خانه مشاوره تحصیلی میزان تاثیر سهمیه در آزمون وکالت 1400

میزان تاثیر سهمیه در آزمون وکالت 1400

سهمیه آزمون وکالت 1400
میزان تاثیر سهمیه در آزمون وکالت 1400

آزمون وکالت معمولا هر ساله توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد و به طور کلی دو دسته سهمیه آزاد و سهمیه ایثارگران را شامل می شود. تا قبل از سال 95 کانون های وکلای دادگستری موظف بودند 25 درصد از ظرفیت پذیرش خود را به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگری اختصاص دهند ولی از سال 95 به بعد با توجه به تصویبات انجام شده در کانون وکلای دادگستری ایران، این ظرفیت به 30 درصد افزایش یافت.

در نتیجه کسانی که می خواهند نسبت به ثبت نام آزمون وکالت 1400 اقدام نمایند، می توانند بعد از آگاهی از نحوه اعمال سهمیه ها، در زمان مقرر با استفاده از مدارک ثبت نام آزمون وکالت و پس از پرداخت هزینه ثبت نام آزمون وکالت 1400، از طریق سایت ثبت نام آزمون وکالت مراحل نام نویسی خود را به انجام برسانند.

کد پیگیری 12 رقمی مربوط به سهمیه رزمندگان و ایثارگران برای آزمون سال های مختلف، متفاوت می باشد.

میزان تاثیر سهمیه در آزمون وکالت 1400

شرایط آزمون وکالت و ضوابط لازم جهت پذیرش متقاضیان آزمون وکالت دادگستری هر ساله از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود که داوطلبان می توانند با مطالعه مندرجات از سهمیه های ارائه شده نیز آگاه شوند. طبق آخرین تصمیمات کانون وکلای دادگستری، 30 درصد از ظرفیت پذیرش هر یک از کانون های مجری برگزاری آزمون وکالت به داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران تخصیص می یابد. داوطلبانی که واجد شرایط سهمیه رزمندگان و ایثارگران می باشند، عبارتند از:

  1. فرزندان و همسران شهدا
  2. جانبازان با حداقل 10 درصد جانبازی
  3. آزادگان با داشتن حداقل 3 ماه سابقه اسارت و همسر و فرزندان آن ها
  4. رزمندگان با داشتن حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه
  5. همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر
  6. فرزندان رزمندگان دارای حداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه
نکات مهم
  • داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه های بنیاد شهید، سازمان بسیج مستضعفین، جهاد کشاورزی و نیروهای مسلح چنانچه سهمیه شان مورد تائید قرار نگیرد، به واحد های تابعه شهرستان محل تشکیل پرونده خود مراجعه نمایند.
  • جانبازان 10 درصد و بالاتر، آزادگان با سه ماه سابقه اسارت و همسرو فرزندان آنها، فرزندان و همسران شهدا، همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر، جهت فعال نمودن سهمیه خود باید در زمان تکمیل فرم ثبت نام بند مربوطه را علامت گذاری نمایند. این دسته از داوطلبان با فعال نمودن بند مربوطه، دیگر نیازی به مراجعه حضوری یا مراجعه به سایت ایثار ندارند.
  • رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور 59 الی 31 شهریور 67 حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب و فرزندان رزمندگانی که حداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه را دارند، بایستی جهت فعال نمودن سهمیه خود با مراجعه به ارگان های ذیربط نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران اقدام نمایند تا اطلاعات آنها توسط ارگان مورد نظر تائید گردد.
  • داوطلبانی که جزء کادر ثابت و رسمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشند و از تاریخ 31 شهریور 59 الی 31 شهریور 67 حداقل 6 ماه پیوسته یا متناوب در جبهه بوده اند و فرزندان این رزمندگان که پدر یا مادرشان دارای حداقل سابقه 12 ماه حضور داوطلبانه در جبهه می باشند، لازم است با مراجعه به ارگان های ذیربط فرم های مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران را تکمیل نمایند. این دسته از داوطلبان باید در زمان تکمیل فرم ثبت نام، کد پیگیری 12 رقمی را در بند مربوطه درج نمایند.
  • همسران رزمندگان مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی باشند.
  • کد پیگیری 12 رقمی مربوط به سهمیه رزمندگان و ایثارگران برای آزمون سال های مختلف، متفاوت می باشد. بنابراین باید برای هر آزمون کد پیگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت نمود.
  • بررسی وضعیت شامل بودن به سهمیه رزمندگان و ایثارگری توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می گیرد و تائید نهایی واجد شرایط بودن ایثارگران توسط هیات مدیره کانون می باشد.
  • داوطلبانی که با استفاده از سهمیه آزاد در آزمون وکالت شرکت کرده باشند، درخواست بعدی آن ها برای استفاده از سهمیه ایثارگری پذیرفته نخواهد شد.

ظرفیت پذیرش سهمیه رزمندگان و ایثارگران آزمون وکالت 1400

همان گونه که می دانید نام نویسی در آزمون وکالت به صورت الکترونیکی در زمان ثبت نام آزمون وکالت 1400 از طریق سایت ثبت نام آزمون وکالت انجام می شود که هر ساله ظرفیت پذیرش تعداد افراد دارای سهمیه در کانون های مختلف، متفاوت می باشد.

تعداد ظرفیت اختصاص یافته به هر یک از سهمیه ها در جدول زیر مشخص شده است که مربوط به سال 99 است. در صورت انتشار ظرفیت پذیرش سهمیه های مختلف در سال 1400، اطلاعات لازم از طریق این مقاله در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده خواهد شد.

ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت در هر استان 
نام کانونظرفیت پذیرش آزادظرفیت پذیرش ایثارگرانجمع کل
1 – مرکز شامل استانهای تهران، سمنان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان12605401800
2 – آذربایجان شرقی7030100
3 – فارس و کهگیلویه و بویراحمد8838126
4 – اصفهان13357190
5 – آذربایجان غربی632790
6 – مازندران7432106
7 – خراسان رضوی، شمالی و جنوبی11248160
8 – گیلان632790
9 – قزوین7030100
10 – خوزستان9139130
11 – کرمانشاه7030100
12 – همدان351550
13 – قم18826
14 – کردستان351550
15 – گلستان351550
16 – اردبیل281240
17 – مرکزی (اراک)351550
18 – بوشهر492170
19 – زنجان552378
20 – لرستان351550
21 – کرمان7030100
22 – البرز7331104
23 – چهارمحال و بختیاری14620
24 – یزد7733110
25 – ایلام391655

هر یک از داوطلبان چه سهمیه آزاد و چه سهمیه ایثارگران، تنها با داوطلبان سهمیه کانون خود به رقابت می پردازند نه با کل داوطلبان کشور. برای مثال داوطلبی که در کانون البرز با سهمیه ایثارگران ثبت نام کرده است، فقط با داوطلبان دارای سهمیه ایثارگری کانون البرز رقابت می کند، بر همین اساس اگر کانون شما دارای 30 نفر ظرفیت برای سهمیه ایثارگران می باشد و رتبه شما 20 یا کم تر از 20 شده است، مطمئن باشید در بین پذیرفته شدگان نهایی قرار خواهید گرفت. بنابراین موقعیت داوطلب در میان داوطلبان همان سهمیه می باشد، برای مثال در هر کانون یک نفر با رتبه یک در سهمیه آزاد و یک نفر با رتبه یک در سهمیه ایثارگران خواهیم داشت.

 

سوالات متداول

1- میزان تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در آزمون وکالت 1400 به چه صورت می باشد؟

30 درصد از ظرفیت پذیرش هر یک از کانون های مجری برگزاری آزمون وکالت به داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران تخصیص می یابد.

2- ظرفیت پذیرش سهمیه رزمندگان و ایثارگران آزمون وکالت برای سال 1400 به چه صورت می باشد؟

ظرفیت پذیرش سهمیه رزمندگان و ایثارگران آزمون وکالت در کانون های مختلف، متفاوت می باشد که جزئیات آن در این مقاله ذکر شده است.

3- ثبت نام و مشاهده نتایج آزمون وکالت 1400 از طریق کدام سایت صورت می پذیرد؟

ثبت نام و مشاهده نتایج این آزمون به صورت اینترنتی از طریق سایت sanjesh.org صورت می گیرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۱ نظر
  1. Atena

    سلام روز بخیر
    پدر من ۲۴ ماه تو جبهه بوده و جانباز ۱۵ درصده،سهمیه به من تعلق میگیره برای آزمون وکالت؟
    اگر آره چند درصد تعلق میگیره
    ممنونم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود سهمیه شما در این آزمون ایثارگر ۵درصد خواهد بود.

  2. فرزانه

    سلام وقت بخیر ببخشید اگر از سهمیه ۲۵درصدی در ازمون های استخدامی دستگاه اجرایی که از طریق بنیاد برگزار میشه استفاده کنیم و استخدام شویم دیگر سهمیه در ازمون های حقوقی مثل وکالت و سردفتری نداریم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، شما مجاز به استفاده از سهمیه خود در تمامی آزمون ها (آزمون استخدامی آموزش و پرورش، وکالت و …) می باشید و محدودیتی نخواهید داشت.

  3. بیتا

    سلام کسی که پدرش ۶ ماه حضور در جبهه دارد سهمیه ای ندارد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با شرایط ثبت نام آزمون وکالت سال ۱۳۹۹، فرزندان رزمندگان در صورت ۱۲ ماه حضور داوطلبانه مجاز به استفاده از سهمیه می باشند.

  4. مشهدی

    سلام وقت بخیر بنده پدرم ۱۱ماه و ۱۷روز در جبهه حضور داشت میتونم از سهمیه ایثارگران استفاده کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران، مجاز به استفاده از سهمیه خواهید بود.

  5. خراسانی

    باسلام
    سوالی داشتم درباره خانواده شهدا، عموی بنده شهید هستند و مجرد بودند، میخواستم بدونم آیا میتونم از سهمیه خانواده شهدا در آزمون های وکالت استفاده کنم؟؟؟
    با تشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام، خیر سهمیه ای به شما تعلق نمی گیرد.

  6. فتح الهی

    سلام یه سوال داشتم از محضرتون .ببخشید پدر من شیش ماه از سربازیشون رو در جبهه بودن ولی سپاه بهش گعتن .یکسال حساب میشه .آیا بنده میتونم از سهمیه ایثارگری در آزمون وکالت استفاده کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام،
      چنانچه ارگان مربوطه مدت ۱۲ ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی ایشان را تایید نماید، مطابق با شرایط نام نویسی آزمون وکالت شما با حداقل ۱۲ ماه سابقه حضور در جبهه پدر می توانید نسبت به اعمال سهمیه مذکور در آزمون اقدام نمایید.

  7. بهار

    سلام خواهر یا برادر شهید سهمیه ندارند؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام , با توجه به اطلاعیه ثبت نام آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۳۹۸ , منتشر شده در سایت سازمان سنجش آموزش کشور , سهمیه ای برای خواهران و برادران شهدا در نظرگرفته نشده است . شما همچنین جهت کسب اطلاعات تکمیلی می توانید به ثبت نام آزمون وکالت مراجعه نمایید .

  8. هستی

    سلام خسته نباشید توروخدا جواب سوالمو بدید خیلی ذهنم درگیر پدرم ۲ سبهپ۲سال خدمت سربازیش در زمان جنگ بوده و کارت ایثار داره آیا برای من هم شامل سهمیه شامل میشه

  9. پویا

    با سلام خدمت شما
    سهمیه پنج درصدی ایثارگران برای فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد تو آزمون وکالت ۹۸ اعمال نمیشه؟
    توی آزمون قضاوت که اعمال شده بود .

  10. پیمان احمدپور

    سلام پدر من جانباز ۱۰ درصد هستش
    و کارت ایثار ۲۴ ماه داره
    بعنوان سرباز جبهه رفته بوده
    ایا شامل سهمیه ایثارگران میشم؟؟
    بین استان های تهران و البرز و تبریز کدوم یک با سهمیه ایثارگری شانس بیشتری داره؟؟؟

  11. حسن

    سلام خسته نباشید ، در خصوص سهمیه برای ازمون وکالت شنیدم که فرزندان رزمندگان ک بالای ۱۲ ماه حضور جبهه دارند ۵ درصد سهمیه شامل میشه نه ۳۰ درصد ، آیا درسته ؟ اگر پدر فرد کادر رسمی و نظامی باشه و نیز بالای ۱۲ ماه جبهه هم داشته باشه سهمیه برای فرزندش ۵ درصد اعمال میشه ؟ این ۵ درصد بین سایر سهمیه ها ک ۳۰ درصدی هستن به چه نحوی اعمال خواهد شد ؟ ممنونم اگه راهنمایی کنید

  12. احسان

    سلام ایا سهمیه ایثارگران اونی ک ۵ درصد داره یا جبهه داره با اونی ک ۲۵ درصد هست یکی حساب میشن یا اونی کدرصد جانبازی بیشتری داره بیشتر تاثیر داره

    • پریا

      سلام وقتتون بخیر ببخشید سهیمه ۵درصد در آزمون وکالت لحاظ میشه ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، بله، شما می توانید در آزمون وکالت از سهمیه ی ۵ درصد ایثارگری استفاده کنید.

دریافت مشاوره