خانه اخبار تحصیلی 7 نکته ای که باید هنگام انتخاب واحد به آن توجه کنید

7 نکته ای که باید هنگام انتخاب واحد به آن توجه کنید

7 نکته ای که باید هنگام انتخاب واحد به آن توجه کنید

بعد از مشخص شدن جواب انتخاب رشته کنکور 1402، فرآیند انتخاب واحد و ثبت نام برای نیمسال اول تحصیلی دانشگاه های مختلف شروع خواهد شد.

در انتخاب واحد اصولی باید به چه مواردی دقت کرد؟

انتخاب واحد اولین مرحله برای شروع تحصیل در مراکز عالی به شمار می آید که بسیاری از ورودی های جدید در نحوه انتخاب واحد و انجام درست آن دچار سردرگمی می شوند. در حالی که فرآیند انتخاب واحد برای بسیاری از دانشجویان سال های گذشته کار راحتی است ولی درصد بالایی از ورودی های جدید نیز این سوال را دارند که چطور باید انتخاب واحد را انجام دهیم؟

مفهوم کلی انتخاب واحد، مشخص کردن سرفصل ها و دروسی است که در طول همان ترم یا نیمسال با شرکت در کلاس ها و امتحانات پایان ترم، آنها را پشت سر می گذرانند و در ترم جدید نیز با توجه به مباحث پاس شده باید انتخاب واحد خود را با دقت و جدیت بیشتری انجام دهند.

نکات مهم در انتخاب رشته

  • هنگام انتخاب واحد باید به دروسی که پیش نیاز دارند، توجه کنید و در صورتی که پیش نیاز آن را پاس نکرده اید، درس اصلی را انتخاب نکنید. برای هر درس یک پیش نیاز قرار داده می شود که در صورت عدم برداشتن پیش نیاز، امکان برداشتن واحد درس اصلی را ندارید.
  • کسانی که معدل آنها بین 12 تا 17 باشد تا سقف 20 واحد انتخاب واحد خواهند داشت.
  • برای کسانی که معدل کلی آنها در ترم قبلی بالای 17 باشد، امکان اخذ 24 واحد هم وجود دارد.
  • کسانی که معدل ترم قبلی آنها بین 12 تا 14 باشد، مشروط به شمار می آیند و مجاز به انتخاب 12 تا 14 می باشند.
  • حداقل تعداد واحد انتخابی در هر ترم 12 می باشد و پایین تر از این مقدار، حذف ترم به شمار می آید.
  • نمرات تمام دروس دانشجویان در معدل کلی و نیمسال دانشجویان محاسبه خواهد شد و به همین دلیل باید انتخاب واحد را به درستی و اصولی انجام دهند.
  • افرادی می توانند در ترم آخر 24 واحد را انتخاب کنند که امکان فارغ التحصیلی با 24 واحد وجود داشته و شرط معدل مطرح نباشد. به عنوان مثال، فردی که معدل بالای 17 داشته و 26 واحد آن در ترم آخر باقی مانده، می تواند 24 واحد را انتخاب و 2 واحد باقی مانده را برای ترم بعدی معرفی به استاد و در صورتی که معدل فرد زیر 17 بوده و دوباره 26 واحد درسی در ترم آخر دارد، می تواند 20 واحد انتخاب و 6 واحد دیگر را نیز معرفی به استاد بگیرد.

تبصره: برای دانشجویانی که به دلیل رعایت پیش نیازها و یا عدم ارائه برخی از دروس توسط واحدهای دانشگاهی تا پایان هفته حذف و اضافه، شرایط انتخاب واحدهای درسی تا حداقل لازم (12 واحد) را نداشته باشند، مشکلی ایجاد نخواهد شد. دانشجو با این شرایط اگر معدل کل نیمسالش کمتر از 12 باشد، مشروطی به شمار نمی آید و آن نیمسال به عنوان سنوات تحصیلی فرد تعیین می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره