خانه مدارس منابع آزمون المپیاد کامپیوتر 1401 – ۱۴۰۲

منابع آزمون المپیاد کامپیوتر 1401 – ۱۴۰۲

بهترین منابع المپیاد کامپیوتر 1401 _ 1402
منابع آزمون المپیاد کامپیوتر 1401 _ 1402

المپیاد کامپیوتر از جمله المپیاد های علمی دانش آموزی است که توسط باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می شود. ثبت نام آزمون المپیاد کامپیوتر از 23 دی ماه آغاز شده است و دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم مجاز به نام نویسی در آن می باشند. دانش آموزانی که علاقه مند به شرکت در آزمون المپیاد کامپیوتر هستند علاوه بر شناخت منابع صحیح امتحانی و تهیه آن ها، نیازمند داشتن برنامه ای جامع جهت مطالعه آن منابع نیز خواهند بود.

از آن جایی که انتخاب منابع و کتاب های مناسب جهت شرکت در آزمون المپیادهای علمی به خصوص المپیاد کامپیوتر از دغدغه های اصلی داوطلبان محسوب می شود، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به معرفی بهترین منابع المپیاد دانش آموزی کامپیوتر بپردازیم.

سوالات مراحل اول و دوم آزمون المپیادهای علمی دانش آموزی به صورت مفهومی و تحلیلی طراحی می شوند و لازم است تا داوطلبان منابع مناسب جهت مطالعه این آزمون را بشناسند و نسبت به تهیه آن ها اقدام کنند.

منابع آزمون المپیاد کامپیوتر 99 _ 1400

المپیاد علمی دانش آموزی کامپیوتر در 4 مرحله تا رسیدن به مرحله جهانی برگزار می شود. داوطلبانی که در زمان ثبت نام المپیاد دانش آموزی، در المپیاد کامپیوتر نام نویسی کنند در مراحل اول و دوم می بایست به سوالات مفهومی این آزمون پاسخ دهند. در واقع طراحان سوال مراحل اول و دوم آزمون المپیاد کامپیوتر به گونه ای سعی در سنجش مهارت حل مسئله و درک مفهومی داوطلبان دارند و دانش آموزان بهتر است با تمرین و حل مسئله، مهارت خود در این بخش را تقویت کنند.

در ادامه این مطلب به بیان منابع معرفی شده توسط باشگاه دانش پژوهان جوان و همچنین بهترین منابع موجود در بازار جهت موفقیت در مراحل مختلف این آزمون می پردازیم.

مباحث مرحله اول آزمون المپیاد کامپیوتر 99 _ 1400
دانش مقدماتی ریاضی در سطح دروس آموزش و پرورش دوره اول و دوره دوم دبیرستان
آنالیز ترکیبی شامل مباحث اصول شمارش، تبدیل ها و ترکیب ها، انواع جایگشت، مسئله مسیر، بسط دو جمله ای، تناظر یک به یک، دوگانه شماری، اصل شمول و عدم شمول، مسائل توزیع اشیا و روابط بازگشتی
ابزار های ترکیبیاتی شامل مباحث استقرا، ناوردایی، لانه کبوتری و اکسترمال در سطح مقدماتی
نظریه بازی ها در سطح مقدماتی
نظریه گراف در سطح مقدماتی (تعاریف و مسائل اولیه، درخت ها )
الگوریتم در سطح مقدماتی (آشنایی اولیه با الگوریتم)
احتمال و امید ریاضی (در حد تعریف)
مسائل خلاقیت و منطق ریاضی

منابع و مباحث مرحله اول آزمون المپیاد علمی کامپیوتر

منابع مرحله اول آزمون المپیاد علمی کامپیوتر معرفی شده توسط باشگاه دانش پژوهان جوان 99 _ 1400
عنوان کتابنویسنده / انتشارات
ریاضی 1 پایه دهم، رشته ریاضی و فیزیکانتشارات چاپ و نشر کتاب های درسی ایران
ترکیبیاتعلیرضا علیپور، انتشارات فاطمی
آشنایی با الگوریتم هایحیی تابش، انتشارات فاطمی
Mathematical Circles (Russian Experience), D. Fomin, S. Genkin, I. Itenberg, American Mathematical Societyترجمه فارسی این کتاب با عنوان ” محافل ریاضی ” توسط انتشارات فاطمی منتشر شده است.

منابع و مباحث مرحله دوم آزمون المپیاد علمی کامپیوتر

تمامی داوطلبان پذیرفته شده در مرحله اول آزمون المپیاد علمی کامپیوتر، به مرحله دوم این آزمون راه پیدا می کنند. مرحله دوم المپیادهای علمی دانش آموزی معمولا در اردیبهشت ماه برگزار می شود و پذیرفته شدگان آن نیازی به ثبت نام مجدد در آزمون مرحله دوم ندارند. داوطلبان می بایست با مطالعه منابع و مباحثی که برای مرحله دوم آزمون معرفی می شود، خود را برای حضور در این جلسه آماده نمایند. در ادامه این قسمت از مطلب نیز به معرفی منابع آزمون المپیاد دانش آموزی رشته کامپیوتر و هم چنین مباحث امتحانی این آزمون خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که سوالات المپیاد کامپیوتر برای مراحل اول و دوم بیشتر به صورت مفهومی طراحی می شوند و در این مرحله قدرت شما در تحلیل و حل مسائل است که اهمیت پیدا می کند. هم چنین لازم است تا دانش آموزان برمباحث و منابع مرحله اول نیز تسلط کافی داشته باشند و سپس نسبت به مطالعه منابع جدید اقدام نمایند.

منابع مرحله دوم آزمون المپیاد علمی کامپیوتر معرفی شده توسط باشگاه دانش پژوهان جوان 99 _ 1400
عنوان کتابنویسنده / انتشارات
ریاضی 1 پایه دهم، رشته ریاضی و فیزیکانتشارات چاپ و نشر کتاب های درسی ایران
ترکیبیاتعلیرضا علیپور، انتشارات فاطمی
آشنایی با الگوریتم هایحیی تابش، انتشارات فاطمی
Mathematical Circles (Russian Experience), D. Fomin, S. Genkin, I. Itenberg, American Mathematical Societyترجمه این کتاب با عنوان ” محافل ریاضی ” وجود دارد.
Problem-Solving Strategies

فصل های 1، 2، 3، 4، 5، 8 و 13

Arthur Engel, Springer

عنوان ترجمه این کتاب ” استراتژی های حل مسئله ” می باشد.

Introduction to Graph Theory

فصل های 1 و 2

Introduction to Graph Theory, D. B. West, University of Illinois

ترجمه این کتاب با نام ” آشنایی نظریه گراف ها ” (معروف به کتاب وست) موجود می باشد.

سایر منابع المپیاد علمی کامپیوتر 99 _ 1400

زمان برگزاری المپیاد دانش آموزی کامپیوتر برای مرحله سوم، در تابستان سال 1400 می باشد. برگزیدگان مرحله دوم المپیاد کامپیوتر می بایست در هفته اول تیر ماه نسبت به نام نویسی خود جهت شرکت در دوره آموزشی تابستان اقدام نمایند. منابع و مباحث این دوره توسط باشگاه دانش پژوهان جوان در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

علاوه بر منابعی که برای مراحل اول و دوم المپیاد کامپیوتر توسط باشگاه دانش پژوهان جوان معرفی شد، مطالعه کتب و منابع زیر برای مراحل مختلف این آزمون نیز توصیه می شود.

منابع المپیاد علمی کامپیوتر 99 _ 1400
مباحثمنابعمنابع پیشرفته
اصل جمع و ضربآنالیز ترکیبی دکتر علیپور، ترکیبیات آقای ثروتی
جایگشت ها و ترتیب آنالیز ترکیبی دکتر علیپور، ترکیبیات آقای ثروتیسوالات مرحله اول المپیاد کامپیوتر
جایگشت با تکرار، معادله سیاله، اصل شمول و عدم شمولآنالیز ترکیبی دکتر علیپور، الفبای المپیاد ریاضی آقای محمد آبادیسوالات مرحله اول المپیاد کامپیوتر، 102 مسئله ترکیبیات
رابطه بازگشتیترکیبیات دکتر علیپور (زرد فاطمی)102 مسئله ترکیبیات
لانه کبوتر، آشنایی با گراف ها، استقرا، گراف (مسیرها و شمارش)آنالیز ترکیبی دکتر علیپور، ترکیبیات دکتر علیپور (زرد فاطمی)، مقدمه ای بر نظریه گراف، الفبای المپیاد ریاضی آقای محمدآبادیاستراتژی های حل مسئله، نظریه گراف (وست)، 102 مسئله ترکیبیات
دوگانه شمردن، درخت ها، همبندی و …تورنمنت شهرها، المپیاد لنینگراد، نظریه گراف (وست)سوالات المپیاد کشورهای مختلف
الگوریتم های مقدماتی، حل مسئله، گرافنظریه گراف وست، سوالات سایت Project Eulerسوالات مسابقات برنامه نویسی CODEFORCES و SGU
الگوریتم های گراف، نظریه بازی ها، ناورداییترکیبیات آقای ثروتی (جلد دوم)، سوالات مسابقات آنلاینسوالات المپیادهای کشورهای مختلف

شما عزیزان در صورت تمایل و نیز داشتن شرایط لازم می توانید علاوه بر ثبت نام آزمون المپیاد کامپیوتر، نسبت به ثبت نام آزمون المپیاد ریاضی، ثبت نام آزمون المپیاد فیزیک و یا المپیادهای سایر رشته ها اقدام کنید. جهت موفقیت در مراحل مختلف آزمون های علمی دانش آموزی لازم است تا قبل از زمان برگزاری المپیادهای علمی دانش آموزی، با تهیه و مطالعه منابع آزمون المپیاد دانش آموزی، خود را جهت حضور در این آزمون آماده کنید. با کلیک روی هر یک از لینک های فوق نیز قادر خواهید بود تا مطالب مربوط به آن ها را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

1- منابع آزمون المپیاد کامپیوتر 99 _ 1400 چه کتاب هایی هستند؟

همان طور که می دانید منابعی که به طور مشخص و ثابت باشد وجود ندارد اما تعدادی از منابع مفید برای کسب نمره قبولی آزمون المپیاد، در مقاله ذکر شده است.

2- مباحث مرحله اول آزمون المپیاد کامپیوتر 99 _ 1400، کدام است؟

این مباحث از جمله نظریه بازی ها در سطح مقدماتی، احتمال و امید ریاضی و... می باشد که شما عزیزان می توانید با مراجعه به مقاله از لیست کامل آن مطلع شوید.

3- برای درس ریاضی 1 پایه دهم، رشته ریاضی و فیزیک در آزمون المپیاد کامپیوتر 99 _ 1400 چه کتاب هایی را پیشنهاد می کنید؟

شما می توانید به جهت آگاهی از منابع این درس در آزمون المپیاد کامپیوتر، به جداول مربوطه در این مقاله مراجعه کنید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. مژده اریافر

    با سلام.از رشته انسانی هم میشه المپیاد کامپیوتر داد

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با شرایط ثبت نام المپیاد سال ۱۳۹۹، منعی از بابت شرکت در المپیاد کامپیوتر وجود ندارد.

  2. Parham

    با سلام *
    می خواستم بدونم امکان داره از طریق رشته تجربی هم داخل المپیاد کامپیوتر شرکت کرد ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، بله شما می توانید اقدام به شرکت در المپیاد کامپیوتر کنید.

مشاوره مدارس پیج مدارس