خانه مشاوره تحصیلی نحوه نگارش رزومه کاری

نحوه نگارش رزومه کاری

راهنمای نوشتن رزومه کاری
نحوه نوشتن رزومه کاری

مهم ترین ابزار برای درخواست کار و استخدام در شرکت های معتبر، داشتن یک رزومه یا معرفی نامه خوب و حرفه ای می باشد. رزومه باید به شکل اصولی و صحیح نوشته شود تا در رقابت با دیگران، شما را به موفقیت برساند. در واقع معرفی نامه، ابزار سنجش صلاحیت شما برای برآورده کردن نیازهای سازمان یا مرکز مورد نظر می باشد. نوشتن رزومه برای نوکارجویان و مدیران با سابقه به یک شکل انجام می شود و ضروری است افراد نحوه صحیح نگارش یک معرفی نامه را بدانند که در ادامه این مقاله، به آن اشاره خواهیم کرد.

نحوه نگارش رزومه کاری برای شغل های مختلف، متفاوت می باشد و بسته به کاری که قرار است در آن مشغول شوید، بایستی محتویات معرفی نامه خود را تغییر دهید.

رزومه چیست؟

رزومه (Resume) یا معرفی نامه، سندی است که حاوی اطلاعاتی از سوابق تحصیلی، کاری، تجربیات شغلی و توانمندی های کارجویان می باشد که سازمان ها و مراکز مختلف برای جذب نیرو، به آن نیاز دارند. برای داشتن یک رزومه قوی، لازم است شغلی را که به آن درخواست می دهید به خوبی بشناسید. اما ممکن است سوالی برایتان مطرح شود که آیا کسانی که به دنبال اولین شغل خود هستند، باید رزومه کاری ارائه دهند؟ جواب این سوال مثبت است. رزومه کاری دارای بخش های مختلفی می باشد که سابقه کاری تنها یک قسمت آن را شامل می شود.

اگر حتی قبلا در جایی مشغول به کار نبودید و در حال گذراندن اولین تجربه شغلی خود هستید، نباید قسمت سابقه کاری را خالی بگذارید. شما می توانید کارهای پاره وقت، دوره های کار آموزی، پروژه ها و کارهای داوطلبانه را به عنوان تجربه شغلی برای خود در نظر بگیرید. البته توجه کنید که استخدام در مراکز مختلف، بدون رزومه نیز ممکن است. در حالت عادی برای استخدام در یک سازمان یا شرکت معتبر، داشتن یک رزومه حرفه ای الزامی است اما بدون رزومه هم می توان به شغل مورد نظر دست یافت. ممکن است با استفاده از معرف مشغول به کار شوید یا آنقدر مهارت و توانایی در انجام شغل خود داشته باشید که شرکت، خود به شما پیشنهاد کاری دهد.

رزومه یا CV؟

در بیشتر مواقع، افراد تفاوتی برای رزومه و CV قائل نمی شوند و هر دو را یک روش برای معرفی فرد متقاضی می دانند. در صورتی که این دو با یک دیگر دارای اختلاف هایی هستند که الزامی است در ابتدا آن را بدانید. اندازه رزومه معمولا بیشتر از دو برگه A4 نیست و اطلاعات درسی و شغلی را به صورت خلاصه بیان می کند. در رزومه، زیاد به جزئیات پرداخته نمی شود، در واقع لازم نیست حتی تمام سوابق شغلی شما ذکر شود و الزامی وجود ندارد که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین رزومه نسبت به موقعیت های شغلی مختلف، تغییر می کند و برای هر فرصت شغلی و برای هر شرکت، باید توجه کنید که چه چیزی در الویت قرار دارد.

اما CV یا Curriculum Vitae یا رزومه تحصیلی یک عبارت لاتین به معنای دوره زندگی است که شامل برگه ای چند صفحه ای (طولانی تر از رزومه) می باشد. در این برگه علاوه بر اطلاعات شخصی، مدارک تحصیلی و سوابق شغلی فرد به صورت کاملا دقیق و با جزئیات مطرح می شوند و متقاضی باید دستاوردهای علمی خود مانند جوایز، مقالات، تحقیقات و کتب چاپ شده را نیز به نمایش بگذارد. در CV ترتیب زمانی مهم است و محتوای آن برای تمام شغل های درخواستی شخص، ثابت و بدون تغییر می باشد. قابل ذکر است که CV بیشتر برای ادامه تحصیل، تدریس در دانشگاه یا گرفتن بورسیه تحصیلی استفاده می شود.

انواع مختلف رزومه

نوشتن رزومه کاری، با توجه به نوع شغل و مهارت های شما می تواند قالب های مختلفی داشته باشد که این قالب ها به ترتیب انواع ذیل می باشند:

به ترتیب زمان (chronological) یا زمانی وارونه

متداول ترین و راحت ترین روش تهیه رزومه که اغلب مورد تایید کارفرمایان قرار می گیرد، رزومه نوشتن به ترتیب زمانی می باشد. در این روش شما سوابق درسی، مهارتی و شغلی را بر اساس تاریخ و از انتها تا ابتدا می نویسید که به همین سبب، محتوای رزومه شما پر از جزئیات خواهد بود. البته ممکن است این ویژگی گاهی مشکل ساز شود؛ چرا که اگر دائما تغییر شغل داشته باشید، دیگر از دید کارفرما پنهان نخواهد ماند.

بر اساس مهارت (skills-based)

این نوع رزومه که برای شغل های مدیریتی مناسب تر است، بر اساس توانمندی ها و مهارت های جایگاه شغلی فرد، نوشته می شود. نوشتن رزومه بر اساس مهارت برای کسانی که در شغل های پیشین خود بسیار با تجربه هستند، می تواند بسیار کمک کننده باشد. در این روش، مدارک تحصیلی آن چنان مهم نمی باشد و بیشتر توانایی شما در شغل مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد.

هدفمند (Targeted) 

در این روش از نگارش رزومه شما مدارک تحصیلی بی ارتباط با شغل مورد نظر را حذف می کنید و سوابق خود را متناسب با شرایط موقعیت شغلی پیش آمده، معرفی می کنید. رزومه کاری شما باید در عین هدفمند بودن، نشان دهنده نهایت تلاش و علاقه شما برای به استخدام درآمدن در شغل جدید باشد.

ترکیبی (combination) 

این نوع از معرفی نامه منعطف تر است و حالت داستانی دارد. شما در کنار سوابق شغلی که به ترتیب ذکر می شوند، می توانید تجارب و مهارت های کسب شده از هر یک را بیان کنید.

مراحل و بخش های یک رزومه استاندارد

برای ارائه یک رزومه کامل و حرفه ای، بایستی بخش ها و مراحل مختلف یک معرفی نامه استاندارد را بدانید تا به بهترین نحو تجارب و سوابق کاری خود را به نمایش بگذارید. در این قسمت از مقاله نیز به بررسی دقیق این بخش ها می پردازیم.

اطلاعات شخصی

قسمت ابتدایی رزومه شامل اطلاعات شخصی شما از جمله نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، آدرس پست الکترونیکی، شماره‏ تماس ثابت، شماره تماس همراه و آدرس می شود. دلیل قرار گرفتن این موارد در قسمت نخستین برگه رزومه به دلیل اهمیت زیاد آن است تا کارشناسان شرکت به آسانی اطلاعات شخصی فرد متقاضی را مورد بررسی قرار دهند و یادداشت نمایند.

قابل توجه است که باید این اطلاعات را به طور کاملاً دقیق و صحیح وارد کنید. چرا که اگر اطلاعات به صورت اشتباه وارد شود، در صورت پذیرش رزومه کاری شما، فرصت مصاحبه را از دست خواهید داد. همچنین اضافه کردن عکس اجباری نیست اما پیشنهاد می شود برای جلوگیری از انتخاب کارجو بر اساس جنسیت، رنگ پوست و چهره، عکسی در رزومه قرار داده نشود. در قسمت تحصیلات نیز، باید تمام مدارک تحصیلی و رشته دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید را ذکر کنید. پیشنهاد می شود در صورت داشتن نمرات عالی، آن ها را نیز درج کنید اما اگر سابقه درخشانی ندارید، ذکر نمرات الزامی نمی باشد.

سوابق شغلی

نوشتن این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین سعی کنید در هنگام ذکر سوابق کاری، الویت خود را با شغل هایی که مد نظرتان است، قرار دهید. به این صورت که اگر در بین چند موقعیت شغلی برای استخدام قرار گرفتید و بیشتر به یکی از آن ها مایل بودید، بخش تجربیات شغلی خود را باید طوری بنویسید که مهارت مورد نیاز برای شغلی که برای اشتغال در آن تمایل دارید، در آن موجود باشد.

همچنین بهتر است کلماتی را به کار ببرید که شما را فردی فعال و کاری نشان می دهد و کارفرما را برای استخدام شما جذب کند. اما آیا ترتیبی برای نوشتن سوابق شغلی وجود دارد؟ در ابتدا بهتر است سوابق شغلی را ذکر کنید که به فرصت کاری جدید نزدیک تر است. سپس به ترتیب تاریخ (از جدید به قدیمی) سوابق شغلی خود را درج کنید.

علایق و دستاوردها

سعی کنید سرگرمی ها و علایق خود را به صورت مختصر بیان کنید. همچنین بهتر است جهت نظم دادن به علایق خود، نوع آن ها (ورزشی، موسیقی و موارد از این قبیل) را نیز دسته بندی کنید. پیشنهاد می شود سرگرمی هایی را ذکر کنید که شامل کارهای تیمی و گروهی می شوند. اگر چه این قسمت برای هر کسی سلیقه ای و متفاوت است اما همین علایق باعث به دست آوردن شناخت بیشتر درباره نحوه برخورد و رفتار شما در محیط کاری می شود.

به عنوان مثال اگر کوهنوردی سرگرمی روزهای تعطیل شماست، این نشان می دهد در شرایط دشوار بر توانایی هایی خود تسلط دارید. بنابراین سعی کنید در هنگام نام بردن سرگرمی های خود، نوع شغل مورد نظر را نیز در نظر بگیرید.

مهارت ها

بسیاری از کارجویان مایل هستند افرادی را به استخدام در بیاورند که علاوه بر سوابق کاری، دارای مهارت های مختلف نیز باشد. در واقع کارفرما انتظار دارد شخص دارای توانمندی هایی باشد که امروزه در اکثر کارجویان دیده می شود. از جمله این توانایی ها عبارت اند از:

  • صحبت کردن به زبان غیر فارسی ( مانند انگلیسی)
  • توانایی کار با کامپیوتر و تسلط روی برنامه های Microsoft Office
  • تسلط به ابزار های آنلاین
  • داشتن گواهینامه (مانند رانندگی)

ارجاعات رزومه

این بخش جهت اطمینان از صحت رزومه کاری شما در صفحه قرار دارد. ممکن است کارفرما وقت نکند که درستی موارد گفته شده را شخصا چک کند، بنابراین لازم است اطلاعات لازم و کافی در رابطه با شغل پیشین خود را در این بخش ذکر نمایید. البته در صورت نداشتن فضای کافی برای بیان ارجاعات لازم در رزومه، می توانید در پایان، شماره تماس کارفرمایان پیشین را به دست کارفرمای جدید برسانید. معمولا یک ارجاع تحصیلی (معرفی استاد راهنما) و یک ارجاع شغلی (یکی از همکاران یا کارفرمای قبلی) برای این بخش لازم است. گاهی اوقات ممکن است که شخص یک نامه پوششی نیز علاوه بر رزومه خود تحویل دهد.

روش صحیح نگارش رزومه کاری در برنامه Microsoft Word

برای نوشتن رزومه در کامپیوتر باید یک سری نکات مهم را در هنگام کار با برنامه word رعایت کنید تا معرفی نامه شما شلوغ و خسته کننده به نظر نرسد ;i این نکات شامل موارد زیر می شوند.

  1. برای نوشتن معرفی نامه کاری، حتما از فونت های رسمی (مانند B-Nazanin) و اندازه 10 استفاده کنید. (برای تیتر ها اندازه 14 استفاده شود.)
  2. در صورت پرینت گرفتن برگه رزومه خود، توجه کنید که اندازه آن A4 باشد و بدون تا خوردگی تحویل کارفرما داده شود.
  3. اندازه‌ی حاشیه‌ها را در Word به گزینه‌‌ باریک و به اندازه 1/27 سانتی‌ متر تغییر دهید. (این مقداری فضای خالیT مانع فشرده به نظر رسیدن متن شما می شود.)
  4. برای بخش سوابق تحصیلی و معرف‌ ها از جدول های دو یا سه ستونی استفاده نمایید.
  5. فاصله‌ بین خطوط را روی گزینه‌ تک ‌فاصله قرار دهید.
  6. برای نوشتن رزومه می توان از فرمت های PDF و WORD و یا TEXT استفاده کرد. برخی از ویژگی های هر یک از فرمت های مذکور در ادامه مقاله زیر آورده شده است.
  • قالب PDF: رایج ترین راه نگارش رزومه کاری، استفاده از فرمت pdf است و در اکثر سیستم های کامپیوتری به راحتی باز می شود. در این قالب، پس از ذخیره شدن متن، امکان ویرایش وجود ندارد که پیشنهاد می شود برای رزومه از فرمت PDF استفاده شود.
  •  قالب docx: رزومه ها با پسوند docx شاید روی سیستم عامل لینوکس یا IOS باز نشوند اما امکان ویرایش و درج نکات مورد نظر توسط کارفرما وجود دارد.
  •  قالب HTML: رزومه‌ های تحت وب در فرم HTML است. در این فرم شما می توانید از عناصر گرافیک و صدا در رزومه خود استفاده کنید.

لازم به ذکر است که اگر قصد پست کردن رزومه خود را دارید، آن را در یک پاکت (به صورت تا نخورده) قرار دهید و در صورت ایمیل کردن رزومه کاری خود، سعی کنید بندها را به صورت کوتاه تر بیان کنید. برای مطالعه سریع و راحت تر متن، بین هر بند یک خط فاصله قرار دهید و بیان کنید که در صورت لزوم می توانید نسخه چاپی رزومه خود را نیز ارسال نمایید.

بایدها و نبایدهای نگارش رزومه 

بعد از این که رزومه خود را طبق اصول و چارچوب ذکر شده در موارد بالا نگارش کردید، حال نوبت آن است که با استفاده از یک سری نکات اضافی، رزومه خود را قوت ببخشید. از جمله نکاتی که لازم است در این امر مورد توجه قرار دهید، عبارت اند از:

  • در هنگام نوشتن رزومه باید نوع شغل انتخابی خود را مد نظر داشته باشید تا مهارت های خود را طوری بنویسید که با توانمندی های استخدامی آن شغل مطابقت داشته باشد.
  • رزومه باید دارای ساختار و چارچوب منطقی باشد به صورتی که خواننده به راحتی معرفی نامه شخص را بفهمد.
  • رزومه باید کوتاه و در عین حال حاوی اطلاعات مفید درباره سوابق تحصیلی و شغلی و همچنین مهارت های فرد باشد.
  • رزومه باید با فونتی خوانا و اندازه ای مناسب نوشته شده باشد و بهتر است با فرمت PDF ذخیره شود.
  • در هنگام نوشتن رزومه، از کلمات کلیدی که نشان دهنده مهارت و اهداف روشن شما برای انتخاب این شغل می باشد، استفاده نمایید.
  • می توانید از دوستان و همراهان خود کمک بگیرید تا معرفی نامه شما را بخوانند و نقاط ضعف و قوت شما را تا حد ممکن بیان کنند.

همچنین ممکن است گاهی با درج اشتباهات و نگارش نامناسب، ارزش رزومه خود را پایین بیاورید که برای جلوگیری از این اتفاق نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • رزومه نباید به هیچ وجه غلط املایی، دستوری یا نگارشی داشته باشد.
  • در نوشتن رزومه باید صداقت را مد نظر داشته باشید، چرا که وقتی کارفرما متوجه شود عدم صحت اصلاعات شود، تمام معرفی نامه شما زیر سوال خواهد رفت.
  • ساختار و محتوای رزومه، نباید ضعیف و سابقه کاری، نباید کم باشد.
  • مهارت های نامرتبط با شغل مورد نظر را حذف کنید.
  • شماره تماس و ایمیل خود را به درستی ثبت نمایید. توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نباید نامتعارف و عجیب باشد، بنابراین پس بهتر است برای این قسمت از ایمیل رسمی استفاده کنید.
  • رزومه نباید بیش از حد طولانی یا بیش از حد کوتاه نوشته شود.
  • از کلمات پیچیده و دشوار تا حد ممکن استفاده نکنید، همچنین از به کار بردن لحن بیش از حد صمیمانه همراه با شوخ طبعی بپرهیزید.
  • از ذکر دستاوردهای نامعلوم و غیرمرتبط پرهیز نمایید.
  • رزومه می بایست به صورت تایپی باشد، پس معرفی نامه خود را به صورت دستی ننویسید.
  • در رابطه با میزان حقوق در رزومه خود صحبت نکنید و تا روز مصاحبه صبر کنید.

در آخر لازم است بدانید که رزومه سندیت حقوقی ندارد، یعنی در برابر اطلاعاتی که در رزومه‌ خود می نویسید، شامل مسئولیت حقوقی نمی شوید. اما در صورتی که به وسیله فرم استخدام مورد پذیرش قرار گرفته و اطلاعات وارد شده را تأیید و امضا نمایید، این فرم سندیت حقوقی خواهد داشت. شاید نوشتن یک رزومه حرفه ای و استاندارد، در نگاه اول خسته کننده و دشوار به نظر برسد اما یادتان باشد که اولین راه برای رسیدن به شغل مورد نظر و ترغیب کارفرما برای استخدام شما، داشتن یک معرفی نامه خوب و عاری از هر گونه مشکل می باشد.

سوالات متداول

1- آیا رزومه همان ارائه سوابق کاری است ؟

خیر، سابقه کاری تنها بخشی از رزومه شما می باشد. یعنی در معرفی نامه باید علاوه بر تجربیات شغلی، موارد دیگر مانند مدارک تحصیلی، علایق، اطلاعات شخصی و... را بیان کنید.

2- آیا باید مدارک به رزومه ضمیمه شود؟

خیر، ارسال رزومه کاری به تنهایی کافی است. ارائه مدارک مورد نیاز در روز مصاحبه الزامی می باشد.

3- آیا رزومه همان CV است؟

خیر، اگر چه رزومه و CV هر دو معرفی نامه می باشند اما دارای تفاوت هایی هستند که در این مقاله به آن اشاره شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره