خانه مشاوره تحصیلی نحوه آزاد کردن مدرک دانشگاه های روزانه

نحوه آزاد کردن مدرک دانشگاه های روزانه

روش های آزاد کردن مدرک دانشگاه های روزانه
نحوه آزاد کردن مدرک دانشگاه های روزانه

آزاد سازی اصل مدرک دانشگاهی برای افرادی که در دانشگاه های دولتی نوبت روزانه تحصیل کرده اند تنها به منظور ادامه تحصیل و یا اشتغال در خارج از کشور لازم است چرا که مطابق با قوانین وزارت علوم، دانشنامه موقت برای تحصیل در مقاطع بالاتر و همچنین استخدام در تمامی سازمان های دولتی و خصوصی داخل کشور، معتبر می باشد. با توجه به دستورالعمل های اجرایی وزارت علوم، دانشجویانی که از تحصیلات رایگان استفاده می کنند، موظف اند به تعداد سال های تحصیل خود به کشور خدمت کنند.

تعداد سال های خدمت به مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) و نوع پذیرش افراد در کنکور کارشناسی (منطقه 1، 2 و 3) بستگی دارد و در گواهی نامه موقت فارغ التحصیلان درج می گردد. چنانچه دانشجوی یکی از دانشگاه های دولتی بوده اید و قصد آزاد سازی مدرک و لغو تعهد خود را دارید، توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

یکی از روش های آزاد سازی مدرک دانشگاه های روزانه، ارائه نامه عدم کاریابی می باشد.

روش های آزاد کردن مدرک دانشگاه های روزانه

دانشجویان دانشگاه های دولتی به دلیل تحصیل رایگان به ازای سال های تحصیلی و با توجه به منطقه ای که در زمان کنکور در آن حضور داشته اند، دارای تعهد خدمت به دولت می باشند و مدرک تحصیلی آن ها پس از فارغ التحصیلی در گرو دانشگاه باقی می ماند تا مدت تعهد آن ها به پایان برسد. بنابراین برای اینکه بتوانید اصل مدرک خود را از دانشگاه دریافت کنید لازم است که مدت زمان تعهد خدمت خود را پشت سر بگذارید. اما به جز انتظار برای اتمام دوره تعهد، روش های دیگری نیز برای آزاد سازی مدرک وجود دارند که از جمله این روش ها به شرح زیر است.

  • پرداخت نقدی هزینه
  • سابقه بیمه
  • نامه کاریابی

در ادامه مقاله به بررسی مراحل و شرایط لازم جهت معافیت از تعهد خدمت آموزش با استفاده از هر یک از راه های فوق می پردازیم.

پرداخت نقدی هزینه

راحت ترین روش آزاد کردن مدرک تحصیلی بدون اتلاف وقت، پرداخت هزینه آن می باشد. عواملی که در میزان هزینه مذکور موثر می باشند، به شرح زیر است.

گروه تحصیلی (مهندسی، پزشکی، انسانی، هنر و…)

  • سهمیه منطقه ای کنکور (منطقه 1، 2 و 3)
  • میزان سابقه کار (با توجه به میزان سابقه کار، از هزینه لغو تعهد خدمت کاسته می شود.)
  • مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)
  • سال شروع و پایان مقطع تحصیلی مورد نظر

شایان ذکر است هزینه دقیق لغو تعهد توسط کارشناسان وزارت علوم تعیین می شود و این مبلغ می بایست به حساب سیبای وزارت علوم واریز شود. با پرداخت وجه می توانید مدرک خود را پس از مدت مشخص دریافت نمایید.

سابقه بیمه

اگر تمایل دارید با استفاده از بیمه نسبت به لغو تعهد خدمت خود اقدام کنید، حتما باید دارای سابقه کاری پس از اتمام دوران تحصیل خود باشید؛ به عبارت دیگر بیمه ای که در حین تحصیل رد شده باشد قابل قبول نبوده و از سوی دانشگاه و وزارت علوم مورد تایید نمی باشد. عوامل موثر در تعیین میزان تعهد خدمت شامل موارد زیر است.

  • منطقه تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)
  • منطقه و سهمیه فرد در زمان کنکور

برای مثال فارغ التحصیلان کارشناسی از منطقه یک و سهمیه ایثارگری، دارای تعهد خدمت به مدت تحصیل خود یعنی چهار سال می باشند ؛ در صورتی که این میزان برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی از منطقه دو، دو برابر مدت تحصیل (هشت سال) می باشد. شایان ذکر است تعداد سال های تعهد خدمت برای فارغ التحصیلان کارشناسی که در زمان کنکور از طریق سهمیه مناطق محروم قبول شده اند، به میزان سه برابر مدت تحصیل آن ها می باشد. لازم به ذکر است تعداد سال های تعهد خدمت هر یک از داوطلبان، در گواهی موقت آنان درج شده است.

خدمت سربازی نیز از جمله همین موارد محسوب می شود و مدت زمان خدمت از سال های تعهد کم می شود. توجه داشته باشید دانشجویانی که تحت نظر وزارت بهداشت تحصیل کرده اند (مانند رشته های پزشکی)، آیین نامه های مخصوص به خود را دارند و این آیین نامه از طریق سایت همین سازمان در اختیار آن ها قرار می گیرد.

نامه کاریابی

اولین قدم جهت دریافت اصل مدرک تحصیلی از طریق درخواست کاریابی، ثبت نام در یک موسسه کاریابی می باشد. شرایط لازم جهت لغو تعهد خدمت از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعیین شده است و افرادی که قصد دارند مدرک خود را به این روش آزاد کنند، باید دارای شرایط زیر باشند.

  • گذشتن حداقل یک سال تمام از تاریخ فارغ التحصیلی مندرج در گواهی موقت
  • سپری شدن حداقل یک سال تمام از دریافت کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (پزشکی یا غیرپزشکی) برای آقایان
  • نداشتن سابقه کار
  • سپری شدن حداقل شش ماه از ثبت نام در موسسه کاریابی

در صورتی که در طول مدت شش ماه هیچ فرصت شغلی مرتبط با تخصص متقاضی وجود نداشته باشد و موسسه کاریابی نتواند داوطلب را به فرصت های شغلی مناسب معرفی کند، نامه عدم کاریابی وی صادر می گردد. اما پس از اخذ این نامه چه باید کرد؟ به طور کلی لغو تعهد خدمت از طریق نامه کاریابی مستلزم طی مراحل زیر می باشد.

  • ثبت نام در موسسه کاریابی
  • دریافت نامه ای مبنی بر عدم یافتن شغل مناسب توسط موسسه کاریابی
  • ارائه نامه عدم کاریابی به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان محل سکونت
  • بررسی و کنترل مدارک و شرایط لازم از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اعلام نتایج به اداره کل مرکز استان
  • مکاتبات نهایی اداره کل مرکز استان با دانشگاه محل تحصیل متقاضی و در نهایت لغو تعهد خدمت وی

البته برای آنکه بتوانید از این طریق نسبت به آزاد کردن مدرک خود اقدام نمایید، نباید در مقاطع بالاتر در حال تحصیل باشید. برای مثال اگر در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می باشید، نمی توانید مدرک کارشناسی خود را آزاد کنید. به علاوه نباید از طریق هیچ سازمان و یا ارگان دولتی و یا خصوصی بیمه شده باشید زیرا در صورت داشتن سابقه بیمه استفاده از نامه کاریابی برای لغو تعهد امکان پذیر نمی باشد.

سامانه ثبت درخواست لغو تعهد خدمت

برای آزاد کردن مدرک خود به هر یک از شیوه هایی که در این مقاله به آن پرداختیم، می بایست به صورت کامل با دانشگاه محل تحصیل خود تسویه کنید چرا که در صورت داشتن بدهی بابت خوابگاه، وام و… نمی توانید مدرک خود را آزاد کنید. به منظور آغاز فرآیند لغو تعهد خود لازم است که ابتدا در سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) به نشانی portal.saorg.ir ثبت نام کنید.

با وارد نمودن اطلاعات مورد نیاز و بارگذاری مدارک لازم در سایت مذکور، به بخش “لغو تعهد” مراجعه کنید. در این قسمت می توانید نوع درخواست خود را برای آزاد کردن مدرک تحصیلی اعلام نمایید. این سایت خدمات بسیاری را در اختیار دانشجویان و فارغ التحصیلان قرار می دهد که ثبت درخواست لغو تعهد و پیگیری آن از جمله خدمات این سامانه می باشد. توجه داشته باشید در صورت عدم مراجعه به پورتال خود به مدت یک ماه، حساب کاربری شما باطل شده و امکان استفاده از آن را نخواهید داشت.

علاوه بر روش هایی که در این بخش به آن ها اشاره شد، با استفاده از راه هایی دیگری مانند بازنشستگی و از کارافتادگی نیز می توان تعهد خدمت خود را لغو کرد. لغو تعهد از طریق بازنشستگی با ارائه حکم بازنشستگی که مورد تایید مراجع مربوطه می باشد به شرط حضور در کشور امکان پذیر است. استفاده از روش از کارافتادگی تنها با ذکر عبارت “نامبرده قادر به کار کردن نمی باشد” از سوی شورای پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی استان محل تحصیل دانش آموختگان انجام می شود. بنابراین افرادی که صرفا توانایی انجام کار خاصی را ندارند، از تعهد خدمت آموزش رایگان معاف نخواهند شد.

 

سوالات متداول

1- روش های آزاد کردن مدرک دانشگاه های روزانه چیست؟

علی رغم گذراندن کامل مدت زمان تعهد خدمت، روش هایی مانند پرداخت نقدی هزینه، سابقه بیمه و نامه کاریابی نیز وجود دارد.

2- عوامل موثر در تعیین میزان تعهد خدمت در دانشگاه های روزانه چیست؟

این عوامل شامل منطقه تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) منطقه و سهمیه فرد در زمان کنکور می باشد.

3- سامانه ثبت درخواست لغو تعهد خدمت کدام است؟

داوطلبان می توانند در سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) به نشانی portal.saorg.ir ثبت نام نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۰ نظر
  1. محمد

    سلام من الان دانشجو دانشگاه آزاد ترم آخر کارشناسی نرم افزار کامپیوتر هستم و حدودا سه سالی میشه که دوره کاردانی تمام کردم و دوره کاردانی دانشگاه دولتی بودم و زمانیکه خواستم دانشگاه آزاد ثبت نام کنم دانشگاه دولتی از من تعهد گرفت و الان میخوام مدرک کاردانی آزاد کنم از من حدودا ۴۷ میلیون پول میخوان ولی من این مبلغ ندارم و سابقه بیمه ندارم و کار دولتی هم ندارم (شغلم آزاد هستش) و برای سربازی هم کارت معافیت کفالت گرفتم (دو سال میگذره) و سابقه کار تو رشته خودم ندارم و متاسفانه تو رشته ای که تحصیل کردم برای کار چیزی بلد نیستم و الان میخوام مدرک کاردانی خودم رو آزاد کنم باید چیکار کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، جهت آزاد سازی مدرک شما دور راه دارید که راه اول پرداخت هزینه و راه دوم نامه عدم کاریابی که مراحل آن مفصل در سایت ایران مشاوره شرح داده شده.

  2. Pym

    سلام من در طول مدت تحصیل کارشناسی ارشد حدود ۸ ماه مشغول به کار شدم و سابقه بیمه برام رد شد
    آیا بعد از فارغ التحصیلی امکان استفاده از روش عدم کاریابی برای بنده وجود دارد؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      امکان تقاضای آزادسازی مدرک، و در صورت عدم معرفی به مشاغل، درخواست عدم کاریابی برای شما وجود خواهد داشت.

  3. Ava

    سلام، بدون لغو تعهد و ازادسازی کاردانی روزانه، میتونم کارشناسی ناپیوسته ازاد ثبت نام کنم؟ امکانش هست بعد از اخذ کارشناسی آزاد و با استخدام شدن در ازمون استخدامی لغو تعهد روزانه رو انجام بدم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      مانعی برای شما وجود ندارد، شما می توانید ثبت نام را با گواهی موقت مدرک تحصیلی خود انجام دهید.

  4. امین

    سلام روزبخیر
    من از سال ۹۵ دانشجوی مقطع دکتری روزانه هستم و از سال ۹۶ تاکنون مشغول به کار بوده و سابقه بیمه دارم. آیا پس از فارغ التحصیلی می توانم برای آزادسازی مدرک لیسانس و ارشد از سابقه بیمه استفاده کنم و مابقی هزینه را پرداخت کنم؟
    و اینکه آیا بطور کلی می توان فقط مدرک لیسانس را آزاد کرد؟

    باتشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با شرایط و ضوابط وزارت علوم، سابقه ی بیمه ای که در طول تحصیل رد شده باشد، مورد تایید نیست.

  5. سحر

    ببخشید برای آزاد کردن مدرک ارشد با سابقه بیمه، چقدر باید سابقه داشته باشیم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، حداقل میزان سوابق می بایست به مدت تعهدتان باشد.

دریافت مشاوره