پردازیم.

منابع مرحله اول آزمون المپیاد شیمی 

دانش آموزانی که شرایط ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی را دارا می باشند، پس از ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی باید با مطالعه منابع و کتاب های مناسب این مرحله خود را برای حضور در جلسه آزمون آماده کنند.

المپیاد شیمی چندین سال است که در ایران برگزار می شود و هر ساله تعداد و نوع سوالات آن در مراحل مختلف، با یکدیگر متفاوت است. معمولا سوالات مرحله اول این آزمون شامل 50 سوال تستی است و برای پاسخگویی به آن ها، تسلط روی مباحث کتب شیمی دبیرستان و هم چنین شیمی عمومی الزامی است.

منابع کمک آموزشی مرحله اول المپیاد شیمی
نام کتاب های آموزشیمولف، انتشاراتنام کتاب های تمرین و حل مسئلهمولف، انتشارات
منابع معرفی شده توسط باشگاه دانش پژوهان جوان (کتاب های شیمی سال های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه)مسائل برگزیده شیمیانتشارات خوشخوان
کتاب تست و آموزش مبتکرانبهمن بازرگان، مبتکران
کتاب شیمی عمومی سیلبرگسیلبرگ، انتشارات نوپردازانچگونه مسائل شیمی را حل کنیمانتشارات فاطمی
کتاب شیمی عمومی مورتیمرمورتیمر، نشر علوم دانشگاهی
کتاب شیمی عمومی پتروچیپتروچیشیمی آلیبهروز بهنام، انتشارات خوشنام
کتاب شیمی عمومی استیون سی . زومدالاستیون سی . زومدال، انتشارات دانشگاه شیراز
کتاب شیمی عمومی، بروس ه . ماهانبروس ه . ماهان، مرکز نشر دانشگاهیآزمون های مرحله اول المپیادهای کشوری از ابتدا تا کنونانتشارات دانش پژوهان جوان
الفبای ساختار اتم، ترکیبات یونی و مولکولیمجید اکبری، انتشارات دانش پژوهان جوان
روش فرمول نویسی در شیمیفروغ طوفان، انتشارات دانش پژوهان جوانالمپیادهای شیمی ایران (مرحله 1 و 2)مسعود جعفری
ساختار اتم ها و مولکول هامنصور عابدینی، انتشارات فاطمی
ساختار اتم ها و پیوندهای شیمیایی، مهین جبل عاملی و محبوبه صادقی، انتشارات فاطمی2000 مسئله شیمیانتشارات خوشخوان

منابع مرحله دوم آزمون المپیاد شیمی

مرحله دوم آزمون المپیاد شیمی معمولا در اردیبهشت ماه برگزار می شود و افرادی که در مرحله اول این آزمون موفق به کسب رتبه های برتر شوند، وارد مرحله دوم المپیاد شیمی خواهند شد. این مرحله معمولا از 40 سوال تستی و 7 سوال تشریحی تشکیل می شود. داوطلبانی که به مرحله دوم این آزمون راه یافته اند، علاوه بر منابع مرحله قبل، بهتر است منابع و کتب جدیدی را در برنامه خود بگنجانند. بنابراین برای شرکت در مرحله دوم این آزمون، مرور کتاب ها و منابع مرحله قبل را فراموش نکنید.

منابع کمک آموزشی مرحله دوم آزمون المپیاد شیمی
عنوان کتابنویسنده، انتشارات
کارگاه حل مسئله المپیاد شیمیمحمد اسد الهی بابلی، انتشارات دانش پژوهان جوان
مسائل پیشرفته المپیاد شیمیانتشارات خوشخوان
کتاب گنجینه المپیاد شیمیانتشارات رزمندگان
آمادگی برای المپیاد شیمیامین حقیقت جهرمی
گام آخر المپیاد شیمیانتشارات فاطمی
ساعت ها با المپیاد شیمیمرتضی خلینا
المپیادهای ملی کاناداانتشارات دانش پژوهان
اصول مبانی و کاربردهامحمد نجم زاده، انتشارات دانش پژوهان جوان
کتاب المپیادهای آزمایشی دبیرستان علامه حلیسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
شیمی توصیفی عناصرمنصور عابدینی، انتشارات فاطمی
شیمی آلیعلی سیدی، انتشارات فاطمی
مسائل شیمیتالیف زومدال
3000 مسئله حل شده در شیمی – سری شومزانتشارات نشر دانشگاهی
المپیادهای شیمی ایرانهراتی پور، انتشارات مبتکران

منابع مرحله سوم آزمون المپیاد شیمی

برگزیدگان مرحله دوم آزمون المپیادهای شیمی باید در دوره آموزشی تابستان که طی دو ماه برگزار می شود، شرکت کنند. راه یافتگان به مرحله سوم المپیاد علمی شیمی، در دو بخش تئوری و عملی (آزمایشگاهی) آموزش می بینند و مورد سنجش قرار می گیرند.

در نهایت 8 نفر برتر این دوره موفق به کسب مدال طلای المپیاد کشوری می شوند و اگر در مرحله بعد نیز انتخاب شوند، به عضویت تیم ملی المپیاد در خواهند آمد.

جهت موفقیت در این مرحله از آزمون المپیاد شیمی که برای شرکت کنندگان آن بسیار حائز اهمیت می باشد، دانش آموزان در کنار منابع مراحل قبل باید کتاب های جدیدی را نیز به برنامه درسی خود بیفزایند. در ادامه لیستی از بهترین کتاب ها را برای مباحث مختلف امتحانی در مرحله سوم، بیان خواهیم کرد.

مباحث و منابع کمک آموزشی مرحله سوم آزمون المپیاد شیمی
مباحثعناوین کتاب ها
شیمی فیزیک (ترمودینامیک و سینتیک)شیمی فیزیک اتکینز، شیمی فیزیک لواین، شیمی فیزیک آلبرتی، شیمی فیزیک بارو، مسائل برگزیده شیمی فیزیک
کوانتومشیمی فیزیک لواین – جلد 3، شیمی عمومی مک کواری، شیمی کوانتومی لوین
شیمی آلیشیمی آلی سولومونز، شیمی آلی موریسون بوید، شیمی آلی وید، استریوشیمی و مکانیسم کالسی، شیمی آلی اسمیت، شیمی آلی کلایدن، شیمی آلی ولهارد، شیمی آلی بروس، طیف سنجی فیلد، 191 مساله شیمی فضایی هلویچ، شیمی آلی جونز
شیمی تجزیهحل مسئله در شیمی تجزیه کریستین، شیمی تجزیه هریس، تئوری و مسائل شیمی تجزیه شومز، شیمی تجزیه لیتینن، شیمی تجزیه اسکوگ وست
شیمی معدنی 1شیمی معدنی هاوس کرافت ترجمه منصور عابدینی، شیمی معدنی دکتر آقابزرگ و دکتر ملاردی، شیمی معدنی میسلر، شیمی معدنی کاتن، شیمی معدنی بروس ماهان
شیمی معدنی 2شیمی معدنی – جلد 2 میسلر، شیمی معدنی 2 – سلیمانی، شیمی معدنی 2 انتشارات مبتکران
شیمی عمومیشیمی عمومی مک کواری، شیمی عمومی بروس ماهان

توجه داشته باشید که برای هر مرحله از آزمون، در مباحثی که چند منبع معرفی شده اند، می توانید با توجه به سلیقه خود یکی از آن ها را انتخاب نمایید.در صورتی که قصد ثبت نام آزمون المپیاد شیمی 99 – 1400 را دارید و واجد شرایط ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی نیز می باشید، باید با داشتن یک برنامه ریزی همه جانبه و مطالعه منابع آزمون، خود را تا زمان برگزاری المپیادهای علمی دانش آموزی 99 – 1400 برای حضور در جلسه آزمون آماده کنید. همچنین در صورتی که تمایل دارید از بهترین منابع آزمون المپیادهای علمی دانش آموزی در همه رشته ها مطلع شوید، می توانید بر روی لینک آن کلیک کنید.

سوالات متداول

1- چگونه می توان در آزمون المپیاد شیمی ثبت نام نمود؟

فرآیند ثبت نام در این المپیاد از طریق سامانه ثبت نام المپیاد های علمی دانش آموزی انجام می پذیرد.

2- چگونه می توان از منابع کمک آموزشی آزمون المپیاد شیمی آگاه شد؟

اسامی منابع مناسب و مورد نیاز برای این المپیاد در این مقاله شرح داده شده است.

3- مرحله دوم آزمون المپیاد شیمی معمولا شامل چه تعدادی از سوالات می شود؟

این مرحله از المپیاد معمولا از 40 سوال تستی و 7 سوال تشریحی تشکیل می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. ابوالفضل

    سلام
    اگر به اندازه ی کنکور بخوانیم میشه در مرحله ی اول نتیجه بگیریم.

    • ایران مشاوره

      با سلام ، برای پذیرفته شدن در مراحل مختلف المپیاد علمی دانش آموزی ، در اولین قدم داشتن یک برنامه ریزی مناسب الزامی می باشد ، و پس از آن تهیه منابع در سطح سوالات آزمون و در صورت لازم شرکت در کلاس های تقویتی و آموزشی شما را در مسیر موفقیت یاری می دهد . لازم به ذکر است که توجه به رعایت اصول صحیح مطالعه ، تکنیک های تست زنی و مرور فراوان مباحث ، از رموز موفقیت شما در آزمون هستند. شما می توانید با مراجعه به مشاوره تحصیلی تلفنی اطلاعات تکمیلی را به دست آورید .

  2. سارا

    سلام
    آیا با یک ماه خوندن المپیاد شیمی می توان در مرحله اول قبول شد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، با در نظر گرفتن زمان محدود مطالعه تا برگزاری مرحله اول آزمون ، در صورتی که شما اطلاعات خوبی در زمینه درس شیمی داشته باشید ، با مطالعه منبع مفید و تمرکز بر سوالات مرحله اول المپیاد دانش آموزی در سال های گذشته و تمرین و مرور پاسخ های تشریحی این سوالات می توانید آمادگی لازم را تا روز آزمون کسب نمایید ، لازم به ذکر است که رمز موفقیت شما در برنامه ریزی مناسب و مطالعه صحیح و مستمر دروس می باشد . همچنین پیشنهاد می شود با مطالعه مشاوره ثبت نام المپیاد دانش آموزی اطلاعات بیشتری دریافت نمایید .

مشاوره مدارس پیج مدارس